Ihminen jolla ei koskaan ole ollut parveketta kyselee parvekkeista
Olen etsimässä uutta asuntoa ja haluan parvekkeen. Mikä on nykyisin uusisrakennusten normikoko parvekkeelle isoissa kaupungeissa?
Minkä kokoinen parveke on riittävä siihen että siellä mahtuu oleskelemaan ja kasvattamaan vaikka paprikoita ja tomaatteja?
Minkälainen on huono parveke?
Hiljentääkö lasitus liikenteen ääntä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Lasitettu parveke on sitten kuuma jos ei ole mahdollista avata lasitusta
Onko niitä lasituksia helppo aukoa? Viitsiikö avata ja sulkea vai jämähtääkö ne kiinni. Jos on alas asti lasitus.
Jos oot parvekkeellaoleskelijatyyppiä, niin parvekelasitus on ehdoton. Kesähelteellä se tekee parvekkeesta pätsin mutta toisaalta pidentää parvekkeen käyttökautta. Ja ilman lasitusta on tosiaan hirveä työ siivota katupölyä, lehtiä ja koivunsiemeniä parvekkeelta. Lasitus myös hiljentää ääntä molempiin suuntiin. Lasittamattomalla parvekkeella ei kannata käydä kovin luottamuksellisia keskusteluja, kun äänet kaikuvat naapureille parvekkeen ja mahdollisesti viereisten rakennusten seinistä.
Itse pärjäisin ilman parveketta. Meillä se on jäänyt lähinnä pyykinkuivatustilaksi, ja talvella siellä saa ruoat nopeasti jäähdytettyä. Ei olla istuskelijatyyppiä, ulkoilman tarve täyttyy luonnossa liikkuen. Kesäisin oon kyllä välillä nukkunut parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä lasituksia helppo aukoa? Viitsiikö avata ja sulkea vai jämähtääkö ne kiinni. Jos on alas asti lasitus.
Meillä ainakin on helppo avata, aivan kuin ikkunan avaisi. Ei nuo alasasti lasitetut aukea koko matkalta, vaan alaosa on kiinteä lasikaide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa riesa parvekkeessa on se, että naapurillakin on parveke. Naapurit polttavat röökiä parvekkeella, joten se löyhkä leviää myös sinun parvekkeellesi.
Äärimmäisen harvassa taloyhtiössä on tupakointikielto (täyskielto: asunnossa sisällä ei saa polttaa, parvekkeella ei saa polttaa). Tulet siis samaan itsellesi röökinsavuisen parvekkeen noin 99 prosentin todennäköisyydellä.
Minulla on aina ollut parveke, jopa elämäni ensimmäisessä opiskelija-asunnossa. Ihan mukava jos kesäkaudella (huhti - lokakuu) voi parveketta käyttää. Talvella aivan liian kylmä, ellei ole parvekelasitusta ja lisälämmitintä.
Ja kesällä nämä tupakoitsijanaapurit pitävät parvekettaan aamusta iltaan (pahimmassa tapauksessa öisinkin) kaljaterassina. Ison porukan huuto ja naurunräkätys raikuu puolen kilometrin päähän, eikä omaa parvekkeen ovea voi pitää auki jos haluaa minkäänlaista rauhaa.
Tuo varmaan riippuu paljon taloyhtiöstä. Omassa taloyhtiössäni ei tuollaista tapahdu, vuokralaisia meillä on hyvin vähän. Parveketupakointiin on puututtu ihan vetoamalla yleiseen viihtyvyyteen, tällä hetkellä tosin parveketupakointikielto prosessikin on vetämässä. Tosin se ei todennäköisesti mene läpi.
Ei tupakoinnin kieltämiseen mitään lupaa ja prosessia tarvita. Riittää että taloyhtiö ja isännöitsijä päättävät että tämä kiinteistö on nyt savuton ja parvekkeilla ei tupakoida. Niin tällä tehtiin ja tupakoijille järjestettiin oma tupakointi paikka pyörätien viereen jotta eivät tupakoisi tontilla. Tämä onnnistui ja nyt tupakoijien määrä kiinteistössä on laskenut.
Ei pidä paikkaansa, kyllä se tupakointikielto pitää hakea kaupungilta.
https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/toimintaympa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasituksen voi siirtää helposti kokonaan sivuun ja hyvin toimivat. Olisi ehkä turvallisuusriski, jos lasit aukenisivat alas asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasituksen voi siirtää helposti kokonaan sivuun ja hyvin toimivat. Olisi ehkä turvallisuusriski, jos lasit aukenisivat alas asti.
Nykyisin näyttää olevan paljon yhdistelmää teräspinnakaide + avattava lasitus lattiaan asti. Mutta kaipa se avausmekanismi toimii yhtä lailla. Yksittäinen lasi painaa enemmän mutta kai niitä on silti helppo liikutella.
Käyttäjä29749 kirjoitti:
Jos oot parvekkeellaoleskelijatyyppiä, niin parvekelasitus on ehdoton. Kesähelteellä se tekee parvekkeesta pätsin mutta toisaalta pidentää parvekkeen käyttökautta. Ja ilman lasitusta on tosiaan hirveä työ siivota katupölyä, lehtiä ja koivunsiemeniä parvekkeelta. Lasitus myös hiljentää ääntä molempiin suuntiin. Lasittamattomalla parvekkeella ei kannata käydä kovin luottamuksellisia keskusteluja, kun äänet kaikuvat naapureille parvekkeen ja mahdollisesti viereisten rakennusten seinistä.
Itse pärjäisin ilman parveketta. Meillä se on jäänyt lähinnä pyykinkuivatustilaksi, ja talvella siellä saa ruoat nopeasti jäähdytettyä. Ei olla istuskelijatyyppiä, ulkoilman tarve täyttyy luonnossa liikkuen. Kesäisin oon kyllä välillä nukkunut parvekkeella.
Parvekkeella nukkuminen kiinnostaa. Minulla on mökillä pieni vanha harvahirsinen piha-aitta jossa nukun, ja aina loman jälkeen kotona tulee valtava ulkoilmassa olemisen tunteen kaipuu kun menee nukkumaan. Ikkunan avaaminen ei auta siihen.
Luulen, että on olemassa parveke-ihmisiä ja ei-parveke -ihmisiä. Jos on tyytyväisenä elellyt pitkälle keski-ikään ilman parveketta, ei ole parveke-ihminen.
Itselläni parveke jää vain käyttämättä, on riesa enkä ole sitä ikinä edes kaivannut, jos ei ole sitä ollut. Yhdessä kämpässä oli mini/ranskalainen parveke ja jäi kokonaan käyttämättä. Toisessa lasittamaton parveke oli pelkkä riesa. Nyt on koko asunnon levyinen, lasitettu länsiparveke, jonka pitäisi olla parvekkeiden aatelia, mutta en ikinä vietä siellä aikaa. Ehkä viime kesänä parina päivänä istuin siellä joitain tunteja ja ensimmäistä kertaa elämässäni hankin parvekekalusteen. Nyt on parveke taas laittamatta, sinne on kertynyt rojua kuten tyhjiä ruukkuja, jakkaraa jne ja lasit pitäisi pestä. Äh.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29749 kirjoitti:
Parvekkeella nukkuminen kiinnostaa. Minulla on mökillä pieni vanha harvahirsinen piha-aitta jossa nukun, ja aina loman jälkeen kotona tulee valtava ulkoilmassa olemisen tunteen kaipuu kun menee nukkumaan. Ikkunan avaaminen ei auta siihen.
Meillä naapuri polttaa yölläkin joten parveketta ei voi käyttää tuohonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29749 kirjoitti:
Meillä naapuri polttaa yölläkin joten parveketta ei voi käyttää tuohonkaan.
Voisit hakea suoraan kaupungilta parveketupakointikieltoa. Tässä oli aikaisemmin linkki josta näki että niin voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ota parveke johonkin muuhun ilmansuuntaan kuin etelä-lounas. Aurinko parvekkeella voi kuulostaa kivalta, mutta se on ihan tap-pavan kuuma auringon porottaessa.
Meillä on parveke koilliseen. Nyt se pakkolasitetaan parvekerwmonrin yhteydessä.
Ei sinne silti sen lämpimämpi tule. Siellä on kylmä aina.
Parveke on roskan ja pölyn kerääjä. -Jos ylempänä on parveke, saattaa pudota tupakan tumppia ja tupakkajäämää omalle parvekkeelle. Minulla/meillä ei ole aikuisikänäni ollut.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että on olemassa parveke-ihmisiä ja ei-parveke -ihmisiä. Jos on tyytyväisenä elellyt pitkälle keski-ikään ilman parveketta, ei ole parveke-ihminen.
Itselläni parveke jää vain käyttämättä, on riesa enkä ole sitä ikinä edes kaivannut, jos ei ole sitä ollut. Yhdessä kämpässä oli mini/ranskalainen parveke ja jäi kokonaan käyttämättä. Toisessa lasittamaton parveke oli pelkkä riesa. Nyt on koko asunnon levyinen, lasitettu länsiparveke, jonka pitäisi olla parvekkeiden aatelia, mutta en ikinä vietä siellä aikaa. Ehkä viime kesänä parina päivänä istuin siellä joitain tunteja ja ensimmäistä kertaa elämässäni hankin parvekekalusteen. Nyt on parveke taas laittamatta, sinne on kertynyt rojua kuten tyhjiä ruukkuja, jakkaraa jne ja lasit pitäisi pestä. Äh.
Niinpä. Tuota pelkään itsekin. Olen vähän aistiherkkä ja pelkään että joku aistiepämukavuus tekisi parvekkeella olemisesta epämiellyttävää. Mökillä tykkään istuskella ulkosalla mutta se on ihan eri asia kun ympärillä on pelkkää luontoa ja siihen liittyviä ääniä. Joskus alkaa suhina ja liplatuskin rasittaa ja sisätiloihin siirtyminen tuo helpotuksen tunteen. Kyllä se raikas ulkoilma iholla ja hengityksessä varmaan olisi se parvekkeen vetovoimatekijä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota parveke johonkin muuhun ilmansuuntaan kuin etelä-lounas. Aurinko parvekkeella voi kuulostaa kivalta, mutta se on ihan tap-pavan kuuma auringon porottaessa.
Meillä on parveke koilliseen. Nyt se pakkolasitetaan parvekerwmonrin yhteydessä.
Eikö nykyisin ole näppäriä infrapunalämmittimiä?
-Kapanteri.- kirjoitti:
Parveke on roskan ja pölyn kerääjä. -Jos ylempänä on parveke, saattaa pudota tupakan tumppia ja tupakkajäämää omalle parvekkeelle. Minulla/meillä ei ole aikuisikänäni ollut.
No kun on lasitus, niin mitään ei tipu ylhäältä. Tuohonkin, että parvekkeelta heitellään tupakantumppeja piha-alueelle , voi kyllä taloyhtiö puuttua. Sehän on roskaamista. Meidän taloyhtiössä asiaan puututtiin yhtiökokouksessa ja tumppien heittely saatiin loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sitten lämpimämpi, kun siihen tulee lasitus, vaikka olisi pohjoiseenkin.
Kylmä tuuli ei pääse puhaltamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttamassa uudistaloon jossa tupakanpoltto parvekkeella on kielletty. Jos ei olisi, olisin tällä hetkellä kauhuissani. Inhoan tupakan löyhkää.
Onkohan se jo normi, että uusissa taloyhtiöissä tupakanpoltto parvekkeilla on kielletty?
Luuleeko kukaan, että ne sarvikuonot olisivat polttelematta?
Asuttiin aiemmin 6krs ja avarat näkymät katsella mm nousevia ja laskevia lentokoneita, istuttiin usein parvekkeella ja ajateltiin että se on ehdoton uudessa asunnossakin. Noh, nyt viimeiseen 6 vuoteen sitä on käytetty ehkä kerran kesässä, on 2. kerros eikä mitään näkymiä mihinkään. Ulkoilmaa saa ulkoilusta, parvekkeella olo ei kiinnosta koska ei ole maisemia.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa riesa parvekkeessa on se, että naapurillakin on parveke. Naapurit polttavat röökiä parvekkeella, joten se löyhkä leviää myös sinun parvekkeellesi.
Äärimmäisen harvassa taloyhtiössä on tupakointikielto (täyskielto: asunnossa sisällä ei saa polttaa, parvekkeella ei saa polttaa). Tulet siis samaan itsellesi röökinsavuisen parvekkeen noin 99 prosentin todennäköisyydellä.
Minulla on aina ollut parveke, jopa elämäni ensimmäisessä opiskelija-asunnossa. Ihan mukava jos kesäkaudella (huhti - lokakuu) voi parveketta käyttää. Talvella aivan liian kylmä, ellei ole parvekelasitusta ja lisälämmitintä.
Ai. Asun talossa, jossa ei ole kieltoja, asuntoja on 69 ja 49 parveketta. Yhdelläkään ei tupakoida.
Kai tämä koko talo sitten kuuluu tuohon prosenttiin?
Jos on huoneistokohtainen ilmanvaihto se tarkoittaa sitä että ulkoseinässä on ilmanottoluukut ja silloin ainakin varmaan kielletään koska luukuista saattaa tulla savua sisään asti.