Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies suuttui, kun kerroin avanneeni säästötilin, jonne laitan 20€ kuussa. Miksi?

Säästäjä
01.04.2021 |

Mies sanoo, että loukkaantui, koska en kertonut hänelle, vaikka olin jotain aiemmin asiasta maininnut. Mies sanoo, että ongelma on siinä, etten kokenut tarpeelliseksi keskustella asiasta tarkemmin hänen kanssaan, ja kokee ulkopuolisuutta. Minun on vaikea ymmärtää, miksi näin vähäpätöisestä asiasta olisi pitänyt keskustella sen enempää, koska kyse on hyvin pienestä summasta.

Toki olisin avannut asiaa enemmän, jos olisi kyse jostain isoista summista, mutta ajatus oli, että laitan vähän sivuun vuosien pitkäaikaisesti, sen mukaan, minkä verran milloinkin pystyn, kuitenkin niin, että en kuormita sillä meidän taloutta. Kerroin miehelle, että tämä voi olla meidän ns. hemmottelurahasto, josta joskus pitkän ajan päästä nostetaan vaikka lomarahat.

Itse taas luulen, että miehellä nousee omat epävarmuudet pintaan, koska emme ole viikkoon harrastaneet seksiä, ja hän otti pari lasia viiniä. Nämä kaksi asiaa yleensä nostavat hänessä epävarmuutta esiin.

Mitä ajattelet, ylinanalysoinko, ja ovatko miehen tuntemukset mielestäsi aiheellisia?

Kuulumme keskiluokkaan, ja olemme tulleet ihan mukavasti toimeen, mutta olen jäämässä työttömäksi koronan takia, ehkä tämäkin voi hiertää miestä.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saattaisin tossa tilanteessa ajatella et säästät eroa varten.

20 euroa kuussa? 240 euroa vuodessa miinus tilinhoitokulut. Joo, johan sillä noin kymmenessä vuodessa maksaisi vuokraennakon...

Mitkä tilinhoitokulut? Minulla on Nordeassa neljä tiliä, mutta ei niistä yhdestäkään mene mitään tilinhoitokuluja.

Sulla taitaa olla jotain bonuksia sitten. Nordeahan on hiton kallis.  Syy miksi sitä välttelenkin. Joskus 2000 luvun alussa oli siellä yksi tili ja hoitokulut oli jotain 20 mk luokkaa kuukausi. Säästöpankin tilin suljin kun kk kulut alkoi olla 15e. Käytännössä ei ole muuta kuin S-pankki jolla on vielä jotenkin järjelliset kulut.

Nordea ei käsittääkseni tunne mitään bonuksia, kyse on ainakin mulla siitä, että on riittävästi asuntovelkaa (n. 15t jäljellä) ja lisäksi riittävästi sijoituksia.

Eri

42/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 euroa kuussa? 240 euroa vuodessa miinus tilinhoitokulut. Joo, johan sillä noin kymmenessä vuodessa maksaisi vuokraennakon...

Mitkä tilinhoitokulut? Minulla on Nordeassa neljä tiliä, mutta ei niistä yhdestäkään mene mitään tilinhoitokuluja.

Sulla taitaa olla jotain bonuksia sitten. Nordeahan on hiton kallis.  Syy miksi sitä välttelenkin. Joskus 2000 luvun alussa oli siellä yksi tili ja hoitokulut oli jotain 20 mk luokkaa kuukausi. Säästöpankin tilin suljin kun kk kulut alkoi olla 15e. Käytännössä ei ole muuta kuin S-pankki jolla on vielä jotenkin järjelliset kulut.

Täällä Nordean tilien kulut

https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/tilit-maksut/tili-inf…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, mulla on pari tiliä sekä korttia Nordeassa ja maksan jopa hurjat 4e/kk kaikista palveluista yhteensä. Ei ole asuntolainaa yms. Jos ei voi maksaa muutamaa euroa/kk pankkipalveluista, on parempi muuttaa maakuoppaan asumaan.

Vierailija
44/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet aikuinen ihminen. Raha-asiasi ei kuulu kenellekään muulle, ei edes puolisolle. Sitäpaitsi jokaisella naisella tulisi olla salainen tili mihin säästää, koska miehistä ei ikinä tiedä. Tämä oli sossun neuvo aikoinaan minulle ja olisi ollut syytä kuunnella.

Erittäin hyvä neuvo. Pankille kannattaa sanoa että ei saa lähettää mitään kirjepostia kotiin. Oma ex mieheni oli epäluotettava ja ilkeä alkoholisti. En olisi ikinä pystynyt eroamaan ilman niitä salaisia säästöjä.

Vierailija
45/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä yhteisiä rahoja/tiliä miehen kanssa! Naisella pitää olla omat tulot, omat tilit, omat säästöt ja sijoitukset eivätkä ne kuulu puolisolle millään tavalla.

Vierailija
46/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa on noin suuri summa, 20 /kk.

Vierailija
47/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä yhteisiä rahoja/tiliä miehen kanssa! Naisella pitää olla omat tulot, omat tilit, omat säästöt ja sijoitukset eivätkä ne kuulu puolisolle millään tavalla.

Ja avioehto ehdottomasti.

Vierailija
48/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hui! Ei ole luottamus kohdillaan, jos 20€/kk saa aikaan draamaa. Itselläni on ollut vuosia sijoitusasunto ja sijoituksia, jotka kasvavat hyvän päivän varalle. Puolisoni ei ole koskaan puuttunut raha-asioihini, enkä minäkään hänen. Kun yhteen mentiin, oltiin yhtä köyhiä molemmat, mutta siitä on ponnistettu ja tehty töitä, että saadaan talous kuntoon ja lapset kunnialla kasvatettua. Nyt voi ruveta suunnittelemaan eläkkeelle jäämistä ja lähteä kiertämään mualimoo, kunhan korona hiipuu pois.

Vierailija
49/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaista että mies valittaa kun vaimo säästää, ihan oma-aloitteisesti. Eikös täällä aina itketä että vaimo hassaa miehenkin rahat turhuuksiin ja on vain rahan vuoksi naimisissa :D Teet niin tai näin, teet aina väärin päin.

Vierailija
50/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen ... mies suuttuu kun on ottanut viiniä ja ollut viikon ilman seksiä?

Ja tämä oli ensimmäinen kerta kun suuttui. 

Vierailija
51/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan muistuttaa keskustelijoita ettei järkevä varautuminen sulje pois sitä että parisuhde voi olla todella hyvä, rakastava ja koko elämän kestävä. Parempi niin ettei jemmarahoja tarvita. Ne on tavallaan vakuutus siltä varalta että puoliso kaikesta huolimatta esim sairastuu riippuvuuteen, tulee väkivaltaiseksi tai lähtee toisen mukaan.

Vierailija
52/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa nyt olla ongelma se että et ole keskustellut asiasta miehesi kanssa eikä se että olet avannut säästötilin. Jos ollaan parisuhteessa yhdessä niin kyllä asioista pitää keskustella.

Vierailija
53/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa nyt olla ongelma se että et ole keskustellut asiasta miehesi kanssa eikä se että olet avannut säästötilin. Jos ollaan parisuhteessa yhdessä niin kyllä asioista pitää keskustella.

Eikös tuossa aloituksessa sanottu, että oli maininnut asiasta.

Outoa minusta tuollaisesta suuttua, varsinkin kun summa on noin pieni ja on omat tilit. Minulla menee monta tonnia säästöön välillä, enkä mitään kerro. Ei siis ole salaisuus ja joskus puhutaan paljonko on säästössä, mutta ei kumpikaan toisen rahojen käyttöön puutu, kun yhteiset menot hoidetaan asiallisesti.

Vierailija
54/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuossa aloituksessa sanottu, että oli maininnut asiasta.

Outoa minusta tuollaisesta suuttua, varsinkin kun summa on noin pieni ja on omat tilit. Minulla menee monta tonnia säästöön välillä, enkä mitään kerro. Ei siis ole salaisuus ja joskus puhutaan paljonko on säästössä, mutta ei kumpikaan toisen rahojen käyttöön puutu, kun yhteiset menot hoidetaan asiallisesti.

Keskustelu on eri asia kun maininta jostain asiasta

Vierailija
55/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaahan tuo vähän siltä, että säästät ns. ero rahastoa. Eli, jos eri tulee sulla on rahaa millä hankkia välttämättömimmät kun lähdet uuteen kämppään.

Vierailija
56/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, tuo 20 e on aikas pieni raha. Toki parempi kuin ei mitään, mutta kyllä nyt vähintään 50 e olisi parempi. Itse säästän aika paljon enemmän ja en edes kerro miehelle tarkkaa summaa, koska en kysele hänenkään säästöjään tai sijoituksiaan. Minulle tuo säästäminen tuo turvaa.

Vierailija
57/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaavanlainen nainen ja se oli väärä valinta, vaikka siinä 20v vierähtikin. Vaihtamalla paranee...

Vierailija
58/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vastaavanlainen nainen ja se oli väärä valinta, vaikka siinä 20v vierähtikin. Vaihtamalla paranee...

.....niin, nykyinen ei säästä 20€/kk ja seksiä on kaksi kertaa viikossa....kyllä on hyvä vaimo!

Vierailija
59/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täällä kaikki naiset omistaa sijoitusasuntoja ja säästää tonnin kuussa eikä puhu mitään niistä puolisolleen, koska se ei kuulu sille? Ja silti ollaan yhdessä ja eletään yhteistä elämää ja suunnitellaan tulevaa, mutta aina takataskussa sijoituksia ja passi joista ei mainita puolisolle..? Erikoisia suhteita.

Vierailija
60/77 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen kanssa pitäisi keskustella omista henkilökohtaisista rahoista? Ei ne tilillä olevat rahat miehen päätäntävallassa ole ellet sattumalta ole holhouksen alaisena? Mitä väliä onko ne "säästöt" jotain rahaa, joka vaan kertyy ns. käyttötilin pohjalle, vai erillisellä tilillä olevaa rahaa? Siellä ne istuu pankissa, eikä ne miehen rahoiksi muutu, eikä toisinpäin ollessa naisen rahoiksi. On hyvä, että pariskunnilla on omat erilliset tilit joilla olevista rahoista voivat itse päättää. Sitten kun kyseessä on vielä tuollainen naurettava summa, jonka käytöstä tai säästämisestä pitäisi keskustella, niin jo on suorastaan käsittämätöntä.  Joku vielä tätä pitää jonkun perheneuvottelun arvoisena asiana, kun toinen säästää karkkirahat vuoden aikana?  Minkälaisissa parisuhteissa te oikein elätte, jos ette uskalla  tai saa itse tehdä omia päätöksiä omista rahoistanne? Ja miksi siitä pitää puolisolle edes kertoa, jos järjestelee omaa talouttaan? Minulla jää 20-50e taskun pohjalle joka kauppareissulla, enkä minä niistä tiliä tee. Nakkaan rahat omaan säästölaatikkoon kotona ja sinne on kertynyt jo varmaan kolme tonnia rahaa. Kyllä mies tietää, missä käteistä on, mutta sieltä ei mene omin lupinensa mitään ottamaan.