Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten "akvaarioparvekkeesta" yksityisempi?

Vierailija
04.04.2021 |

Minulla on typerä ongelma.

Kesä tulee ja haluaisin hyödyntää parveketilaani oleskeluun...

Olen asunut vuoden kaupungin vuokra-asunnossa, johon kuuluu lasitettu parveke. Asun toisessa kerroksessa. Kyseinen parveke on lähes kokonaan lasia eli on kuin akvaario. Yläkerran naapurit vastapuoleisesta kerrostalosta näkevät parvekkeelleni (laskin, että yli kahdestatoista asunnosta näkee parvekkeelleni paremmin kuin hyvin), samaten myös jalankulkijat näkevät parvekkeelleni sekä etelästä että pohjoisesta. Kerrostalo sijaitsee hyvin vilkasliikenteisessä ympäristössä.

Parveke on jäänyt täysin käyttämättä, koska en halua oleskella siellä kaikkien ihmeteltävänä. Olisi mukavaa oleskella siellä kesällä ja tuuletella vaatteita. Kyllähän tuo vaatteiden tuuletus onnistuu, mutta jotenkin ärsyttää, että kaikki sitten näkevät, millaisia vaatteita ja alusvaatteita käytän (jep, typerä ongelma). Ärsyttää muutenkin mennä parvekkeelle edes ottamaan happea kun heti kaikki jalankulkijat kyttäävät minua.

Jotkut ovat asentaneet verhokiskot katonrajaan, mutta minulla ei ole työkaluja asentaa sellaisia, eikä myöskään sukulaisia, jotka voisivat sellaiset tulla asentamaan. Verhotkin maksavat paljon. Parveke on siis 10m2 kokoinen eli aika iso parvekkeeksi. Korkeus noin 2.5 metriä.

Miksi ihmeessä tuollaisia parvekkeita on suunniteltu kaupunkielämään, jos siellä ei ole tilaa olla rauhassa? Vai olenko outo, koska haluaisin viettää aikaa rauhassa muiden katseilta parvekkeella? Kenelläkään muulla akvaarioparvekkeita? Vieläpä niin, että molemmat seinustat (2.5m leveydeltään) ovat lasitettua lattiasta kattoon ja näkee "läpi"?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parvekelasitteisiin saa laitettua sälekaihtimet. pienellä kikkailulla sinne voi laittaa vaikka verhot, mutta pitää sitten osata käyttää omia hoksottimia miten ne voi kiinnittää * (eikä tarvitse porata mitään). Sälekaihtimien käyttöä voi rajoittaa esim. julkisivusääntö tai vaikka taloyhtiön säännöt (olipa sitten kyseessä kaupungin vuokra-asunto tai yksityisomisteinen talo).

joskus kun asuin kaupungin vuokratalossa, niin lasitteisiin ei saanut laittaa mitään koska julkisivusääntö, mutta kattoon sai asentaa parvekekiskon sillä ehdolla, että se tehdään hyvin (eli joko itse huolellisesti tai sitten palkkaa jonkun laittamaan). Parvekekiskohan ei välttämättä paljon paina, ja verhotkin voivat olla keveitä. joten parhaimmillaan sen kiskon saa kiinnitettyä kattoon yksinkertaisimmillaan kaksipuoleisella teipillä. Teipin valintaan on syytä kiinnittä huomiota: sen on parvekkeella tietenkin kestettävä kuumuuta, kosteutta ja kylmyyttä.

ja parvekekiskolla tuossa tarkoitan tietenkin verhokiskoa. Joskus tuo automaattinen täydennys tekee hupaisia virheitä.

Vierailija
62/62 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista ikkunan peittävää muovia, joka ei ole kiinni tarralla, saa myös. Sen saa pois vailla jälkeä. Itsellä oli joskus kotona ikkunassa sellaista. Lämpötilavaihtelut saivat sen joskus tippumaan, mutta sitten vain nostin ja silittelin takaisin ikkunalle. Sitä voisi kokeilla ainakin johonkin pään korkeudelle asti. Lisäksi vielä sermi ja siihen seinäruukkuja, joissa viherkasveja kuten murattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla