Voiko sinisilmäiset saada vihreäsilmäisen lapsen?
Kommentit (61)
Äidin ja äidin isän silmät siniset, isän ja isän vanhempien silmät siniset, äidin äidin silmät vihreät ja minullakin on vihreät. Kaikilla muilla sisaruksilla siniset 🤷🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä ainoa, joka oppi biologian tunnilla lukiossa, että vihreäsilmäisyys on mutaatio?
Eiköhän ihan kaikki ihmisen dna ole ollut mutaatiota alunperin...
Kenelläkään suvussa ei ole vihreitä silmiä eikä punertavia hiuksia paitsi minulla.
Lisätään siihen vielä central heterochromia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-sa…
Tuossa 2016 artikkelissa on vanhentunutta tietoa ja totaalista puppua, nykygenetiikan valossa tiedetään ettei esim. nuo jotkut "0% todennäköisyys" kombinaatiot todellakaan ole 0%.
Esim. todellakin voi tulla vihreät silmät jos toisella vanhemmalla on siniset ja toisella ruskeat. Riittää että molemmilta puolin sukua tulee sattumalta geeni vihreisiin silmiin.
Minä olen itse tuollainen tapaus.
Taitaa olla virhe tuossa kohtaa taulukkoa, mutta muuten se näyttää aika asianmukaiselta.
Tuossahan vain esitetään se yksinkertainen taulukko jossa yksi geeni vaikuttaa silmien pääväriin ja sillä on kolme vaihtoehtoa: Ruskea R, Vihreä V ja sininen S. Näistä R > V > S
Molemmilta vanhemmilta tulee yksi geeni ja sitten vertaillaan eli jos jommaltakummalta tulee R niin silmät on R, jos ei tule R ja jos tulee V niin silmät on V. Ja lopulta jos ei kummaltakaan tule R eikä V niin silloin tulee S ja silmätkin on S.
Sitten on noi <1 kohdat taulukossa eli tosiasiassa kyseessä ei ole yksi yksinkertainen geeni vaan monimutkaisempi tilanne ja joskus tosiaan (esim) kaksi sinisilmäistä voi saada vihreäsilmäisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmmilla vanhemmilla on sinise
t silmät, mutta mulla on vihreät.
Sama minulla!
Samoin
Ainakin kaks tummanruskea silmäistä voi saada kaikilla mahdollisilla väriyhdistelmillä. Omilla lapsilla ole kuin yhdellä ruskeat muilla sinisiä, vihreitä ja muita sekoituksia.
Minulla suvussa on sinisilmäiset saaneet ruskesilmäisiä lapsia. Eivät vaan ehkä ole puhtaasti sinisilmäisiä, ruskeita pilkkuja on?
Itse ainoana sain ruskeanvihreät silmät, kun vanhemmalla toisella ruskeat, isovanhemmilla ei kummallakaan. Onko isäni isä siis postimies tms? En usko. Omat lapsenikin ovat harmaasilmäisiä, ehkä ruskeilla pilkuilla, joku tuleva polvi voi olla ruskea/vihreäsilmäinen.
Vanhemmillani on siniset silmät, minulla vihreät. Lapsellani vaaleanruskeat! Hänen isällään siniset silmät.
Minä olen sinisilmäisten vanhempien vihreäsilmäinen lapsi. Näytän myös ihan isältäni eli isä on varma :D
Oma esikoiseni taas on punatukkainen. Miehellä on punertava parta ja minä olen ihan vaalea, mutta punatukkaisuuden aiheuttava geeni periytyy tosiaan resessiivisesti eli se pitää aina saada molemmilta vanhemmilta. Meidän suvussa ei ole miesmuistiin ollut ketään punapäistä, eli minun puoleltani tämä ominaisuus periytyy kansan kielellä hyvinkin "kaukaa".
Meille tuli tummaihoinen lapsi vaikka mieheni ja minä olemme valkoihoisia. Mieheni oli yllättynyt. Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli tummaihoinen lapsi vaikka mieheni ja minä olemme valkoihoisia. Mieheni oli yllättynyt. Minä en.
Aiheutit siis ns. ullatuksen.
Onko nimesi Ulla vai nimi toinen vainko on sulla? Kuten Nelli K.
Vierailija kirjoitti:
En halua tehdä geenitestiä, koska olisi ihan hirveää jos ei olisikaan meidän.
Luonne sopii hyvin meihin, mutta muuten ei muistuta juuri ketään sukulaista. Korostuu nyt kun sisarus täysin meidän näköinen.
Ap
Mutta kuitenkin haluat kysellä asiaa Vauva palstalla??
Vierailija kirjoitti:
No ruskeasilmäinen ja harmaasilmäinen sai vihreäsilmäisen lapsen. Että varmaan toikin on mahdollista.
No täähän on aika perus. Tiedän itse asiassa aika montakin tapausta, että sini/harmaasilmäinen ja ruskeasilmäinen ovat saaneet nimen omaan vihreäsilmäisen lapsen. Vihreäsilmäisyyshän on ruskeiden silmien mutaatio.
Muillakin on vihreät silmät ja kaikilla sukulaisilla on siniset. Oon kysyny vanhemmilta ja ne sanoo että en oo adoptoitu mut pelottaa ihan sikana että oon.
Jops mies on sinisilmäinen niin voi saada vaikka ruskeat silmät ja tummat kikkarat hiukset.
Enollani oli toinen silmä ruskea ja toinen sininen.Hänen lapsista toinen tuli sinisilmäiseksi ja toinen ruskeasilmäiseksi.Minulla on vihreät silmät !Äidilläni oli(on kuollut) puhtaan siniset silmät ja iskallani (on kuollut)tummansiniset silmät.Tyttölasellani äitin sinisen väriset silmät,poika lapsellani ruskeat silmät.
Vierailija kirjoitti:
Enollani oli toinen silmä ruskea ja toinen sininen.Hänen lapsista toinen tuli sinisilmäiseksi ja toinen ruskeasilmäiseksi.Minulla on vihreät silmät !Äidilläni oli(on kuollut) puhtaan siniset silmät ja iskallani (on kuollut)tummansiniset silmät.Tyttölasellani äitin sinisen väriset silmät,poika lapsellani ruskeat silmät.
Isäni suvussa on tuollaisia. Minullakin on siniset silmät mutta osittain ruskeaa ja vihreää. Vanhemmillani siniset silmät.
https://genetics.thetech.org/ask/ask29
Tuossa on parempi selitys siitä miten homma toimii. Siihen ei vaikuta mikään yksi yksittäinen resessiivinen, dominantti jne. geeni vaan sadat eri geenit.
Se mitä koulussa asian tiimoilta on opetettu joskus 90-luvulla ja 2000-luvun alussa on täysin yksinkertaistettua potaskaa.
Jos ei jaksa lukea ylläolevaa linkkiä: Kaikki kombinaatiot ovat mahdollisia kaikilla ihmisillä, niin kauan kuin molemmilla vanhemmilla on suvussa kaikkia eri värejä. Ei tarvitse edes olla 2 sukupolven päässä vaan riittää että on esim. 3-10 sukupolven takaa, jopa kauempaakin.