PMS-oireiden lääkehoito
Hei, kiinnostaisi kuulla millaisia kokemuksia ihmisillä on PMS-oireiden (erityisesti mieliala ja ahdistus) hoidosta lääkkeellisesti, joko SSRI-lääkkeiden tai estrogeenin avulla? Mikä auttoi, mitä et suosittele? Itselläni olisi nyt Citalopram-resepti, jota olisi tarkoitus syödä se viikko kuusta. Mahdolliset sivuvaikutukset mietityttävät, SSRI-lääkkeillä ei ole kovinkaan häävi maine.
Olen muuten melko perusterve ja haluaisin lopettaa myös tupakoinnin. Champix taas kiinnostaisi tässä, mutta en suhtaudu tällaiseen cocktailiin ihan varauksettomasti. Työterveyslääkärini on hyvin asiallinen ja luottamusta herättävä, hän ei näe tässä mitään ongelmaa. En ole mitenkään lääkevastainen, mutta näen tässä kokonaisuudessa riskejä.
Mistä sait itse apua? Hormonitoimintani muuttui drastisesti vähän sen jälkeen kuin tuli 30 lasiin ja en muuten rationaalisena ja tasaisena ihmisinä enää kestä kun viikko kuukaudesta menee aivan sekopäisissä mielentiloissa.
Kommentit (16)
Kalja auttaa kestämään , muijan pms-nalkutusta siis.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö pillereitä?
En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Olen käyttänyt joskus 18-20-vuotiaana, ei kiitos enää. Lihoin todella paljon ja veritulppariski on toki läsnä niin kauan kun tupakoi. Pääsen toivottavasti tästä hirveästä tavasta eroon vielä tänä vuonna. Muuten ruokavalio on kunnossa ja liikun.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliosta, liikunnasta ja levosta.
https://www.kaisajaakkola.com/2013/02/peittoa-kuukautisia-edeltavat-oir…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kaisajaakkola.com/2013/02/peittoa-kuukautisia-edeltavat-oir…
Kiitos, pitää tutustua. Syön kalaa ja muuten melko lailla vegaanisesti, suosin täysviljaa. Karkki ja muu sokeri ei oikein ole koskaan kiinnostanut, suolan käyttö on enemminkin paheeni ja siitä voisi vielä karsia jo ihan siitä syystä että meillä on sukurasitetta kolesteroliin.
Koska tätä tupakkaa lukuunottamatta elämäntapani ovat melko kunnossa olisi kiva kuulla vielä kokemuksia ihan synteettisistä vaihtoehdoista.
AP
Vierailija kirjoitti:
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/pms_oireet_kuriin_liikkuma…
Googlaa PMDD. Meillä oma yhteisö Facebookissa. Itse sain avun 5htp:stä. :)
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka
No tämä on hormonaalisista ehkäisyvaihtoehdoista ainut jota olen harkinnut, mutta en haluaisi enää yhtään runsaampia kuukautisia. Tämä oli toinen sivuoire jonka hormonitoiminnan muutos toi tullessaan.
kärsiikö myös parisuhteesi tämän takia
Vierailija kirjoitti:
Googlaa PMDD. Meillä oma yhteisö Facebookissa. Itse sain avun 5htp:stä. :)
Tämä on toki käsitteenä tuttu. Kiitos, tämä oli konkreettinen neuvo. :)
Sain apua m**lialalääkkeestä. Olin m*sentunut muutenkin, mutta ennen kuukautisia se paheni moninkertaiseksi, ja minulla oli i t s e t u hoisia ajatuksia. L**kitys on helpottanut PMS-oireitakin. Suosittelen kokeilemaan l**kitystä. Siitä voit saada apua. Ei kannata kärsiä turhan takia. Lä*kkeestä voi tulla alussa sivuoireita, mutta ainakin itselläni ne meni ohi nopeasti. Muita oireita ei ole tullut. Syön l*äkettä joka päivä. Tsemppiä sinulle! Toivottavasti saat apua.
Pahoittelut epäselvästä tekstistä, mutta kaikki viestit menevät s e n s u u r i i n.
Vierailija kirjoitti:
kärsiikö myös parisuhteesi tämän takia
Kyllä kärsii. Mieheni on onneksi fiksu ja empaattinen, mutta haluan löytää ratkaisuja tilanteeseen luonnollisesti myös hänen takiaan.
Vierailija kirjoitti:
Sain apua m**lialalääkkeestä. Olin m*sentunut muutenkin, mutta ennen kuukautisia se paheni moninkertaiseksi, ja minulla oli i t s e t u hoisia ajatuksia. L**kitys on helpottanut PMS-oireitakin. Suosittelen kokeilemaan l**kitystä. Siitä voit saada apua. Ei kannata kärsiä turhan takia. Lä*kkeestä voi tulla alussa sivuoireita, mutta ainakin itselläni ne meni ohi nopeasti. Muita oireita ei ole tullut. Syön l*äkettä joka päivä. Tsemppiä sinulle! Toivottavasti saat apua.
Pahoittelut epäselvästä tekstistä, mutta kaikki viestit menevät s e n s u u r i i n.
Kiitos hyvin rehellisestä vastauksesta. Minulla on myös pahimmillaan ollut itsetuhoisia ajatuksia. Asiani ovat niin sanotusti päällisin puolin hyvin, mutta aika mustissa paikoissa on tullut matkustettua asian tiimoilta. Tsemppiä sinne myös! Mahtavaa, jos olet löytänyt jotain joka auttaa.