Minulla on HFA, (High-functioning autism) eli korkean tason autismi. Kysyttävää?
Minulla on HFA, (High-functioning autism) eli korkean tason autismi. Kysyttävää?
Kommentit (73)
Autisteja om paljonkin työelämässä, moni tekee hyvääkin uraa. Ei se sinänsä ole mikään väylä työkyvyttömyyseläkkeeseen. Mutta osa tietysti on työkyvyttömiä. Riippuu ihan tapauksesta.
Tiedätkö korkean tason autisteja jotka loivat loistavan uran maailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Einstein, painovoiman keksijä.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko sinulle lapsena jumeja/lukkiintumista? Mistä johtuen ja miten pääsit niistä eteenpäin?
En ollut lapsena mielestäni sen enempää lukossa kuin aikuisenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vastaaja ei ollut ap.
Ihmettelen usein miten autisti puhuu esim ettei ymmärrä ironiaa/satiiria mutta osaa kuitenkin kuvata oikein millaisia esimerkkejä ei ymmärrä. Miten se on mahdollista ellei oikeasti ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Newton keksi painovoiman
Vierailija kirjoitti:
No mitä hiton autismin oireita sinulla sitten on? Onko tää provo? Lapsena vain ujoutta, ei kiinnostuksenkohteita, ymmärtää neurotyypillisiä helposti. Mikään ei viittaa autismiin tähän mennessä.
Sosiaaliset taitoni ovat heikot.
Eiköhän riittävän moni asia viittaa autismiin, kun kerran olen sellaisen diagnoosin saanut.
Miten erotat etkö vaan kehtaa nauraa jollekin vitsille vai selitätkö ettet vaan ymmärrä oikeasti vitsiä/satiiria/ironiaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet positiivisesta syrjinnästä?
Oikea termi on positiivinen erityiskohtelu. Kannatan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä hiton autismin oireita sinulla sitten on? Onko tää provo? Lapsena vain ujoutta, ei kiinnostuksenkohteita, ymmärtää neurotyypillisiä helposti. Mikään ei viittaa autismiin tähän mennessä.
Useampikin lääkäri on minulle sen diagnoosin antanut.
Miten niin/miksi useampikin?
Ihan normisti tutkimuksiin autismiklinikalla liittyy yleislääkärin, neurologin psykiatrin ja puhe- ja toimintaterapeuttien tutkimukset, siinä on jo kolme lääkäriä siis. Lisäksi lapsena asiaan kuuluu kontrollikäyntejä, alussa vuosittain - jolloin lapsi tapaa ainakin neurologin. Vuosien mittaan siis ehtii tavata aika montakin lääkäriä.
25
Kysymys ei ollut sinulle
Ei ollutkaan, mutta koska selvästi et tiedä mitään auitsmin tutkimisesta, niin avasin yleisellä tasolla asiaa. Ap kertoo varmasti tarkemmin omalta kohdaltaan sitten kun ehtii. Tosin olet niin aggressiivinen, että voi olla, että ei halua kommentoida enempää tähän ketjuun.
25
No kyllä tasan tiedän jotain, koska minulta on tutkittu autismia - aikuisena. Lapsen kohdalla varmaan prosessi on erilainen, koska siinä on koulut mukana ja näin, joten sinänsä asia ei kuulunut tähän enkä siitä ollut kiinnostunut. Voipi olla, että joku muu ketjussa on kiinnostunut, mutta kohdistin kysymykseni aloittajalle. Itseltäni autismia siis tutki psykiatri ja käsittääkseni se yhden lääkärin arvio riittää autismidiagnoosiin. Sen vuoksi ihmettelin, että minkä takia ap on monelta lääkäriltä saanut diagnoosin. Itselläni prosessi loppui tuohon kohtaan, joten en tiedä olisiko sen jälkeen ollut jotain, jos psykiatri olisi lähettänyt eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset taitoni ovat heikot.
Eiköhän riittävän moni asia viittaa autismiin, kun kerran olen sellaisen diagnoosin saanut.
Miksi et kerro mitä ne monet asiat ovat? Sehän tämän ketjun idea kai oli, että muut kyselevät ja sinä vastaat. Ilmeisesti yksi autismin piirteistä sinulla on, että et pysty vastaamaan kysymyksiin laajasti. Pitää kysyä yksittäisiä kysymyksiä, joihin voi vastata yhdellä lauseella. Olenko oikeassa tässä?
Onko sinulla mitään aistiyliherkkyyksiä? Jos on, niin mitä?
Vierailija kirjoitti:
Minun 19-vuotias poikani on asperger, joten teema on hyvinkin tuttu. Minkä ikäisenä sait diagnoosin ja miksi juuri hfa eikä as?
Muistaakseni hfa-diagnoosin sain joskus 20-vuotiaana, as-diagnoosin joskus 15-vuotiaana. Toki jo alle kouluikäisenä olin psykologin tutkittavana, mutta siihen aikaan ei näitä asioita tunnettu kovin hyvin.
Lääkäri on papereissaan todennut oireitteni olevan syvempiä kuin pelkkä as, siksi hfa. Ja kyllähän se niin on. Lehtihaastatteluissa, tällä palstalla ja muuallakin aina sanotaan assinaisten olevan normaaleja ihmisiä, ja että he näyttelevät normaalia ihmistä niin hyvin, ettei kukaan huomaa mitään. Minun poikkeavuuteni näkyy erittäin selvästi päällepäin. Ei ole koskaan tullut edes mieleeni näytellä normaalia, enkä sitä osaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen usein miten autisti puhuu esim ettei ymmärrä ironiaa/satiiria mutta osaa kuitenkin kuvata oikein millaisia esimerkkejä ei ymmärrä. Miten se on mahdollista ellei oikeasti ymmärrä.
Minulla on autistipoika. Hyvätasoinen. Ei kevaa.
Minusta hän ymmärtää erittäin hyvin ironiaa ja satiiria. Hänellä on aivan mahtava kuiva huumorintaju.
Monesti asiat kyllä on niin kuin ne sanotaan olevan. Jos heittää jotain tyhmää vitsiä niin poika ei reagoi ja seljeästi miettii että miten hemmetissä tuohonkin pitäisi vastata 😁
Ei ikinä lähtisi myöskään mihinkään tutustumisleikkeihin mukaan mitä on joissain kuntoutuksissa ollut. Katsoo ilmeellä että onko noi tosissaan kun näkee mitä pitäisi tehdä. Itsekin sitten pääsen niistä luistamaan pojan varjolla 😅
On myös oikeudenmukainen ja rehellinen.
Iän myötä poika kehittynyt sosiaaliseksi ja oppinut katselemalla ja matkimalla miten toiset toimii. On saanut myös hyvää kuntoutusta.
Toki kaipaa omaa rauhaa myös aika paljon.
Diagnoosi on tullut 6-vuotiaana. Silloin toki oli eri haasteet. Vetäytyi enemmän ja ei saanut kontaktia.
On noita edelleen mutta paljon vähemmän. On nyt teini.
Eikä hänelläkään ole erityisiä mielenkiinnon kohteita. Ei ainakaan mitään erikoisia juttuja kuten Amerikan presidentit.
Jostain peleistä kyllä tietää ja legoilla rakensi joskus pelkästään mutta ei nuo nyt valtavirrasta kovinkaan paljoa poikkea.
Mutta itsekin ihmettelen sitä että aina mielletään että pitää olla joku yksi mielenkiinnon kohde eikä ymmärrä yhtään huumorilla sanottuja juttuja.
Meillä käynyt varmaan hyvä tuuri kun on sattunut tulemaan ne autismin tuomat hyvät asiat. Toki joissain asioissa on haastetta, tai ainakin ollut paljon haasteita mutta nyt erittäin helppo ja hyväkäytöksinen teini.
Vierailija kirjoitti:
Miten erotat etkö vaan kehtaa nauraa jollekin vitsille vai selitätkö ettet vaan ymmärrä oikeasti vitsiä/satiiria/ironiaa?
Tarkoittanet sarkasmia.
Onko sinulla nirsoilua ruuan suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sitä kun on lastenlääkäri, nuortenlääkääri ja aikuistenlääkäri, ja sitten vielä vaihtanut paikkakuntaa ja sairaanhoitopiiriä. Kyllä siitä useampi lääkäri tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sitä kun on lastenlääkäri, nuortenlääkääri ja aikuistenlääkäri, ja sitten vielä vaihtanut paikkakuntaa ja sairaanhoitopiiriä. Kyllä siitä useampi lääkäri tulee.
Ei kai jokainen lääkäri uudestaan sitä diagnoosia anna?
Olen aika aikaansaamaton, aloitekyvyssä vaikeuksia siis.