Miksi jurrutat motarilla alinopeutta hyvällä kelillä?
Ei taas ihan pysty ymmärtämään. Keli on hyvä, tien pinta kuiva yms. Silti jotkut jurruttavat motarilla mittarinopeutta 100 km/h. Etkö uskalla ajaa rajoitusten mukaista nopeutta vai mikä siinä on? Pahimmillaan alinopeutta ajavat joutuvat onnettomuuteen, kun joku puusilmä ei huomaakkaan ajoissa hidastelijaa ja täräyttää takaloosteriin. Vaikka itselläni on rajoitusten mukainen nopeus 120 km/h, niin vasenta kaistaa saa viilettää jatkuvasti.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Suojelen tuulilasia rikkoutumiselta. Lasin on paljon todennäköisempää rikkoutua ajaessani 120 km/h kuin 90 km/h törmätessään ilmassa lentävään nastaan tai pikkukiveen.
Lasivakuutus on olemassa. Vai eikö köyhällä ole varaa sellaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Bensan kulutus nousee jyrkästi yli satasen nopeudessa. Hiljempaa ajaminen on siis ihan järkevää. Enemmän ihmettelen, jos joku ei suoralla tiellä huomaa edessään olevaa ja tämän nopeutta vaan ajaa perään. Tosiaan se ohituskaista on myös käytettäväksi tarkoitettu.
Köyhille on kaikki kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensan kulutus nousee jyrkästi yli satasen nopeudessa. Hiljempaa ajaminen on siis ihan järkevää. Enemmän ihmettelen, jos joku ei suoralla tiellä huomaa edessään olevaa ja tämän nopeutta vaan ajaa perään. Tosiaan se ohituskaista on myös käytettäväksi tarkoitettu.
Köyhille on kaikki kallista.
Omasta mielestäni bensa on liian halpaa, mutta en näe säästäväisyydessä mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette kun ohitatte 119km/h ajavaa 120 km/h nopeudella vasemmalla kaistalla ja taakse liimantuu audi/volvo/bmw vilkuttelemaan pitkiä valoja?
Ajattelen että mä olen ton edellä ja ajan nopeusrajoituksen mukaan ja siirryn heti sopivan tilaisuuden tullen oikeanpuoleiselle kaistalle kun olen ohitukseni suorittanut loppuun.
Ei. Minua ei mitenkään "pelota" ajaa hitaasti. Ajan hitaasti, koska minua huvittaa tehdä niin. Laki ei kiellä ajamasta 120 km/h rajoituksen alueella 100 km/h joten minä ajan ihan tahallani hitaasti.
Kun ajaa hitaammin, säästyy polttoainetta. Matkan kesto ei kovin paljon pitene, vaikka nopeus putoaakin 20 km/h. Jos jollakin on epätoivoinen paniikki päällä, niin jättäköön autonsa kotiin. Junalla pääsee nopeammin (180 km/h) ja lentokoneella vielä nopeammin (800 km/h).
Minä nautin siitä, että joku tunnevammainen mies raivostuu kun minä ajan liian hitaasti. Siinä se miehen mitta punnitaan. Kestääkö hermo ajaa hitaasti vai alkaako itkupotkuraivarit, valojen välkyttely ja takapuskurissa roikkuminen. Tuollaisia hulluja varten minulla on autossa kamerat (etuikkuna ja takaikkuna).
Vierailija kirjoitti:
Ap ei uskalla vaihtaa kaistaa ja ohittaa. Muista vilkku, vilkaisu ja pienempi vaihde.
No joku köyhä varmaan vaihtaa manuaaliaskilla. Paremmalla väellä on automaattivaihteinen auto.
Polttoainetta säästyy huomattavasti ja renkaat kuluu vähemmän kun ajaa noin 80km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojelen tuulilasia rikkoutumiselta. Lasin on paljon todennäköisempää rikkoutua ajaessani 120 km/h kuin 90 km/h törmätessään ilmassa lentävään nastaan tai pikkukiveen.
Sitten voisi käyttää tuon option, kun lasi on muutenkin huonokuntoinen. Eikö lasivakuutuksessa muka ole omavastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei uskalla vaihtaa kaistaa ja ohittaa. Muista vilkku, vilkaisu ja pienempi vaihde.
No joku köyhä varmaan vaihtaa manuaaliaskilla. Paremmalla väellä on automaattivaihteinen auto.
Olen ajanut molemmilla ja sanoisin että mäkilähtö automaatilla tosi liukkaalla talvikelillä on manuaalia paljon vaikeampaa.
Motareilla on, tai on tulossa _alimmat_ sallitut nopeudet. Sitä kun ajaa, kenelläkään ei ole siihen mitään syytä valittaa.
Pysy vaan sillä ohituskaistalla ja lopeta turha vinkuminen pikkuasioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette kun ohitatte 119km/h ajavaa 120 km/h nopeudella vasemmalla kaistalla ja taakse liimantuu audi/volvo/bmw vilkuttelemaan pitkiä valoja?
Lisään vauhtia n 130 asti.
Takanaolija ei ole peruste tieliikennelain rikkomiselle.
10 km/h ylityksestä ei tule vielä sakkoja. Jos tie edessä on tyhjä ajan sitten 130 ohituskaistalla ja toivottavasti se riittää BMW-kuskille kanssa, mutta josse ei riitä ja hän tulee ihan puskuriin kiinni käytän pissapoikaa niin että hän saa pissanesetettä päällensä. Jos se ei riitä pyydän kanssamatkustajaa ottamaan kuvan BMWstä ja soitan polisille.
Juuri nyt on suurin todennäköisyys tuulilasin rikkoutumiselle, kun useimmilla on talvirenkaat alla, joista irtoilee motarinopeksissa nastoja ja lamellien poimuihin juuttuneita kiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voisi käyttää tuon option, kun lasi on muutenkin huonokuntoinen. Eikö lasivakuutuksessa muka ole omavastuuta?
Kaikissa vakuutuksissa on omavastuu ja lasivakuutus on yksi turhimmista vakuutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatilla ajaa invalidit, ja päästään vialla olevat tumpelot.
Eipä tule motarilla ajeltua. Maaseututeillä yleensä 5-10 km/h ylinopeutta, joten lakkaa nalkuttamasta. Vaikka kyllä täälläkin sinunkaltaisia "menen tarkasti ylintä sallittua nopeutta, enkä yhtään enempää" takakireitä nipottajia on, onneksi aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua. Paremmalla väellä on 5 autoa. Työsuhdeauto, miehen oma auto, vaimon oma auto, kesäkäyttöön tarkoitettu avoauto ja perheen yhteisille ajomatkoille tila-auto.
Yllättävän moni suosii manuaalivaihteita. Siitä tulee se ajamisen meininki. Auto ei ole mikään tietokonepeli vaan sitä pitää ihan oikeasti vääntää.
Valitettavasti tämä tulee vain lisääntymään kun väestö vanhenee.
Sen huomaa jo selvästi, että täysin pihalla olevaa porukkaa on liikenteessä enemmän kuin vaikkapa 10-15 vuotta sitten.
Kyllä sellaisia muumioita tuolla liikkuu, ettei pahemmasta väliä.
Koska en ole menossa kovin pitkää matkaa, joten nopeuserolla ei ole käytännössä ajansäästöllistä merkitystä. Eikä mulla ole kiire mihinkään.