Kokemuksia? Yksi opiskelutoveri pitää minua henkilökohtaisena assistenttinaan
Miksi ei voi aikuinen ihminen hoitaa omia asioitaan? Olen yrittänyt vihjata ja sanoa suoraankin, mutta ei ymmärrä tai ei tahdo ymmärtää. Tarvitsee varmistuksen joka asiaan ja minun täytyy avata hänen korkeudelleen lukkaria, kun ei itse voi jostain syystä katsoa. Sama muissakin ilmoitusasioissa, mitkä tulevat kaikille. Ne täytyy kaikki kysyä minulta. Tuntuu, että haluaa vain syyttää minua, jos tulee väärinkäsityksiä, ettei itse joudu ottamaan vastuuta. Päteekin mahdollisesta virheestä, mikä loppujen lopuksi ei edes ollut virhe. Etsii niitä kuitenkin aktiivisesti minun tekemisistäni ja sanomisistani.
Kommentit (45)
Ala viivyttämään vastausta. "En huomannutkaan." Jos kysyy tuntia ennen koetta, missä koe on tai mitä johonkin piti tehdä, vastaa vasta tilanteen jälkeen. Tai unohda vastata, ja reagoi luontevasti, että "Ai niin, huomasin vasta kokeen jälkeen niin en sitten vastannut. Miten meni?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset itsekeskeiset tyypit erottavat sun kaltaiset nössöt heti ja pistävät teidät töihin. Hanki selkäranka ja lopeta toisten aikuisten ilmainen palveleminen. Miksi edes vaivaudut?
En kehtaa vain olla vastaamattakaan tai sanoa, että katso itse. En halua kuitenkaan olla ilkeä ja kyllä autan, jos oikeasti on tarve, mutta tässä sitä en näe. Enkä pysty sanomaan suoraan, kun en halua loukata ja toisaalta en halua myöskään, että muut ajattelisivat minun olevan kamala ihminen. En tiedä, olenko nyt sitten sellainen?
Mutta minulla on ollut painimista omien opintojenikin kanssa, että olen saanut ne menestymään. Tämä vuosi on ollut minulle raskas. Olen menettänyt molemmat vanhempani tänä lukukautena, kaikki ystäväni, lapsuudenkotini, muuttanut, aloittanut opinnot, ollut työpaikkakiusattu juuri ennen opintojen aloittamista. Olen kestänyt kaiken tuon, mutta sitten tällainen typerä ja pieni juttu kaataa koko korttipinon. En tiedä miksi tämä vaikuttaa minuun niin paljon. En halua olla vastuussa muista kuin itsestäni tällä hetkellä, kun siinäkin on jo tarpeeksi tekemistä. En halua hautajaispäivänä viestiä missä kysytään voitko tehdä tätä ja tuota puolestani tai mitä siinä opettajan viestissä luki, mikä on omassa sähköpostissani tällakin hetkellä.
ap
Osanottoni menetyksesi johdosta <3 Sivulla on nyt ymmärrettävästi todella raskasta. Mutta ikävä kyllä teet elämästäsi vieläkin raskaampaa, jos annat tuon häirikön terrorisoida elämääsi. Ymmärrän, ettei surun keskellä jaksa kieltäytyä, vaan tuntuu helpommalta auttaa. Sillä vaan onnistut ruokkimaan loputonta kierrettä, jossa sinä kulut loppuun. Tee siis itsellesi palvelus ja lopeta tuo kierre ennen kuin on liian myöhäistä. Koulussa on ammattitaitoisia opinto-ohjaajia niitä varten, jotka tarvitsevat tukea itsenäiseen selviämiseen. Sinun ei tarvitse sitä roolia ottaa. Ehkä sinä voisi mennä juttelemaan vaikka oppilaitoksen psykologin kanssa. Hän voisi antaa sinulle työkaluja tuon asian käsittelyyn ja muuhunkin.
14/20 jatkaa... Suosittelen ihan oman kokemuksen kautta, että repäiset itsesi irti tylysti ja otat etäisyyttä. Olin aivan liian nössö enkä pitänyt huolta itsestäni, vaan raahasin tismalleen samanlaista riippakiveä perässäni. Lupauduin vielä tekemään ison projektin yhdessä ja eihän siitä tullut mitään, kun toinen vain vaati tekemään kaikki puolestaan. Kehtasi vielä valehdella tärkeästä asiasta päin naamaa ja yritti sabotoida siten mun opiskeluja. Onneksi paloi päreet ja sanoin, että nyt riittää ja pidin puoleni. Tietääkseni tämä ei ole saanut opintoja vieläkään valmiiksi, mutta itse olen mennyt jo pitkälle eteenpäin. Pidä huoli vain ja ainoastaan itsestäsi, sillä se toinen ei piittaa sinusta oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset itsekeskeiset tyypit erottavat sun kaltaiset nössöt heti ja pistävät teidät töihin. Hanki selkäranka ja lopeta toisten aikuisten ilmainen palveleminen. Miksi edes vaivaudut?
En kehtaa vain olla vastaamattakaan tai sanoa, että katso itse. En halua kuitenkaan olla ilkeä ja kyllä autan, jos oikeasti on tarve, mutta tässä sitä en näe. Enkä pysty sanomaan suoraan, kun en halua loukata ja toisaalta en halua myöskään, että muut ajattelisivat minun olevan kamala ihminen. En tiedä, olenko nyt sitten sellainen?
Mutta minulla on ollut painimista omien opintojenikin kanssa, että olen saanut ne menestymään. Tämä vuosi on ollut minulle raskas. Olen menettänyt molemmat vanhempani tänä lukukautena, kaikki ystäväni, lapsuudenkotini, muuttanut, aloittanut opinnot, ollut työpaikkakiusattu juuri ennen opintojen aloittamista. Olen kestänyt kaiken tuon, mutta sitten tällainen typerä ja pieni juttu kaataa koko korttipinon. En tiedä miksi tämä vaikuttaa minuun niin paljon. En halua olla vastuussa muista kuin itsestäni tällä hetkellä, kun siinäkin on jo tarpeeksi tekemistä. En halua hautajaispäivänä viestiä missä kysytään voitko tehdä tätä ja tuota puolestani tai mitä siinä opettajan viestissä luki, mikä on omassa sähköpostissani tällakin hetkellä.
ap
Hyvä ihme, miksi sinä hautajaispäivänä selaat viestejäsi??!! Sinulla on lupa olla lukematta, pistä vaikka puhelin kiinni. Ja jos et pysty laittamaan kokonaan kiinni, niin laita kyselijän numero estoon. Tai pysy poissa wa:sta. Sinulla on lupa sanoa ettet tiedä etkä nyt voi asiaa tarkistaa. Kun useamman kerran vastaat näin, niin kyselyt kyllä loppuu. Olen pahoillani että olet joutunut kokemaan kaikkea kamalaa. Rajat sille, miten sua kohdellaan, sun kuitenkin täytyy asettaa ihan itse, kukaan muu ei voi tehdä sitä puolestasi. Mitään pahaa ei tapahdu vaikka et auta puolituttua kanssaopiskelijaasi.
Joku sen jo sanoikin. Toiset on hyväksikäyttäjiä ja toiset alistuu hyväksikäytettäviksi.
Lakkaa vastaamasta tai vastaa viiveellä jotain ylimalkasta. Älä tee toisen puolesta mitään ylimäärästä. Jos kyselee kalenterista tms. niin vastaat ettei sulla ole konetta käsillä/auki etkä kerkiä katsomaan. Toki voit kertoa mistä tieto löytyy. Sen jälkeen nopeat heipat etkä vastaa enää toiseen kyselyyn saman vuorokauden aikana.
Mulla oli opiskelukaveri joka kyllä teki itse tehtävät mutta aina oli jotain hukassa. jos ei opettajan viestit niin kokouskutsu ryhmätöiden paltsuihin. Ihmettelin useasti että eikö se tosissaan osaa käyttää kalenteria vai leikkiikö vain tyhmää. Kun kuvio kävi selväksi otin ihan reilusti etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaa jotain humoristista
Pelkät hymiöt olis aika lannistavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua on, ja siihen kyllästyy.
Sun täytyy ruveta vain aktiviisesti mutta hillitysti torjumaan tuota.
Niin kyllästyy! Miksi ei voi itse katsoa näitä asioita niin kuin kaikki muutkin? Kyse ei ole edes mistään oikeasta avun tarpeesta vaan silkasta laiskuudesta. Olen aika selvästikin ilmaissut tämän asian, mutta ei vaan halua ymmärtää. Jos sanoisin oikeasti suoraan niin varmaan väittäisi kaikille, etten sitten tämän verran voi edes auttaa. Olen saanut kymmeniä puheluja ja viestejä. En itse edes kehtaisi vaivata lähes tuntematonta tai tutumpaakaan noin paljoa, saati sitten tällaisilla asioilla.
ap
Ei pahalla, mutta: Ei sitä tapahtuisi, jos et sitä mahdollistaisi.
Pieni lainaus suomalaisten 2. raamatusta, eli Tuntemattomasta sotilaasta:
"Kassoha sie. Tää asja on näi. Jos sie lähet juoksemaa, nii sie saat juossa Pohjalahel saakka. Kyl hää tulloo peräs, älä yhtää eppäile. Mut jos sie pysyt paikollais etkä lähe hitoilkaa, nii minkä hää tekköö? Et sie sovi hänen kansaa sammaa monttuu. Se on tään puolustussovan ratekia. (Rokka)"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa jotain humoristista
Pelkät hymiöt olis aika lannistavia.
Juu, joku kuva-arvoitus emojirivi..
Tai sitten laitat aina, siis ihan aina, saman vakiovastauksen: "nyt en ehdi, katso kalenterista, viesteistä, x:stä, y:stä tai ota yhteyksiä [ja sitten nimilista, opettajat / muu henkilöstö]"
Jos heittäydyt kynnysmatoksi makaamaan, älä ihmettele miksi muut pyyhkivät sinuun jalkasi.
Vastaa seuraavan kerran ja aina sen jälkeenkin kun tulee kyselyjä tältä ihmiseltä: ”En tiedä. En ole ehtinyt selvittää. Pystytkö sinä selvittämään? Ilmoita sitten mullekin miten asia on. Sorry, mulla on nyt vähän kiirettä tässä.”
Olen itse käyttänyt tällaista, kun minulta on kysytty asioista:
"En minä tiedä. Katso itse."
Hyvin on toiminut.
Mulla on tollanen työkaveri, yllättävän usein mä en "ehdi" nyt vastata.
Työajan jälkeen en vastaile hänelle ollenkaan.
Muuten olen kyllä ihan ystävällinen ja kiva, mutta raja menee tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua on, ja siihen kyllästyy.
Sun täytyy ruveta vain aktiviisesti mutta hillitysti torjumaan tuota.
Niin kyllästyy! Miksi ei voi itse katsoa näitä asioita niin kuin kaikki muutkin? Kyse ei ole edes mistään oikeasta avun tarpeesta vaan silkasta laiskuudesta. Olen aika selvästikin ilmaissut tämän asian, mutta ei vaan halua ymmärtää. Jos sanoisin oikeasti suoraan niin varmaan väittäisi kaikille, etten sitten tämän verran voi edes auttaa. Olen saanut kymmeniä puheluja ja viestejä. En itse edes kehtaisi vaivata lähes tuntematonta tai tutumpaakaan noin paljoa, saati sitten tällaisilla asioilla.
ap
Hyväksikäyttäjä ei vaivaa päätään mokomilla pikkuasioilla, kuten kanssaihmisten jaksamisella tai terveisiin ihmissuhteisiin kuuluvilla rajoilla. Varmaan hän takertuu samalla tavalla yhteen henkilöön paikassa kuin paikassa, nyt sinä jouduit "äitihahmon ja syntipukin" rooliin. Älä ota sitä vastaan, et ole mitään velkaa jollekin random tuttavalle. Täällä on tullut jo monta hyvää vinkkiä miten päästä eroon soitto- ja viestittelyruljanssista. Tsemppiä, toivottavasti asiat järjestyvät parhain päin.
Siis ei kai sulla ole muuta vaihtoehtoa kuin sanoa asiasta suorempaan, jos tämänhetkinen strategiasi ei saa toimintaa loppumaan?
"Mulla on nyt kiire. Olet tietääkseni saanut samat tiedot kuin minäkin, katso sieltä itse."
Tovereihin kannattaa aina tehdä väliä.
Se on vähän pakko alkaa kehtaamaan sanoa ei, jos haluat päästä siihen lopputulokseen, johon haluat.
Et halua olla töykeä, joten aiot jatkaa assistenttipalveluja? Sitten ne jatkuvat.
Itse sanoisin, että en nyt ehdi neuvoa, mutta tieto löytyy Moodlesta tms. Kyllä pitäisi ymmärtää, kun olet kymmenen kertaa noin vastannut.
Minulla on myös samantyyppinen työkaveri. Nyt etätöissä hänelle pitää puhelimessa neuvoa askel askeleelta työtehtävät, hän siis soittaa vähintään kerran päivässä kysyäkseen että mistä löytyy joku juttu tai miten asian x kanssa pitää toimia, vaikka en ole hänen esimiehensä ja teen eri tehtäviä. Hän ei löydä koskaan itsenäisesti sisäisiä ohjeita vaan hänelle pitää aina lähettää suora linkki niihin, eli hän laittaa muut tekemään etsimistyön puolestaan, koska hänellä itsellään on omien sanojensa mukaan niin paljon hommaa, että hän ei ehdi. Muiden työt hän voi tietenkin aina keskeyttää.
Koska työkaverini aina aloittaa avunpyyntönsä jutustelemalla niitä näitä hetken, minulla meni aika pitkään tajuta että hän on yhteydessä vain silloin, kun hän haluaa, että teen jotain hänen puolestaan tai neuvon häntä miten hoitaa joku hänen työtehtävänsä. Olisin ymmärtäväisempi jos asetelma olisi niin päin, että minä olisin se seniori ja hän vasta taloon tullut joka ei tiedä käytäntöjä. Hän on kuitenkin kaikin tavoin minua kokeneempi ja vanhempi työntekijä. Nykyään sanon hänelle useimmiten en tiedä tai kysy esimieheltä, jos edes vastaan puheluun.
Ap, jos et halua suoraan sanoa tälle henkilölle, tekisin kuten edellä on neuvottu, ala vastaamaan myöhässä ja epämääräisesti, voit vielä pahoitella miten nyt on niin paljon kiireitä ettet ole itsekään tarkistanut/ehtinyt tehdä asiaa x, jos et halua vaikuttaa ilkeältä. Vääriä neuvoja en alkaisi antamaan.
Nyt ryhdyt tyhmäksi. Et anna vastausta yhteenkään kysymykseen, vaan esität vastakysymyksen.
"Mitä opettajan viestissä luki?" -"Jaa niin missä viestissä?" "No siinä viestissä!" "Missä?" "No siinä minkä olet saanut?" "Olenko?" jne. Muutaman kerran joudut käymään todella ärsyttävän ja pitkän jankutustaistelun, mutta ennen pitkää kaveri hermostuu ja alkaa itse ottamaan asioista selvää.
Turvaa ja tukea hän sinusta hakee. Hän varmaan kokee, että olette nyt koulubestikset. Ja sinä olet sitten ilkeä ex-bestis dramaattisen välirikon jälkeen, joka voi seurata siitä kun karistat hänet kannoiltasi. Mutta loppujen lopuksi se on hänen omaksi hyväkseen. Valitettavasti suora puhe ei nyt mene perille tuollaisille tapauksille, kokemusta on. Omasta mielestään hänen käytös on ihan ok käytöstä aikuiselta, ei näe siinä mitään ihmeellistä.
P.S. Jaksamistä elämän tilanteeseesi. Pidä ihan vain nyt omasta jaksamisestasi huoli.