Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies suuttui, kun kerroin avanneeni säästötilin, jonne laitan 20€ kuussa. Miksi?

Säästäjä
01.04.2021 |

Mies sanoo, että loukkaantui, koska en kertonut hänelle, vaikka olin jotain aiemmin asiasta maininnut. Mies sanoo, että ongelma on siinä, etten kokenut tarpeelliseksi keskustella asiasta tarkemmin hänen kanssaan, ja kokee ulkopuolisuutta. Minun on vaikea ymmärtää, miksi näin vähäpätöisestä asiasta olisi pitänyt keskustella sen enempää, koska kyse on hyvin pienestä summasta.

Toki olisin avannut asiaa enemmän, jos olisi kyse jostain isoista summista, mutta ajatus oli, että laitan vähän sivuun vuosien pitkäaikaisesti, sen mukaan, minkä verran milloinkin pystyn, kuitenkin niin, että en kuormita sillä meidän taloutta. Kerroin miehelle, että tämä voi olla meidän ns. hemmottelurahasto, josta joskus pitkän ajan päästä nostetaan vaikka lomarahat.

Itse taas luulen, että miehellä nousee omat epävarmuudet pintaan, koska emme ole viikkoon harrastaneet seksiä, ja hän otti pari lasia viiniä. Nämä kaksi asiaa yleensä nostavat hänessä epävarmuutta esiin.

Mitä ajattelet, ylinanalysoinko, ja ovatko miehen tuntemukset mielestäsi aiheellisia?

Kuulumme keskiluokkaan, ja olemme tulleet ihan mukavasti toimeen, mutta olen jäämässä työttömäksi koronan takia, ehkä tämäkin voi hiertää miestä.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euroa kk, 2 vuodessa saat kokoon lähes 500 euroa.

Inflaatio syö joka kk rahaa.

Hölmöjä riittää tässä maassa, mm laitetaan lapsilisät 0% korolla odottamaan ajokorttia.

Korkoa korolle on näemmä tuntematon siellä.

Hyvä esimerkki siitä, ettei naisten kannata yksin sijoittaa. Vaan häviät joka kk.

Vierailija
22/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäjä kirjoitti:

Meillä on yhteinen ⁷talous, mutta omat tilit jonne molempien palkat menevät. Olen itse säästäväisempi kuin mies, eämutta kumpikaan ei ole aikaisemmin ollut tilivelvollinen kertomaan tällaisista pienistä menoista. Ollaan sovittu, että keskustellaan tai kerrotaan, jos jotain isompaa hankintaa ollaan tekemässä.

Nyt kävi siis ilmi, että miehen mielestä sinun rahasi ovat koko ajan olleetkin hänen rahojaan.

Kukaties mies on salaa velkaantunutkin ja ajatellut kattavansa tappiot sinun rahoillasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi noin kontrolloiva mies, avaisin tilin johonkin luotettavaksi tiedettyyn ulkomaalaiseen nettipankkiin/-rahalaitokseen, jollaiseen pystyisi siirtämään rahaa esim. Paysafecardin kautta tai muulla tavalla joka ei vaadi suoranaista tilisiirtoa. Vaikka menisikin sitten hieman kuluja. Ja käyttäjätunnukset jonkin sellaisen sähköpostitilin takana josta mies ei tiedä. Luonnollisestikaan mahdollisen avioeron tullen tiliä "ei olisi olemassa".

Ihme kyttäämistä.

Vierailija
24/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöjä riittää tässä maassa, mm laitetaan lapsilisät 0% korolla odottamaan ajokorttia.

Hyvä esimerkki siitä, ettei naisten kannata yksin sijoittaa. Vaan häviät joka kk.

Mistä sitä korkoa nykyään edes saa? Kaikki tilit on huono vaihtoehto.

Vierailija
25/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saattaisin tossa tilanteessa ajatella et säästät eroa varten.

Ai 20€ kuussa? Aika kauan sais säästää että siitä kasaantuisi pesämuna eron varalle.

Vierailija
26/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäjä kirjoitti:

Meillä on yhteinen talous, mutta omat tilit jonne molempien palkat menevät. Olen itse säästäväisempi kuin mies, eämutta kumpikaan ei ole aikaisemmin ollut tilivelvollinen kertomaan tällaisista pienistä menoista. Ollaan sovittu, että keskustellaan tai kerrotaan, jos jotain isompaa hankintaa ollaan tekemässä.

20 e/kk ei varmasti ole isompi hankinta.

Minusta oma rahankäyttö ei kuulu toiselle niin pitkään kuin huolehtii siitä, että on maksanut oman osuutensa yhteisistä kuluista.

Vierailija
27/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ole tullut mieleenkään kertoa miehelle montako euroa palkkapäivänä laitan sijoituksiin tai mihin sijoituksiin. Summa vaihtelee kuukauden laskujen mukaan 100-500€. Mies on tietoinen sijoituksien olemassaolosta ja palveluntarjoajista, muttei allokaatiosta. Kertoisin jos kysyisi, muttei kysele. En tiedä tietääkö edes saldoa.

Ei se kyllä tiedä lapsensakaan säästöistä :)

Omistaan on kyllä kartalla, vaikka mä olen sille palveluntarjoajat valinnut.

Mutta vetäisin kyllä herneen nenään jos kieltäisi tai alkaisi neuvoa tai vaatisi rahojani yhteiseen käyttöön johinkin sellaiseen mitä minä en arvosta.... vaikka klapikoneeseen, ostaisin mieluummin valmiit klapit. Nyt kun tarkemmin mietin, niin taitaa talouden uusin kirves olla minun :)

Vierailija
28/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästän 400 € kuussa ja se ei mun miehelle kuulu :D Ilman mun säästämisiä asuttaisiin edelleen vuokralla eikä mun omistusasunnossa. Tottakai mä käytän mun ylimääräiset rahat (siis perusarjen pyörittämisestä ylijääneet) just sillä tavalla kuin haluan.

Vierailija
29/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aikoo käyttää rahat lähiaoikoina lomalla tms. ei kannata sijoittaa. Onhan noita vähän parempia säästötilejä.

Vierailija
30/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat, oma salainen tili, on vähän kuin lippu vapauteen, minkä mies voi kokea uhkana. Kun sulla on omalla tilillä säästöjä, lähtö ja omat menot ovat helpompia.

Aivan tosissani suosittelen naisia pitämään myös jonkun oman tilin. Koskaan et tiedä, milloin ero tai muu tilanne tulee. Et jää tyhjän päälle. Etenkin jos miehelläsi on enemmän omaisuutta.

Rahan valta on juuri se syy, miksi naiset eivät aikanaan voineet omistaa tiliä. Kun sinulla ei ole mitään etkä voi omistaa mitään, olet miehesi ikeen alla. Et voi lähteä eikä sinulla ole mahdollisuutta muuhun paikkaan. Jokainen järkevä ihminen, mies tai nainen, ei laske kaikkea kenenkään toisen varaan. Koskaan et tiedä, milloin toinen päättää ottaa ja lähteä. Tai haluat sitä itse.

Vierailija
31/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on miehelle moro kiitos ja näkemiin.

32/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen tulee aina kysyä mieheltään ennenkuin tekee taloudellisia päätöksiä. Mies on perheen pää jota vaimon tulee totella.

Vierailija
33/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikoo käyttää rahat lähiaoikoina lomalla tms. ei kannata sijoittaa. Onhan noita vähän parempia säästötilejä.

Tässä puhutaan 20 e säästämistä. Ei olla menossa lomalle, vaan jotain pesämunaa.

Vierailija
34/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat rahat vai täysin yhteiset rahat?

Jos on täysin yhteiset rahat, niin tiedätkö sinä jokaisen 0-20 euron ostoksen, jonka mies tekee?

Hyi onko yleistäkin parisuhteissa tällaiset "yhteiset rahat" ja molemmat tietää toistensa pienetkin ostokset?

Vierailija
35/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet aikuinen ihminen. Raha-asiasi ei kuulu kenellekään muulle, ei edes puolisolle. Sitäpaitsi jokaisella naisella tulisi olla salainen tili mihin säästää, koska miehistä ei ikinä tiedä. Tämä oli sossun neuvo aikoinaan minulle ja olisi ollut syytä kuunnella.

Kyllä vaan kuuluu raha-asiat puolisolle. Ei kannata, mennä naimisiin jos olet noin epäileväinen.

Vierailija
36/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 euroa kuussa? 240 euroa vuodessa miinus tilinhoitokulut. Joo, johan sillä noin kymmenessä vuodessa maksaisi vuokraennakon...

Mitkä tilinhoitokulut? Minulla on Nordeassa neljä tiliä, mutta ei niistä yhdestäkään mene mitään tilinhoitokuluja.

Vierailija
37/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan ex miehen kanssa oli yhteiset rahat ja tilit, yhteen kun mentiin kummallakaan ei ollut muuta kuin vähän opintolainaa. Oli helpompi käydä kaupassa kun yhdellä tilillä oli edes pari kymppiä.

Jossain vaiheessa tilanne oli, että mies tienasi 4000€ja minä 1200€/kk, yritin sanoa, että tuosta kyllä jäisi vähän säästöönkin. Ajatus oli hänestä käsittämätön, eletään nyt oli hänen ajatuksensa, hirveä meteli nousi kun olin pari sataa jemmannut astiakaappiin. Mieshän suurimman osan tienasi, en kokenut, että minulla olisi ollut enempää sana valtaa asiaan.

Olemme varmaan maailman ainoa eronnut pari, jolla oli yhteinen luottokortti siihen asti kun ex meni uudestaan naimisiin, sitten nousikin hirveä meteli kun jotenkin oltiin onnistuttu lopettamaan tili, miltä visalaskun piti mennä, olin ostanut lapselle kengät, liian kalliit kengät, maksa ne.

Vierailija
38/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla särähti korvaan kaksi asiaa: ensiksikin se, että mies kuulostaa todella kontrolloivalta jos sinulla ei muka saisi olla edes omaa säästötiliä. Toiseksi, se että sinä omista tuloistasi säästät teille lomamatkaan siksi koska mies ei kykene itse säästämään. Säästäisin nyt hyvä nainen edes itsellesi johonkin tarkoitukseen niitä rahoja!

Itsellä ois kyllä tuossa vaiheessa jo suhde loppu.

Vierailija
39/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 euroa kuussa? 240 euroa vuodessa miinus tilinhoitokulut. Joo, johan sillä noin kymmenessä vuodessa maksaisi vuokraennakon...

Mitkä tilinhoitokulut? Minulla on Nordeassa neljä tiliä, mutta ei niistä yhdestäkään mene mitään tilinhoitokuluja.

Sulla taitaa olla jotain bonuksia sitten. Nordeahan on hiton kallis.  Syy miksi sitä välttelenkin. Joskus 2000 luvun alussa oli siellä yksi tili ja hoitokulut oli jotain 20 mk luokkaa kuukausi. Säästöpankin tilin suljin kun kk kulut alkoi olla 15e. Käytännössä ei ole muuta kuin S-pankki jolla on vielä jotenkin järjelliset kulut.

Vierailija
40/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opit? Älä kerro kaikkea. Ei kannata.