Minulla on HFA, (High-functioning autism) eli korkean tason autismi. Kysyttävää?
Minulla on HFA, (High-functioning autism) eli korkean tason autismi. Kysyttävää?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on high functioning niin eikö sinun pitäis pystyä tekemään jonkinlaista työtä? Miksi pelkkä autismi pilaisi työkyvyn kokonaan?
Käsittääkseni aika harva high functioning-autisti on työelämässä. Autismiliiton talvipäivillä kerrottiin suurimman osan asseistakin olevan työelämän ulkopuolella.
Näin on, mutta työkyvyttömyyseläkkeelle ei ihan helposti pääse, suuri osa taitaa vaan olla työttöminä. Nämä asiat, joita ap on tähän saakka kertonut itsestään, eivät monella riittäisi edes asperger-diagnoosiin. Siitä on vielä pitkä matka työkyvyttömyyseläkkeeseen. Siksi itse ainakin yritän kysellä tarkemmin, miten high functioning autismi on työkyvyttömyyseläkkeeseen johtanut ja millä tavalla estää työn tekemisen. Jotain hän nyt jättää kertomatta. Eipä sillä, ei tarvitsekaan kertoa, mutta ei tarvitse myöskään ihmetellä kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on high functioning niin eikö sinun pitäis pystyä tekemään jonkinlaista työtä? Miksi pelkkä autismi pilaisi työkyvyn kokonaan?
Käsittääkseni aika harva high functioning-autisti on työelämässä. Autismiliiton talvipäivillä kerrottiin suurimman osan asseistakin olevan työelämän ulkopuolella.
Toisaalta aika moni työelämässä oleva high functioning autisti on diagnosoimaton juuri siksi,kun kumminkin töitä pystyy tekemään eli pärjää siinä mielessä toisten silmissä. Uskon, että se on ennemmin alidiagnosoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se eroaa alempiarvoisista autisteista?
Älykkyyteni on normaali. "Alempiarvoiset" eli matalatasoiset autistit ovat kehitysvammaisia.
Onhan sinullakin vamma kehityksessä?
Mutta ei ole kehitysvammaa. Kehitysvamma on älyn vamma.
Ei ole noin. CP vamma on vaikeakin kehitysvamma mutytei älyyn vaikuta välttämättä. Olen nähnyt heidän tekevän väitöskirjojakin.
Mun aikuinen lapsi sai hiljattain as-diagnoosin, ja siihen riitti vain yhden lääkärin antama diagnoosi. Psykologi oli kyllä mukana tutkimuksissa, mutta lääkäreitä vain yksi. Minäkin nyt ihmettelen, että miksi joku diagnoosi saadaan monelta lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen usein miten autisti puhuu esim ettei ymmärrä ironiaa/satiiria mutta osaa kuitenkin kuvata oikein millaisia esimerkkejä ei ymmärrä. Miten se on mahdollista ellei oikeasti ymmärrä.
Jos hänelle on selitetty, että tämä oli satiiria ja tuo kohta tuossa kirjoituksessa on ironiaa?
On vaikkapa ihmetellyt ääneen, että miksi tuo ihminen sanoi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se eroaa alempiarvoisista autisteista?
Älykkyyteni on normaali. "Alempiarvoiset" eli matalatasoiset autistit ovat kehitysvammaisia.
Onhan sinullakin vamma kehityksessä?
Mutta ei ole kehitysvammaa. Kehitysvamma on älyn vamma.
Ei ole noin. CP vamma on vaikeakin kehitysvamma mutytei älyyn vaikuta välttämättä. Olen nähnyt heidän tekevän väitöskirjojakin.
CP vamma ei ole kehitysvamma lainkaan, joten ei vaikuta ollenkaan älyyn.
Monetako kertaa pitää osoittaa esimerkillä että tuo oli iriniaa/satiiria, että sen oppii? Mikä siinä on sellaista mitä ei voi mitenkään ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Monetako kertaa pitää osoittaa esimerkillä että tuo oli iriniaa/satiiria, että sen oppii? Mikä siinä on sellaista mitä ei voi mitenkään ymmärtää?
En tiedä, mutta olen lukenut, että esim. suomalaiset eivät monesti ymmärrä ironiaa. Esim. Jane Austenin kirjoissa on paljon sellaista ironiaa, jota en ymmärrä, enkä ole autisti. Opiskeluaikana kävin kuuntelemassa luentoja Austenin kirjoista ja niillä luennoilla kuulin siitä ironiasta. En muuten olisi varmaan huomannut ironiaa esim. Ylpeydessä ja ennakkoluulossa.
Eikä tuo nyt ole hirveästi auttanut minua huomaamaan ironiaa muussa kontekstissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näkyy arjessa? Mikä sai sinut epäilemään asiaa ja ahkeutumaan tutkimuksiin? Vai oliko jonkun muun aloitte/ ehdotus?
Arjessa näkyy esim. siten että olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kerro lisää tästä, mitkä ovat ne syyt/oireet, joiden johdosta (high functioning) autismi on johtanut kohdallasi työkyvyttömyyteen?
Se on nämä huonot sosiaaliset taitoni. Sen tarkemmin en osaa sanoa.
Suurimmalla osalla autisteista on todettavissa älyllinen kehitysvammaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten autismi näkyi sinulla lapsena? Miten olit erilainen toisiin lapsiin nähden?
Olin hiljainen ja ujo.
Ei näkynyt mitenkään muuten vai? Tuo ei ihan taida vielä diagnoosiin riittää, muutakin on täytynyt olla.
Kyllä varmaan sitten muitakin merkkejä on ollut. Mutta itse en muista mitään merkittävää.
Vierailija kirjoitti:
Juu varmasti on.
HFA tarkoittaa lievintä muotoa lapsuusiän autismissa, jossa oireet ovat ilmenneet ennen kolmen vuoden ikää. Kyllä tällainen henkilö voi olla toimintakykyinen ja kykenevä menestymään omalla alalla. Normaaliälyisiä lapsuusiän autisteja on olemassa: Temple Grandin, edesmennyt kirjailija Donna Williams ja Wendy Lawson tulee äkkiseltään mieleen.
Vaikka Aspergerin oireyhtymä luokitellaan lieväksi autismiksi, voi sekin olla vaikea-asteista ja haitata henkilön toimintakykyä niin, ettei pärjää edes omassa kodissaan itsenäisesti.