Kuinka realistinen lapsihaaveeni on?
Minulla ei mitään tiettyä määrää ole jonka lapsia toivoisin saavani mutta melko paljon 6-15 lasta. Tiesän että tämä on todella paljon mutta pidän lapsista paljon. Olen kuitenkin vasta 17v joten minusta tuntuu että tuo lapsiluku vielä muuttuu realistisemmaksi tuosta, mutta olisi kiva kuulla muiden näkemyksiä asiaan. Onko tuo aivan toiselta planeetalta? Kestääkö naisen elimistö synnyttää noin montaa lasta jos siis muuten aivan terve ihminen kyseessä?
Kommentit (26)
Joo kestää monien naisten mutta se on tietysti yksilöllistä. Jos haluat monta lasta ja pystyt heistä huolehtimaan niin se on ihan ok. Jotkut haluaa 10 lasta, jotkut kaksi ja jotkut ei yhtään. Ei ole mitään oikeaa lukua.
No kukaan ei voi ennustaa saako lapsia vai ei. Voi olla että saa helposti 15 tai ettei saa millään konstilla yhtään. Ja kaikkea tuolta väliltä.
10 ja yli on kyllä jo sellainen määrä, että keho ei ainakaan helpolla kestä kenenkään keho. Oma keho laittoi stopin jo 7 jälkeen.
Miten ajattelit hoitaa toimeentulon?
Mitenkään kenenkään haaveita torppaamatta, olen sitä mieltä, ettei kenenkään tulisi hankkia valtavaa lapsilaumaa sillä oletuksella, että yhteiskunta elättää.
Suosittelen lukemaan lestadiolaisnaisten kokemuksista kertovia kirjoja. Sieltä saa hyvää näkemystä siitä, millaista on synnyttään lapsi toisensa perään vuosikausia.
Eipä tuota kannata suunnitella. Yksi (tai kaksi, jos sattuu tulemaan kaksoset) kerrallaan, niin näet kuinka paljon kroppa, psyyke ja rahatilanne kestää.
Etukäteen ei voi tietää, mitä oma keho kestää. Tai mieli. Itseltä lähti kohtu ensimmäisessä synnytyksessä (ei siinä samalla, vaan jouduttiin poistamaan myöhemmin) ja näin ollen minusta tuli vain yhden lapsen äiti.
Mä voisin mielellään tehdä sun kanssa suurperheen. Mut taidat olla kyl liian nuori, kun oon +30v :/
Otat lähtökohdaksi, että lapsia ei tehdä, niitä saadaan niin ainakin lähtökohdat ovat realistiset.
Vierailija kirjoitti:
Otat lähtökohdaksi, että lapsia ei tehdä, niitä saadaan niin ainakin lähtökohdat ovat realistiset.
No eikös ap tuossa saamisesta puhunut?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan lestadiolaisnaisten kokemuksista kertovia kirjoja. Sieltä saa hyvää näkemystä siitä, millaista on synnyttään lapsi toisensa perään vuosikausia.
No ei niitä kannata lukea ne on sellaisia katkeria naisia jotka vain mustamaalaavat lestadiolaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä kannata lukea ne on sellaisia katkeria naisia jotka vain mustamaalaavat lestadiolaisuutta.
Ei välttämättä. Riippuu vähän, mitä lukee. Ja onhan se nyt fakta, että vuosien lapsikoneena oleminen jättää jälkensä. Miksi sitä ei saisi ääneen sanoa?
Toivottavasti unelmasi perheestä toteutuu :) lapsia kannattaa yrittää yksi kerrallaan. Ensimmäinen lapsi mullistaa elämän, ja sen mullistuksen koettuaan tietää lisää siitä, haluaako lisää lapsia. On myös tosi tärkeää, että jokainen lapsi on vanhempien yhteinen päätös ja sopii perheen kokonaistilanteeseen. Miten riittävät raha ja henkiset ja aikaresurssit nykyisen lapsiluvun kanssa? Tähän taas vaikuttaa esim turvaverkot ja se onko lapset terveitä. Sitten on vielä naisen keho. Synnytys, raskaus ja imetys ovat hurja prosessi myös keholle. Vaurioita voi tulla, ja synnytyksestä toipumisen sanotaan usein kestävän noin vuoden vaikka palautuminen olisi hyvääkin eikä erityisiä ongelmia olisi. Synnytys ja imetys voivat tuoda tullessaan myös haluttomuutta ja yhdyntäkipuja, jotka taas osaltaan hidastavat raskauden yrittämistä uudelleen. Kun lapsia on enemmän kuin kaksi tai kolme, on hyvä huomata myös käytännön arjen haasteet. Miten lapsijoukon kanssa liikutaan, jos yhteen tavalliseen autoon ei mahdu? Mistä löytyy tarpeeksi iso asunto, joka olisi myös lähellä työpaikkoja ja tukiverkkoja jotta arki toimisi? Työpaikasta puheen ollen, erityisesti naisen on hyvä suurperhehaaveiden kanssa miettiä myös urahaaveitaan. Äitiys on mahtavaa, mutta se ei ole työ eikä ura. Todennäköisesti ihminen kaipaa muutakin, mitä voisi tehdä yhteiskunnan eteen ja missä voisi kokea pystyvyyttä ja osaamista - äitinä kun kokee usein riittämättömyyttä! :) on erikoislääkäreitä jotka ovat kolmen lapsen äitejä, mutta jos lasket yhteen vaikkapa kymmenen lapsen äitiyslomat, ymmärtänet että jostain se aika on pois. Neuvoisin sua, että hanki joka tapauksessa mieluisa ammatti. Et voi etukäteen tietää saatko perhettä ja viihdytkö äitinä, ja vaikka viihtyisitkin kotona vaikka kymmenen vuotta, jäljellä on vielä montakymmentä työvuotta. Kaikkea hyvää sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä mielenkiintoista, että ne ovat aina sellaisia. Voisiko siitä vetää jotain johtopäätöksiä?
Miksiköhän kaikki olettavat ap:n olevan tyttö? Eikö poika voisi haluta suurperhettä aikuisena?
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän kaikki olettavat ap:n olevan tyttö? Eikö poika voisi haluta suurperhettä aikuisena?
Lue huolella aloitus. Etenkin viimeinen lause. Tuskinpa poika miettisi naisen kehon kestämistä tms. Eihän se hänen kehoonsa vaikuta, montako lasta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Tähän itsekin kiinnitin huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue huolella aloitus. Etenkin viimeinen lause. Tuskinpa poika miettisi naisen kehon kestämistä tms. Eihän se hänen kehoonsa vaikuta, montako lasta tulee.
Olen ap ja olen poika ja totta kai se kiinnostaa ettei tuleva puolisoni joudu kärsimään vain siksi että minä toivon montaa lasta ellei hän itse siihen ole valmis.
Ap
Up