Saako kesälomalla viedä lapsen päiväkotiin?
Tulisi tarpeeseen oma loma, 2-vuotiaalla paha uhmaikä ja töissäkin ollut melko hektistä vuoden ajan. Kyseleekö kukaan mitään jos vien lapsen hoitoon kesälomani aikana? Päiväkoti on auki koko kesän, joten siellä olisi kuitenkin seuraakin lapsella. Ei ole samanikäisiå lapsia kavereilla, paitsi serkut jotka asuvat ulkomailla. Tuskin kuitenkaan minnekään matkallekaan päästään.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua onko tällaiset ap:n kaltaiset vanhemmat nykyään normi?
Ikävä kyllä...yleistä on.
Miksiköhän näin? Monet kuitenkin myös työttömänä, lomautettuna, etätöissä, karanteenissa jne. Luulisi että hoidon tarve olisi vähentynyt, mutta ei sitten kuitenkaan?
En ymmärrä näitä vanhempia jonka elämän kohokohta on lapsivapaa viikonloppu tai loma.
Kaikkien ei pitäisi tehdä lapsia. Niitä ei ole PAKKO tehdä!
Jos koet jatkuvasti uupuvasi lapsesi seurasta, psykoterapia voisi auttaa sinua. Oppisit ymmärtämään itseäsi ja hyväksymään lapsen käytöksen sekä reaktiosi siihen. Ymmärrän sinua tosi hyvin, mutta minua terapia on auttanut. Koen valitettavasti vanhemmuuden uuvuttavana eikä työelämäkään ole mitenkään helppoa. Korona-aika on vain pahentanut tilannetta.
Tottakai tarvitset myös lomaa ja lepoa kuten lapsesikin, toivottavasti saatte järjestettyä molemmille. Lapsesta tuntuu varmasti tosi kurjalle jos sinä olet lomalla mutta et halua olla hänen kanssaan. Ehkä voisit keksiä hänelle muutaman päivän reissun vaikka isovanhempien kanssa lomasi aikana. Kovasti tsemppiä sinulle!
Eikös ap saa lomaa joka perjantai lapsesta joka tapauksessa jos lapsi on mummonsa kanssa? Miksi se ei riitä?
Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos niiden kanssa ei halua olla? Meidän lapsuudenkesät olivat ihan parhaita. Käytiin koko perheen kanssa sukuloimassa, mökillä, ulkomailla, lintsillä. Oltiin melkein joka päivä rannalla ja mentiin kotiin grillaamaan. Pelattiin pihapelejä. Syötiin paljon jäätelöä. Välillä oltiin kaverin luona yökylässä. Voisinpa palata takaisin niihin aikoihin <3
Sääliksi käy lapsia jotka dumpataan päiväkotiin jotta voi itse rauhassa lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos niiden kanssa ei halua olla? Meidän lapsuudenkesät olivat ihan parhaita. Käytiin koko perheen kanssa sukuloimassa, mökillä, ulkomailla, lintsillä. Oltiin melkein joka päivä rannalla ja mentiin kotiin grillaamaan. Pelattiin pihapelejä. Syötiin paljon jäätelöä. Välillä oltiin kaverin luona yökylässä. Voisinpa palata takaisin niihin aikoihin <3
Sääliksi käy lapsia jotka dumpataan päiväkotiin jotta voi itse rauhassa lomailla.
Ja pakko vielä lisätä että meidän perhe ei todellakaan ollut rikas, suht keskituloisia oltiin. Rivitalossa asuttiin. Vanhemmat laittoi usein rahaa säästöön jolla voitiin sitten kesällä matkustella ja tehdä muuta kivaa. Olen monta kertaa sanonut äidilleni, että meillä oli ihan paras lapsuus ja olen niin onnellinen että meillä on niin paljon muistoja ja kuvia noista kesistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin se lapsi saa sitten lomaa päiväkodista?
Joka viikonloppu ja pyhäpäivät.
Eihän se riitä! Vai riittäisikö sinulle? Lapsikin tarvitsee lomaa, päiväkodissa oleminen on niin virikkeellistä, ja aistiärsykkeitä tulee joka suunnalta että kyllä siellä oleminen lapselle ihan työstä käy. Lapsi tarvitsee lomallaan kiireetöntä lämminhenkistä yhdessäoloa oman perheensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olen hyvä äiti, koska huolehdin myös omasta jaksamisestani. Suosittelen muutamalle muullekin. Marttyyriäitiys ei ole minua varten. Huono esimerkki sellainen on lapsellekin että laittaa aina omat tarpeensa sivuun muiden vuoksi. Vai oletteko eri mieltä?
Lapsi tosiaan tykkää olla päiväkodissa, hän usein tylsistyy jos joutuu olemaan useamman päivän kotona. On varsin vilkas ja menevä tapaus. Oletan että kesällä kuitenkin sielläkin on vähemmän lapsia, siten rauhallisempaa ja saa enemmän huomiota tädeiltä.
T.Ap
Niin, mikä siinä lapsen kanssa olemisessa sitten on niin kamalan raskasta että ihan erikseen pitää saada omaa lomaa ja ”huolehtia omasta jaksamisesta”? Täysi mysteeri mulle! Lomaa omista lapsistaan??? Töistä minä tarvitsen lomaa, mutta ikinä en ole tarvinnut lomaa perheestäni! Hehän ovat kaiken ydin, ja tärkein asia elämässäni! Lomalla ehditään kunnolla nauttia yhteisestä ajasta kun arki on niin hektistä. Mulla on kolme lasta, kaksi jo teinejä. Ikinä tähän päivään mennessä en ole kokenut heitä rasitteeksi! Kaikki tuntemani äidit ovat samanhenkisiä kuin minä, enkä ole kuullut kenenkään erikseen kaipaavan mitään erillään oloa lapsistaan. Toki saatetaan käydä lenkillä ilman lapsia, tai vaikka joskus teatterissa tai jotain, mutta ei nyt sentään lomailla ilman perhettä!
Olisiko yksi lapsen uhman syy, että hän vaistoaa, että äiti ei halua ja jaksa olla hänen kanssaan tai että lapsesikin on väsynyt ja loman tarpeessa? Mene terapiaan tai perheneuvolaan,jos ei pälli kestä olla oman lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olen hyvä äiti, koska huolehdin myös omasta jaksamisestani. Suosittelen muutamalle muullekin. Marttyyriäitiys ei ole minua varten. Huono esimerkki sellainen on lapsellekin että laittaa aina omat tarpeensa sivuun muiden vuoksi. Vai oletteko eri mieltä?
Lapsi tosiaan tykkää olla päiväkodissa, hän usein tylsistyy jos joutuu olemaan useamman päivän kotona. On varsin vilkas ja menevä tapaus. Oletan että kesällä kuitenkin sielläkin on vähemmän lapsia, siten rauhallisempaa ja saa enemmän huomiota tädeiltä.
T.Ap
Mielestäni olen hyvä tarhantäti, koska huolehdin omasta jaksamisestani saikuttamalla. Suosittelen muillekin.
Lapset kuitenkin tykkäävät vaihtelusta ja uusista ihmisistä ja tietysti myös siitä, ettei joku aikuinen koko ajan ole hengittämässä niskaan.
Tottakai saa. Katsos kun nythän on niin että on hoksattu, että kun on happy mum/daddy niin sitten on happy baby too. Lapsi siis iloitsee, kun äiskä tai iskä on onnellinen. Siis vaikka lapsi ei niitä näkiskään juuri koskaan. Mutta kun hän näkee sitten sen onnellisen vanhemman, joka aina omien sanojensa mukaan jaksaa antaa niin paljon enemmän itsestään jotain ihanaa, mitä lapsi siis tarvitsee enemmän kuin siis tylsästi nähdä suht joka päivä pitempiä aikoja tai siis koko lapsuuden ajan ihan joka päivä saati ihan lomapäiviä ja lomakuukausia niin lapsikin on onnellinen, kun näkee sitä onnellista äiskää ja iskää... Edes joskus... Siis tai miten tää nyt menee...
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa. Katsos kun nythän on niin että on hoksattu, että kun on happy mum/daddy niin sitten on happy baby too. Lapsi siis iloitsee, kun äiskä tai iskä on onnellinen. Siis vaikka lapsi ei niitä näkiskään juuri koskaan. Mutta kun hän näkee sitten sen onnellisen vanhemman, joka aina omien sanojensa mukaan jaksaa antaa niin paljon enemmän itsestään jotain ihanaa, mitä lapsi siis tarvitsee enemmän kuin siis tylsästi nähdä suht joka päivä pitempiä aikoja tai siis koko lapsuuden ajan ihan joka päivä saati ihan lomapäiviä ja lomakuukausia niin lapsikin on onnellinen, kun näkee sitä onnellista äiskää ja iskää... Edes joskus... Siis tai miten tää nyt menee...
Joo just näin se menee! Ja hei, ihmiset jaksaa eri tavalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo just näin se menee! Ja hei, ihmiset jaksaa eri tavalla!
Nimenomaan! Me ei tarhalla ainakaan jakseta ja kesät menee kahvilla. Lapset leikkii mitä leikkii.
Ei mulla ainakaan oo huono omatunto, jos hyödynnän päivähoidon omilla arkivapailla. Vein myös lapsen aamulla töihin mennessä päiväkotiin, vaikka miehellä oli vapaapäivä (harvoin arkivapaita).
Se on ihan eri asia olla kotona lapsen kanssa, kuin ilman sitä. Ei tässä taloudessa ainakaan saa tehtyä mitään vajaa 1,5kk ikäisen kanssa.
Jos itselläni olisi vaikkapa 5 viikkoa lomaa, ei puristais yhtään mistään viedä lasta hoitoon esimerkiksi viikon ajaksi, kun itse lomailisin. Loppuajan toki olisin muksun kanssa kotona tai vaikka mökillä, kyllähän se lapsi kaipaa touhua myös ilman ns. aikataulutettuja päiviä. En mäkään koko loma-aikaani pitäisi lasta päiväkodissa, mutta sitähän ap ei tässä hakenutkaan takaa.
Meidän päiväkodissa tuntuu että monien lapset on kotona vähintään 6 viikkoa-2kk, lomailevat myös kaikki syys/talvi ja joululomat. Toiset lopettavat toukokuun lopussa ja palaavat elokuun puolivälissä. Itsellä oikeasti huono omatunto siitä kun omat lapset saavat lomailla "VAIN" sen 4 viikkoa kesällä kun olen lomalla. Tästäkin olen jo onnistunut repimään jonkunasteisen huono äiti-fiiliksen. Isovanhemmat matkailee kesät, eivät kerkeä hoitamaan. Muilla ilmeisesti isovanhemmat auttavat todella paljon kun lapset pystyvät olemaan kaikki kesät, syyslomat yms lomalla.
Esim jouluna jouduin viemään lapseni varahoitoon koska yksinkertaisesti mulla ei ollut lomaa. Varahoidossa oli meidän päiväkodista ehkä 4 lasta lisäksi, (PK:ssa n. 50 lasta) joten meidän pk:ssa ei ainakaan lapsia pidetä "liikaa" ja turhaan hoidossa, en tiedä onko tämä päikky sitten todellakin poikkeus??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä yritettiin järjestää lapselle mahdollisimman pitkä loma päivähoidosta. Vanhemmat pitivät lomansa osittain yhtäaikaa ja osittain päällekkäin, lapsi oli kotona koko tuon ajan.
Ohhoh! Tehän olette oikeita pyhimyksiä! Vau! Vanhemmuuden sankarimitali tulee postissa.
Eikö tämä ole täysin yleinen tapa toimia? Meilläkin on lapsella 7 viikon loma, koska pidämme miehen kanssa vain kaksi viikkoa yhtä aikaa lomaa, lisäksi mies on kaksi viikkoa lasten kanssa ja minä kolme.
Ikävä kyllä...yleistä on.