Morsian ei halua ottaa sukunimeäni...
Olemme menossa kesällä naimisiin ja keskustelimme nimistä. Tuleva vaimo ilmoitti, että haluaisi meidän molempien pitävän omat nimensä tai molempien ottavan yhdistelmänimet. Tämä tuli vähän järkytyksenä, koska vaikka en muuten ole mikään vanhanaikainen ihminen niin olisin toivonut että hän olisi ottanut minun nimeni, ja että lapsilla (jos heitä tulee) on myös minun nimeni. Se tuntuisi helpommalta kaikille.
Nyt morsian ihmettelee että miksi minua ärsyttää koko tilanne.
Te naiset jotka ette halunneet ottaa miehenne nimeä, mistä se johtui?
Ja vielä selvennyksenä niille, jotka epäilevät tämän johtuvan nimen kauneudesta tai rumuudesta: oma nimeni on ruotsinkielinen m-kirjaimeen loppuva nimi, vaimolla ulkomaalaistaustainen -off-päätteinen nimi. Ihan hyviä nimiä molemmat, ei mitään Pöllösiä tai Jormanaisia.
Kommentit (64)
Oma nimeni ei ole häävi, mutta en silti ottaisi miehen nimeä. Tuntuu kuin hylkäisin oman sukuni, jos vaihtaisin. Miehen nimi on ihan ok, mutta ei tunnu omalta. Arvostan miehiä, jotka ottavat naisen nimen, varsinkin jos se on harvinainen. En silti edes ehdottaisi miehelle omaa sukunimeäni. Luulisin, että miehen konservatiivisessa suvussa kohahdettaisiin hääpäivänä, jos en ota miehen nimeä, mutta jaksaako tuota naimisiinkaan mennä, kuulemma se voi aiheuttaa liiallisen sitoutumisen tunteen ja eron. Varmaankin ahdistavaa tuollainen nimenvaihtokin siihen vielä päälle, tulisi pakokauhu alttarilla.
Ota sinä se naisen sukunimi, niin saatte koko perheen saman nimen alle jos se kerta häiritsee. Miksi naisen pitäisi luopua omastaan? Vaikutat hyvin vanhanaikaiselta ja sovinistisia ajatuksia huomaamattasi ylläpitävältä mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Mentiin pari vuotta sitten naimisiin ja mies olisi toivonut, että ottaisin hänen sukunimensä. Minulla ei ollut mitään sitä vastaan, mutta todella itsekkäästä syystä halusin pitää myös oman nimeni (olen melko tunnettu tutkija omalla alallani ja julkaissut paljon omalla nimelläni). Nimilainsäädäntö muuttui 2019 siten, että on mahdollista ottaa kaksi sukunimeä ilman väliviivaa. Me tehtiin siis näin, että nimeni on nykyään *etunimi* *oma sukunimi* *miehen sukunimi*. Virallisissa yhteyksissä käytän molempia sukunimiä ja epävirallisissa, esim. some, käytän vain miehen sukunimeä.
Mun mielestä sulla oli ihan pirun hyvä syy pitää omasi. Mitkä oli miehen itsekkäät syyt sille, että ei ottanut sun nimeäsi?
Yli kaksikymmentä vuotta naimisissa. Molemmat piti oman nimensä. Lapsella on minun nimeni, koska hänellä on minun mitokondrioni.
Olisin joutunut vaihtamaan paksun pinkan kaikenlaisia kortteja uudelle nimelle, ostamaan uusia kortteja. Enkä edes jaksa ajatella, mitä olisin tehnyt kaikille vanhoille todistuksille, kun pitäisi todistella niiden olevan minun.
En myöskään naimisiinmennessäni kokenut muuttuvani toiseksi ihmiseksi, joten helpointa jatkaa omana itsenään.