Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaatteita ei myydä sukupuolineutraaleissa väreissä?

Vierailija
03.04.2021 |

Olen nainen ja tykkään kyllä väreistäkin yms, mutta minua on alkanut ärsyttämään tietynlainen "värimaailma" joissain vaatteissa / kengissä.

Mm. nettikaupoissa esim. urkkavaatteissa törmää jatkuvasti sellaiseen, että löytää hyvän tuotteen ja mieluisen värisen, mutta kappas vaan se onkin miehille tarkoitettu.

Samasta mallista sitten kun katsoo naisten versiota, niin myydään jotain kaikenmaailman kirjavan värisiä räikeästä pinkistä hempeään vihreeseen. Tai jos onkin musta niin varmasti on jokin pinkki tai violetti raita tuotteessa.

Aivan raivostuttavaa. Miksi ei naisille ole samoja värejä kuin miehille? Esim. sitä mustaa?

Just tuossa löysin potentiaaliset juoksukengät, mutta vain miehille oli tarjolla musta väri ja naisille joku vaalean vihreä. Jäi ostamatta...

(Enkä nyt tarkota et kaikki värit on rumia. Pidän vain mustasta ihan käytännön syistä, helpompi pitää puhtaana ja mustaan en myöskään ikinä kyllästy. Eli ajattelen pitkällä tähtäimellä, että kengät miellytäisi kaikin puolin mahdollisimman pitkään.)

Toinen ärsytys oli esim. kerran kun huomasin prismassa merinovillahuiveja yms. Naisille oli kirkkaan pinkkinä ja miehille mustana. Ostin sillä kertaa tuubihuivin miesten puolelta (koossa ei ollut onneksi eroa).

Esimerkkejä riittää.

Ihan vaan, että mikä on tää juttu että oletetaan et kaikki naiset tykkää pinkistä ja violetista, ja miehille on mustaa tarjolla?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että sininen on poikien väri ja punainen tyttöjen vai mitkä oli pointti?

t. nainen, joka käyttää pääosin sinisiä vaatteita 

Kukaan ei puhunut missään kohtaa tyttöjen ja poikien väreistä.

Kyse on vaatteiden väritarjonnasta. Joitain ei miellytä pinkki ja joitain ei musta. Eli pitäis olla tarjolla kaikenlaisia värejä kaikille.

Jos joku takki naisille on tarjolla vain pinkkinä. Mutta sama takki löytyy miesten mallista mustana, niin ei mene ihan oikein. Pitäisi löytyä kummassakin värissä kaikille sukupuolille.

Se oli pointti.

Missä maassa sinä asut, kun naisille on tarjolla vain pinkkiä? Täällä Suomessa arviolta 98% ihmisistä pukeutuu mustiin takkeihin. Sukupuoleen katsomatta. Luulen, että suurin osa heistä ostaa vaatteensa ihan kaupasta ja ns. oman sukupuolen osastolta. 

Vierailija
22/49 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on vaatteiden väritarjonnasta. Joitain ei miellytä pinkki ja joitain ei musta. Eli pitäis olla tarjolla kaikenlaisia värejä kaikille.

Jos joku takki naisille on tarjolla vain pinkkinä. Mutta sama takki löytyy miesten mallista mustana, niin ei mene ihan oikein. Pitäisi löytyä kummassakin värissä kaikille sukupuolille.

Se oli pointti.

Miksi sitten sana sukupuolineutraali, jos taustalla ei ole ajatusta tyttöjen ja poikien väreistä? Oikeastihan kaikki värit ovat sukupuolineutraaleja. Myös se pinkki. 

Niin, muttakun en saa ostettua niitä pinkkejä lenkkareita koossa 44.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli pointti.

Miksi sitten sana sukupuolineutraali, jos taustalla ei ole ajatusta tyttöjen ja poikien väreistä? Oikeastihan kaikki värit ovat sukupuolineutraaleja. Myös se pinkki. 

Niin, muttakun en saa ostettua niitä pinkkejä lenkkareita koossa 44.

Aivan varmasti saat, kun etsit oikeasta paikasta. 

Vierailija
24/49 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli pointti.

Missä maassa sinä asut, kun naisille on tarjolla vain pinkkiä? Täällä Suomessa arviolta 98% ihmisistä pukeutuu mustiin takkeihin. Sukupuoleen katsomatta. Luulen, että suurin osa heistä ostaa vaatteensa ihan kaupasta ja ns. oman sukupuolen osastolta. 

Veikkan että tuo pinkki väri on vain esimerkki.

Itsellä kans ollut välillä mieluinen väri etsinnässä nimenomaan just urkkakengissä ja vaatteissa.

Vierailija
25/49 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli pointti.

Oliskohan tarkottanu sitä, että kaupoissa ja vaatetarjonnassa on vähän hukassa toi sukupuolineutraalius. Paljon naisten mallistossa myydään kirjavasti eri värejä ja miesten mallistossa ehkä vähemmän kirjavia. Mikä on sit vähän epäreilua, jos joku miesoletettu haluaisi ostaa vaaleanpunaisen takin, niin luultavasti se on hankalampaa löytää. Tosin nykyään varmaan parempaan suuntaan tämäkin menossa, että tarjontaa rupee olemaan enemmän. Ja varmaan vaatteitakin nykyään myydään enemmän unisex-mallina myös.

Vierailija
26/49 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin urheiluvaatteissa on usein tosi rajalliset värivaihtoehdot. Naisille tietysti kaikkia pinkin sävyjä usein, eli just niitä joita inhoan.

Vierailija
27/49 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin urheiluvaatteissa on usein tosi rajalliset värivaihtoehdot. Naisille tietysti kaikkia pinkin sävyjä usein, eli just niitä joita inhoan.

Tämä! Olen huomannut saman.

Yritin joskus etsiä nastakenkiä, mutta löysin vain jotain mummokenkiä jollain pinkeillä tai violeteilla raidoilla koristeltuna. 😅 Löysin kyllä sitten muutamat koko mustatkin ja ihan näppärät, mutta hinta oli sitten este että en vielä hennonu ostaa..

Vierailija
28/49 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Olen huomannut saman.

Yritin joskus etsiä nastakenkiä, mutta löysin vain jotain mummokenkiä jollain pinkeillä tai violeteilla raidoilla koristeltuna. 😅 Löysin kyllä sitten muutamat koko mustatkin ja ihan näppärät, mutta hinta oli sitten este että en vielä hennonu ostaa..

Niin ja miehille ne pinkkivioletit kengät tietty oli mustana...

Vierailija
29/49 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannu saman. Mulla on enemmän väliä trikoiden värillä, kuin lenkkareiden. Harrastan luistelua ja on muuten pirun käteviä sellaiset värit kuin valkoinen tai vaaleanpunainen. Kerran kun jäällä kaadut persiilleen niin...

Muutenkin nuo hempeät värit naisten urheiluvaatteissa on epäkätevät. Ihan kuin naiset ei hikoilisi liikkuessaan. Sitten hempeistä väreistä näkyy kaikki läpi, koska jostain syystä urheilurintsikoita ei tahdo löytää kuin tummissa kuoseissa.

Osta luistelutrikoot, löytyy muitakin värejä ja kestää kaatumisen.

En halua maksaa niistä niin paljoa, koska normitrikoot riittää ja on puolet halvempia. Mustia onneksi löytyy, mutta joskus tekisi mieli väriäkin

Vierailija
30/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaa kyllä naisille myydään, mutta entä kirkkaan punaista? Siis ei vaaleanpunaista tai burgundia tai viininpunaista tai mitään rikottua punaista, vaan ihan kirkasta punaista. Todella vaikeaa löytää.

Olen ainakin viimeiset 10 vuotta hakenut punaisia vaatteita ja omistan silti vain ehkä yhden käden sormilla laskettavan määrän kirkkaan punaisia vaatekappaleita. Kyseinen väri sopii sekä ulkonäkööni että persoonaani erittäin hyvin, mutta kun ei myydä, niin ei myydä. Miesten vaatteita en halua, koska haluan istuvat vaatteet.

Vierailija
31/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa maailmalta.

Vierailija
32/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä tykkään neutraaleista, maanläheisistä väreistä, vihreistä, ruskeista ja tummanharmaista, eikä ikinä ole ollut ongelmaa löytää näitä naisten mallistoista. Mustaa löytyy melkein liikaakin, sitä koitan välttää. 

Vierailija
33/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille myydään oikeasti huonompilaatuisia vaatteita. Siksi, kun niitä valitettavasti ostetaan ilman kritiikkiä. Itse olen joskus ostanut miesten puolelta kunnollisia pidempivartisia sukkia, jotka on pääosin villaa. Ovat olleet jopa alessa, kun pienijalkaisia miehiä on vähemmän. Myös neuleet löytyy paremmin miesten puolelta, jos tyytyy jättiversioon.

On toki huonoa laatua miestenkin vaatteissa, mutta luonnonmateriaaleja enemmän. Naisille yritetään tunkea muovivaatteita neuleina, eikä ne kestä siistinä kuin ekaan pesuun asti. Akryyli on täysi roskakuitu, jonka ainut etu on hinta. 60% akryylia ja 40% villa jos vaikka on niin ostit kasan roskaa. Akryyli pilaa sen hyvänkin kuidun. Hiostava heti nyppyyntyvä vaate, jee mulle heti! On se niin pehmeä...

Vierailija
34/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onpa helppoa olla nainen, joka tykkää pinkistä ja voi myöntää sen

Vierailija
35/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustaa kyllä naisille myydään, mutta entä kirkkaan punaista? Siis ei vaaleanpunaista tai burgundia tai viininpunaista tai mitään rikottua punaista, vaan ihan kirkasta punaista. Todella vaikeaa löytää.

Olen ainakin viimeiset 10 vuotta hakenut punaisia vaatteita ja omistan silti vain ehkä yhden käden sormilla laskettavan määrän kirkkaan punaisia vaatekappaleita. Kyseinen väri sopii sekä ulkonäkööni että persoonaani erittäin hyvin, mutta kun ei myydä, niin ei myydä. Miesten vaatteita en halua, koska haluan istuvat vaatteet.

Oi, sielunsiskoni. Punaisia vaatteita kaipaan minäkin. Hyvin vaikea löytää. 

Vierailija
36/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kyllästyttää musta jo ennen ostamista, ja oma kokemus on, että ihan minkä hyvänsä vaatteen löytää kyllä mustana niin naisten kuin miestenkin mallistoista. Ehkä joskus harvoin jonkun tietyn merkin tietty vaate on saatavilla vain jossain muussa värissä, mutta silloinkin täysin vastaava tuote löytyy kyllä mustana toiselta merkiltä.

Varsinkin ulkoiluvaatteissa on vaikea löytää sopivaa kokoa ja mallia kivassa värissä. Esim. kun vaikka katsoo kuorihousujen valikoimaa vaikka Partioaitassa, niin kyllä siellä musta on vallitseva väri sekä naisille että miehille, eikä kaikista malleista ole mitään värivaihtoehtoja.

Vierailija
37/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukisit ensin aloituksen. 

Vierailija
38/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niitä myydään? Kaikenväristä kaikille? H&M esim sekoittaa miesten ja naisten osastot tahallaan. Ostan myös usein miesten vaatteita, ja olen nainen siis. Miesten lenkkarit on kivempia kuin naisten.

Niin paljon onneksi myydäänkin ja olen hyviä neutraaleja vaatteita löytänytkin. Silti yllättävän paljon törmää edelleen tähän asiaan.

Olen myös miesten vaatteita ostanut, mutta harmillisesti olen vain aika pienikokoinen nainen ja pieni jalka, joten en ihan mitä sattuu voi ostaa ja kenkiä en ole sieltä koskaan löytänyt (välillä hankala naistenkin puolelta löytää). Jos olisin isompi niin varmasti ostaisin miesten vaatteita paljon enemmän. :)

Jos oot pienikokoinen, niin sitten ehkä lasten osaston isoimmat koot menee? Siellä on erityisesti ns. "poikien vaatteissa" kanssa paljon mustaa ja tummanharmaata jne., eikä kaikessa ole mitään kuvioita tai muuta.

Itse ostin kerran poikien osastolta urheilukengät, kun oli niin kiva väri (just kirkkaanpunainen, jonka joku tuolla mainitsi, mutta tämä ei tapahtunut Suomessa, vaan Ranskassa). Mulla ei edes ole erityisen pieni jalka, vaan tyyliin 37.

Vierailija
39/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai missä se on kielletty? Ei missään. Lafkat myy sitä mitä ihmiset ostaa.

Vierailija
40/49 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä miltä puolelta sen vaatteen ostaa? Jos haluat mustan takin tai kengät ja miesten puolelta sellaiset löytyy niin miksi nainen ei voi niitä ottaa vaan pitää erikseen olla naisten puolella sama myynnissä? En ymmärrä koko ongelmaa.