Luuleeko opettajat, että heidän työnsä on jotenkin poikkeuksellisen vaativaa ja stressaavaa?
Täälläkin näitä aloituksia, että jännittääkö ja ahdistaako tuleva lukuvuosi jne., mediassa kerrotaan opejen hakeutumisesta muille aloille ja stressilomista jne. Minusta oma työni ja lukuisten ystävieni työ on huomattavasti vaativampaa sekä henkisesti että työssä kulutetun ajan suhteen ja muutenkin jotenkin isommat asiat kyseessä... Itse olin lahjakas oppilas ja hyvä kaikessa riippumatta open taidoista. Miksi siis opet valittaa jatkuvasti työstään, monien muiden työ on huomattavasti vastuullisempaa ja raskaampaa, mutta silti mikään muu ammattiryhmä ei kuorossa valita työnsä ikäviä puolia?
Kommentit (48)
Komppaan ihan täpöllä. Mulla on samankaltaisia ajatuksia omasta opettajuudestani ja jaksamisestani. Koetetaan porskuttaa, jos muuta ei löydy.
se on. sopii kokeilla. On siinä hyvät puolensakin, kuten pitkät kesälomat ja mukavat lapset, jos niitä kohdalle sattuu. Huonojen alueiden kouluissa työ on h*lvetillistä.
Ruokatuntia ei ole koskaan.
Sijaisena on entistä hirveämpää.
Molempia olen kokeillut ja mieluummin teen muuta työtä.
Itse en ole opettaj, mutta arvostan suuresti kaikkia opettajia, jotka ottavat vastuulleen MEIDÄN lapsemme ja heidän oppimisensa. Jos oppilaita on vaikka 25 (puhun nyt ala-asteesta) on opettajalla mieletön vastuu, saada kaikki oppimaan lukuvuoden tavoitteet, sen lisäksi vastuu siitä ettei kukaan satuta itseään tai toista. Miettikää esim. välitunnit ulkona jopa satoja oppilaita juoksemassa jäisellä pihalla, siinä sitten parin opettajan voimin valvotaan, ettei kellekkään käy mitää..jos kallo halkeaa on se opettajan syy... oletko itse valmis ottamaan tälläisen vastuun? Entäs retket esim. ekaluokkalaisten kanssa 25 oppilasta jotka jäävät välillä tuojottamaan jotakin mielenkiintoista ja kävelevät päin lampputolppaa. Yksi ihminen pitää kasassa mieletöntä laumaa keskellä kaupunkia.. ei kovin helppoa!
Sitten työ-aika 4-6 tuntia jatkuvaa työtä, ilman taukoja. välitunnit menee seuraavaa tuntia valmistellessa. Ja olismpa joskus nähnyt yhden ruokailun, jossa opettaja olisi saanut itsekkin syödä oman ateriansa ilman, että joutuu jatkuvasti keskeyttämään oman ruokailunsa mennäkseen auttamaan/ojentamaan jotakin oppilasta. Ja tänä työ-aikana on opettajan oltava jatkuvasti skarppina, pystyttävä antamaan jokaiselle oppilaalle hänelle sopivaa haastetta... Koska eihän kaikki oppilaat ole samantasoisia, joku osaa jo todella hyvin ja toinen taas ei ymmärrä alkuunkaan, yksi on saanut tehtävät tehdyksi ennekun toinen edes saa kirjaa auki, ja opettajan pitää keretä siinä samalla hetkellä antaa toiselle lisää hommia ja auttaa toista alkuun, entäs ne 23 muuta sitten? Haastetta kerrakseen. Sitten kun tulee se hetki päivästä, että toivotetaan lapsille hauskaa loppupäivää, niin open hommat eivät kyllä lopu! Siivotaan luokka ja aloitetaan seuraavan päivän valmstelu, otetaan ehkä yhteyttä vanhempiin, jos jotain erikoista on tapahtunutpäivän aikana.. Lukuvuoden alussa suunnitellaan koko vuoden opinnot! Melkoisesti hommaa! Kotona vielä illalla korjaillaan kokeita tai kirjoitellaan tiedotteita.
Onneksi lapset ovat ihania ja parasta työssä on se, kun se pikku Jussi sitten jokupäivä lukeekin sujuvati, että Sisu osaa uida!
Kuten sanoin itse en ole opettja, mutta ehdottomasti opettajaksi haluan, vaikka työ on stressaavaan ja rankaa! Palkka on huonoa, paitsi se mitä ei rahassa voi mitata, se kun oppilas oppii ja osaa, siitä tulee onnelliseksi!
Tässä nyt hieman asiaa, ei toki kaikkea.. Mutta muistakaa ne teidän kullannuppunne sinne kouluun menevät, ja heidän takiaan on opettajien työ raskasta ja stressaavaa. Jokinaika sitten oli yle 1 suo ohjelmassa aiheena tämä opettajien nykytilanne, erittäin asiallinen keskustelu aiheesta! Opettajaksi ei kannata ryhtyä jos ei sitä " kutsumuksekseen" tunne, minä tunnen, enkä välitä siitä, että opiskelen yliopistossa monta vuotta ja tämän jälkeen saan huonoa palkkaa ja stressaavan työn!
Kunnioittakaa opettajia he ovat sen arvoisia!!!
Toivottavasti tuleva opettaja!
Olen itse ollut sekä ope-tyyppisessä työssä että tuntikouluttajana ja luovuin siitä kun se on niin raskasta. Tuntien valmistelussa on tajuton homma ja ahdistaa, kun koko gaad däm päivän joutuu esiintymään. Suurimmassa osassa duuneja voi viettää huonoa päivää paljon mukavammin kuin luokan edessä. Ja matskut pitää olla aamulla valmiina vaikka olis edellisenä iltana pää irronnut.
itse olen kyllä sitä mieltä että opettajan työ, jos sattuu olemaan levoton luokka, voi olla todella stressaavaa. ja en ole muuten opettaja.
Kuule, otapa asiaksesi mennä sijaistamaan niitä stressilomalaisia. Voit yllättyä huomatessasi, mitä se hommeli on.
Ja kukaan ope ei taas pärjäisi mun työssä
Vierailija:
Kuule, otapa asiaksesi mennä sijaistamaan niitä stressilomalaisia. Voit yllättyä huomatessasi, mitä se hommeli on.
Ryhmät ovat isoja ja joka ryhmässä yksi tai useampi erityislapsi, avustajia ei ole. Työolot on usein surkeat, kunnon välineitä ei ole ja monesti työskennellään hometaloissa. Lisäksi koko ajan annat 150% itsestäsi: tunnilla jokaista sanaasi, ilmettäsi ja tekoasi arvostellaan, sinulle haistatellaan, naureskellaan. Koko ajan vedät 100 lasissa, että saat opetussuunnitelman vedettyä häiriöistä huolimatta ja yrität huolehtia, että heikoimmatkin pysyvät mukana. Taukoja on, mutta et ehdi niitä pitää, koska välitunnit menee oppilaiden asioita hoitaessa.
Se joka on koulua käynyt, ymmärtää, että kyllä se raskasta on. Mieti itse, että koko ajan kun teet töitä niin joku seisoisi vieressä ja haistattelisi! Sitä on paljon!
Monia muitakin raskaita ammatteja on, mutta omassa toimistotyössäni ehdin sentään joskus pitää taukoja ja määrään ainakin tahdin itse.
sinulla ei ole kokemusta opettajan työstä? Vai onko, pahoittelen jos näin on, ei tullut ilmi tekstistä.
Toki stressaavuus jne on hyvin suhteellista ja varmasti on ammatteja jotka ovat vieläkin stressaavampia mutta kyllä minä kuvittelisin että opettajan työ on melkoista!
Itseäni ainakin kauhistuttaa kun ajattelen omia niin ala-aste ja yläasteluokkiani vaikka meillä varmaan oli ihan " normaali" luokka. Ajattelepa kaikkia koulukiusaajia ja -koulukiusattuja, häirikköjä ja muita. Välillä tuntuu ihan mahdottomalta miten opettajat onnistuvat noin suurin piirtein vietyä opetussuunnitelman läpi. Nytkin kun katson tyttöni tokaluokan menoa niin on se sellasta sähläystä ja huutoa että opettaja tarvii kyllä rautaiset hermot!
hauskaa vaihtelua se silloin oli ja siitä on ihan hyvät muistot jäänyt! t. ap
Lisäksi liioittelemme, valehtelemme ja nurisemme.
Terveisin, yksi laiskuri
Kyllä siellä koulussa jokainen lapsi on kullanarvoinen ja tärkeintä maailmassa omille vanhemmilleen!!!!
Meinaatko, että sun joku paperinpyörittäminen ja miljoonasopimukset on jotenkin arvokkaampaa kuin lasten opettaminen?
Olet yleislahjakkuus ja suorastaan nero. Sinulla on jo kaikkien tieteenalojen Nobel-palkinnot ja seuraavaksi olet ehdolla kirjallisuuspalkinnon saajaksi.
Jos et ymmärtänyt edellistä niin kerron sen olevan silkkaa vittuilua. Todellisuudessa olet itseäsi täynnä oleva paska.
Ps. en ole opettaja, en tee vaativaa työtä olen työtön ja tämä työttömyys on vaikeinta mitä olen kokenut.
Hän myös keväällä oli niin väsynyt, jos joutui tekemään pitkän työpäivän eli yhdeksän tuntia. Muut hieman naureskelevat hänelle, kun hän valittaa työnsä raskautta ja päivien pituutta. Samaan porukkaan kuuluu mm. melko äskettäin valmistunut poliisi, tämän opettajan aviomies, joka on yksityisyrittäjä ja tekee 60-70 tunnin työviikkoja, kirurgiaan erikoistuva nuori lääkäri, pari uraa luovaa ktm:ää ja DI:tä, yksi juuri harjoittelujaan tekevä kätilöopiskelija ja opiskelija, joka tekee ktm:ää 3 vuodessa ja samalla 35 tuntista työviikkoa ruumiillisessa työssä. Mutta rasittavuuden kokemuksethan ovat tietysti yksilöllisiä eikä niitä voi verrata.
Nytkin ressukka joutui aloittamaan valmistelutyöt jo elokuun alusta ihan 3 tai 4 tuntia melkein joka päivä. Muusta porukasta yhdellä taisi olla 4 viikkoa lomaa peräjälkeen. Muiden lomat vaihtelivat kahdesta päivästä ylöspäin.
mutta ihan siis rehellisesti olen ihmetellyt näitä juttuja mm. lehtiä lukiessani, koska todellakaan en ymmärrä mikä open työstä tekisi erityisen raskaan. Ehkä opeillekin tekisi hyvää kokeilla muita hommia, niin huomaisi, ettei ihan pienistä kannata stressata! t. ap
viikossa 50-70 h ja lomat pidän yleensä niin, että 1-2 vkoa putkeen. Mieheni on yläasteen opettaja ja voin sanoa, että hänen työnsä on henkisesti huomattavasti omaani raskaampaa. Kun kevät koittaa, niin hänellä on takki todella tyhjä. Opettajan työssä ihminen joutuu antamaan todella paljon itsestään ja työ keskenkasvuisten (ja heidän vanhempiensa) parissa kuluttaa. Koulu ei työyhteisönä ole mitenkään helppo.
On varmasti raskaampiakin ammatteja, mutta kunnioitan opettajia todella!
En tunne yhtään sellaista kollegaa, joka luulisi noin. Stressaavaa ja raskasta tämä työ on, mutta on muitakin rankkoja töitä olemassa. Itse olen ollut erilaisissa työpaikoissa, mutta vielä en ole kokenut uuvuttavampaa työtä kuin opettajan työ (tai mansikankeruu kokopäivätyönä olisi vielä rankempaa...) Olen opettanut alakoulussa ja nyt opetan 16-vuotiaita ja vaativaa molempien opetus on. Stressitaso on jatkuvasti korkealla. Lomanikaan eivät muuten ole pitkiä, olen kokonaistyöajassa. Nyt lukuvuoden alkaessa mietin todella jaksamista, sillä viime vuonna olin ihan poikki.
Tämä on nyt yhtä valitusta ja joku voi ihmetellä, miksi sitten teen tätä työtä, jos se on niin vaikeaa ja rankkaa. No, en ole saanut vielä muita töitä, vaikka haen niitä koko ajan. Toinen syy on se, että tiedän silti tekeväni tosi tärkeää työtä, vaikka ap onkin varmaan toista mieltä. Voisiko olla tärkeämpää kuin kasvattaa ja opettaa tulevaisuuden sukupolvea? Onneksi tiedän myös sen, että vaikka työ ei olekaan itselleni unelmatyötä, teen sen silti ihan hyvin ja olen hyvä opettaja. Saan jatkuvasti hyvää palautetta ja osaan arvioida itsekin, että toimin hyvin ja oikein oppilaiden kanssa.
Tiedän monia opettajia, jotka nauttivat työstään. Toisille se sopii oikein hyvin. Joku myös pärjää stressin kanssa paremmin kuin toiset. Toivotaan, että opettajia riittää jatkossakin, vaikka moni siirtyy johonkin helpompaan tehtävään. Toivotaan myös, että toistenkin arvostusta riittää opettajille, ettei työn tarvitse sen takia olla vielä vaativampaa ja rankempaa. Haukuttuna tai aliarvostettuna on ikävä toimia.