HAHA.. Joku kerran taalla palstalla kertoi, etta Helsingista lahtevilla Ruotsin laivoilla ihmiset pukeutuu paremmin kuin Turusta lahtevilla..
Ja kissan jalat! Nyt se on nähty, ihan samanlaista varvastossua ja T-paitaa näkyi Silja Serenadella kuin mitä Europallakin. Tuli maalaiselle hyvä mieli, kun ei niin pahasti erottunut joukosta.. =0)
Kommentit (8)
sinä tapahtumina, eikä varsinkaan minään matkoina. Helsinkiläisenä olen tottunut jo teini-iästä asti käymään stokiksessa vähintään muutaman kerran vuodessa (silloin siellä käytiin shoppaamassa kun täällä ei vielä ollut Henkkamaukkaa ynnä muita teinitrendipaikkoja). Nykyään käväisemme ruotsin puolella moikkaamassa siellä asuvia tuttuja ehkä kerran vuodessa ja laivamatka on silloin se " välttämätön paha" pisteestä a pisteeseen b, ei todellakaan mikään itseisarvo. (Lentokonekin vie, mutta se jo maksaa jonkun verran enemmän, risteilykortteja sen sijaan on aina vähintään jollain tutulla laatikon pohjalla tyyliin " kuka käyttäis nää pois" , siksi siis se laiva...)
Lapsen kanssa nyt on ollut vähän kivempi käydä laivalla, hän kun innostuu pallomeristä ym. Ja ainahan siellä ruokaravintolassa voi syödä. Laivan baarissa en ole käynyt vuosiin, enkä mene silloin harvoin kun laivaa tulee käytännön syistä käytettyä. Kaikki pääkaupunkilaiset ystäväni suhtautuvat risteilyihin samalla tavalla, joten kenellekään ei todellakaan tulisi mieleen PUKEUTUA laivalle. Samoissa farkuissa mennään, jotka aamulla on päälle laitettu.
luuletko että ei-helsinkiläiset pukeutuvat risteilylle juhlavaatteisiin?
Risteilylle ei todellakaan nykyään enää mitenkään pukeuduta, ihan arkivaatteissa siellä ollaan. Ja risteilyt on monille arkea, itse käyn Tukholmassa n. 6-7 kertaa vuodessa (suurelta osin työni vuoksi, jos joku nyt ihmettelee), ja ei se risteily kyllä tosiaankaan mikään juhlatapahtuma ole. Tukholmaa kyllä rakastan kaupunkina, viihdyn siellä jopa paremmin kuin Helsingissä, ja itse asiassa nykyään tuleekin käytyä useammin Tukholmassa kuin Helsingin keskustassa (asun Espoossa).
jossa äiti ja isä olivat farkuissa ja lapsella haalari ja kuomatjalassa...Ketju oli aika pitkä ja siinä suuri osa ihan tosissaan paheksui ja kummasteli tätä. Siis, että lapset viedään RISTEILYLLE tavallisessa ulkohaalarissa ja talvikengissä, suurimmalla osalla kun oli kuulema tapana pistää pikkukengät (tai ainakin siistit kävelykengät) lapsille ja joku parempi popliinitakki. Laivan baariin pukeudutaan kuulema toppiin ja hameeseen, ei nyt siis juhlavaatteisiin, mutta sellaisiin siistimpiin ulosmeno-vaatteisiin. Haalareihin lapsensa terminaaliin pukevat leimattiin jopa sivistymättömiksi ja köyhiksi!
Ihmettelin jo silloin koko juttua, sillä kun me lähdemme sinne Ruotsiin niitä ystäviämme moikkaamaan, on tarkoitus myös ulkoilla ja tottakai laitan silloin lapselle käytännölliset ulkovaatteet päälle. Tavaraa on ihan tarpeeksi lapsiperheellä mukana muutenkin, miksi pakkaisin ylimääräisen ulkovaatekerran vain siksi että TERMINAALISSA (ei siis edes siellä laivalla, sillä eihän siellä käytetä ulkovaatteita) lapsellani olisi " siistit vaatteet" .
Olen risteilijöitä katsottuani ja myös ei-helsinkiläisten sukulaisteni ja ystävieni kanssa matkustettuani todennut, että kyse on todellakin jonkinmoisesta suhtautumiserosta risteilyihin (joka siis korreloi siihen kuinka siististi halutaan pukeutua) ja tämän taas uskon johtuvan siitä, että helsinkiläiset nyt ovat vain käyneet teinistä asti yleensä useimmin ja helpommin risteilyillä kuin muualla Suomessa asuvat. Se on tullut arkipäiväisemmäksi. Maalaiset sukulaiseni pakkaavat kassit viikko etukäteen, sovittavat risteilyvaatteita etukäteen ym. lähtiessään Helsinkiin ja laivalle, sillä se on heille " matka" . Itse olen puolestani tottunut siihen, että tylsänä viikonloppuna on voinut tunti ennen laivan lähtöä saada päähänsä lähteä Tukholmaan tai Tallinnaan ja vain marssia terminaaliin. Tottakai se silloin muuttuu arkipäiväisemmäksi.
Hyvänä vertailukohtana voin kertoa, että teimme itse juuri mieheni kanssa kesäreissun Tammisaareen, jossa en ole koskaan ennen käynyt. Meillä oli hotellihuone, kävimme nähtävyyksillä kuten Ramsholmenilla jne. ja minä PUKEUDUIN joka ilta ulkomenoihin. Olin pakannut koruja ja hienompia paitoja ym. sillä tämä Tammisaaren reissu tuntui ihan oikealta lomamatkalta, vaikka onkin oman maan rajojen sisällä, eikä edes kovin pitkän ajomatkan päässä. Samaa tunnetta ei tule (minulle helsinkiläisenä) ruotsinristeilystä sillä olen käynyt stokiksessa useammin kuin Tampereella. Siksi en pukeudu sinne. Tarkoitukseni ei ollut arvostella niitä jotka pukeutuvat vaan selittää ilmiötä.
-nelonen
Vierailija:
helsinkiläiset nyt ovat vain käyneet teinistä asti yleensä useimmin ja helpommin risteilyillä kuin muualla Suomessa asuvat. Se on tullut arkipäiväisemmäksi. /i]HAH! Mä olen asunut koko ikäni Helsingissä ja olen käynyt laivalla ehkä noin viisi kertaa - et voi todellakaan sanoa että " helsinkiläiset" tekevät näin ja " muualla Suomessa asuvat" näin. Eiköhän se ole aivan henkilökohtaista asuinpaikasta riippumatta, miten tärkeänä risteilyä pitää ja miten sinne haluaa pukeutua.
Ja ilmeisesti niputat sitten tuohon hankalakulkuisten " muiden" joukkoon myös turkulaiset? Eipä heilläkään sinne terminaaliin niin pitkä matka ole, että risteilyllä käyminen olisi niin kauhean hankalaa.
olen turusta ja varsinkin nuorempana tuli käytyä tukholmassa useamman kerran vuodessa. Toki silloin laivan yökerhoon laitettiin baarivaatteet päälle, mutta ei siellä muuten juhlatamineissa kuljettu.
Enkä ainakaan itse ole huomannut matkustajien pukeutumisessa eroja, oli lähtö sitten hesasta tai turusta.
Nykyisin on tullut harvemmin käytyä tukholmassa, mutta laivalle kyllä laittaisin ihan normaalit vaatteet, samat millä kaupungillekin menisin.
Näitä edestakaisin risteilyjä en ole koskaan ymmärtänyt - miksi kääntyä takaisin tukholman satamassa jos kerran sinne asti on mennyt.
Laivamatka on se välttämätön paha.
kun ensin matkustetaan bussilla 6 tuntia, niin eipä tule mieleen laittaa juhlavaatteita vaan mukavat vaatteet.
samoissa vaatteissa samoja kaljakanistereita näkyvät raahaavan