Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaatteita ei myydä sukupuolineutraaleissa väreissä?

Vierailija
03.04.2021 |

Olen nainen ja tykkään kyllä väreistäkin yms, mutta minua on alkanut ärsyttämään tietynlainen "värimaailma" joissain vaatteissa / kengissä.

Mm. nettikaupoissa esim. urkkavaatteissa törmää jatkuvasti sellaiseen, että löytää hyvän tuotteen ja mieluisen värisen, mutta kappas vaan se onkin miehille tarkoitettu.

Samasta mallista sitten kun katsoo naisten versiota, niin myydään jotain kaikenmaailman kirjavan värisiä räikeästä pinkistä hempeään vihreeseen. Tai jos onkin musta niin varmasti on jokin pinkki tai violetti raita tuotteessa.

Aivan raivostuttavaa. Miksi ei naisille ole samoja värejä kuin miehille? Esim. sitä mustaa?

Just tuossa löysin potentiaaliset juoksukengät, mutta vain miehille oli tarjolla musta väri ja naisille joku vaalean vihreä. Jäi ostamatta...

(Enkä nyt tarkota et kaikki värit on rumia. Pidän vain mustasta ihan käytännön syistä, helpompi pitää puhtaana ja mustaan en myöskään ikinä kyllästy. Eli ajattelen pitkällä tähtäimellä, että kengät miellytäisi kaikin puolin mahdollisimman pitkään.)

Toinen ärsytys oli esim. kerran kun huomasin prismassa merinovillahuiveja yms. Naisille oli kirkkaan pinkkinä ja miehille mustana. Ostin sillä kertaa tuubihuivin miesten puolelta (koossa ei ollut onneksi eroa).

Esimerkkejä riittää.

Ihan vaan, että mikä on tää juttu että oletetaan et kaikki naiset tykkää pinkistä ja violetista, ja miehille on mustaa tarjolla?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa just on ongelma, että kaikki vaatteet on mustaa. Jos haluaa räväyttää, niin ottaa harmaan. Trikoot lienee ne ainoa poikkeus.

Vierailija
42/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää enemmän miksi naisten versiot, varsinkin urheilussa, ovat joko tiukkoja tai lyhyitä. Haluaisin shortsit, miehille on kivoja, löysiä ja pitkiä shortseja, mutta sama malli naisille on yleensä tiukka ja tosi lyhyt. En ymmärrä miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä miltä puolelta sen vaatteen ostaa? Jos haluat mustan takin tai kengät ja miesten puolelta sellaiset löytyy niin miksi nainen ei voi niitä ottaa vaan pitää erikseen olla naisten puolella sama myynnissä? En ymmärrä koko ongelmaa.

No mä sikäli ymmärrän, että vaikka takin kohdalla voi naisen olla vaikea löytää miesten takkia, joka istuisi sekä hartioista että lantiolta tms. Mutta toki paljon riippuu siitä, minkä mallista vaatetta etsii. Itselläkin on mm. miesten housuja, yhdet miesten lenkkarit, miesten t-paitoja jne. Kyllä esim. noissa housuissa väistämättä tuppaa lahkeet olemaan liian pitkät, kun lantio on sopiva, mutta noi housut on vähän sellaiset pussimalliset, niin ei niin haittaa.

Toki jos on hyvin suorakaiteenmallinen kroppa, niin ei varmaan ole niin paljon ongelmaa.

Vierailija
44/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoista löytyy onneksi paljon mustaa ja valkoista, mutta muita ns. perusvärejä löytyy tosi vähän. Suurin osa värillisistä vaatteista on sellaisia murrettuja sävyjä tai kelmeitä pastellisävyjä, jotka näyttää ikään kuin värit olisivat menneet pesussa sekaisin. Yritä siinä sitten yhdistellä niitä muiden värien kanssa, kun sävyt eivät sovi millään valkoiseen ihoon ja tummiin hiuksiin.  

Vierailija
45/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää enemmän miksi naisten versiot, varsinkin urheilussa, ovat joko tiukkoja tai lyhyitä. Haluaisin shortsit, miehille on kivoja, löysiä ja pitkiä shortseja, mutta sama malli naisille on yleensä tiukka ja tosi lyhyt. En ymmärrä miksi.

Tää on kyllä erittäin totta! Kesän alussa katselin vaellusshortseja ja mietin, että miksi hitossa lahje loppuu ennen reiden puoliväliä kaikissa naisten malleissa, kun miesten mallissa se menee polveen asti. En mene retkeilemään (enkä kyllä muuallekaan) esitelläkseni paljaita reisiäni.

Vierailija
46/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väreissä ei edes ole mitään sukupuolisuutta. Ihmisen keksintöä ja ajankuvaa aina se mikä (muka) on naisellista/miehekästä väreissä. Ennen vaaleanpunainen oli miesten väri ja sininen naisten. Miehillä korkokengät. Ja meikkiä.

Vierailija
47/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä. Itse taasen olen kaivannut värejä. Mustaa, valkoista ja harmaata on kaikki osastot pullollaan. 

... ja beigeä.

Jos on värikästä, niin sitten samaan vaatteeseen on dumpattu kaikki värit samaan. Kunnon riemuviitta.

Vierailija
48/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä erittäin totta! Kesän alussa katselin vaellusshortseja ja mietin, että miksi hitossa lahje loppuu ennen reiden puoliväliä kaikissa naisten malleissa, kun miesten mallissa se menee polveen asti. En mene retkeilemään (enkä kyllä muuallekaan) esitelläkseni paljaita reisiäni.

Mä tykkään shortseista, jotka on reiden puoliväliin. Mutta, miksi ei ole vaihtoehtoja? Varmasti olisi ostajia lyhyemmille ja pidemmille vaihtoehdoille.

Vierailija
49/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut sählyn pelaamista varten kahdesti urheilushortsit miesten puolelta. Toimii!

Muutenhan me eletään markkinataloudessa. Jos suomalaisista 70% suosii mustaa, niin ne suosituimmat markettivaatteet ja urheiluvaatteet on 70% mustaa. 

Olen nyt jonkin aikaa myynyt kirppiksellä tyttölapsen vanhoja vaatteita. Olen suosinut paljon iloisen värisiä vaatteita. Yllättäin nopeiten kaupan ovat käyneet ruskeat, harmaat ja muut pierunväriset (joista suurimman osan olen saanut sukulaisnaisilta lahjaksi). Liekö syy suomalaisten maku huomiotaherättämättömään tyyliin, "luonnollisiin" sävyihin vai sukupuolineutraalisuusvouhotus.