Saatteko muut perusterveet oireita kertakäyttömaskeista?
Mulla ei siis ole mitään astmaa taikka allergiaa ikinä ollut ja muutenkin olen harvoin kipeä, mutta nyt kun olen reilu puoli vuotta töissä joutunut koko päivän pitämään kertakäyttöistä maskia niin on alkanut tulla hengitystieoireita. Maski naamalla usein aivastuttaa ja nenä menee tukkoon, sekä välillä ilmeisesti hapen puutteen takia alkaa heittää päässä. Pahinta on kuitenkin se, että ilmeisesti on alkaneet nenän ja suun limakalvot kuivua ja aamuisin kurkkuun sattuu ja oikein tunnen, kun nielu on täynnä puolikuivaa limaa ja usein nenäkin on tukossa. Nuo alkavat kyllä helpottaa kun olen tunnin verran ollut jalkeilla ja juonut vettä, mutta ovat nykyään joka päiväinen vaiva (kävin koronatestissäkin kun nämä oireet alkoi, mutta ei ollut koronaa ja nyt jatkunut varmaan kaksi kuukautta joka päivä). Vapaapäivinä vältänkin viimeiseen asti maskin käyttöä eli pysyttelen kotona ja ulkoilen metsässä.
Miten muut oletteko huomanneet tällaisia oireita maskin pitkäaikaisesta käytöstä?
Kommentit (121)
Jo vartti riittää, niin alkaa päätä särkeä ja huimata. En sitten tiedä ahdistunko itse maskista ja siitä johtuu vai mistä lie. Tämän takia en käytäkkään.
Mä olen pahasti siitepöly/eläin allerginen ja joistain maskeista tulee allergiaa, joistain ei. Onneksi työnantaja on tilannut useampaa sorttia, kun töissä pitää pitää päivittäin. Ihan hyvin sujuu, kun ottaa allergia-lääkkeet ja valitsee sen maskin, joka ei niin aiheuta tukkoisuutta.
Tapaan niin paljon ihmisiä päivässä, että en silti olisi pitämättä.
Ei ole mitään ongelmia ja asun maassa jossa on maskipakko ollut jo monta kuukautta. Ei ole mitään tämmöisiä ongelmia kuin Suomen keskustelupalstoilla. Miksi tämä on siellä niin vaikeaa joillekin?
Oireita on. Hengitystiet on huonommassa kunnossa kuin koskaan, nenästä tulee verta ja isoja räkäklimppejä. Limakalvot on aivan tukosssa. Aivan persiistä tää systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään ongelmia ja asun maassa jossa on maskipakko ollut jo monta kuukautta. Ei ole mitään tämmöisiä ongelmia kuin Suomen keskustelupalstoilla. Miksi tämä on siellä niin vaikeaa joillekin?
Jaa a vaikea sanoa. En minäkään kyllä maskia käyttämättä jätä, vaikka oireita saankin ja töissä on maskipakko, joten se ei olisi senkään kannalta edes vaihtoehto. Välillä vaan tulee mietittyä, että mitähän kaikkea siitä maskista itsestään tulee vedeltyä henkeen, kun tällaisia oireita saan ihmisenä, joka ei muuten ole millekään allerginen tai hengitystieoireinen.
Ap
Millaista maskia käytät ap?
Onko se tuontitavaraa, jotain kiinalaista kuraa, joissa saattaa olla edelleen mitä tahansa myrkkyä.
Itse käytän vain suomalaisia kertakäyttömaskeja eniten. Ostan maskit suomalaisia Lumi-merkkisiä maskeja apteekista.
Ei mitään ongelmia ole ollut, ainakaan toistaiseksi.
Joissakin tietyissä tilanteissa käytän ffp2 tai ffp3 maskeja. Ne ovat ulkomaalaisia.
Tietäisikö joku täällä, onko saatavissa Suomessa tehtyjä ff2 ja ff3 maskeja?
Toisinaan on tilanteita, joissa on pakko varoa myös itse saamasta tartuntaa, ja niihnhän nämä ffp maskit ovat tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Onko se tuontitavaraa, jotain kiinalaista kuraa, joissa saattaa olla edelleen mitä tahansa myrkkyä.
Itse käytän vain suomalaisia kertakäyttömaskeja eniten. Ostan maskit suomalaisia Lumi-merkkisiä maskeja apteekista.
Joissakin tietyissä tilanteissa käytän ffp2 tai ffp3 maskeja. Ne ovat ulkomaalaisia.
Toisinaan on tilanteita, joissa on pakko varoa myös itse saamasta tartuntaa, ja niihnhän nämä ffp maskit ovat tarkoitettu.
Juu niitä perus massatavaramaskeja, kun ne työantaja tarjoaa käytettäväksi. Aika kalliiksi tulisi alkaa omakustanteisesti hankkimaan niin monta kotimaista maskia, kun töissä tarvitsen. Lisäksi kangasmaskin käyttö on meillä töissä kielletty. Ap
Näppylöitä, kutinaa, aivastelua, nenä vuotaa, jotkut maskit haisee pahalle...
Alkoi tulla myös kipua silmien ympäristöön, muistutti värikalvontulehdukseen liittyvää kipua 😫😔
Nyt käytän töissä visiiriä. Kaupoissa välillä kangasmaskia. Alettuani oirehtia maskeista enemmän palasin kangasmaskin käyttöön.
Onhan tämä teatteria, maskeissa lukee, etteivät suojaa virukselta 🤔
Kuulostaa siltä että sinulla on psykosomaattinen kohtaus, se on vakava tauti, henki voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a vaikea sanoa. En minäkään kyllä maskia käyttämättä jätä, vaikka oireita saankin ja töissä on maskipakko, joten se ei olisi senkään kannalta edes vaihtoehto. Välillä vaan tulee mietittyä, että mitähän kaikkea siitä maskista itsestään tulee vedeltyä henkeen, kun tällaisia oireita saan ihmisenä, joka ei muuten ole millekään allerginen tai hengitystieoireinen.
Ap
Mm. palonestoaineita, formaldehydiä, muita mysteerikemikaaleja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMm. palonestoaineita, formaldehydiä, muita mysteerikemikaaleja...
Niin Tukes ei ole kekannut testata maskeja vaan näpertelee ihan muuta.
Ääni lähtee ja nenästä alkaa tulla verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu niitä perus massatavaramaskeja, kun ne työantaja tarjoaa käytettäväksi. Aika kalliiksi tulisi alkaa omakustanteisesti hankkimaan niin monta kotimaista maskia, kun töissä tarvitsen. Lisäksi kangasmaskin käyttö on meillä töissä kielletty. Ap
Miten muka voi olla mahdollista, että kangasmaskin käyttö on kiellettyä? Millä alalla?
Kaikki, minä mukaan lukien, ei todellakaan pysty käyttämään kertakäyttömaskeja.
Vierailija kirjoitti:
Näppylöitä, kutinaa, aivastelua, nenä vuotaa, jotkut maskit haisee pahalle...
Alkoi tulla myös kipua silmien ympäristöön, muistutti värikalvontulehdukseen liittyvää kipua 😫😔Nyt käytän töissä visiiriä. Kaupoissa välillä kangasmaskia. Alettuani oirehtia maskeista enemmän palasin kangasmaskin käyttöön.
Onhan tämä teatteria, maskeissa lukee, etteivät suojaa virukselta 🤔
Miksi hitossa sitten käytät niitä?
No en saa. Astmaatikkomiehenikin käyttää ihan ongelmitta.
Happihoito koronassa on kusettavien virologien mainostama uskomushoito.
Happi ei pelasta ihmistä, joka on jo kuolemassa pois.
Minulla tulee maskeista oireita jo puolen tunnin kaupassa käynnin aikana. Kurkkukipua, nenä tukossa, poskia särkee. Minulla on hieman allergioita, mutta ei mitenkään kovin paljoa eikä ollenkaan haittaavasti. Hajuille herkistynyt aikoinani homekodissa. Maskeissa on myrkkyjä, joista herkimmät saavat oireita.
Pystyisitkö käyttämään venttiilillistä pölysuojainta?