Voiko sinisilmäiset saada vihreäsilmäisen lapsen?
Kommentit (61)
Kyllä voi. Silmien väri voi olla mikä vain, kun huomioidaan geenien mutaatiot. Ruskeasilmäisillä ei ole väripigmenttiä ollenkaan, kun taas muut silmien värit voivat geneettisesti koodautua siniharmaiden sävyistä alkaen lähes turkoosinsinisiksi ja vihreiden värien erilaisiksi variaatioiksi. Myös hiusten väri voi olla alkaen valkoisista, punaisista, ruskeista, mustista aina harmaisiin sävyihin, huomioiden geneettinen mutaatio.
Genettinen perimäkaari voi olla pitkä, jolloin suvussa voi olla useitakin ihmisiä, joilla ei ole vihreät silmät tai punaiset hiukset, mutta geenit kuitenkin periytyvät peittyvinä alleeleina geeneinä ja usein yllättäenkin! Myös monet lahjakkuudet voivat periytyä peittyvästi esim. musikaalisuus. Perheessä esim. yksi lapsi on musikaalinen ja omaa hyvän rytmitajun, mutta muilla lapsilla näitä ei ilmene.
dgrd kirjoitti:
Pitäs olla sinisilmäinen ja keltasilmäinen, eli hömelö kun nai hepatiitiäisen, syntyy laps, jonka silmät loistavat kauniisti kuin Kata Kärkkäisellä
Hän käyttää värillisiä piilolinssejä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Silmien väri voi olla mikä vain, kun huomioidaan geenien mutaatiot. Ruskeasilmäisillä ei ole väripigmenttiä ollenkaan, kun taas muut silmien värit voivat geneettisesti koodautua siniharmaiden sävyistä alkaen lähes turkoosinsinisiksi ja vihreiden värien erilaisiksi variaatioiksi. Myös hiusten väri voi olla alkaen valkoisista, punaisista, ruskeista, mustista aina harmaisiin sävyihin, huomioiden geneettinen mutaatio.
Genettinen perimäkaari voi olla pitkä, jolloin suvussa voi olla useitakin ihmisiä, joilla ei ole vihreät silmät tai punaiset hiukset, mutta geenit kuitenkin periytyvät peittyvinä alleeleina geeneinä ja usein yllättäenkin! Myös monet lahjakkuudet voivat periytyä peittyvästi esim. musikaalisuus. Perheessä esim. yksi lapsi on musikaalinen ja omaa hyvän rytmitajun, mutta muilla lapsilla näitä ei ilmene.
Ainoastaan av:lla tämmöinen puppu voi saada yläpeukkuja. Ai että ruskeassa silmässä ei ole väripigmenttiä? Nimenomaan siinä on pigmenttiä kaikkein eniten. Aivan kuten tummassa ihossa ja tummissa hiuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko petettyä?
Höpö höpö. Silmien väri on geneettisen perimän monimutkainen tulos, siihen ei pettämistä tarvita.
Mun molemmmilla vanhemmilla on siniset silmät, mutta mulla on vihreät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua tehdä geenitestiä, koska olisi ihan hirveää jos ei olisikaan meidän.
Luonne sopii hyvin meihin, mutta muuten ei muistuta juuri ketään sukulaista. Korostuu nyt kun sisarus täysin meidän näköinen.
Ap
Enemmän olisin huolissaan niistä punasista hiuksista. Onko niitä suvussa? Punaiset hiukset on peittyvä ominaisuus ja niiden geeni pitää tulla sekä äidiltä että isältä.
Ne geenit voivat tulla hyvinkin kaukaa. Juuri sen vuoksi, että väri on peittyvä, saattaa se pysyä piilossa.
Niin, moni ei ymmärrä tätä seikkaa genetiikasta. Esim. minulla on äidillä ruskeat silmät, ja isällä siniset.
Minulla on vihreät.
Niitä ominaisuuksia pomppii ihan sinne tänne. Minulla on myös punertavan oranssit hiukset, vaikka molemmilla vanhemmillani on ruskeat. Minulla on kyllä isotäti (mummon sisko) jolla oli myös punertavan oranssit hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Genettinen perimäkaari voi olla pitkä, jolloin suvussa voi olla useitakin ihmisiä, joilla ei ole vihreät silmät tai punaiset hiukset, mutta geenit kuitenkin periytyvät peittyvinä alleeleina geeneinä ja usein yllättäenkin! Myös monet lahjakkuudet voivat periytyä peittyvästi esim. musikaalisuus. Perheessä esim. yksi lapsi on musikaalinen ja omaa hyvän rytmitajun, mutta muilla lapsilla näitä ei ilmene.Ainoastaan av:lla tämmöinen puppu voi saada yläpeukkuja. Ai että ruskeassa silmässä ei ole väripigmenttiä? Nimenomaan siinä on pigmenttiä kaikkein eniten. Aivan kuten tummassa ihossa ja tummissa hiuksissa.
Anteeksi huolimattomuuteni. Ei ole puppua vaan tekstin piti olla:
ruskeasilmäisillä Lisäksi: ruskean silmänvärin voi laserkäsittelyllä muuttaa siniseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Genettinen perimäkaari voi olla pitkä, jolloin suvussa voi olla useitakin ihmisiä, joilla ei ole vihreät silmät tai punaiset hiukset, mutta geenit kuitenkin periytyvät peittyvinä alleeleina geeneinä ja usein yllättäenkin! Myös monet lahjakkuudet voivat periytyä peittyvästi esim. musikaalisuus. Perheessä esim. yksi lapsi on musikaalinen ja omaa hyvän rytmitajun, mutta muilla lapsilla näitä ei ilmene.Ainoastaan av:lla tämmöinen puppu voi saada yläpeukkuja. Ai että ruskeassa silmässä ei ole väripigmenttiä? Nimenomaan siinä on pigmenttiä kaikkein eniten. Aivan kuten tummassa ihossa ja tummissa hiuksissa.
Ja sinun pitää heti olla veetuilemassa?
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa suomessa on onneksi kaikilla tasaisen kauniit ja ruskeat nappisilmät. Ei tarvitse arvuutella silmien väriä
Ei ole mahdollista geneettisen varioinnin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmmilla vanhemmilla on siniset silmät, mutta mulla on vihreät.
Sama minulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa suomessa on onneksi kaikilla tasaisen kauniit ja ruskeat nappisilmät. Ei tarvitse arvuutella silmien väriä
Ei ole mahdollista geneettisen varioinnin vuoksi.
Minulla on siniset silmät mutta isällä tummanvihreät ja äidillä ruskeat.
Eli se ei toimi siten miten jotkut toopet luulevat, vaan se on aika kaoottista ja molemmilta puolin sukua voi tulla sitä perimää ihan miten sattuu.
Olenko minä ainoa, joka oppi biologian tunnilla lukiossa, että vihreäsilmäisyys on mutaatio?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-sa…
Tuossa 2016 artikkelissa on vanhentunutta tietoa ja totaalista puppua, nykygenetiikan valossa tiedetään ettei esim. nuo jotkut "0% todennäköisyys" kombinaatiot todellakaan ole 0%.
Esim. todellakin voi tulla vihreät silmät jos toisella vanhemmalla on siniset ja toisella ruskeat. Riittää että molemmilta puolin sukua tulee sattumalta geeni vihreisiin silmiin.
Minä olen itse tuollainen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-sa…
Huono artikkeli. Ilmeisesti minun olemassaoloni todennäköisyys on 0% :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi huolimattomuuteni. Ei ole puppua vaan tekstin piti olla:
ruskeasilmäisillä Lisäksi: ruskean silmänvärin voi laserkäsittelyllä muuttaa siniseksi.
Selvennyksenä vielä: ruskeassa silmässä on melamiinin määrää niin peittävä, että se peittää sinisen ym. värit. Laserilla silmän ruskea melamiini voidaan kuitenkin poistaa, jolloin esim. silmän sininen väri saadaan esiin. T. Aiemmin ”puppua”? kirjoittanut.
Tällainen keissi oli meidän luokan biologian maikalla. Oppilas kysyi onko tuo mahdollista koska hän oli sellainen. Ope sitten selitti sille jotain tuubaa koska ei tohtinut kertoa sille että hän oli adoptoitu.
https://genetics.thetech.org/ask/ask29
Tuossa on parempi selitys siitä miten homma toimii. Siihen ei vaikuta mikään yksi yksittäinen resessiivinen, dominantti jne. geeni vaan sadat eri geenit.
Se mitä koulussa asian tiimoilta on opetettu joskus 90-luvulla ja 2000-luvun alussa on täysin yksinkertaistettua potaskaa.
Jos ei jaksa lukea ylläolevaa linkkiä: Kaikki kombinaatiot ovat mahdollisia kaikilla ihmisillä, niin kauan kuin molemmilla vanhemmilla on suvussa kaikkia eri värejä. Ei tarvitse edes olla 2 sukupolven päässä vaan riittää että on esim. 3-10 sukupolven takaa, jopa kauempaakin.
Äidin suku tuli karjalasta ja kaikilla on ruskeat silmät.