Rikosilmoitus vuosien jälkeen?
Tapailin vuonna 2016 17 -vuotiasta poikaa. Oli itse silloin 26 -vuotias nainen. Hänellä oli silloin alle puoli vuotta siihen, että täyttää 18v. Olimme töissä samassa paikassa. Hän kuului lastensuojelun piiriin ja oli ns. Työssäoppimassa. Minä olin kesälomasijainen, mutta ns. Hänen yläpuolellaan, varsinainen työntekijä. Suhteemme alkoi kaksi viikkoa en kuin sopimukseni päättyi.
Asiasta en silloin tiennyt, että koska olin tavallaan häneen nähden esimiesasemassa, vaikka vaikka varsinainen työnohjaaja, niin silloin suojaikäraja on 18 ei 16 vuotta.
En halua kuulla siitä, kuinka ette ikinä sekaantuisi niin nuoreen. Minä ihastuin todella kovasti ja niin hänkin. Enää en ole varma. Hän on jälkikäteen, nyt vuosia myöhemmin tullut tulokseen, etten minä vastuullisena aikuisena olisi saanut häneen sekaantua mitenkään ja hän oli ongelma nuori, lapsi.
Itselläni on tästä aivan kamala olla ja olen sanonut, että teen itse itsestäni rikosilmoituksen. Ajatus siitä, että olen käyttänyt häntä hyväksi ei jätä minua rauhaan, vaikka ei se millään tavalla tarkoitukseni ollut. Mutta jos hän nyt tuollaisia asioita puhuu ihmisille, niin selvästi asia häntä vaivaa, eikö niin? Eikö silloin oikea ratkaisu ole ottaa yhteyttä johonkin viralliseen tahoon, jotta hän saa oikeutta?
Meillä myös yhteinen lapsi, jonka asioiden selvittäminen vaikeaa. Pelkään, että sekin johtuu tästä, että mies jotenkin pelkää minua. Olimme yhdessä lopulta 4 vuotta on-off suhteessa. Ja ei tarvitse arvostella on-off-suhteesta ja lapsesta. Tiedän itsekin millaisen sopan olen saanut aikaan. Haluaisin nyt vaan tietää voiko ilmoituksen yhä tehdä ja voinko minä sen tehdä?
Ja entä, jos tapahtuma on vieläkin vanhempi? P^dofiili houkutteli minut kotiinsa rahalla, kun olin alle kouluikäinen, mutta pääsin karkuun ystävieni kanssa, jotka olivat siis kanssani. En ikinä kertonut vanhemmilleni tai minnekään virallisesti. Voiko tuon vielä ilmoittaa vai kannattaako unohtaa koko ajatus?
En kestä elää itseni kanssa, kun tiedän tehneeni jollekin toiselle yhtä pahasti ja pahemmin kuin minulle on tehty. Olen tällä hetkellä aika synkässä paikassa. Vain lapsi auttaa jaksamaan.
Kiitos, jos jaksoit lukea.
Kommentit (51)
Oikea homma, että koudut vastuuseen viattoman nuoren hyväksikäytöstä.
Ap. Olisiko mahdollista nyt keskustella miehen kanssa ja voisit samalla kertoa mitä olet kuullut. Pyydä anteeksi.
Oliko tuo kahvilatyöskentely siis jotain kuntouttavaa toimintaa niille nuorille? Se ehkä enemmänkin olisi se juttu, ei tässä tapauksessa ikä.
AP: jos tämä tuo sinulle rauhan, niin voit tehdä itsestäsi rikosilmoituksen. Tällöin viranomaiset puolueettomasti tutkivat, onko tapahtunut mitään väärää. Sinua ei tutkinnan aikana syyllistetä, vaan tutkinta tapahtuu asiallisesti. Lapsesi isä voi tuoda oman näkemyksensä esille, ja se otetaan huomioon. Lopulta viranomaiset päättävät, onko aihetta syytteeseen. Tuskin on.
Kuvauksesi perusteella sinulla ei ole ollut minkään sortin esimiesasemaa poikaan nähden. Poika ei ole edes ollut työsuhteessa, vaan kuntouttavassa työtoiminnassa. Olette toimineet yhteisymmärryksessä, molemninpuolin toisiinne ihastuneina. Lapsikin teille on tullut, ja suhteenne on kestänyt pitkään. Nähdäkseni mitään rikosta ei ole tapahtunut, äläkä turhaan rankaise itseäsi.
Jos kuitenkin haluat rauhan vaikkapa sitten tutkinnan kautta, niin tuskin omakohtaisesta rikosilmoituksestakaan on harmia. Se on vain todella pitkä tie, voi olla raskaskin. Terapiasta olisi varmasti eniten hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nuorukaisen elin jäykisty kuin omasta tahdosta. Tuskinpa on kovinkaan pahasti traumatisoitunut.
No tuo nyt ei TODELLAKAAN ole mikään perustelu.
Ranskassa 37-vuotias ope "seurusteli" 14-vuotiaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nuorukaisen elin jäykisty kuin omasta tahdosta. Tuskinpa on kovinkaan pahasti traumatisoitunut.
No tuo nyt ei TODELLAKAAN ole mikään perustelu.
Ranskassa 37-vuotias ope "seurusteli" 14-vuotiaan kanssa.
Taisi ollakin Jenkeissä. En muista enää.
tyhmää laittaa sanalleen sama viesti kuin joskus aiemmin, täysin kopioitu aloitus.
Musta on aivan käsittämätöntä, miten täällä puolustetaan selkeää hyväksikäyttöä. 17-vuotias on nykyisen suojaikälain valossa kykenevä suostumukseen, mutta se ei tarkoita etteikö teko olisi ollut väärin ja pojalle traumaattinen. Toinen on ollut vielä sellaisessa iässä ihan biologisenkin kehityksen osalta, ettei ns oman toiminnan seurausten suunnittelu ole täysin kehittynyt. Mua iljettää, että tälläistä puolustellaan.
Aloittajan kokema tuska on mielestäni oikein, vaikka toki asiaa on ehkä hyvä käsitellä esim terapiassa ettei jatka muita vahingoittavaa toimintaa. Rikosilmo hyvä tehdä itsestä, musta se on tilanteessasi vastuunkantoa, jota ei useinkaan hyväksikäyttäjien osalta näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt ymmärsin oikein että olit töissä tuossa laitoksessa kahvilassa etkä esim näiden nuorten ohjaajana niin tuo 18 vuoden ikäraja ei koske sinun tilannettasi vaan normaali 16v ikäraja.
Terveisin: Eräs käräjätuomari
Se oli sellainen nuorten työpaja tyylinen kahvila. Oli työnohjaajat, nuoret ja minä olin kahvila-apulainen.
Mutta kiitos tiedosta. Ehkä minun pitää vain hyväksyä, että en tehnyt mitään rikollista varsinaisesti, mutta selvästi sotkin nuoren ihmisen pään ja joudun sen asian kanssa elämään. Kiitos
Miten kahvila-apulaisena toimiminen tekee sinusta mielestäsi "tavallaan esimiehen"?
up