Kerro ensimmäisestä asunnostasi. Oli se sitten yksiö, solu tai mikä vain. Kerro myös elämäntilanteestasi silloin
Itse muutin lapsuudenkodistani opiskelemaan ja muutin yksiöön lähelle yliopistoa.
Kommentit (33)
Yksiö kaupungin keskustassa. Olin töissä.
mies53v
Muutin lapsuudenkodista ulkomaille jaettuun rivitaloasuntoon Keski-Euroopassa. Huoneeni oli 6 m2 ja talossa asui 11 muuta (ulkomaalaista) kämppistä. Eka ei-jaettu asunto oli 53 m2 kerrostalokaksio, jossa oli ihanat kolmen ilmansuunnan ikkunat ja olohuoneessa isot avautuvat lasit. Nykyinen on eka oma omistusasunto, kerrostalokolmio joen rannalla aika vanhassa talossa. Auringonlasku näkyy joen ylle, veden kimallus heijastuu seinilleni.
Seuraavaan kämppään tulee eka oma puutarha, olen päättänyt.
Asuin hyvän ystävän kanssa kaksiossa. Kaksio oli todella kömyinen, en enää ikinä asuisi vastaavanlaisessa läävässä. Meillä oli yhteinen iso kaveriporukka ja melkein joka ilta oli joku kylässä. Etkot olivat yleensä meillä. Jossain vaiheessa kaverin poikakaveri alkoi olla yötä meillä ja se alkoi vähän ärsyttää, tuntui että en voi olla rauhassa kun joku mies pyöri nurkissa. Ei tultu aluksi toimeen, mutta nykyään olen ihan hyvissä väleissä tämän kaverini miehen kanssa. Ovat pysyneet yhdessä.
Täysin aiheen vierestä, mutta kerronpa kuitenkin.
Asuin opiskelijakämpässä Itä-Helsingissä. Asunto oli 2h + tupakeittiö. Siis kahden hengen solu, jossa molemmille asukkaille oma makuuhuone sekä yhteistilat (tupakeittiö, iso parveke, kylpyhuone).
Yhtenä syksynä minulle tuli uusi kämppis. Kiinalainen tyttö. Hän oli järkyttynyt siitä, että yhdelle opiskelijalle annetaan oma makuuhuone (noin 12 neliömetriä) ja huoneessa on vaatekaappi, keskuslämmitys, ilmainen nettiyhteys ja kaapeli-TV.
Hän sanoi, että jos tämä olisi kiinalainen opiskelija-asuntoja, niin tuossa huoneessa asuisi vähintään 4 opiskelijaa. Huoneeseen tuotaisiin 2 kerrossänkyä.
Suomalainen kahden hengen soluasunto on siis kiinalaisen standardin mukaan 8 hengen asunto. Kulttuurieroja nämäkin.
Kolmen hengen solu itäisemmässä Helsingissä, ai että. Kämppiksiin en ikinä oikein tutustunut, mutta ei häiriötäkään tullut, kaikki oltiin aika rauhallisia ja siistejä. Yksi oli vielä lukiolainen joka vietti melkein kaikki viikonloput vanhemmillaan. Halpaa oli, metro lähellä, mutta alue ei mikään kovin kiva. Ja yödösällä kulkeminen oli hanurista. Alueella varmaan 90% ulkomaalaistaustaisia.
En kerro. Kalastelet kuitenkin juttua iltapäivälehden täytteeksi.
Isän ostama yksiö Helsingin keskustassa. Edellinen omistaja oli rempannut sen täysin. Todella ihana koti, jota pidän nyt kakkosasuntona töiden vietyä muualle Suomeen pariksi vuodeksi. Oma ensisuntoni on 3h+k pienemmän kaupungin keskustassa alle 200 m päässä rautatieasemasta.
Ammattikoulun asuntola.
Solussa, joka käsitti yhden kerroksen, oli 10kpl 2 hengen huoneita.
Yhteiskeittiö, olohuone, yhteiset pesutilat ja WC:t ja vastehoitohuone.
Liinavaatevarastolta sai kahden viikon välein puhtaat liinavaatteet.
Toimistossa aina valvoja, jonka puoleen kääntyä ongelmissa ja jotka pitivät jöötä, keskenkasvuisia kakaroita kun oli kerrostalollinen.
Pehmeä lasku itsenäiseen asumiseen.
Ensimmäinen kämppis oli mulkku, joka panetteli minua luokalleen.
Järjesti minulle melkein henkeni vieneen kiusaamisen viimeiseksi opiskeluvuodeksi.
Toinen kämppis oli mukava kaveri, viimeisen vuoden asuin yksin huoneessani.
Kansanopiston asuntola, kahden hengen huoneessa. Vielä kahteen kertaan, armeija siinä välissä. Sitten pääsin amk:hon ja asuin kuukauden sukulaisten nurkissa ennenkuin sain HOAS:in soluhuoneen. Ei oikein sopinut minulle sellaiset asumismuodot, tosin se hyvä puoli niissä oli että se oli niitä harvoja ajanaksoja elämässä jolloin oli jatkuvasti yksi tai useampi kaveri.
Kunnon neuvostokuutio pahimmalta narkkarialueelta. Kaupungin vuokrakämppä. Vanhat ukot joi Lasolia pihalla lasten leikkipaikalla. Hirveä huuto 24h, aamulla töihin lähtiessä oli melkein joka aamu rapunseinät veriroiskeissa.
Puolison kanssa jaettu kaksio läheltä koulua jota kävin. Puoliso kävi kauempana töissä autolla. Asunnon seinissä oli ötököitä ja huoneet oudon mallisia.
Vierailija kirjoitti:
En kerro. Kalastelet kuitenkin juttua iltapäivälehden täytteeksi.
Ahaa, tämä oli sinusta siis mielenkiintoinen avaus. Kiitos. Ihan huvikseni kuitenkin vain kysyin. ap
Ensimmäinen "oma" oli itseasiassa työpaikan asunto. Se oli tosi kiva, ihan uusi sellainen kaksikerroksinen pieni, ehkä 40 neliöinen asunto loistavalla sijainnilla ja omalla pihalla. Harmi vain, että pomoni asui naapurissa ja oli vähän turhan uteliasta sorttia joten pidemmän päälle koin järjestelyn ahdistavana joten päätin tuosta edusta luopua.