Työpaikat, joissa ei ole vessaa tai aikaa siellä käymiseen
Itse olen ollut monta vuotta lehtien varhaisjakelijana. Siinä kierretään oma piiri läpi, eikä vessaa tietenkään ole missään. Täytyy käydä puskassa, jos hätä iskee.
Mitä muita ammatteja on, joissa ei ole pääsyä vessaan? Tai ei ehdi siellä käymään?
Kommentit (83)
Olen tehnyt henkilökohtaisen avustajan töitä ja ei ole ikinä kukaan kieltänyt etten saisi käyttää vessaa.
Olen myös työskennellyt pienessä kioskissa jossa oli vessa. Asiakkaita kävi usein mutta ei siellä vessassa tarvitse minuuttikaupalla istua. Kyllä asiakas nyt sen verran joutaa odotella ja eihän sinne vessaan tarvitse mennä kesken ruuhkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työnantajan tehtävä järjestää niin, että työntekijä pääsee toilettiin. Ota yhteys liittoon jos tämä ei toteudu.
Niin tota noin, miten noissa jäätelönmyynti kioskeissa hoidetaan vessa-asiat kesäisin?
Niissä on yleensä nuoria koululaisia myymässä jäätelöä.
Torilla ja vilkkaissa paikossa toki on aina yleiset wc:t, mutta miten työntekijä hoitaa tarpeensa syrjemmillä paikoilla olevissa jäätelökioskeissa?
Eivät nuo asiat ole niin yksinkertaisia kuin voisi luulla.
Vai ovatko nuo jäätelönmyyjät joskus aivan itsenäisiä yrittäjiä, jotka vuokraavat jonkin jäätelöfirman kioskin ja myyvät omalla vastuullaan jäätelöä kesäisin?
Vessa-asiat hoituu ämpäriin tai vähän kehittyneempään versioon, jota kutsutaan leikkisästi sorsaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lippakioskissa olen ollut teininä töissä, ei ollut pääsyä vessaan vuoron aikana. Sen takia vuorot olikin "vain" 4-6h.
Pakko kysyä, mitä jos päivän aikana iskee aivan pakottava tarve päästä vessaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen aulapalveluhenkilönä paikassa jossa on vessa, mutta ei ketään joka voisi tulla tauottamaan ja työpisteeltä poistuminen on tietysti kielletty. Työvuorot kestää 7 tuntia, joten pärjään kyllä kun käyn vessassa hetkeä ennen työvuoron alkua ja juon vain todelliseen tarpeeseen. Välillä tekee tiukkaa, mutta en uskalla valittaa koska olen nollasopparilla töissä ja tarvitsen palkkaa kipeästi.
Sinullako ei ole edes kahvitaukoa? Kyllä 7 tuntiin kuuluu jo pieni tauko.
Vierailija kirjoitti:
Olen aulapalveluhenkilönä paikassa jossa on vessa, mutta ei ketään joka voisi tulla tauottamaan ja työpisteeltä poistuminen on tietysti kielletty. Työvuorot kestää 7 tuntia, joten pärjään kyllä kun käyn vessassa hetkeä ennen työvuoron alkua ja juon vain todelliseen tarpeeseen. Välillä tekee tiukkaa, mutta en uskalla valittaa koska olen nollasopparilla töissä ja tarvitsen palkkaa kipeästi.
Oletko mies vai nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullako ei ole edes kahvitaukoa? Kyllä 7 tuntiin kuuluu jo pieni tauko.
Kahvitauolla voi käydä kusella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lippakioskissa olen ollut teininä töissä, ei ollut pääsyä vessaan vuoron aikana. Sen takia vuorot olikin "vain" 4-6h.
Pakko kysyä, mitä jos päivän aikana iskee aivan pakottava tarve päästä vessaan?
Se on sun ongelmasi.
Itse olen rekkakuski ja tässä koronasekoilun aikana kun päätettiin lyödä myös 24h huoltoasemien ovet säppiin yöksi, oli pakko tehdä tarpeet jossain levikkeellä tai levikkeen takana olevassa pusikossa. Todella mieltä ylentävää, varsinkin jos on kuukautiset...
Lisäksi asiakkaidenkaan luona ei enää pääse missään vessaan, kiitos koronahysterian. Yritän olla juomatta ja syömättä työpäivän ajan, ettei tulisi edes tarvetta.
Työskentelin myös varhaisjakajana. Meillä reittien lähtöpaikkoja keskitettiin jakohuoneille, yksi peruste oli tuo vessa. Mutta reittiä ajettiin tunteja ja kauas jakohuoneelta. Pellonpientareet tulivat tutuksi kyllä myös isommalla asialla. Vakireitillä saatoin käydä sekä kotonani että vanhemmilla vessassa.
Olin Ärrällä töissä ja kerran iski ihan hirveä vessahätä. Ei auttanut, kun vetäistä pikaisesti ovi kiinni ja lappu lasiin. Kuulin vessaan, kun ovea hakattiin ja kun sieltä tulin niin vihainen mies huusi, että missä oikeen luurasin omilla asioilla.
Itse en pystyisi olemaan työssä jossa vessaan ei pääse, veikkaanmettä hätä iskisi jo siksi että tietää ettei vessaan ole pääsyä. Esim. bussikuski en voisi olla. Veturinkuljettajista olen miettinyt, että pääsevätkö he (junan/aseman) vessaan kun juna pysähtyy, useinhan asemilla ollaan hetken aikaa pysähdyksissä/odotetaan ehkä saapuvaa junaa tmv.
Mutta voisi olla hyvä idea, että kaupungit järjestäisivät vessoja kaupunginosiin, joita voisivat käyttää esim. bussikuskit/varhaisjakelijat/puistotyöntekijät/auraajat ymv. ja mielellään joku bajamajaa astetta parempi, vesivessa+käsienpesu mahdollisuus.
Olen itse tehnyt monenlaisia töitä, joissa vessamahdollisuus on huono. Pahimpia ovat ne, jotka ovat kaupunkialueella ilman julkisia vessoja lähellä, kuten jäätelökioskin myyjä. Metsähommissa vessaa ei myöskään ole mutta se ei ole haitannut, kun puskassa voi käydä ilman että kukaan näkee, kaupunkialueella vaikeampi kun rakennettua ympäristöä joka puolella.
Varhaisjakelussa oli usein "vakipuskat" :) En kokenut isoksi ongelmaksi, koska yöllä on muutenkin rauhallisempaa ja uskaltaa vähän vapaammin pissiä kuin jos olisi päivä... ihan ytimessä voisi olla vaikeampaa.
Puutarhurina sen sijaan oli vaikeaa, kun ei kehdannut asiakkaan pihallekaan kusta. Asiakas ei välttämättä ollut kotonakaan että ois sisälle päässyt, alueet tiheästi asuttuja ja lähimmälle huoltiksellekin ehkä kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vessa, mutta sinne pääsee huonosti. 25 naisopettajaa ja yksi vessa. Jos ehdit välkillä opehuoneeseen, vessan ovella on jono. Kesken tunnin en uskalla poistua luokasta, että kukaan ei kuole.
Pakko olla trolli, kun aina voi mennä oppilaiden vessaan.
Itse olen ollut kioskilla töissä ja kyllä hädän tullessa menen itsekkäästi vessaan ja annan asiakkaan odottaa. En tietenkään kesken ruuhkan tai ison jonon lähde, mutta jos tiskille ei ole tulossa asiakkaita niin en pidä pahana asiana poistua pariksi minuutiksi. Työntekokin kärsii huomattavasti, jos vain vessaan meno pyörii mielessä, joten paljon parempi käydä nopeasti. Syömättä voin olla koko työvuoron ajan jos syön ennen töitä kunnolla, mutta vessahädässä ei kyllä työnteosta tule mitään. Ja se vessakäynti on vieläpä niin lyhyt aika pois työajasta.
Vierailija kirjoitti:
On työnantajan tehtävä järjestää niin, että työntekijä pääsee toilettiin. Ota yhteys liittoon jos tämä ei toteudu.
Olen kiertävänä opettajana kunnassa jossa koulujen välimatka on lyhimmillään 10km ja kesken päivää siirtymät on laskettu todella tiukoiksi. Tuohon 10km on laskettu 15min siirtymä eli kun lopetan edellisellä koululla tunnin, kerään tavarani, puen talvella ulkovaatteet, juoksen autolle (parkkipaikalle n.100m) ja lumisina päivinä vielä puhdistan auton lumesta ja jäästä niin matkaan jää yleensä n. 5min aikaa eli en mitenkään voi ehtiä. Saati että jos vielä kehtaisin mennä vessaan kun olen jo valmiiksi myöhässä. Useasti olen haukut saanut jo siitä että ylipäänsä en ehtinyt tunnille ajoissa. Ja useaan otteeseen on tätä selvitelty luottamusmiehen avulla että siirtymiin pitää saada enemmän aikaa mutta ei mene esimiehillä jakeluun. Kesärajoituksilla ja kun ei tarvi pukea niin paljon vaatetta ja puhdistella autoa, ehdin juuri ja juuri ajoissa tunnille mutta vessakäynnit saa unohtaa. En toki siirry joka tunnin jälkeen toiselle koululle mutta ne välkät kun jatkan samalla koululla kuluukin sitten siihen että täytän oman osani välkkävalvonnoista yms. pienillä kouluilla kun henkilökuntaa on vähän, tulee yhdelle opettajalle todella paljon valvontavastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Olin Ärrällä töissä ja kerran iski ihan hirveä vessahätä. Ei auttanut, kun vetäistä pikaisesti ovi kiinni ja lappu lasiin. Kuulin vessaan, kun ovea hakattiin ja kun sieltä tulin niin vihainen mies huusi, että missä oikeen luurasin omilla asioilla.
Tässä vaiheessa sanoisin ihan pokkana huutajalle, että sori, kävin paskalla. Luulisi menevän hiljaiseksi.
Tiedän, että omassa kaupungissani esim. juuri nuoret tori- ja jäätelömyyjät ovat kollegoidensa hyvän tahdon varassa. He pitävät silmällä toistensa työpisteitä sillä välin, että kollega ehtii käydä vessassa. Ihan älyttömän surkea järjestely. Työnantajan pitäisi itse järjestää taukotuuraaja työntekijälle tietyksi aikaa päivästä.
Itse en enää suostuisi työhön, jossa ei pääse vessaan. Kaikille voi tulla yllättäviä tilanteita ja naisille esim. kuukautiset ovat vakiosettiä. Kiva haista 7 tuntia samalla libressellä?!? Juuei. Elämme sentään 2020-lukua!
Vierailija kirjoitti:
Idiootti!
Jyskissä töissä sai käydä vessassa tauolla- jos tauolle pääsi. Usein oli kova kiire ja jos jono pitkä, niin ei siitä vaan voinut lähteä vessaan. Monesti tuli myös kollegoiden kanssa tappelu kuka saa pitää tauon. Tauko oli työaikaa, joten periaatteessa piti olla koko ajan valmis töihin. taukoa ehti pitämään max 3 min kerralla, joku soitti radioon, että asiakas tarvii varastosta asian x ja se piti viedä. Samalla olikin jo seuraava asiakas kimpussa ja tauolle ei päässyt.
Sanaa tauko tai vessa ei saanut sanoa asiakkaan kuullen, vaan piti kierrellen ilmaista, että pitäisi pitää tauko.