Mistä mielestäsi kertoo J Karjalaisen biisi Villejä lupiineja?
Kommentit (38)
Yks mun lemppari kappaleista nuoruuden ajoilta. Voi niitä muistoja!
Tarviiko sen kertoa jostakin?
Laulu on laulu, eikä sen tarvi välttämättä kertoa yhtään mitään.
Rakkauslaulu, jaetut hetket. Kuvia ei mitenkään laajasti selitetä, joten tarinassa voi nähdä muitakin sävyjä. Väsynyt mies saattaa olla esim. vanhus joka on kuolemassa, joten tie joka vie päivän kirkkauteen saattaa esim. olla puolison kanssa matkaamista viimeiseen asti. Koska päivä on kirkas, ehkä toivotaan, että kuoleman jälkeen on jotain positiivista. Karjalainen itse oli tarkoittanut kappaleen positiiviseksi, mutta kuulemma myöhemmin oli tajunnut, ettei lupiini välttämättä ole positiivinen mielikuva ja sanat voi tulkita synkähköiksikin. Tosin siihen aikaan kun tuo tehtiin, lupiinia ei pidetty vielä vieraslajina, joka valloittaa kaikki maanteiden reunat.
Karjalainen on oman aikansa jukkapoika eli aivan penteleen rasittava nilkki.
Vastaus: biisi kertoo a.hitlerin elämästä ja teoista
Tarina
Jukka Karjalainen: Villejä lupiineja -kappaletta tehdessä mielessäni oli kuva kesäpäivästä ja lumotusta tiestä. Lisäksi mietin, että olisi kiva aloittaa biisi sanoin ’yhdessä kuljetaan päivän kirkkauteen’. Tämän jälkeen aloin pohtia mitä muuta siihen maailmaan voisi kuulua. Kun sanapari ’villejä lupiineja’ tuli mieleen, se vain hohti ja tuntui hyvältä. Tiesin, että siitä se lähtee. [-] Tässä olen päässyt sellaiselle alueelle, joka itsestäni tuntuu jotenkin salaperäiseltä. Tuollaisen biisin tekeminen ei tule yrittämällä; se joko onnistuu tai ei. Tämä on mielestäni aivan ekstrahyvä, ja tällaisen onnistumisen tunteen saavuttaminen on hienoimpia hetkiä tässä ammatissa. Tässä biisissä kulminoituu joku epämääräinen Suomi-kuva ja kukkien tuoksu. Olemme just sellaisilla herkillä alueilla, joita on hankala selvittää; sellaista magneettimiehen kuolemaa. Minulla meni kuukausi ennen kuin tajusin, että ei lupiini olekaan välttämättä pelkästään positiivinen juttu, sillä sehän on aika pelottavakin, ja yhdessä vaiheessa minulla meinasi sankari jopa kuolla käsiin. Kun se on kaunis biisi, ja kaunis maisema, ja vielä jotain pientä, joka tekee sen viistoksi, tulee mukaan sellainen tehokas pelottava elementti.
Vierailija kirjoitti:
Se mies on kuolemassa
Tyttären isä kuoli eräänä keväänä, hänen paljon sairastanut isänsä kuukautta myöhemmin.
Laulu oli silloin melko uusi.
Ajattelin sen kuullessani, että poika tulee isäänsä vastaan.
Joo, mustaki ne samat on oudot. Luulin ensin että häät kyseessä. Mutta ei ehkä. Ne sanat Sä tuut mua vastaan jne.
Musta tää just kertoo jostain joka kuolee ja näkee sitten jonkun rakkaansa joka on kuollut aikaisemmin.
Laulutekstin idea on että kuulijalla on tilaa muodostaa siitä oma käsityksensä. Se voi olla täysin eri käsitys kuin tekijällä, mutta sillä ei ole merkitystä.
En ikinä ennen tajunnu tätä kappaletta mut ihan nyt vasta tajusin. Aika kaihoisa on. Tulee ihan itku kun kuuntelee.
Kaikki laulut kertovat pohjimmiltaan seksistä.
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta cowboysta.
Nykyään tuokin olisi kolme gayboyta.
Olisko nää villit lupiinit miehiä jotka haluaa viedä laulun kertojan naisen?