Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö käydä mammografiassa, kun?

Vierailija
05.04.2021 |

On täyttänyt 50 v, suvussa ei ole rintasyöpää, on imettänyt yhteensä 8 vuotta, ei tupakoi, yms hyvät elämäntavat, iho normaali ja rintakudos on tasaisen pehmyt, käsin helppo tutkia, ei yhtään siis kyhmyinen ja C-kuppi eli tuntee paremmin rakenteen, kuin jos olisi jättirinnat?
Millainen riski ja miten usein kävisit vs säteily jonka mammografiassa saa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän täytyy olla trolli, ei kukaan voi kysyä noin tyhmiä.

Vierailija
2/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografia on vapaaehtoinen, jokainen päättää itse meneekö vai ei. Ammattilainen osaisi ottaa kantaa, ei tavallinen pulliainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako käydä? Tarjotaanko näitä nyt minullekin kahden vuoden välein, kun olen täyttänyt 50 v? En ole käynyt vielä kertaakaan.

https://www.is.fi/terveys/art-2000007851184.html

ap

Vierailija
4/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyhmä?

Vierailija
5/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tyhmä?

En ole tyhmä, vaan mietin, että kun minulla on käsittääkseni terveystekijöitä, jotka alentavat riskiä kehittää rintasyöpä, niin mammogarafia taas voisi varsinkin kahden vuoden välein toistuessaan lisätä riskiä, koska siitä saatava nopea säteilyannos?

Mammografiatutkimukset ovat toki tärkeitä ainakin heille, joilla on paljon riskitekjöitä.

ap

Vierailija
6/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet rintasyövistä löytyvät oireettomilta naisilta seulonnoissa. Iso osa heistä on sellaisia, joilla ei ole mitään tunnettuja riskitekijöitä. Siitä voit sitten ihan itse miettiä, mikä kannattaa.

Vierailija
7/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko käydä. Sain itsekin ensimmäisen kutsun seulontaan viime vuonna. Käynti poiki vielä jatkokäynnin, otettiin lisäksi ultraääni- ja viipalekuvat. Onneksi ei ollut mitään. Ilmaista koko hoito.

Suvussa on kaksi rintasyöpätapausta, joten kävin seurassa enemmän kuin mielelläni. Vaikkakin hirvitti tuo jatkotutkimus.

Vierailija
8/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet rintasyövistä löytyvät oireettomilta naisilta seulonnoissa. Iso osa heistä on sellaisia, joilla ei ole mitään tunnettuja riskitekijöitä. Siitä voit sitten ihan itse miettiä, mikä kannattaa.

Kauheaa pelottelua. Mutta onko heillä kyhmyiset rinnat, jossa muutosta ei helposti huomaa? Eivät ole imettäneet ainakaan kauaa? Sukurasite? Jne.

Nuorena käsketään tutkimaan itse, mutta jos rintakudos tuntuu edelleen samalta kuin nuorena, niin ikäkö vain on riskitekijä?

Vierailija
9/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tyhmä?

Saa asioita kyseenalaistaa, jos on muutakin säteilylähdettä ollut lähiaikoina, esim. Lemmikkieläimen avustamista röngenissä. Miksi kaikkien pitää tehdä kaikki massana? Liikaa tasapäistämistä taustalla? Ai niin, aivot narikassa on mukavaa.

Vierailija
10/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävisin

Vierailija
11/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografiassa hoitaja kertoi, että siinä vaiheessa, jos itse jo tuntee rinnassaan jonkun kyhmyn, on tilanne mennyt jo melkoisen pitkälle. Mutta jokainen tekee päätöksensä itse,

Vierailija
12/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kerran (olen 56), eli en kutsuille korviani lotkauta. Sen sijaan käyn yksityisellä röntgenlääkärillä harvakseltaan ultraamassa. Ehkei riitä isorintaisille.

Vierailija
13/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ne kyhmyt ei aina tunnut.

Vierailija
14/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen apn kuvailema tyyppi ja kävin mammografiassa, niin löytyi sellainen muutos mitä tutkittiin ultrassa ja se muutos oli ok, mutta ultra näytti papilloomavirusmuutoksen joka ei näy mammografiassa eli nyt on leikattu ja elämä jatkuu.

Vierailija
15/15 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa pelottelua. Mutta onko heillä kyhmyiset rinnat, jossa muutosta ei helposti huomaa? Eivät ole imettäneet ainakaan kauaa? Sukurasite? Jne.

Nuorena käsketään tutkimaan itse, mutta jos rintakudos tuntuu edelleen samalta kuin nuorena, niin ikäkö vain on riskitekijä?

Ei kaikki rintasyövät läheskään tunnu kädellä kokeilemalla. Lisäksi seulonnoissa löytyy paljon niin pieniä syöpäkasvaimia, että selvitään pienemmällä hoidolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi