Vieläkö päiväkodissa riisutaan pikkupöksyilke kun mennään päikkäreille?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin päiväkotikohtaista. Tai jopa ryhmäkohtaista. Kärjistäen voisin sanoa, että mitä vanhemmat = vanhanaikaisemmat kasvattajat ryhmässä, sitä todennäköisemmin ylläpidetään riisuuntumispakkoa. Nykyisen vasun ja lapsen osallisuuden mallin valossa lapsen tulisi saada päättää itse, missä vaatteissa menee lepäämään. Ei tietenkään ulkovaatteissa, siinä menee aikuisen asettama raja.
Höpöhöpö tuota osallisuushöpötystä. Naurettavaa pelleilyä luulla osallisuuden olevan sitä että lapsi päättää.
Tietysti vaatteet riisutaan, siitä on turha tehdä mitään pedarikysymystä.
Sinäkö sen päätät kaikkien Suomen päiväkotilasten puolesta?
Ei lasten osallisuus ole sitä, että lapsi päättää kaikesta. Kyllä minä olen valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman opiskellut.
Lasta tulee kuulla häntä itseään koskevissa asioissa. Kenelle siitä on haittaa, jos lapsi itse saa valita vaatetuksensa lepohetkelle?
Minäkin haluan sen avaruuspuvun roolivaatevarastosta ja sillä selvä! Ja enkä sitten syö perunaa, enkä riisiä tai makaroonia. Otan vain jälkiruuan. Tai kerron äitille ellen saa! Äiti sitten soittaa varhaiskasvatuspäällikölle ja sinä saat potkut!
Ei ole pakko syödä. Maistamaan houkutellaan, ei pakoteta. Hakutilanteessa vanhemmille kerrotaan, että lapsi ei syönyt lounasta. Välipala yleensä maistuu, jos lounas jäänyt välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin päiväkotikohtaista. Tai jopa ryhmäkohtaista. Kärjistäen voisin sanoa, että mitä vanhemmat = vanhanaikaisemmat kasvattajat ryhmässä, sitä todennäköisemmin ylläpidetään riisuuntumispakkoa. Nykyisen vasun ja lapsen osallisuuden mallin valossa lapsen tulisi saada päättää itse, missä vaatteissa menee lepäämään. Ei tietenkään ulkovaatteissa, siinä menee aikuisen asettama raja.
Höpöhöpö tuota osallisuushöpötystä. Naurettavaa pelleilyä luulla osallisuuden olevan sitä että lapsi päättää.
Ei lasten osallisuus ole sitä, että lapsi päättää kaikesta. Kyllä minä olen valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman opiskellut.
Lasta tulee kuulla häntä itseään koskevissa asioissa. Kenelle siitä on haittaa, jos lapsi itse saa valita vaatetuksensa lepohetkelle?
Minäkin haluan sen avaruuspuvun roolivaatevarastosta ja sillä selvä! Ja enkä sitten syö perunaa, enkä riisiä tai makaroonia. Otan vain jälkiruuan. Tai kerron äitille ellen saa! Äiti sitten soittaa varhaiskasvatuspäällikölle ja sinä saat potkut!
Minä hlusn pukeutua intiaaniksi ja nukkua päiväunet tiipiissä. Äitin ex. mieskin makasi niin. Kertoi maakuntalehden toimittajalle olevansa elämäntapaintiaani
Jos ryhmässä on leikkitiipii, niin tämän toiveen voi toteuttaa. Jokainen tätä haluava lapsi vuorotellen. Ensin käydään läpi säännöt. Eli tiipiissä ei silloin leikitä, vaan levätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hlusn pukeutua intiaaniksi ja nukkua päiväunet tiipiissä. Äitin ex. mieskin makasi niin. Kertoi maakuntalehden toimittajalle olevansa elämäntapaintiaani
Jos ryhmässä on leikkitiipii, niin tämän toiveen voi toteuttaa. Jokainen tätä haluava lapsi vuorotellen. Ensin käydään läpi säännöt. Eli tiipiissä ei silloin leikitä, vaan levätään.
Miksi veikko saa oman tiipiinsä, mutta minä en saa nukkua jääkiekkokaukalossa?! Minä haluan kiekkokaukaloon päiväunille!
Ja Silja toivoo pomppulinnaa! Mekin halutaan!
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla lapset pakotettiin makaamaan tarhassa hiljaa huoneessa, joku täti vahti sitä ja kävi tuijottelemassa. Lapsena olin todella ahdistunut siitä ja hereillä, piti leikkiä nukkuvaa. Jos oli hereillä tai ei olisi halunnut nukkua uhkailtiin jollakin. Myös ruoka ja jälkiruoka oli pakko syödä tai sai rangaistuksen. Jokaista sanaa piti totella. Olipa "kivoja" pelkotarhoja lapsille.
Aivan toisenlainen kokemus, joten yleistän mäkin...
Päiväkodit oli 70-80 lukujen taitteessa kivoja paikkoja. Täti luki sadun ja päät pysyi tyynyissä, nukutti tai ei. Oli rauhoittumisen aika.
Ruokaa syötiin lautaset tyhjäksi, koska niille oli otettu vain sen mitä jaksaa syödä. Jälkkäreitä oli harvoin ja ne syötiin mielellään, kun oli tarjolla.
Askartelut olivat monipuolisia ja kivoja. Ulkona päästiin olemaan joka päivä jne.
Mulla on vain positiivista sanottavaa sen ajan päiväkodeista.