Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kesälomalla viedä lapsen päiväkotiin?

Vierailija
02.04.2021 |

Tulisi tarpeeseen oma loma, 2-vuotiaalla paha uhmaikä ja töissäkin ollut melko hektistä vuoden ajan. Kyseleekö kukaan mitään jos vien lapsen hoitoon kesälomani aikana? Päiväkoti on auki koko kesän, joten siellä olisi kuitenkin seuraakin lapsella. Ei ole samanikäisiå lapsia kavereilla, paitsi serkut jotka asuvat ulkomailla. Tuskin kuitenkaan minnekään matkallekaan päästään.

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on nykyään niin peräpäästä, että ymmärrän vanhempien väsymyksen, kun lomakin menee aikaisin herätessä ja lasta/lapsia viihdyttäessä. Pitäisi kuitenkin muistaa, että myös päiväkodit ovat nykyään todella hektisiä ja raskaita paikkoja lapselle, joten kyllä se kesäloma on lapsellekin tarpeen. En tiedä, miten aikuiset saisivat enemmän apua jaksamiseen. Joskus tuntuu, että ilman isovanhempien tai muun tukiverkoston apua vanhemmat ovat kyllä aika kovilla pikkulapsivuosien ajan.

Vierailija
42/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kamalalta lapsen kannalta. Mutta kuulostaa myös siltä, että päiväkoti on lapselle parempi paikka kuin koti, johon häntä ei haluta. Joten vie vaan päiväkotiin, jossa ammatti-ihmiset hoitavat ja välittävät lapsestasi.

Kukaan hoitotäti ei kyllä korvaa vanhempaa. Toki jos vanhempi on esimerkiksi juoppo tai mielenterveysongelmainen niin varmasti lapsen onkin parempi olla päiväkodissa. Mutta monella vanhemmalla olisi asenteessa parantamista. Miksi lapsia tehdään, jos ei niiden kanssa haluta viettää aikaa? Vielä useampi kuin yksi?

Juuri näin. En ymmärrä mikä vimma on alkaa sikiämään jos ei halua ja jaksa olla vanhempi?

Niin. Voi olla mt- tai päihdeongelmaa, isommilla lapsilla adhd:ta ja kehitysviivästymää, mutta silti pitää saada pykätä se kolmas tai neljäskin lapsi sinne sekaan pyörimään. Kertoo elämänhallinnan puutteesta enemmän kuin mistään muusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja olen pitänyt lasta juhannukseen asti hoidossa kesäisin, lyhyitä päiviä. Ihan siksi, että hän on ainoa, adhd lapsi, eikä yhtään kaveria tai lasta lähipiirissä. Hän todella kaipaa lapsiseuraa ja tekemistä. Minä olen ollut aivan loppu haastavan luokan kanssa kun päästään kesälomille ja oikeasti vain nukkunut pois uupumusta sen pari viikkoa mitä lapsi ollut kesäkuussa hoidossa. Meillä ei ole yhtään turvaverkkoa ja miehen kanssa emme ole olleet yhtään yötä kahdestaan sen jälkeen kun lapsi syntyi. Kuitenkin lapsi saa 2kk kesälomaa hoidosta sekä muut pitkät lomat niin en ole tuntenut huonoa omaatuntoa noista parista viikosta.

Tämä on ok ja varmasti sinun jaksamisesi kannalta järkevin tapa toimia.

Ymmärrän myös sitä, jos jollain on hankala kuljettaa lapsia pitkän matkan päässä olevaan päivystyspäiväkotiin tai ei ole turvaverkkoa ym. Tällaisissa tapauksissa tietenkin päiväkotikin ymmärtää.

On kuitenkin vanhempia, jotka ajattelevat, että koska maksavat päivähoidosta, sieltä ei kannata olla pois muuten kuin lapsen sairastaessa. Tämä on todella ikävää. Koulupäivät ovat paljon lyhyempiä kuin keskimääräiset päiväkotipäivät, ja silti koululaisilla on joka kesä 2,5 kk lomaa. Se voi olla pikkukoululaisten vanhemmille hankalaa, mutta harva toivoo, että koulut pitäisi olla auki koko kesän, koska 1-2 -luokkalaisten hoito on vaikea järjestää. Moni ei tajua, että se päivähoitokin väsyttää lasta, vaikka siellä saakin nukkua päikkäreitä.

Eihän joka paikassa saa edes nukkua rauhassa...

Tämän olen huomannut itse myös että moni ajattelee että viedään päiväkotiin koska siitä maksetaan, vaikka ei hoidon tarvetta varsinaisesti olekaan. Vaikka siis olisi ihan hyvätuloinen, ettei nyt siitä ole kiinni että ei olisi varaa tarjota lapselle lounasta päivällä. Täytyy vielä muistaa että vanhempien hoitomaksu on vain murto-osa todellisesti hinnasta. Veronmaksajat maksavat loput. Kyllä mielestäni tähänkin joku tolkku olisi syytä saada.

Vierailija
44/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut aina lomat lapset kotona, paitsi nyt kun opiskelen ja käyn töissä, joudun pakostakin viedä omilla työlomilla hoitoon, koska silloin opiskelut ja lomat on nyt järjestetty opintokuukausille, joten kesällä ei lomaa.  Lasten isän lomien aikaan ovat kyllä sitten kotona. Tunnen kyllä huonoa omatuntoa tuosta, että lomani menevät nyt tälleen lasten osalta. Mutta siis jos on neljä viikkoa vain kotona lomalla, niin kuulostaa kyllä hullulta jos vie lapset hoitoon koko ajaksi. Jos on masennus ym. taustalla, tosin silloin ei yleensä voi käydä töissäkään, mistä olisi sitä loma. 

Näinpä, erikoista että on toimintakykyä käymään töissä mutta ei hoitamaan omia lapsiaan...? 🤔

Vierailija
45/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yritettiin järjestää lapselle mahdollisimman pitkä loma päivähoidosta. Vanhemmat pitivät lomansa osittain yhtäaikaa ja osittain päällekkäin, lapsi oli kotona koko tuon ajan.

Ohhoh! Tehän olette oikeita pyhimyksiä! Vau! Vanhemmuuden sankarimitali tulee postissa.

Harmittaako, että toiset todella ovat hyviä vanhempia? Omatunto sentään aiheuttaa sen verran kipua että reagoit. Se on hyvä juttu, voit itsekin ryhtyä paremmaksi vanhemmaksi.

Vierailija
46/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ainakin ollaan paljon onnellisempia kun aikuisetkin huolehtivat omasta lomasta ja jaksamisesta.

Vierailija
47/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen näkee, jos äiti tuo kesällä lastaan hoitoon pukeutuneena rantamekkoon ja sandaaleihin, ilman meikkiä klo 10-11 välillä, kun muina vuodenaikoina sama äiti tuo vähän ennen kahdeksaa, laitettuna ja selkeästi työvaatteissa. Ei tarvitse arvuutella, onko äiti lomalla vai ei. Älkääkä yrittäkö selittää vuorotöistä ym. Päiväkodissa kyllä tiedetään, missä töissä kukakin vanhempi on.

Ja hyvin harva vaihtaa työtä joka vuosi siinä vapun korvilla ja menettää samalla kaikki lomat. Ei ainakaan kukaan järkevä ihminen toimi vapaaehtoisesti niin.

Onko lapsi pakko ottaa vastaan?

Vierailija
48/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi kyllä maksaa veroja tällaisten asioiden takia...

Vierailija
49/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni lapsi ap:lla, eikä halua viettää hänen kanssaan yhtään ylimääräistä aikaa.. Niin surullista.

Vierailija
50/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näitä nykyajan lapamatovanhempia vaivaa? Suunnaton laiskuus. Tehdään lapsia kun niitä kuuluu tehdä mutta sitten ei haluta hoitaa niitä. Yhteiskunnan pitäisi tehdä loppu tällaisesta lusmuilusta ja lopettaa subjektiivinen päivähoito-oikeus. Ongelmakeissit hoitoon mutta normaalit ja terveet vanhemmat saavat hoitaa lapsensa itse eikä hoidattaa yhteiskunnan varoilla. Tottakai sitä hyväksikäytetään niin kauan kun se on mahdollista. Just miehen kanssa järkätään kesälomat niin että lapsilla tulee mahdollisimman pitkä yhtenäinen kesäloma. Eikä muu tulisi kuuloonkaan. Lapset on aina kotona jos mekin ollaan. Lapsikin tarvitsee loman hoidosta.

Vierailija
51/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua tätä lapsen lomasta jankuttamista. Ihan varmasti lapselle tekee hyvää olla välillä myös kotona, mutta ihanko totta aikuiset ihmiset vertaa lapsen päiväkotipäivää aikuisen työpäivään? Eihän lapsella päivähoito koostu 8 h:sta velvollisuuksien täyttämistä, vaan iso osa ajasta on mukavaa kavereiden kanssa leikkimistä. En minä tarvitsisi lomaa, jos se työpäivä koostuisi ruokailuista, pitkistä päikkäreistä ja hauskanpidosta kavereiden kanssa.

En siis puolustele lasten pitämistä päivähoidossa 12 kk vuodessa, mutta kyllä esim. viiden viikon lomasta voi lapsi ihan hyvin olla viikon hoidossa ilman että siitä tarvitsee kenenkään kivitellä.

Vierailija
52/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ap. siitä, millaiset muistot haluat lapsellesi jättää, jotka lapsi muistaa mahdollisesti läpi elinikänsä.

Itse olen aina ollut pienipalkkaisessa työssä ja köyhä yh ja nyt jo lapset teiniä.

Ei ollut varaa merkki- ja luxustuoteisiin lapsille, matkoista ja huvipuistosta puhumattakaan, paikatuissa haalarissa kulkivat, mutta yhdestä periaatteesta en luopunut, jonka halusin tarjota lapsilleni - huolettomat ja pitkät kesälomat lapsille eli kesäkuusta- elokuun ja se oli vain järjestelykysymys.

Lapsen isän kanssa pidettiin vuorotellen lomat ja viimeiset eurot käytettiin lastenhoitajan palkkaan, joka hoiti lapsia kotona.

Ja nyt kun lapset ovat jo teiniä, lähes aikuisia, he toistuvasti palaa noihin kesän muistoihin, miten ihanaa se oli. Joka on taas antanut voimaa ja eväitä teiniyteen ja aikuisuuteen. Ja se on ollut hyvä sijoitus, toisin kuin jokin materia tai omat oikeuteni tai hyvinvointini.

Vierailija
53/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä näitä nykyajan lapamatovanhempia vaivaa? Suunnaton laiskuus. Tehdään lapsia kun niitä kuuluu tehdä mutta sitten ei haluta hoitaa niitä. Yhteiskunnan pitäisi tehdä loppu tällaisesta lusmuilusta ja lopettaa subjektiivinen päivähoito-oikeus. Ongelmakeissit hoitoon mutta normaalit ja terveet vanhemmat saavat hoitaa lapsensa itse eikä hoidattaa yhteiskunnan varoilla. Tottakai sitä hyväksikäytetään niin kauan kun se on mahdollista. Just miehen kanssa järkätään kesälomat niin että lapsilla tulee mahdollisimman pitkä yhtenäinen kesäloma. Eikä muu tulisi kuuloonkaan. Lapset on aina kotona jos mekin ollaan. Lapsikin tarvitsee loman hoidosta.

Samaa olen miettinyt, en vaan voi ymmärtää. Ei ajatella ollenkaan lapsen parasta, se hyvin harvoissa tapauksissa on olla hoidossa lähes ympäri vuoden. Jostain syystä nämä kesähoidossa olevat lapset ovat vielä niitä jotka ovat hoidossa muutenkin vähintään sen 8h päivittäin, monesti vielä enemmän.

Jos molemmat vanhemmat kykenevät käymään töissä, niin todennäköisesti ei mistään vakavista mt-ongelmista ole kysymys.

Toki lastensuojelun asiakkaat ym ovat ihan asia erikseen.

Vierailija
54/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja olen pitänyt lasta juhannukseen asti hoidossa kesäisin, lyhyitä päiviä. Ihan siksi, että hän on ainoa, adhd lapsi, eikä yhtään kaveria tai lasta lähipiirissä. Hän todella kaipaa lapsiseuraa ja tekemistä. Minä olen ollut aivan loppu haastavan luokan kanssa kun päästään kesälomille ja oikeasti vain nukkunut pois uupumusta sen pari viikkoa mitä lapsi ollut kesäkuussa hoidossa. Meillä ei ole yhtään turvaverkkoa ja miehen kanssa emme ole olleet yhtään yötä kahdestaan sen jälkeen kun lapsi syntyi. Kuitenkin lapsi saa 2kk kesälomaa hoidosta sekä muut pitkät lomat niin en ole tuntenut huonoa omaatuntoa noista parista viikosta.

Tämä on ok ja varmasti sinun jaksamisesi kannalta järkevin tapa toimia.

Ymmärrän myös sitä, jos jollain on hankala kuljettaa lapsia pitkän matkan päässä olevaan päivystyspäiväkotiin tai ei ole turvaverkkoa ym. Tällaisissa tapauksissa tietenkin päiväkotikin ymmärtää.

On kuitenkin vanhempia, jotka ajattelevat, että koska maksavat päivähoidosta, sieltä ei kannata olla pois muuten kuin lapsen sairastaessa. Tämä on todella ikävää. Koulupäivät ovat paljon lyhyempiä kuin keskimääräiset päiväkotipäivät, ja silti koululaisilla on joka kesä 2,5 kk lomaa. Se voi olla pikkukoululaisten vanhemmille hankalaa, mutta harva toivoo, että koulut pitäisi olla auki koko kesän, koska 1-2 -luokkalaisten hoito on vaikea järjestää. Moni ei tajua, että se päivähoitokin väsyttää lasta, vaikka siellä saakin nukkua päikkäreitä.

Eihän joka paikassa saa edes nukkua rauhassa...

Tämän olen huomannut itse myös että moni ajattelee että viedään päiväkotiin koska siitä maksetaan, vaikka ei hoidon tarvetta varsinaisesti olekaan. Vaikka siis olisi ihan hyvätuloinen, ettei nyt siitä ole kiinni että ei olisi varaa tarjota lapselle lounasta päivällä. Täytyy vielä muistaa että vanhempien hoitomaksu on vain murto-osa todellisesti hinnasta. Veronmaksajat maksavat loput. Kyllä mielestäni tähänkin joku tolkku olisi syytä saada.

No jospa ihan alkajaisiksi jätettäisiin päivähoitomaksut lomakuukausilta perimättä. Kannustaisi aika monia.

Vierailija
55/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut aina lomat lapset kotona, paitsi nyt kun opiskelen ja käyn töissä, joudun pakostakin viedä omilla työlomilla hoitoon, koska silloin opiskelut ja lomat on nyt järjestetty opintokuukausille, joten kesällä ei lomaa.  Lasten isän lomien aikaan ovat kyllä sitten kotona. Tunnen kyllä huonoa omatuntoa tuosta, että lomani menevät nyt tälleen lasten osalta. Mutta siis jos on neljä viikkoa vain kotona lomalla, niin kuulostaa kyllä hullulta jos vie lapset hoitoon koko ajaksi. Jos on masennus ym. taustalla, tosin silloin ei yleensä voi käydä töissäkään, mistä olisi sitä loma. 

Näinpä, erikoista että on toimintakykyä käymään töissä mutta ei hoitamaan omia lapsiaan...? 🤔

Niitä töitä tehdään muutama tunti päivässä, lapsesta taas on vastuussa koko ajan. Ja kyllä monen työn tekeminen on vähemmän raskasta kuin vauhdikkaan pikkulapsen hoitaminen. Minä ainakin laitoin aikoinaan lapsen hoitoon 1,5-vuotiaana, koska olin aivan uupunut niin villin lapsen hoitamisesta 24/7 (nukkuikin vielä erittäin huonosti). Oli ihanaa päästä muutamaksi tunniksi töihin joka päivä, kun siellä sai syödä lounaan rauhassa ja keskittyä hommiin, eikä koko ajan tarvinnut olla silmä tarkkana seuraamassa, että lapsi pysyy hengissä ja kohtalaisen kolhuttomana. Hoidossa kyllä ihmettelivät lapsen kovaa vauhtia, ja valittelivat, että vaatii varsinkin ulkoillessa yhden aikuisen (ammattilaisen!) koko huomion. Lapsi kyllä aikanaan rauhoittui ja sai järkeä päähän.

Lapset ovat erilaisia, ja aikuisillakin on erilaiset resurssit. Osa jaksaa paremmin, toinen tarvitsee enemmän tukea. Päivähoitoahan nimenomaan käytetään tällaisena matalan kynnyksen apuna, jos vanhemmilla on jaksamisongelmia. Ihmeellisesti joillakin on asenne, että jos ihmisen jaksaminen on tiukoilla, niin siihen auttaa tämän henkilön paheksuminen. Nämä paheksujat voisivat sen sijaan tarjota konkreettista apua.

Vierailija
56/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tajua tätä lapsen lomasta jankuttamista. Ihan varmasti lapselle tekee hyvää olla välillä myös kotona, mutta ihanko totta aikuiset ihmiset vertaa lapsen päiväkotipäivää aikuisen työpäivään? Eihän lapsella päivähoito koostu 8 h:sta velvollisuuksien täyttämistä, vaan iso osa ajasta on mukavaa kavereiden kanssa leikkimistä. En minä tarvitsisi lomaa, jos se työpäivä koostuisi ruokailuista, pitkistä päikkäreistä ja hauskanpidosta kavereiden kanssa.

En siis puolustele lasten pitämistä päivähoidossa 12 kk vuodessa, mutta kyllä esim. viiden viikon lomasta voi lapsi ihan hyvin olla viikon hoidossa ilman että siitä tarvitsee kenenkään kivitellä.

Päiväkodissa lapsia KASVATETAAN isoissa, levottomissa ryhmissä. Se ei tarkoita samaa kuin otetaan rennosti kotona äidin tai iskän kanssa, päinvastoin päivät ovat välillä pelkkää kaaoksen hallintaa. Ryhmät ovat ylisuuria, on tuen tarpeisia lapsia ilman diagnooseja ja avustajia, jatkuvasti tulee kaikenlaisia tilanteita, lapset tappelee, lyödään, tönitään, viedään lelut käsistä, on paha mieli ja ikävä vanhempia, outoa ruokaa, ei saa nukuttuakaan kun nukkarissa on niin levotonta, vielä vieraat sijaistädit hoitamassa.. Miten stressaavaa pienelle lapselle!

Ei ihme että adhd-diagnoosit ovat lisääntyneet ja muutenkin lapsilla enemmän ja enemmän kaikenlaisia haasteita.

Vierailija
57/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyvanhemmat viettävät tutkitusti lastensa kanssa paljon enemmän aikaa kuin entisaikojen vanhemmat. Vielä 80-luvulla lapset kulkivat paljon keskenään, ja vanhemmat puuhasivat omiaan.

Vierailija
58/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä töitä tehdään muutama tunti päivässä, lapsesta taas on vastuussa koko ajan. Ja kyllä monen työn tekeminen on vähemmän raskasta kuin vauhdikkaan pikkulapsen hoitaminen. Minä ainakin laitoin aikoinaan lapsen hoitoon 1,5-vuotiaana, koska olin aivan uupunut niin villin lapsen hoitamisesta 24/7 (nukkuikin vielä erittäin huonosti). Oli ihanaa päästä muutamaksi tunniksi töihin joka päivä, kun siellä sai syödä lounaan rauhassa ja keskittyä hommiin, eikä koko ajan tarvinnut olla silmä tarkkana seuraamassa, että lapsi pysyy hengissä ja kohtalaisen kolhuttomana. Hoidossa kyllä ihmettelivät lapsen kovaa vauhtia, ja valittelivat, että vaatii varsinkin ulkoillessa yhden aikuisen (ammattilaisen!) koko huomion. Lapsi kyllä aikanaan rauhoittui ja sai järkeä päähän.

Lapset ovat erilaisia, ja aikuisillakin on erilaiset resurssit. Osa jaksaa paremmin, toinen tarvitsee enemmän tukea. Päivähoitoahan nimenomaan käytetään tällaisena matalan kynnyksen apuna, jos vanhemmilla on jaksamisongelmia. Ihmeellisesti joillakin on asenne, että jos ihmisen jaksaminen on tiukoilla, niin siihen auttaa tämän henkilön paheksuminen. Nämä paheksujat voisivat sen sijaan tarjota konkreettista apua.

Eli varmaan toivoisit että ottaisivat hoitolapset kotiin viikonlopuksikin hoitoon?

Vierailija
59/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v lapsi ollut jo vuoden hoidossa ilman lomia?

Vierailija
60/161 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyh, asenneongelma monessa tapauksessa on. Ei ”jakseta” koska ei ole pakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan