Millaista on olla sairauseläkkeellä?
Esimerkiksi mielenterveyden ongelmien vuoksi? Pystyykö sairauseläkkeellä oleva esim opiskelemaan?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi mukavaa on. Olen opiskellut eläkkeellä yhden ylemmän korkeakoulututkinnon ja tehnyt töitäkin sen verran kuin huvittaa. Ja iso on eläke.
Miksi olet eläkkeellä? Jos kerran olet noin pystyvä?
Miksi sä elät? Mitä ongelmia sulla on perheessäsi? Saatko paskaduunistasi hyvääkin palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi mukavaa on. Olen opiskellut eläkkeellä yhden ylemmän korkeakoulututkinnon ja tehnyt töitäkin sen verran kuin huvittaa. Ja iso on eläke.
Täysipäiväinen työ vain tuntui vievän liikaa aikaa ja energiaa.
Tässä maailmantilanteessa sairaseläkkeellä yksi hyvä puoli on varma rahan tulo.
Kivaa on olla. Saa elää omien voimien mukaisesti. Ja mies on ymmärtäväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ympäristö suhtautuu suhun? Eikö herätä kummastusta, kun kerrot olevasi eläkkeellä?
En kerro olevani eläkkeellä. Sanon olevani freelancer niin kuin osaksi olenkin. Toki vaimo tietää totuuden, mutta ei ympäristöni noin kokonaisuudessaan.
Välillä sitä miettii miten kukaan ei tarvitse itseä mihinkään. Olen vain asunnossani sisällä enkä puhu kellekään mitään; ei ole ketään. Kaikki asiat, mitkä pitäisi tehdä, vaativat suuria ponnistuksia; postit ovat viikon laatikossa, ruokakaupassa käyn viikon tai parin välein. Pesulla tulee käytyä harvoin. Mikään ei kiinnosta.
Opiskella voisi, mutta en usko, että itse pystyisin siihen keskittymään eikä ole syytä opiskella. Työtä voisi tehdä jonkin verran eläkkeen lisäksi, mutta en kykene siihen.
Hyvä puoli on se, että saa nukkua, eikä kukaan ole mitään vailla.
Tulot ovat todella pienet ja menot suuret, sitä se on. Toivon todella, että vielä tulee se vappu, kun sen satasen saa.
Mahtavaa voi matkustaa kuukausiksi ulkomaille ilman että kukaan kyselee perään ja ilmainen raha virtaa.
En oikein ymmärrä niitä vanhuuseläkeläisiäkään, jotka aidosti nauttivat eläkkeellä olosta. Teoriassa voisi ajatella, että olen nyt vapaa. Käytännössä terveydentilani, sekä fyysinen että psyykkinen, ja rahattomuuteni ovat rajanneet elämäni. (Tai ainakin uskonpuute kykyihini tekee sen.) Olen sivusta seuraaja. Elän netissä ja katselen tv:tä yms. unohtaakseni itseni ja arkeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häivy! Voitko lopettaa nämä uteluketjut? Olet henkisesti sairas tai psykologi.
Kuinkas olet noin äreä? Eikö oo ollu tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa voi matkustaa kuukausiksi ulkomaille ilman että kukaan kyselee perään ja ilmainen raha virtaa.
Epäilen, että olet trolli. Juuri noin kateelliset ja katkerat ihmiset ajattelevat. Pysyvän työkyvyttömyyden taustalla on pysyvä sairaus tai vamma, joka rajoittaa pysyvästi elämää myös sen työn ulkopuolella. Siinä ei ole mitään kadehtimista. Lisäksi useimmat työkyttömyyseläkeläiset elävät köyhyysrajan alapuolella vailla keinoja päästä koskaan sieltä pois. Tähän päälle tule vielä ympäristön paheksunta. Ja kaltaistesi kaunaisuus. Sietäisit hävetä!
Vierailija kirjoitti:
Välillä sitä miettii miten kukaan ei tarvitse itseä mihinkään. Olen vain asunnossani sisällä enkä puhu kellekään mitään; ei ole ketään. Kaikki asiat, mitkä pitäisi tehdä, vaativat suuria ponnistuksia; postit ovat viikon laatikossa, ruokakaupassa käyn viikon tai parin välein. Pesulla tulee käytyä harvoin. Mikään ei kiinnosta.
Opiskella voisi, mutta en usko, että itse pystyisin siihen keskittymään eikä ole syytä opiskella. Työtä voisi tehdä jonkin verran eläkkeen lisäksi, mutta en kykene siihen.
Hyvä puoli on se, että saa nukkua, eikä kukaan ole mitään vailla.
Tulot ovat todella pienet ja menot suuret, sitä se on. Toivon todella, että vielä tulee se vappu, kun sen satasen saa.
Just näin! Allekirjoitan täysin.
T. Toinen samassa tilanteessa oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis ole Ap. Olen itsekin eläkkeellä ja kysyn, koska en itse pysty opiskelemaan enkä edes osa-aikatöihin.
Älkää kadehtiko!!!
Haluatteko itse olla sairaita, köyhiä ja ilkeiden juorujen kohteita?
Ette todellakaan!
No joo, aika köyhää niin kuin joku jo sanoikin. Saan kansaneläkettä ja takuueläkettä n. 850e/kk. Koko loppuelämäni ajan. Työeläkettä ei ole ehtinyt kertymään. Asumistukea en saa koska mies on niin ”rikas” (myyjä). Päivät mulla menee lääkkeidenottoaikojen mukaan. Ulkoilen paljon ja yritän hoitaa kotia. Terapiassa käyn kerta viikkoon. Katselen sarjoja ja koronan sallimissa rajoissa tapaan ystäviä harvoin. Ennen koronaa enemmän.
Kyllä vain. Voi opiskella tai tehdä osa-aikatyötä ja lääkäri arvioi työkyvyn. Jos työkykyä on 50% jäljellä, loput tuloista maksetaan eläkkeelle. Jos kuntoutuu 100% työkyvyttömyyseläkkeen voi myös menettää.
Työkyvyn arvioi aina vähintään kaksi lääkäriä ja ennen työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymistä pitää henkilön olla yhtäjaksoisella vuoden sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa. Olen sairauseläkkeellä juurikin mielenterveysongelmien vuoksi. Kahdeksan vuotta meni ensimmäisestä lääkärikäynnistä ennenkuin sain paperit. Välillä meinasin jo luovuttaa mutta kannatti jaksaa. En ole siis oikeasti mielisairas. Ei kukaan opiskelujani kieltäisi, mutta ei kiinnosta.
Mielenkiintoista. Minkälaisia päiväsi (tai yösi) ovat? Onko eläkkeesi mielestäsi tarpeeksi iso?
Eläkkeeni on 1300€. Saisi olla isompi mutta kyllä tällä pärjään kun on velaton omistusasunto. Elämäni on ihan tavallista, kuntoilen, luen kirjoja, katselen televisiota jne.
Noin suuri työkyvyttömyyseläkkeen saa vain vakuutusyhtiön kautta eli on työtapaturma tai liikenneonnettomuus, jolloin vakuutus korvaa.
Työkyvyttömyyseläke lasketaan palkasta ja työurasta. Ja tuollaiseen 1300€ eläkkeeseen päästään hyvätuloisena ja työuraa kymmeniä vuosia.
Onhan se elämä köyhää, mutta ei se rikasta ole ennenkään ollut. Huonommin minun asiat oli ennen työkyvyttömyyseläkettä. Tässä on elämäntilanteet jo muuttuneet moneen kertaan vuosikymmenen aikana. Olen tyytyväinen kun ei tarvitse ilmoittaa pomolle poissaolosta ja olla huolissaan työpaikan alimiehityksestä ja on aikaa sairastella ne ikävimmät vaiheet. Yhtä lailla olen kiitollinen hyvistä ajoista jolloin jaksan aivan kuten kaikki muutkin. Minulle jää kaikkien laskujen ja ravintokulujen jälkeen noin 600e kuussa käteen. Riittää vallan hyvin minun elämiseen ja saa sijoitettuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa. Olen sairauseläkkeellä juurikin mielenterveysongelmien vuoksi. Kahdeksan vuotta meni ensimmäisestä lääkärikäynnistä ennenkuin sain paperit. Välillä meinasin jo luovuttaa mutta kannatti jaksaa. En ole siis oikeasti mielisairas. Ei kukaan opiskelujani kieltäisi, mutta ei kiinnosta.
Mielenkiintoista. Minkälaisia päiväsi (tai yösi) ovat? Onko eläkkeesi mielestäsi tarpeeksi iso?
Eläkkeeni on 1300€. Saisi olla isompi mutta kyllä tällä pärjään kun on velaton omistusasunto. Elämäni on ihan tavallista, kuntoilen, luen kirjoja, katselen televisiota jne.
Noin suuri työkyvyttömyyseläkkeen saa vain vakuutusyhtiön kautta eli on työtapaturma tai liikenneonnettomuus, jolloin vakuutus korvaa.
Työkyvyttömyyseläke lasketaan palkasta ja työurasta. Ja tuollaiseen 1300€ eläkkeeseen päästään hyvätuloisena ja työuraa kymmeniä vuosia.
Työkyvyttömyyseläke lasketaan 5 viimeisen vuoden työtulojen keskiarvon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehei. Työkyvyttömyyseläkkeessä otetaan huomioon myös se, paljonko eläkettä olisi kertynyt, jos olisi jatkanut töissä eläke-ikään asti samaa palkkaa nostaen. Minulla on 8 vuoden työhistorialla 2600 euron työkyvyttömyyseläke.
Eläke olisi kyllä hyvä, voisi vaikka mennä töihin.
Ei se sitten olisi jos olisi kipeä, mutta aika moni hankkii sen jottei joudu työkkärin orjatöihin, palkatta yhdeksän euron päiväkorvauksella. Nykyisin koronakin vaarana niissä.