Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kesälomalla viedä lapsen päiväkotiin?

Vierailija
02.04.2021 |

Tulisi tarpeeseen oma loma, 2-vuotiaalla paha uhmaikä ja töissäkin ollut melko hektistä vuoden ajan. Kyseleekö kukaan mitään jos vien lapsen hoitoon kesälomani aikana? Päiväkoti on auki koko kesän, joten siellä olisi kuitenkin seuraakin lapsella. Ei ole samanikäisiå lapsia kavereilla, paitsi serkut jotka asuvat ulkomailla. Tuskin kuitenkaan minnekään matkallekaan päästään.

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta keskusteluissa usein näkyy se, että äidille ei ”kuulu” oma loma, vaan hyvinkin pitkälle kuuluu venyä.olisi kuitenkin hyvä kysyä, onko lapselle todllea parempi olla äidin kanssa, jolla ei ole ollut lomaa, mutta joka kipeästi kokisi sitä tarvitsevansa. Eiköhän se näy ilmapiirissä. Lapsikin saa sitten kärttyinen, kireän pidin, joka yrittää kenties pidätellä kyyneleitä puistossa tai miten se nyt kelläkin näkyy ja missäkin tilanteessa. Mutta parikin päivää omaa vapaata voi joskus tehdä ihmeitä. Tai joku hyötyy viikosta tai jopa parista- äiti ja lapsi. Tilanteet ovat yksilöllisiä, ja meillä täällä Suomessa vaaditaan äideiltäpaljon yksinään kestämistä, ei täällä takuulla kukaan äiti pääse ”helpolla” jos sitä arvellaaan.

Vierailija
82/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olen hyvä äiti, koska huolehdin myös omasta jaksamisestani. Suosittelen muutamalle muullekin. Marttyyriäitiys ei ole minua varten. Huono esimerkki sellainen on lapsellekin että laittaa aina omat tarpeensa sivuun muiden vuoksi. Vai oletteko eri mieltä?

Lapsi tosiaan tykkää olla päiväkodissa, hän usein tylsistyy jos joutuu olemaan useamman päivän kotona. On varsin vilkas ja menevä tapaus. Oletan että kesällä kuitenkin sielläkin on vähemmän lapsia, siten rauhallisempaa ja saa enemmän huomiota tädeiltä.

T.Ap

Päivähoito tekee lapsista mielikuvituksettomia. Kaikki toiminta on ohjattua ja suunniteltua. Huomasin tämän omien lasteni kanssa. Kun lapset olivat kotihoidossa, he eivät koskaan valittaneet tylsyyttä. Kun vein lapset päiväkotiin, alkoi valitus tylsyydestä. Ottaessani lapset taas kotihoitoon, loppui valitus tylsyydestä. Lapset keksivät kotona itse kokoajan tekemistä; maalaavat, pyöräilevät, piirtävät, muovailevat, askartelevat, soittavat, laulavat, tarkkailevat lintuja, rakentavat majaa, leikkivät autoilla, nukeilla jne.. Päiväkoti tekee lapsista mielikuvituksettomia ja kadottaa kaiken oma-aloitteisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olen hyvä äiti, koska huolehdin myös omasta jaksamisestani. Suosittelen muutamalle muullekin. Marttyyriäitiys ei ole minua varten. Huono esimerkki sellainen on lapsellekin että laittaa aina omat tarpeensa sivuun muiden vuoksi. Vai oletteko eri mieltä?

Lapsi tosiaan tykkää olla päiväkodissa, hän usein tylsistyy jos joutuu olemaan useamman päivän kotona. On varsin vilkas ja menevä tapaus. Oletan että kesällä kuitenkin sielläkin on vähemmän lapsia, siten rauhallisempaa ja saa enemmän huomiota tädeiltä.

T.Ap

Oletat väärin.

Kesäkuussa ryhmät vielä lähes täysiä ja se mitä olen tässä vuosien aikana huomannut on se, että mitä pienempiä lapsia ryhmässä on niin sitä täydempiä ne ovat.

Eskarit kun esim.ovat osa jo lomilla kesäkuussa, koska esiopetus loppuu koulujen rytmin mukaan jonka jälkeen tarjolla vain sitä täydentävää varhaiskasvatusta joka sitten taas maksaa, toisin kuin esiopetus.

Kasvattajien lomat alkaa pyörimään kesäkuussa, hyvin pienissä määrin toukokuussa ja se taas tarkoittaa vähemmän sylejä, vähemmän käsiä, vähemmän silmiä siellä päiväkodissa, kesälomien sijaisia ei rahasyistä harrasteta varhaiskasvatusmaailmassa.

Ja kun koittaa heinäkuu joka ns päivystys kuukausi niin useiden eri talojen lapset tungetaan 1 taloon alueella ja hlökunta vieläkin harvempaa ja ennenkaikkea vierasta.

Eli suosittelen vahvasti hakemaan ratkaisua omaan oloon jostakin ihan muusta kuin sen oman, pienen, lapsen kustannuksella ja kunnon kesälomaoikeudella.

T. 15v alalla nyt ollut

Aamen!

Vierailija
84/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T.Ap

Kesällä ryhmät ovat isoja sekalaisia ryhmiä, joissa on lapsia useista eri päiväkodeista. Jos ryhmä jäämässä vajaatäytölle yhdistetään se toiseen ryhmään.

Mitä ihmeen martyyriutta on hoitaa lomalla omaa lasta?

Vierailija
85/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
86/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap:n pitäisi miettiä, mitkä ovat oikeat syyt hänen jaksamattomuudelleen ja tehdä muutoksia siihen. Esim. jos työ on kovin stressaavaa, niin kannattaa keskustella asiasta pomon kanssa (voisiko jotain töitä priorisoida tai jakaa). Ja joskus kaikkein paras ratkaisu on vaihtaa työpaikkaa.

Kannattaa miettiä myös mikä elämässä on oikeasti tärkeää. Työtä ei mielestäni koskaan kannata nostaa ykkösprioriteetiksi elämässä, koska pomolle sinä et ole ykkösprioriteetti. Olet helposti vaihdettavissa oleva koneen osa. Jokaiselle, hyvällekin työntekijälle ja asiantuntijalle, löytyy kyllä korvaaja. Ja toisaalta hyvälle työntekijälle on aina töitä tarjolla. Sen sijaan omaa lasta ja hänen kanssaan vietettyä aikaa ei korvaa mikään.

Vierailija
87/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai viet, jos tuntuu ettet jaksa lapsesi kanssa olla. Päiväkodissa kyllä huolehditaan hänestä, leikkikavereitakin ihan eri tavalla kuin kotona. Ei se lapsi lomaa tarvi, ei muuta kuin joka aamu aikaisin päiväkotiin.

Vierailija
88/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa.Kielto on aivan ehdoton.

Vierailija
89/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän outoa, ettei sitä yhteistä aikaa ja arkea halua jakaa oman lapsensa kanssa, joka luulisi olevan se maailman tärkein ja rakkain. Ja kaikki mahdollinen aika haluttaisi olla yhdessä, ihan samalla tavalla kuin muiden rakkaiden seurassa esim. puolison.

Kun kuitenkin se lapsuus on niin lyhyt. Vain muutamat vuodet.

Apua, pitääkö puolisonkin kanssa olla koko ajan yhdessä? Kamala ajatuskin. Kyllä ihminen voi paremmin, kun hänellä on myös omaa aikaa ja aikaa yksinoloon.

Omituinen ajatusmaailma. Jos on vanhemmaksi ryhtynyt, niin eiköhän se ole selvää, että ensimmäiset vuodet menevät hyvin tiiviisti lapsen kanssa. Vanhempi on jo työpäivän ajan erossa lapsestaan, miksi sitä erossa oloa pitää jatkaa vielä lomallakin? Omaa aikaa voi järjestää lyhyemmissä pätkissä, mutta on täysin käsittämätön ajatus, että pienen lapsen vanhempi pyhittää kesäloman omalle ajalle.

Vierailija
90/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin se lapsi saa sitten lomaa päiväkodista?

Mihin lapsi tarvitsee lomaa? En minäkään pidä.

T:Yrittäjä

Vierailija
91/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumus on ensimmäisiä oireita ennen totaalista burnoutia tai masennusta. Voisitko saada apua esim. työterveydestä tai lapsellesi tukiperheen? Se, että pohdit jaksamistasi lapsesi suhteen on mielestäni vakavasti otettava tilanne. Hae apua, älä jää yksin. Onko lapsellasi toista vanhempaa?

Vierailija
92/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin se lapsi saa sitten lomaa päiväkodista?

Mihin lapsi tarvitsee lomaa? En minäkään pidä.

T:Yrittäjä

Mun tuntemat yrittäjät pitävät lomaa usein ja moni juuri silloin kuin heitä huvittaa. Enemmän heillä on lomaa kuin tavallisella palkansaajalla. Tämä nyt on tätä yrittäjien työmyyrämyyttiä, jota niin kovasti pidetään yllä. Ja yritystuista ollaan pirun hiljaa.

Vierailija
93/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee yhtä lailla lomaa päiväkodista kuin sinä töistä.

Vierailija
94/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen näkee, jos äiti tuo kesällä lastaan hoitoon pukeutuneena rantamekkoon ja sandaaleihin, ilman meikkiä klo 10-11 välillä, kun muina vuodenaikoina sama äiti tuo vähän ennen kahdeksaa, laitettuna ja selkeästi työvaatteissa. Ei tarvitse arvuutella, onko äiti lomalla vai ei. Älkääkä yrittäkö selittää vuorotöistä ym. Päiväkodissa kyllä tiedetään, missä töissä kukakin vanhempi on.

Ja hyvin harva vaihtaa työtä joka vuosi siinä vapun korvilla ja menettää samalla kaikki lomat. Ei ainakaan kukaan järkevä ihminen toimi vapaaehtoisesti niin.

Onko lapsi pakko ottaa vastaan?

====

On. Subjektiivinen päivähoito-oikeus. Lue: vanhemmat saavat kaikissa tilanteissa viedä lapsen hoitoon. (Paitsi tietysti sairaan lapsen)

Vierailija
95/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen helsinkiläisessä päiväkodissa ja viime kesänä olin päivystävässä päiväkodissa töissä heinäkuun. Siellä oli lapsia 7 eri päiväkodista. Maanantai aamuisin tuli minulle aivan tuntemattomia lapsia ryhmääni. Tunne oli varmaan vanhemmilla kuin minullakin epävarma, kun siinä aamusta yritettiin päästä kartalle edes hiukan lapsen asioista. Osa lapsista oli selvästi tottunut jäämään tuntemattoman hoivaan mutta itkuisia lapsia oli paljon, joita piti pidellä kiinni, että vanhempi pääsi lähtemään. Tosi monta työntekijää jäi yllättäen saikulle (piti palata lomalta mutta olikin selkäkipuisia ja flunssan saaneita) joten jouduin vastaamaan myös ihan tuntemattomista lapsista. Huoh, onneksi ensi kesänä on minun vuoroni lomailla päivystyksen aikaan.

Vierailija
96/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä lapsista, joiden vanhempi ei jaksa hoitaa lomilla, tehdään lasu.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen näkee, jos äiti tuo kesällä lastaan hoitoon pukeutuneena rantamekkoon ja sandaaleihin, ilman meikkiä klo 10-11 välillä, kun muina vuodenaikoina sama äiti tuo vähän ennen kahdeksaa, laitettuna ja selkeästi työvaatteissa. Ei tarvitse arvuutella, onko äiti lomalla vai ei. Älkääkä yrittäkö selittää vuorotöistä ym. Päiväkodissa kyllä tiedetään, missä töissä kukakin vanhempi on.

Ja hyvin harva vaihtaa työtä joka vuosi siinä vapun korvilla ja menettää samalla kaikki lomat. Ei ainakaan kukaan järkevä ihminen toimi vapaaehtoisesti niin.

Onko lapsi pakko ottaa vastaan?

====

On. Subjektiivinen päivähoito-oikeus. Lue: vanhemmat saavat kaikissa tilanteissa viedä lapsen hoitoon. (Paitsi tietysti sairaan lapsen)

Vierailija
97/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkä oma kesälomasi on?

Milloin ajattelit, että lapsi lomailee?

Jos sinulla on lomaa vaikkapa viisi viikkoa, niin voit hyvällä omallatunnolla viedä muksun hoitoon viikoksi ja levätä itse sen viikon. Sitten otat lapsen loppulomasi ajaksi kotiin.

Lapselle kuuluu myös loma päiväkodista. Sinulta tullaan kyllä kysymään päiväkodista, milloin lapsesi lomailee, jos merkitset hänelle hoidontarpeen koko kesäksi.

Lapsella on ollut usein perjantait vapaata, kun on ollut mummin kanssa ja voisi varmasti kesälläkin olla. Ei siis ole ollut pitkiä päiviä hoidossa joka päivä, eikä ole tarkoitus kesälläkään olla. On tavallaan lomaa aina perjantait. T.Ap

Vie kuule koko lapsi sijoitukseen niin saat lomailla. Minusta on järjetöntä hankkia lapsia ja työntää ne muiden hoidettavaksi. Ymmärrän jos perheessä on jokin kriisi jolloin tarvitsee hengähtää mutta omaa lomaa🤣Just näitä uus avuttomia vanhempia jotka ei ymmärrä että vanhemmilla on vastuu omista lapsista. Tekaisee vielä muutama kersa ja vie suoraan synnärilyä päiväkotiiin.

Vierailija
98/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.Ap

Päivähoito tekee lapsista mielikuvituksettomia. Kaikki toiminta on ohjattua ja suunniteltua. Huomasin tämän omien lasteni kanssa. Kun lapset olivat kotihoidossa, he eivät koskaan valittaneet tylsyyttä. Kun vein lapset päiväkotiin, alkoi valitus tylsyydestä. Ottaessani lapset taas kotihoitoon, loppui valitus tylsyydestä. Lapset keksivät kotona itse kokoajan tekemistä; maalaavat, pyöräilevät, piirtävät, muovailevat, askartelevat, soittavat, laulavat, tarkkailevat lintuja, rakentavat majaa, leikkivät autoilla, nukeilla jne.. Päiväkoti tekee lapsista mielikuvituksettomia ja kadottaa kaiken oma-aloitteisuuden.

Et taida tietää nykyisistä varhaiskasvatussuunnitelmista mitään.

Vierailija
99/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tajua tätä lapsen lomasta jankuttamista. Ihan varmasti lapselle tekee hyvää olla välillä myös kotona, mutta ihanko totta aikuiset ihmiset vertaa lapsen päiväkotipäivää aikuisen työpäivään? Eihän lapsella päivähoito koostu 8 h:sta velvollisuuksien täyttämistä, vaan iso osa ajasta on mukavaa kavereiden kanssa leikkimistä. En minä tarvitsisi lomaa, jos se työpäivä koostuisi ruokailuista, pitkistä päikkäreistä ja hauskanpidosta kavereiden kanssa.

En siis puolustele lasten pitämistä päivähoidossa 12 kk vuodessa, mutta kyllä esim. viiden viikon lomasta voi lapsi ihan hyvin olla viikon hoidossa ilman että siitä tarvitsee kenenkään kivitellä.

Kuvittele, että työkaverit ja pomot vaihtuvat viikottain... sellaista voi olla meno kesäsulun aikaan päivystävässä päiväkodissa. On rankkaa aikuiselle, saati sille pienelle lapselle.

Vierailija
100/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua onko tällaiset ap:n kaltaiset vanhemmat nykyään normi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi