Onko väärin jos 38-vuotias ihminen soittaa äidilleen jos on paha olla?
Vietimme pääsiäistä mieheni suvun luona ja mies veti itsensä känniin lasten nähden. Hänellä on alkoholiongelma, juominen joka viikonloppuista (yleensä olen lasten kanssa muualla) ja asiasta on keskusteltu satoja kertoja ja hän on luvannut hakea apua.
Mulla keitti yli, myönnän sen, ja aloin raivoamaan miehelle ja uhkasin lähteä lasten kanssa kotiin. Mies ei päästänyt ja miehen sukukin oli sitä mieltä, että meidän vaan nyt pitää selvittää asiat ja kukaan ei lähde minnekään. Lopulta mun oli pakko soittaa äidille itkuinen puhelu ja kertoa mitä täällä tapahtuu. Mulla on läheiset välit äitiini ja hän on ollut aina se tuki ja turva kun olen tarvinnut. Erittäin hieno ihminen.
Miehen suku on sitä mieltä, että on epänormaalia "sotkea" omat vanhemmat asiaan.
Olenko nyt oikeasti epänormaali?
Kommentit (59)
Minusta se olisi epänormaalia, jos vanhempiin ei voisi turvautua oli ikä mikä tahansa.
Äitinä toivon, että lapseni kääntyvät puoleeni aina jos on hätä, myös aikuisina.
Näin korona-aikoina kaikki vierailut pitäisi pitää minimissä.
Voi jos on hyvä suhde.
Minä en ole koskaan voinut turvata äitiini missään asiassa.
Ole ap onnellinen siitä mitä olet saanut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se olisi epänormaalia, jos vanhempiin ei voisi turvautua oli ikä mikä tahansa.
No minä olen samaa mieltä. Minun lapseni saavat turvautua minuun aikuisenakin vaikeissa elämäntilanteissa ja olen ajatellut, että se on ihan normaalia. AP
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kuormittaisi ikäihmistä tuollaisella.
En tiedä ap:n äidistä, mutta mun 42-vuotiaan äiti on 61v. :D Eli ei mikään ikäihminen vaan ihan työikäinen ihminen vielä. Enkä ymmärrä miksi en voisi soittaa äidilleni jos mun on paha olla.
Tottakai äidille saa soittaa, jos siltä tuntuu.
Äidille pitää soittaa. Minun lapsi soitti tänään ja on nyt isänsä suojissa. Vaikka on aikuinen. Silti oma lapsemme iäti. Ei saa jäädä kärsimään yksin.
Olisin lähtenyt lasten kanssa kotiin.
Sehän juuri on arvokasta jos tietää että aina voi äidille soittaa. Olin itse todella onnellinen että ehkä ensimmäistä kertaa eläissäni pystyin vuorostani olemaan äitini tukena kun hänen äitinsä kuoli. Mutta niinhän perheet ihannetilanteessa toimii, iästä riippumatta.
Suku asettuu miehen puolelle. Törkeää.
Ketä he olivat sinua estämään, jos halusit lähteä
Olet Ap lastesi todellinen turva, joten tee ratkaisut ajatellen ensisijaisesti heitä. Mies voi luottaa siihen, että sinä huolehdit lapsista joka tapauksessa, ja hän voi kännätä, sehän ahdistaa lapsia, eikä ole mukavaa kenellekään.
Tekisin miehelle selväksi, että hoitaa ongelmansa, tai tulee ero ja lasten huoltajuus on äidin. Eihän kännikalaan voi luottaa edes viikonloppuisänä.
Sukulaisten mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa.
Asutko Etelä-Pohjanmaalla? Suvun toiminta ja ajattelun pikkumaisuus on juuri sellaista kuin sillä seudulla.
Ap. Sinäkin olet avun tarpeessa. Äidille voi soittaa aina.
Ehkä miehellä ei olisi alkoholiongelmaa jos sillä olisi äiti johon turvautua, vaikka mikä olisi!.
Tietenkin äidille saa soittaa, meidän perheessä ainakin.
Äiti on aina ollut tuki ja turva minulle. Jatkossa minä olen puolestani hänelle, jos vain tarvetta tulee. M42
En asu Etelä-Pohjanmaalla. Pieni paikkakunta kuitenkin kyseessä. Nuo ihmiset eivät ole mitenkään veemäisiä, siis ihan hyviä ihmisiä muuten. Ovat myös samaa mieltä siitä, että miehen alkoholinkäyttö on ongelmallista. Mutta heidän mielestään asia ratkeaa sillä, että me miehen kanssa yhdessä selvitämme asiat keskustellen ilman ketään ulkopuolisia. Joo, kyllä on keskusteltu asiasta kymmeniä kertoja, mutta yllätys yllätys, eipä ole keskustelut auttaneet. Mulla ei ole mitään muuta turvaa kuin oma äitini (ystäviä en viitsi kuormittaa asioilla liikaa). Tuntui vaan aivan h**vetin pahalta, kun tulin ulkoa (jossa siis soitin puhelun) ja sain kommentteja miehen sukulaisilta:
"Minkä ihmeen takia ne omat vanhemmat pitää tähän sotkea?"
"Kyllä tuon ikäisen ihmisen pitäisi osata hoitaa asiansa itse ilman äitiä"
"Kun on lapsia yhdessä hankittu, niin se on vaan kestettävä"
Tuon jälkeen aloin uudestaan itkemään ja soitin taas äidille. Hän lempeän rauhallisesti sanoi, että "hyvä kun soitit, teit aivan oikein".
No, nyt olen miehen ja hänen sukunsa mielestä "ikuinen lapsi" joka tarvitsee vielä tässä iässä äidin apua. Päätin, että sinne emme enää lasten kanssa mene. AP
on ihan järjettömän NOLOA kysyä moista asiaa täältä. Mikä ihme ihmisiä vaivaa kun eivät osaa itse pohtia asioita? Jos on aikuinen kuuluu tietää ihan itse mitä voi ja kannattaa tehdä ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
on ihan järjettömän NOLOA kysyä moista asiaa täältä. Mikä ihme ihmisiä vaivaa kun eivät osaa itse pohtia asioita? Jos on aikuinen kuuluu tietää ihan itse mitä voi ja kannattaa tehdä ja mitä ei.
Tää palsta on tunnettu siitä että täällä voi puhua mistä tahansa, ehkä siksi täällä ihmiset kyselee
Vierailija kirjoitti:
En asu Etelä-Pohjanmaalla. Pieni paikkakunta kuitenkin kyseessä. Nuo ihmiset eivät ole mitenkään veemäisiä, siis ihan hyviä ihmisiä muuten. Ovat myös samaa mieltä siitä, että miehen alkoholinkäyttö on ongelmallista. Mutta heidän mielestään asia ratkeaa sillä, että me miehen kanssa yhdessä selvitämme asiat keskustellen ilman ketään ulkopuolisia. Joo, kyllä on keskusteltu asiasta kymmeniä kertoja, mutta yllätys yllätys, eipä ole keskustelut auttaneet. Mulla ei ole mitään muuta turvaa kuin oma äitini (ystäviä en viitsi kuormittaa asioilla liikaa). Tuntui vaan aivan h**vetin pahalta, kun tulin ulkoa (jossa siis soitin puhelun) ja sain kommentteja miehen sukulaisilta:
"Minkä ihmeen takia ne omat vanhemmat pitää tähän sotkea?"
"Kyllä tuon ikäisen ihmisen pitäisi osata hoitaa asiansa itse ilman äitiä"
"Kun on lapsia yhdessä hankittu, niin se on vaan kestettävä"
Tuon jälkeen aloin uudestaan itkemään ja soitin taas äidille. Hän lempeän rauhallisesti sanoi, että "hyvä kun soitit, teit aivan oikein".
No, nyt olen miehen ja hänen sukunsa mielestä "ikuinen lapsi" joka tarvitsee vielä tässä iässä äidin apua. Päätin, että sinne emme enää lasten kanssa mene. AP
Miehen vanhemmat häpeävät poikansa ongelmaa ja siksi eivät halua muiden kuulevan asiasta. Todella epäreilua sinua kohtaan, raukkamaista suorastaan.
En kyllä kuormittaisi ikäihmistä tuollaisella.