Luuleeko opettajat, että heidän työnsä on jotenkin poikkeuksellisen vaativaa ja stressaavaa?
Täälläkin näitä aloituksia, että jännittääkö ja ahdistaako tuleva lukuvuosi jne., mediassa kerrotaan opejen hakeutumisesta muille aloille ja stressilomista jne. Minusta oma työni ja lukuisten ystävieni työ on huomattavasti vaativampaa sekä henkisesti että työssä kulutetun ajan suhteen ja muutenkin jotenkin isommat asiat kyseessä... Itse olin lahjakas oppilas ja hyvä kaikessa riippumatta open taidoista. Miksi siis opet valittaa jatkuvasti työstään, monien muiden työ on huomattavasti vastuullisempaa ja raskaampaa, mutta silti mikään muu ammattiryhmä ei kuorossa valita työnsä ikäviä puolia?
Kommentit (48)
Saat koulusta yksin vastuullesi kokonaisen aineen opetuksen sekä opetat lisäksi kahta muuta ainetta. Suunnittelet itse kaikki kurssit, jokaisen oppitunnin, kirjallisten töiden ja esitelmien aiheet, kokeet, ylioppilaskirjoituksiin preppauksen, yo-tentit, mietit pisteytyksen, korjaat kokeet, korjaat yo-kirjoitukset jne. KAIKKI ALUSTA LÄHTIEN, niin saat vähän jujua, kuinka rankkaa se on tai ei ole.
KUn tämän lisäksi pitää vielä 8-16 oppitunteja ja välitunnilla aina on joku opiskelija hihassa kiinni kyselemässä siitä ja siitä kurssista ja voiko sen ja sen kurssin suorittaa kirjallisena, niin johan siinä on pätevämpikin henkilö kusessa!
Ihan rehellisesti ensimmäisenä vuonna tein töitä koulun jälkeen putkeen aina klo 23 asti, enkä tehnyt MITÄÄN MUUTA käytännössä siinä välissä. Paitsi hain leipäpalan ja kävin vessassa.
No, ajan myötä helpottaa, mutta ei siinä motivoitujen lukiolaisten edessä voi heittää kalvoa toisen perään, vaan vähän haastavampaa sen opetuksen tulee olla. Siinä se on sitten miettiminen, mikä on paras tapa käsitellä mikäkin teema.
Rankkaa, mutta ah niin antoisaa!!!
Kymmenen minuuttia sitten entisen oppilaan äiti soitti, että he ovat lapsen kanssa lähistöllä ja tulevat meillä käymään. Sanoin, että meillä on kiireitä ja selvisin pälkähästä.
Tykkään kyllä työstäni, mutta jostain syystä oppilaiden vanhemmat tulkitsevat usein ystävällisyyteni väärin ja soittelevat minulle iltaisin milloin minkäkin syyn varjolla. Pitäis vissiin opetella olemaan tylympi ja suorasanaisempi, jos ei muuten niin oman perheeni vuoksi. :(
Rasittaa nämä, jotka ovat olleet lyhyen pätkän sijaisena ja kertovat sitten kuinka se oli ihan mukavaa vaihtelua.
Ottakaa huomioon, että:
- Sijaisena et joudu (useimmiten) valmistelemaan tunteja alusta asti, ainakaan et suunnittele opetussuunnitelmaa.
- Sijaisena et joudu pitämään yhteyksiä koteihin.
- Et joudu osallistumaan koulun kehittämisryhmiin (luokkatasoryhmät, aineryhmät, muu kehittäminen, esim. kansainvälisyys, ympäristö jne.)
- Et joudu suunnittelemaan ja korjaamaan kokeita.
- Et kanna vastuuta oppilaiden oppimisesta. Oman kokemukseni mukaan epäpätevän sijaisen jäljiltä saa opettaa samat asiat uudelleen. Oppilaat valittavat: " ei me tajuttu mitään mitä se sijainen selitti" .
Itse olen yläasteella aineenopettajana ja työssäni pidän todella paljon siitä itse opettamisesta! Tulen hyvin toimeen oppilaiden kanssa ja pärjään myös ongelmaoppilaiden kanssa. Sen sijaan kokeiden korjaaminen, arvostelu ja tuntien valmistelu välillä näännyttää. Puhumattamaan sitten kaikesta siitä muusta sälästä mihin saa jatkuvasti revetä ja käyttää voimiaan...
raskaampaa ja vaativampaa kuin muut tekemäni työt.
Minua huvittaa se, miten opiskeluaikoinaan sijaisena olleet kehuskelevat työtä helpoksi. Kyllähän sijaisen on helppoa pitää opettajan valmiiksi suunnittelemia tunteja vailla huolta suunnittelusta, vanhemmista, kokeiden korjaamisesta, koulun monista työryhmistä jne. Heidän ainoa hommansa kun on pitää oppilaat suhteellisen rauhallisena pois toistensa kimpusta.
Jaksan työni yläasteella ja olen siinä jopa hyvä. Palkka on pienempi kuin monella muulla alalla, lomat paremmat ja TYÖ ON HYÖDYLLISTÄ, mikä oli minun uudelleenkouluttautumiseni syy. Tämä opettajan työn vähättely on ollut yllättävää, enpä tunne juuri muita yhtä täysillä töitä tekeviä kuin opettajat.
että jos opettajat valittavat työnsä raskaudesta, niin he uskovat sen olevan KAIKKEIN raskainta. Muut saavat kyllä myös valittaa ihan vapaasti, opettajilla saattaa nyt vain olla avoin tyyli puhua asioista.
ja kyllä ihmettelen niitä opettajia jotka jaksoivat meitä katsella päivästä toiseen.
Jotkut oppilaat osaavat olla niin rasittvia ja ilkeitä, että jos jos opettaja ei osaa kovettaa itseänsä ja olla ottamatta itseensä niin en ihmettele hermoromahduksia ja alanvaihtoja.
Minä näin monta kertaa kun opettajat juoksivat luokasta itkien.
Ystäväni äiti on opettaja ja on monta kertaa kertonut kuinka rankkaa on, kun kiusaajaoppilaat tulevat kaduillakin vastaan ja nimittelevät tms.
Meilläkin jotkut oppilaat jatkuvasti varastivat opettajilta, tekivät jäyniä ja jatkuvasti pilkkasivat henkilökohtaisestikin, ja ymmärrän aivan täysin jos ei normaali ihminen sitä jaksa.
En menisi laisinkaan vähättelemään opettajan työtä.
Ja tottakai riippuu koulusta ja luokasta ymsyms, mutta villi, sekalainen yläaste ei varmastikaan ole se kaikista mukavin paikka.