Minulla on HFA, (High-functioning autism) eli korkean tason autismi. Kysyttävää?
Minulla on HFA, (High-functioning autism) eli korkean tason autismi. Kysyttävää?
Kommentit (73)
Mitä mieltä olet positiivisesta syrjinnästä?
Vierailija kirjoitti:
No mitä hiton autismin oireita sinulla sitten on? Onko tää provo? Lapsena vain ujoutta, ei kiinnostuksenkohteita, ymmärtää neurotyypillisiä helposti. Mikään ei viittaa autismiin tähän mennessä.
Useampikin lääkäri on minulle sen diagnoosin antanut.
Minun 19-vuotias poikani on asperger, joten teema on hyvinkin tuttu. Minkä ikäisenä sait diagnoosin ja miksi juuri hfa eikä as?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla huulissa täytettä? MOnet muokkaavat ulkonäköään.
Ei ole. En ole koskaan edes meikannut. Enkä värjännyt hiuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä hiton autismin oireita sinulla sitten on? Onko tää provo? Lapsena vain ujoutta, ei kiinnostuksenkohteita, ymmärtää neurotyypillisiä helposti. Mikään ei viittaa autismiin tähän mennessä.
Miten niin/miksi useampikin?
Minulta on tutkittu autismia ja ei riittänyt oireet diagnoosiin, koska lapsuudesta ei löytynyt mitään erityisen autistiselta näyttävää ja aikuisuuden oireet kuitattiin "piirteinä". Enpä usko, että diagnoosia saa tai työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee noin vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiroilet? Ei läheskään kaikilla autisteilla ole erityisiä mielenkiinnon kohteita, ei ole minun as-pojallanikaan. Hän on normaaliälyinen ja ymmärtää kyllä ironiaa, joskin välillä vähän omalla tavallaan.
Se, että ap tulkittiin lapsena ujoksi ei tarkoita, etteikö hän voi olla lisäksi autistinen. Minun poikanikin on tosi syrjäänvetäytyvä. Eivät kaikki assit siis ole esitelmöiviä, vaikka Sheldon onkin Rillit huurussa -sarjassa sellainrn.
AutistitKIN ovat yksilöitä jokainen ja autismi on heissä vain yksi ominaisuus lukuisten joukossa.
25
Jos se on high functioning niin eikö sinun pitäis pystyä tekemään jonkinlaista työtä? Miksi pelkkä autismi pilaisi työkyvyn kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näkyy arjessa? Mikä sai sinut epäilemään asiaa ja ahkeutumaan tutkimuksiin? Vai oliko jonkun muun aloitte/ ehdotus?
Arjessa näkyy esim. siten että olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kerro lisää tästä, mitkä ovat ne syyt/oireet, joiden johdosta (high functioning) autismi on johtanut kohdallasi työkyvyttömyyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normisti tutkimuksiin autismiklinikalla liittyy yleislääkärin, neurologin psykiatrin ja puhe- ja toimintaterapeuttien tutkimukset, siinä on jo kolme lääkäriä siis. Lisäksi lapsena asiaan kuuluu kontrollikäyntejä, alussa vuosittain - jolloin lapsi tapaa ainakin neurologin. Vuosien mittaan siis ehtii tavata aika montakin lääkäriä.
25
Vierailija kirjoitti:
Miten saat kaikki asiasi hoidettua, vai onko sinulla apua?
Tällä hetkellä minulla ei ole mitään apua. Aiemmin kyllä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiroilet? Ei läheskään kaikilla autisteilla ole erityisiä mielenkiinnon kohteita, ei ole minun as-pojallanikaan. Hän on normaaliälyinen ja ymmärtää kyllä ironiaa, joskin välillä vähän omalla tavallaan.
Se, että ap tulkittiin lapsena ujoksi ei tarkoita, etteikö hän voi olla lisäksi autistinen. Minun poikanikin on tosi syrjäänvetäytyvä. Eivät kaikki assit siis ole esitelmöiviä, vaikka Sheldon onkin Rillit huurussa -sarjassa sellainrn.
AutistitKIN ovat yksilöitä jokainen ja autismi on heissä vain yksi ominaisuus lukuisten joukossa.
25
Kärsimättömyyden ilmaisuna kiroilin. Kysymykseni olikin, miten autismi näkyi ap:lla lapsena ja hän vastasi, että oli ujo. Ujous ei ole autismia eikä sinänsä liity asiaan, lapsi voi hyvin olla rohkea ja autisti. Alkoi hermo mennä, että itse on tullut asiaansa esittelemään mutta kaikki vastaukset saa kiskomalla kiskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten autismi näkyi sinulla lapsena? Miten olit erilainen toisiin lapsiin nähden?
Olin hiljainen ja ujo.
Ei näkynyt mitenkään muuten vai? Tuo ei ihan taida vielä diagnoosiin riittää, muutakin on täytynyt olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normisti tutkimuksiin autismiklinikalla liittyy yleislääkärin, neurologin psykiatrin ja puhe- ja toimintaterapeuttien tutkimukset, siinä on jo kolme lääkäriä siis. Lisäksi lapsena asiaan kuuluu kontrollikäyntejä, alussa vuosittain - jolloin lapsi tapaa ainakin neurologin. Vuosien mittaan siis ehtii tavata aika montakin lääkäriä.
25
Kysymys ei ollut sinulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
Kärsimättömyyden ilmaisuna kiroilin. Kysymykseni olikin, miten autismi näkyi ap:lla lapsena ja hän vastasi, että oli ujo. Ujous ei ole autismia eikä sinänsä liity asiaan, lapsi voi hyvin olla rohkea ja autisti. Alkoi hermo mennä, että itse on tullut asiaansa esittelemään mutta kaikki vastaukset saa kiskomalla kiskoa.
Juu ei tietenkään ujous ole autismia. Mutta sellainen syrjäänvetäytyminen voi johtua kumminkin myös siitä, että ei osaa olla sosiaalisesti. Autismin keskeinen ominaisuus ja dg-kriteeri on juuri ongelmat sosiaalisissa taidoissa.
Anna nyt ap:lle hiukan aikaa vastata, ei kaikki ole nopeita tuollaisissa asioissa ja autistiselle voi juuri itsestään kertominen olla haasteellista.
25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se eroaa alempiarvoisista autisteista?
Älykkyyteni on normaali. "Alempiarvoiset" eli matalatasoiset autistit ovat kehitysvammaisia.
Onhan sinullakin vamma kehityksessä?
Mutta ei ole kehitysvammaa. Kehitysvamma on älyn vamma.
Miten olet käyttänyt sen hyödyksesi?
Vierailija kirjoitti:
Jos se on high functioning niin eikö sinun pitäis pystyä tekemään jonkinlaista työtä? Miksi pelkkä autismi pilaisi työkyvyn kokonaan?
Koska autisteja esim. syrjitään.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
Kysymys ei ollut sinulle
Ei ollutkaan, mutta koska selvästi et tiedä mitään auitsmin tutkimisesta, niin avasin yleisellä tasolla asiaa. Ap kertoo varmasti tarkemmin omalta kohdaltaan sitten kun ehtii. Tosin olet niin aggressiivinen, että voi olla, että ei halua kommentoida enempää tähän ketjuun.
25