Ketkä on niitä ”pullamössöjä”?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Hassuahan tuossa sanassa on juuri se, mihin tässä ketjussa on jo hieman viitattukin: sanaa käyttävät sellaisen sukupolven ihmiset, jotka itse ovat pullamössöä syöneet, kuvaamaan sukupolvea, joka ei edes tiedä, mitä koko pullamössö on. Harvinaisen epäonnistunut ilmaus.
No niin on, mutta toisaalta nyt he saavat sitä sitten takaisin oikein kuppikaupalla, kun nuoremmat moittivat heitä sillä sanalla tietämättä edes mistä se tulee. :D
Keitä nämä pullamössöt siis ovat ja mikä tekee heistä pullamössöjä?
Vierailija kirjoitti:
Keitä nämä pullamössöt siis ovat ja mikä tekee heistä pullamössöjä?
Käsittääkseni minä kuulun siihen sukupolveen, jota on sanottu pullamössösukupolveksi. Olen syntynyt 60-luvun lopulla ja kun olin teini-ikäinen 80-luvulla, alkoi kuulua tätä, että minun vanhempieni sukupolven mielestä me "nykyajan nuoriso" ollaan saatu kaikki helpolla, eikä mitään ole tarvinut itse tehdä, kaikki on tuotu eteen jne. Sinänsä ristiriitaista, sillä kukas sen olisi meille tehnyt, ellei se meidän vanhempiemme sukupolvi. Heille pullamössö oli lapsuudenajan herkkua, meille heidän lapsilleen se oli terminä tuttu, mutta emme itse enää sitä syöneet, kun oli kaupat jo täynnä ostoherkkuja. Mutta vanhempien sukupolvelle se kuvasi jotain äärimmäistä hyvää, se pullamössö. :) Nyt, kun olen keski-ikäinen, en kyllä ajattele omien lasteni sukupolvesta, että he ovat saaneet kaiken valmiina eteen, mutta en myöskään hauku vanhempieni sukupolvea. Jokainen on vuorollaan lapsi, nuori, aikuinen ja vanhus, jos elää saa.
Eikös pullamössöt ole 80-90-luvulla syntyneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä toikin käsite on?
Wiki: Sanaa pullamössösukupolvi on 1980-luvulta lähtien käytetty kuvaamaan nykynuorisoa, sellaista nuorta sukupolvea, joka on saanut elämässään kaiken helposti eteensä ilman suurempia ponnisteluja verrattuna aikaisempaan sukupolveen.
Juuri näin. Eli ne ovat nyt niitä jotka ihan hukassa omien lastensa kanssa!
Vihreät kaiketi.
Eivät näe brutaalia totuutta, elämä on joskus brutaali.
Hassuahan tuossa sanassa on juuri se, mihin tässä ketjussa on jo hieman viitattukin: sanaa käyttävät sellaisen sukupolven ihmiset, jotka itse ovat pullamössöä syöneet, kuvaamaan sukupolvea, joka ei edes tiedä, mitä koko pullamössö on. Harvinaisen epäonnistunut ilmaus.