Mies suuttui, kun kerroin avanneeni säästötilin, jonne laitan 20€ kuussa. Miksi?
Mies sanoo, että loukkaantui, koska en kertonut hänelle, vaikka olin jotain aiemmin asiasta maininnut. Mies sanoo, että ongelma on siinä, etten kokenut tarpeelliseksi keskustella asiasta tarkemmin hänen kanssaan, ja kokee ulkopuolisuutta. Minun on vaikea ymmärtää, miksi näin vähäpätöisestä asiasta olisi pitänyt keskustella sen enempää, koska kyse on hyvin pienestä summasta.
Toki olisin avannut asiaa enemmän, jos olisi kyse jostain isoista summista, mutta ajatus oli, että laitan vähän sivuun vuosien pitkäaikaisesti, sen mukaan, minkä verran milloinkin pystyn, kuitenkin niin, että en kuormita sillä meidän taloutta. Kerroin miehelle, että tämä voi olla meidän ns. hemmottelurahasto, josta joskus pitkän ajan päästä nostetaan vaikka lomarahat.
Itse taas luulen, että miehellä nousee omat epävarmuudet pintaan, koska emme ole viikkoon harrastaneet seksiä, ja hän otti pari lasia viiniä. Nämä kaksi asiaa yleensä nostavat hänessä epävarmuutta esiin.
Mitä ajattelet, ylinanalysoinko, ja ovatko miehen tuntemukset mielestäsi aiheellisia?
Kuulumme keskiluokkaan, ja olemme tulleet ihan mukavasti toimeen, mutta olen jäämässä työttömäksi koronan takia, ehkä tämäkin voi hiertää miestä.
Kommentit (77)
Mä saattaisin tossa tilanteessa ajatella et säästät eroa varten.
Omat rahat vai täysin yhteiset rahat?
Jos on täysin yhteiset rahat, niin tiedätkö sinä jokaisen 0-20 euron ostoksen, jonka mies tekee?
Mä vetäisin aivan totaalisesti herneet nenään jos mies puuttuisi mun rahankäyttöön! (Olettaen että hoidan ja olen hoitanut sovitun osuuden yhteisistä menoista ajallaan joka kuukausi)
Jos ne on sinun omia rahoja eikä ole pois teidän yhteisistä kuluista, niin ei sen pitäisi miehelle kuulua yhtään. Minä säästän 200€/kk ja miehen säästöistä en tiedä, kun kuitenkin maksetaan oma osuutemme elämisestä.
Aika tarkkaa puuhaa, jos sinulla ei saa olla 20€/kk "liikevaihtoa" miehen tietämättä :D
Älytöntä. Tottakai pitää olla omat säästötilit molemmilla.
Mun mies ei kyllä tiedä mun säästötileistä mitään. Eikä ne sille koulukaan. Osallistun yhteisiin menoihin samalla summalla kuin mies, joten ei mitään aihetta kertoa hänelle säästöistäni.
Kuulostaa huolestuttavan kontrolloivalta mieheltä. Hän ei siis sallisi sinulle taloudellista itsenäisyyttä edes 20 euron verran kuukaudessa!
Tiedätkö sinä, mihin kaikkeen mies käyttää rahaa kuussa? Onko teillä kokonaan yhteinen tili ja rahat, vai millainen systeemi? Miten mies reagoi, jos pyydät nähtäväksi esim miehen tiliotteen, tai alat käydä läpi yhteisen tilin tapahtumia?
Mies kuulostaa jopa taloudellisesti (ja henkisesti) väkivaltaiselta.
Onko mies yleensä sellainen tyyppi, joka pistää menemään kaiken mitä tuleekin, eikä osaa säästää? Sellaiselle ajatus siitä, että rahaa pitäisikin ruveta säästämään, saattaa olla ahdistava. Eikä asiaan välttämättä vaikuta se, että sinä olet se, joka säästää omista rahoistasi. Mies näkee sinun toimivan tavalla, jonka hän ehkä itsekin tietää järkeväksi ja tarpeelliseksi, mutta ei pysty itse toimimaan samalla tavalla. Ja se suututtaa ja ahdistaa.
Laita nyt vähintään satanen ja sellaiselle tilille, josta mies ei tiedä.
Sillä kaksikymppisellä voit sanoa tästä lähtien ostavasi kuukauden suklaat. Mies ei varmaan pahastu.
Meillä on yhteinen talous, mutta omat tilit jonne molempien palkat menevät. Olen itse säästäväisempi kuin mies, eämutta kumpikaan ei ole aikaisemmin ollut tilivelvollinen kertomaan tällaisista pienistä menoista. Ollaan sovittu, että keskustellaan tai kerrotaan, jos jotain isompaa hankintaa ollaan tekemässä.
Olet aikuinen ihminen. Raha-asiasi ei kuulu kenellekään muulle, ei edes puolisolle. Sitäpaitsi jokaisella naisella tulisi olla salainen tili mihin säästää, koska miehistä ei ikinä tiedä. Tämä oli sossun neuvo aikoinaan minulle ja olisi ollut syytä kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies yleensä sellainen tyyppi, joka pistää menemään kaiken mitä tuleekin, eikä osaa säästää? Sellaiselle ajatus siitä, että rahaa pitäisikin ruveta säästämään, saattaa olla ahdistava. Eikä asiaan välttämättä vaikuta se, että sinä olet se, joka säästää omista rahoistasi. Mies näkee sinun toimivan tavalla, jonka hän ehkä itsekin tietää järkeväksi ja tarpeelliseksi, mutta ei pysty itse toimimaan samalla tavalla. Ja se suututtaa ja ahdistaa.
Mies on pitkään puhunut säästämisestä, mutta rahat joko menee johonkin tai sitten seisoo tilillä.
Kaikilla pitäisi olla oma säästötili vaikka pahanpäivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä saattaisin tossa tilanteessa ajatella et säästät eroa varten.
20 euroa kuussa? 240 euroa vuodessa miinus tilinhoitokulut. Joo, johan sillä noin kymmenessä vuodessa maksaisi vuokraennakon...
Siis täh? Mitä mä just luin? Joudutko kysymään luvan mieheltä, jos haluat ostaa jotain kaupasta 20 eurolla? "Hei kulta, saanko ostaa itselleni puuterin?" Vai kuvitteleeko se, että jos ostat meikkejä, niin olet matkalla pettämään? Ei kuulu miehelle pennin vertaa mitä teet omilla rahoillasi sen jälkeen, kun perheen yhteiset kulut on hoidettu sovitusti. Saat säästää vaikka eron varalle, eikä sen pitäis olla kenellekään ongelma. Miksi sun tarvitsee edes kysyä jostain kakskymppisestä?
Ompa outo mies. Oma mieheni olisi varmasti iloinen, jos kuulisi, että olen alkanut säästämään :D
Kuulostaa ylireagoinnilta.