Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen jolla ei koskaan ole ollut parveketta kyselee parvekkeista

Vierailija
05.04.2021 |

Olen etsimässä uutta asuntoa ja haluan parvekkeen. Mikä on nykyisin uusisrakennusten normikoko parvekkeelle isoissa kaupungeissa?
Minkä kokoinen parveke on riittävä siihen että siellä mahtuu oleskelemaan ja kasvattamaan vaikka paprikoita ja tomaatteja?
Minkälainen on huono parveke?
Hiljentääkö lasitus liikenteen ääntä?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin aiemmin 6krs ja avarat näkymät katsella mm nousevia ja laskevia lentokoneita, istuttiin usein parvekkeella ja ajateltiin että se on ehdoton uudessa asunnossakin. Noh, nyt viimeiseen 6 vuoteen sitä on käytetty ehkä kerran kesässä, on 2. kerros eikä mitään näkymiä mihinkään. Ulkoilmaa saa ulkoilusta, parvekkeella olo ei kiinnosta koska ei ole maisemia.

Mielenkiintoista! Monet ihmiset eivät välttämättä edes tiedosta että mikä sinne parvekkeelle oikeasti vetää tai miksi siellä ei viihdy, koska ei ole konkreettista kokemusta mikä vaikutus jollakin asialla voi olla, niin kuin teillä on. Parvekenäkymiä aika harva edes mainitsee, mitä olen ihmetellyt. Yksi toinen on tässä keskustelussa maininnut koska hänellä on kaksi parveketta joita voi vertailla.

Vierailija
62/78 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi, sain tästä ketjusta inspiraatiota alkaa laittaa omaa parveketta kuntoon. Mulla on lasitettu, koko asunnon pituinen parveke, josta saa periaatteessa yhden ylimääräisen huoneen kesäaikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla parvekkeellani olen joutunut kohtaamaan ne kaikki negatiiviset asiat.

Asun 1. kerroksessa ja melko lähellä maanpintaa. Seurauksena se, että ohikulkevat kyyläävät aina parvekkeelle, mitään ei uskalla tuulettaa/ säilöä siellä, koska parvekkeelle on helppo kiivetä ja maisemana on vastapäinen ruma talo.

Joka ikisessä paikassa missä olen asunut, on naapureina ollut näitä tun ketjupolttajia. Käytännössä koskaan et voi tuulettaa tai juurikaan oleilla parvekkeellasi. Varmaan joskus tupakointikielto tulee olemaan normi muttei varmaan vielä 10 vuoteen.

Sitten on nämä roskaajat. Nykyinen yläkertalainen ropsii matot ja kaikki muutkin tekstiilit parvekkeeltaan. Eivät tajunneet suomea/ englantia, kun kävin sanomassa. Ehkä vuokranantaja sitten kääntää. Aikaisempi ylänaapuri heitti natsat parvekkeelleni, maahan parvekkeen eteen.

No saanpa näistä lisäporkkanaa käsirahan säästämiseen. Tahti kiihtyy vuosi vuodelta, että pääsisin pois.

Vierailija
64/78 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 1. kerroksessa ja melko lähellä maanpintaa. Seurauksena se, että ohikulkevat kyyläävät aina parvekkeelle, mitään ei uskalla tuulettaa/ säilöä siellä, koska parvekkeelle on helppo kiivetä ja maisemana on vastapäinen ruma talo.

Joka ikisessä paikassa missä olen asunut, on naapureina ollut näitä tun ketjupolttajia. Käytännössä koskaan et voi tuulettaa tai juurikaan oleilla parvekkeellasi. Varmaan joskus tupakointikielto tulee olemaan normi muttei varmaan vielä 10 vuoteen.

Sitten on nämä roskaajat. Nykyinen yläkertalainen ropsii matot ja kaikki muutkin tekstiilit parvekkeeltaan. Eivät tajunneet suomea/ englantia, kun kävin sanomassa. Ehkä vuokranantaja sitten kääntää. Aikaisempi ylänaapuri heitti natsat parvekkeelleni, maahan parvekkeen eteen.

No saanpa näistä lisäporkkanaa käsirahan säästämiseen. Tahti kiihtyy vuosi vuodelta, että pääsisin pois.

Kyllä on surkeaa. Jos meidän talossa ilmenisi tuollaista hallituksen pj heti tarttuisi asiaan kun valittaisi. Meluajat ja mattoparvekkeella polttavat on pantu kuriin. Kyllä sinäkin pääset vielä parempaan yhtiöön!

Vierailija
65/78 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttamassa uudistaloon jossa tupakanpoltto parvekkeella on kielletty. Jos ei olisi, olisin tällä hetkellä kauhuissani. Inhoan tupakan löyhkää.

Onkohan se jo normi, että uusissa taloyhtiöissä tupakanpoltto parvekkeilla on kielletty?

Meidän (uudehkossa) talossa on muutamia sijoituskämppiä, joiden asukkaat ja vieraat ei noudata tupakointikieltoa. Piha on täynnä natsoja ja joskus niitä sneppaillaan alemmille parvekkeille.

Vierailija
66/78 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttamassa uudistaloon jossa tupakanpoltto parvekkeella on kielletty. Jos ei olisi, olisin tällä hetkellä kauhuissani. Inhoan tupakan löyhkää.

Onkohan se jo normi, että uusissa taloyhtiöissä tupakanpoltto parvekkeilla on kielletty?

Meidän (uudehkossa) talossa on muutamia sijoituskämppiä, joiden asukkaat ja vieraat ei noudata tupakointikieltoa. Piha on täynnä natsoja ja joskus niitä sneppaillaan alemmille parvekkeille.

Ehdottomasti valitus hallituksen pj:lle!

Vierailija
67/78 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lasitukset reistailevat aina.

Vierailija
68/78 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainakaan itsellä ollut ongelmaa.

Vierailija
69/78 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös parvekelasituksilla käytännössä saisi estettyä sen että joku kiipeää parvekkeelle? Eikö ne lasit saakin lukkoon? Ja verhoilla näkösuojaa?

Vierailija
70/78 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä29749 kirjoitti:

Jos oot parvekkeellaoleskelijatyyppiä, niin parvekelasitus on ehdoton. Kesähelteellä se tekee parvekkeesta pätsin mutta toisaalta pidentää parvekkeen käyttökautta. Ja ilman lasitusta on tosiaan hirveä työ siivota katupölyä, lehtiä ja koivunsiemeniä parvekkeelta. Lasitus myös hiljentää ääntä molempiin suuntiin. Lasittamattomalla parvekkeella ei kannata käydä kovin luottamuksellisia keskusteluja, kun äänet kaikuvat naapureille parvekkeen ja mahdollisesti viereisten rakennusten seinistä.

Itse pärjäisin ilman parveketta. Meillä se on jäänyt lähinnä pyykinkuivatustilaksi, ja talvella siellä saa ruoat nopeasti jäähdytettyä. Ei olla istuskelijatyyppiä, ulkoilman tarve täyttyy luonnossa liikkuen. Kesäisin oon kyllä välillä nukkunut parvekkeella.

Parvekkeella nukkuminen kiinnostaa. Minulla on mökillä pieni vanha harvahirsinen piha-aitta jossa nukun, ja aina loman jälkeen kotona tulee valtava ulkoilmassa olemisen tunteen kaipuu kun menee nukkumaan. Ikkunan avaaminen ei auta siihen.

Meillä naapuri polttaa yölläkin joten parveketta ei voi käyttää tuohonkaan.

Voisit hakea suoraan kaupungilta parveketupakointikieltoa. Tässä oli aikaisemmin linkki josta näki että niin voi tehdä.

Hakemusta ei voi tehdä yksittäinen asukas. Tai voi tietenkin, mutta se ei johda mihinkään käsittelyyn. Pitää olla yhtiökokouksen päätös hakemuksesta. 

Kyllä olette kujalla!

-tupakoimaton

Vierailija
71/78 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota parveke johonkin muuhun ilmansuuntaan kuin etelä-lounas. Aurinko parvekkeella voi kuulostaa kivalta, mutta se on ihan tap-pavan kuuma auringon porottaessa.

Lasitettu koppi voi olla ankea etelä suuntaan jos on täysin avoin paikka, mutta jos edessä on isoja puita antamaan varjoa edes osittain, niin ihan paras! Tällä hetkellä minulla on etelän suuntaan oleva terassi ja pidän tästä todella paljon, välillä on liiankin kuuma, mutta en missään tapauksessa haluaisi tämän olevan pohjoisen puolella..

Vierailija
72/78 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et koskaan yritä availla ja sulkea niitä.

Asun parvekkeellisessa asunnossa, eikä sillä vatusteella juuri käyttöä ole. Ehkä kerran vuodessa jonain kesäiltana tulee syötyä siellä. On lähinnä työläästi siivottava paikka.

Vierailija
73/78 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika usein niitä on avattu tässä yli 10 vuoden aikana, ja pari kertaa kesässä niputettu kokonaan pestessä. Olishan ne nyt vaihdettu moneen kertaan jos eivät toimisi.

Vierailija
74/78 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et koskaan yritä availla ja sulkea niitä.

Asun parvekkeellisessa asunnossa, eikä sillä vatusteella juuri käyttöä ole. Ehkä kerran vuodessa jonain kesäiltana tulee syötyä siellä. On lähinnä työläästi siivottava paikka.

Minkälainen parveke olisi sellainen jolla viettäisit aikaa - vai onko sellaista?

Vierailija
75/78 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sananen parvekelasituksesta: uuteen asuntooni erehdyin ottamaan parvekelasitukset, kamalaa! Parveke oli kuin kasvihuone, ja se kuumuus tuli kesällä sisään asuntoon. Aamuseitsemältä oli lämpötila sisällä jo 27 astetta, ja aurinkoisina päivinä kohosi yli 32 asteen! Ei auttanut vaikka keräsin parvekelasit nippuun kummaltakin sivulta. Sisällä olin tietokoneella jäähdytetty pyyheliina kaulallani ja jalat vadissa, jossa jäädytettyjä pakastepusseja (sisällä jääklöntit vettä).

Kun muutin nykyiseen asuntooni, olen todella ollut tyytyväinen parvekkeeseen, on käyttöä ympäri vuoden, ja voi keväästä syksyyn pienimuotoisesti jotain kasvattaakin.

No, nyt sitten on taloyhtiö päättänyt, että tännekin viihtyvyysremontin yhteydessä laitetaan parvekelasitus, voi prkl!

Vierailija
76/78 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sananen parvekelasituksesta: uuteen asuntooni erehdyin ottamaan parvekelasitukset, kamalaa! Parveke oli kuin kasvihuone, ja se kuumuus tuli kesällä sisään asuntoon. Aamuseitsemältä oli lämpötila sisällä jo 27 astetta, ja aurinkoisina päivinä kohosi yli 32 asteen! Ei auttanut vaikka keräsin parvekelasit nippuun kummaltakin sivulta. Sisällä olin tietokoneella jäähdytetty pyyheliina kaulallani ja jalat vadissa, jossa jäädytettyjä pakastepusseja (sisällä jääklöntit vettä).

Kun muutin nykyiseen asuntooni, olen todella ollut tyytyväinen parvekkeeseen, on käyttöä ympäri vuoden, ja voi keväästä syksyyn pienimuotoisesti jotain kasvattaakin.

No, nyt sitten on taloyhtiö päättänyt, että tännekin viihtyvyysremontin yhteydessä laitetaan parvekelasitus, voi prkl!

Oliko niistä laseista syksyllä, talvella tai keväällä mitään iloa?

Vierailija
77/78 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaupungin keskustassa ylimmässä kerroksessa länsiparveke, jossa on lasitus ja laseissa säädettävät kaihtimet. Ei haittaa aurinko. Parvekkeellemme mahtuu lepolasse, pöytä, neljä tuolia, lipasto (kissan tarkkailualustaksi)ja joitakin pieniä tasoja. Kyllä parveke on ainakin meille suuri ilo, siitä näkee kaupungin siluetin ja auringonlaskut, siellä voi kissa loikoilla, siitä voi tuulettaa mukavasti ja siellä voi istua iltaa.

Vierailija
78/78 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että on olemassa parveke-ihmisiä ja ei-parveke -ihmisiä. Jos on tyytyväisenä elellyt pitkälle keski-ikään ilman parveketta, ei ole parveke-ihminen.

Suoraksi vedit mutkat. Jos joku on vuokrannut/ostanut asunnon, jossa ei ole parveketta, mutta muuten on loistava sijainti, sopiva hinta ja kiva pohjaratkaisu, ehkä siitä ei muuta pois pelkän parvekkeen puuttumisen takia, vaikka sellaisen muuten haluaisi. 

Minä asuin 20 vuotta talossa, jossa oli pienet ulkonevat parvekkeet. Minkäänlaista katosta ei ollut, joten ylimmässä kerroksessa parvekkeelle kertyi lehtiä, linnunkakkaa ja talvisin lumet pudotettiin sinne niin, ettei aina edes ovi auennut. Nyt asunnossani on isohko eteläparveke lasituksella. Saa nähdä, millainen pätsi siitä tulee, mutta onneksi tykkään kuumasta, joten en ole kovin huolissani. Ennen kaikkea on kiva, että on suojaisempi parveke, jota voi vähän sisustaa ja käyttää löhöilyyn. Ehkä teen etätöitäkin siellä kunhan säät lämpenee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän