Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noituus, eli nykyajan suomalainen noita, sis linkin juttuun

Vierailija
03.04.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11861160

Noituuteen vedottiin ammoin silloin, kun tapahtui kylän väen mielestä selittämätöntä. Tästä syystä nykyaikana ei noitia enää ole. Niitä kun ei ole koskaan ollutkaan. Totta on että monissa kehittymättömissä maissa edelleen pelätään henkiolentoja(toki myös uskonnot lasketaan tähän) mutta se ei tee itseään noidaksi kutsuvasta suomalaisesta ihmisestä noitaa.
Olisi ollut kiinostavaa jos haastateltava olisi osannut sanoa vaikkapa mikä rekvisiitasta tekee hänestä noidan, ja miten hän noituuttaan on käyttävinään. Se että manailee itsekseen vain itselleen, ja omistaa pääkallon ei tarkoita kyllä muuta kuin sitä että manailee itsekseen ja omistaa pääkallon.
Vai mitäs kanssapalstalaiset ovat mieltä?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen nimi Kuparikettu. Luin jutun nopeasti, mainittiinko siinä onko tämä hänen virallinen nimensä vai jokin nettimaailman nimimerkki?

Vierailija
2/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se joku noitanimi on? Olisi ollut kyllä mielenkiinotista jos olisi kysytty jotain järkeviä kysymyksiä, eikä tällaista ympäripyöreää. Esim. millä perusteella hän kutsuu itseään noidaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan modernin noidan näköine kyllä on hän. 

Vierailija
4/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noituus merkitsee jokaiselle harjoittajalle ihan sitä, mitä itse omakseen tuntee.

Rituaaleja Täyden Kuun, ja Uuden Kuun aikaan, yrttien keräilyä, erilaisia loitsuja esim. jonkun tapahtuman edistämiseksi yms.

Tarot -kortteja, asioiden ylöskirjaamista jne.

Vierailija
5/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä noidillakin saattanut olla lapsia ja näillä taas lapsenlapsia jne. 

Varmasti historiallisten noitien jälkeläisiä elää keskuudessamme. Ehkä jutun noita on sellaista sukua?

Vierailija
6/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kumma näkökulma asiaan. Mitähän mahtaa wicca- ja pakanayhteisö tuumata?

Vierailija
7/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe, mutta keskustelu ei pysy tällä palstalla kovin pitkään. Aika moni nimittäin edelleen pelkää noituutta ja noitia, vaikka ollaan 2000-luvulla.

Minua asia kiinnostaa sen vuoksi, että joitakin vuosia sitten eräs ulkomaalainen henkilö, itse kuulemma noita, tuli kertomaan minulle, että hän näki ensi silmäyksellä minun olevan noita. Sen kuulemma näkee silmistä. En ehtinyt kysyä häneltä, miten sen näkee silmistä. Minä en usko näihin asioihin ja muutenkin olen uskonnoton, mutta tuollaisista käsityksistä olisi silti kiva kuulla.

Vierailija
8/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti historiallisten noitien jälkeläisiä elää keskuudessamme. Ehkä jutun noita on sellaista sukua?

Joo, itse tulen noitasuvusta ja harjoitan isieni taitoja.

Vierailija
9/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs taitoja nämä ovat?

ap

Vierailija
10/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noituus merkitsee jokaiselle harjoittajalle ihan sitä, mitä itse omakseen tuntee.

Rituaaleja Täyden Kuun, ja Uuden Kuun aikaan, yrttien keräilyä, erilaisia loitsuja esim. jonkun tapahtuman edistämiseksi yms.

Mitäs näiden tekemisestä kostuu? Eli siis mitä tapahtuu kun keräilee yrttejä tai toistaa jotain rituaaleja? Entä asioiden ylöskirjaaminen, mitäs tämä tarkoittaa? Minkä asioiden, ja mitä noitailua siinä on?

Ja kyselen siis siksi koska ylen juttu oli aika epämääräinen, ja jätti paljon auki.

ap

Vierailija
11/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs taitoja nämä ovat?

ap

Turha niitä tänne on listata, kun tämä aloitus kuitenkin kohta poistetaan. Noituus pyrkii vaikuttamaan fyysiseen maailmaan magian keinoin. Jos johonkin asiaan haluaa vaikuttaa, siitä on maksettava hinta. Mitä isomman muutoksen haluaa saada aikaan, sitä isomman hinnan siitä joutuu maksamaan. Noituus on vaihtokauppaa maailmankaikkeuden kanssa.

Vierailija
12/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs näiden tekemisestä kostuu? Eli siis mitä tapahtuu kun keräilee yrttejä tai toistaa jotain rituaaleja? Entä asioiden ylöskirjaaminen, mitäs tämä tarkoittaa? Minkä asioiden, ja mitä noitailua siinä on?

Ja kyselen siis siksi koska ylen juttu oli aika epämääräinen, ja jätti paljon auki.

ap

Yrteistä voi esim. tehdä teetä, tai niitä voi käyttää ruokiin, rituaalit, ja loitsut taas ovat meille kuin rukous, rauhoittaa, ja meillä on oma työkirja nimeltä Varjojen Kirja, jonne kirjaamme polkumme varrella oppimamme asiat ylös, rituaaleja, loitsuja yms.

Kirjallisuutta on paljon tarjolla, jota myös me luemme, ja sinulle voisin suositella Kate Westin Noidan Käsikirja -nimistä kirjaa.

Se kertoo, mitä noituus on, ja mitä se ei ole, ja auttaa ehkä vähän selkeämmin hahmottamaan.

Vierailija
13/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitää leikata tommoset ihme pisteet silmien alle

Vierailija
14/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meikata

Vierailija
15/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Noituus tekee samoja asioita kuin neurolingvistinen ohjelmointi ja manifestaatio. Kun keskittää ajatuksensa jonkin asian tekemiseen olevaksi, niin huijaa itsensä saavuttamaan sen päämäärän. Sille täysin samalle asialle on nykyään monta eri nimeä psykologiassa. Kaikki eivät toki pysty niitä taitoja harjoittamaan, sillä se vaatii tahdon keskittämistä.

Vierailija
16/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kiinnostunut noituudesta tosin en ole koskaan itse kokeillut. Toisille ei kuulemma kannata koskaan taikoa mitään pahaa -  tulee sattumaan vielä omaan nilkkaan, koska kaikki taiat kuulemma palautuvat kolminkertaisena aina myös itselle. 

Vierailija
17/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito noita ei ei mitään tarot kortteja, krystalleja ja astraalihömppää harrasta. Propsit siitä että uskaltaa kaikesta huolimatta vedätttää itseään niin kuin niitä jotka huulipyöreänä ostavat nämä jutut.

Vierailija
18/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noitina pidettiin yksinäisiä yrttimiehiä ja yrttinaisia. He olivat erakkoja, mutta parantajia. Ihmiset pelkäsivät heitä sekä parentumisten, että kuolemisten takia ja syyttivät heitä, vaikka eivät olisikaan antaneet yrttejään käyttöön. Sama vainohan kohdistuu nykypäivänä yksinäisiin naisiin.

Vierailija
19/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kiinnostunut noituudesta tosin en ole koskaan itse kokeillut. Toisille ei kuulemma kannata koskaan taikoa mitään pahaa -  tulee sattumaan vielä omaan nilkkaan, koska kaikki taiat kuulemma palautuvat kolminkertaisena aina myös itselle. 

Kolminkertaisuuden laki : Teet, joko hyvää, tai pahaa, saat sen kolminkertaisena takaisin.

Ja sitten tietysti se tuttu : Tee, mitä haluat, kunhan et vahingoita ketään.

2 perussääntöä, joilla pärjää jo pitkälle.

Vierailija
20/81 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin serkun naapuri oli noita. Manifestoi itselleen rahaa siinä määrin, että poikansa ryösti pankin :D Tästä toki jo vuosikymmeniä, mutta naurattaahan se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi