Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnon vaihto toiseen niin, ettei päällekkäisiä vuokria tarvitse maksaa

Vierailija
31.03.2021 |

En ole moneen vuoteen muuttanut. Joskus aikoinaan onnistui niin, että jos vuokrasuhde alkaa vaikka 1.7. niin vanha kämpää irtisanotaan viimeistään toukokuun viimeinen päivä, jolloin vanha vuokrasopimus päättyy 30.6. Eli ei tulisi päällekkäisiä vuokria maksetuksi.

Mutta mites muutto, jos avaimet uuteen kämppään saa niin viime tipassa kuin sillä vanhalla asukkaalla on oikeus ne palauttaa? Ei mulla silloin ollut vanha kämppä tyhjä vielä kuukauden viimeinen päivä, vaan muutto oli seuraavan kuukauden eka päivä.

Jostain sellaistakin kuullut, että asunnosta on aikaa muuttaa pois vielä kk 1. päivän klo 12 saakka.

Kertokaa joilla tietoa ja tuoretta kokemusta

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sovittavissa. Jos uusi asunto on tyhjä, voit ehkä saada avaimet jo edellisen kuukauden puolella.

Vierailija
2/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan sovittavissa. Jos uusi asunto on tyhjä, voit ehkä saada avaimet jo edellisen kuukauden puolella.

Johan se sitten olisikin helppoa. Ap tarkoittanee tapausta, että oman asunnon vuokrasuhde päättyy kk:n viimeinen pvä, samoin ko. asuntoon muuttavan asukkaan asunto. Eli molempien vuokrasuhde päättyy "päällekkäin". Olen myös ymmärtänyt, että puolet asunnosta pitää olla seuraavan asukkaan käytössä kk:n 1. päivänä ap. Toki tuohon löytyy säännöt jostain vuokralaissopimuksesta/-laista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

assuupi viikon pakettiautosa muuttoroinansa kanssa. vaikka josahi viihtysällä maisemapaikalla!

😁

Vierailija
4/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisuus ongelma. Sovittava. Yleensä uuteen kämppään saa avaimet jo ennemmin. Soittelua uudelle ja vanhalle vuokranantajalle.

Vierailija
5/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään tietoa kenelläkään ei voi olla ellet kerro vuokranantajasi nimeä. Säännöt ja tavat vaihtelee. Minä olen joka paikassa saanut avaimet ja muuttoluvan jo paria päivää ennen. Huonoa tuuria jos edellinen palauttaa ne vasta 1. päivä. Sitten pitää pyytää vanhan kämpän vuokranantajalta että saat olla yhden yön yli.

Vierailija
6/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastaa kamat muuttoauton kyytiin kuun vika päivä, seisottaa niitä autossa yön yli, menee itse kylpylä hotelliin yöksi ja purkaa kamat uuteen kämppään seuraavana päivänä, hyvin levänneenä.

Vierailija
7/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii aina hyvää aikataulutusta. Onneksi usemmiten olen saanut avaimet käteen vaikkapa muutaman tuntia ennen kuin pitää palauttaa vanhan kämpän avaimet. Muuttosiivousta ei voi tietenkään tehdä sisäänmuuttaessa, vaan sen pystyy tekemään vasta kun on kiikuttanut tavarat paskaiseen kämppään. Kerran oli niin, että edellisen kämpän avaimet piti palauttaa jo ennen kuin sain uusia. Muuttoauton kuljettaja oli kuitenkin reilu tyyppi, eikä sillä ollut muuta menoa sinä päivänä. Pakattiin kaikki tavarat autoon (valtava paku, ellei jopa rekka) ja odoteltiin muutama tunti, että saan avaimet ja voidaan purkaa kuorma. Nykyään suosin päällekkäisiä vuokria, koska muuten se homma on liian stressaavaa.

Vierailija
8/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastaa kamat muuttoauton kyytiin kuun vika päivä, seisottaa niitä autossa yön yli, menee itse kylpylä hotelliin yöksi ja purkaa kamat uuteen kämppään seuraavana päivänä, hyvin levänneenä.

Juu ja paku on sopivasti tyhjä aamulla, niin ei tarvitse edes raahata tavaroita ja hikoilla. Säilyy kylpylätunne pidempään.

Vierailija
9/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttopäivä on sopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä: https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/muuttopai…

Vierailija
10/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttopäivä on sopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä: https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/muuttopai…

Niin? Ihan sama päivä se on sille uuden asunnon lähtevälle vuokralaiselle. Eli avaimet saa vasta, kun hän on valmis muuttonsa kanssa. Harvoin vuokranantajat pitävät asuntoja tyhjillään vuokralaisten välissä.

Vierailija
11/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään tietoa kenelläkään ei voi olla ellet kerro vuokranantajasi nimeä. Säännöt ja tavat vaihtelee. Minä olen joka paikassa saanut avaimet ja muuttoluvan jo paria päivää ennen. Huonoa tuuria jos edellinen palauttaa ne vasta 1. päivä. Sitten pitää pyytää vanhan kämpän vuokranantajalta että saat olla yhden yön yli.

Kaupungin vuokra-asunto. 

Ap

Vierailija
12/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatii aina hyvää aikataulutusta. Onneksi usemmiten olen saanut avaimet käteen vaikkapa muutaman tuntia ennen kuin pitää palauttaa vanhan kämpän avaimet. Muuttosiivousta ei voi tietenkään tehdä sisäänmuuttaessa, vaan sen pystyy tekemään vasta kun on kiikuttanut tavarat paskaiseen kämppään. Kerran oli niin, että edellisen kämpän avaimet piti palauttaa jo ennen kuin sain uusia. Muuttoauton kuljettaja oli kuitenkin reilu tyyppi, eikä sillä ollut muuta menoa sinä päivänä. Pakattiin kaikki tavarat autoon (valtava paku, ellei jopa rekka) ja odoteltiin muutama tunti, että saan avaimet ja voidaan purkaa kuorma. Nykyään suosin päällekkäisiä vuokria, koska muuten se homma on liian stressaavaa.

Joo päällekkäiset vuokrat lienee vähemmän stressaava ratkaisu. Joskus asukas voi muuttaa siihen vanhaan asuntoon jo aiemmin, jolloin hän alkaa maksaa vuokraa. Niinkin mulle kerran kävi, eli ei tarvinnut koko kuukauden osalta maksaa päällekkäistä vuokraa.

Ap

Vierailija
13/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin vuokra-asunto. 

Ap

Suomessa onkin vain yksi kaupunki. Oletko muuttamassa pois ja sisään siis saman vuokranantajan, tämän The Kaupungin asunnosta/asuntoon?

Vierailija
14/24 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en välttämättä haluis, että jos mun vuokrasopimus on voimassa 31.3. asti ja vaikka asunto olis tyhjä 29.3., seuraava saisi avaimet 30.3., koska mun vastuulla asunto 31.3. asti. Seuraavan vuokrasopimus kun alkaa 1.4. Mitäs jos uus asukas laittaa paikat piloille heti? Kuka korvaa?

Vierailija
15/24 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/24 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma asunto, niin meilläkin on. 🏡

Vierailija
17/24 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Suomessa lain mukaan jos vuokrasopimus loppuu kuun viimeinen päivä, niin asunnossa saa olla viralliseen muuttopäivään asti eli seuraavaan kuukauden ensimmäinen arkipäivä.

Eli jos vuokrasopimuksesi loppuisi 31.5. tänä vuonna, niin virallinen muuttopäivä olisi 2.6. 

Luulisi, että avaimia olisi useampi kappale, joten asunnossa toukokuussa asuva voisi palauttaa kakkosavaimet, jotka uusi asukas saisi muuttoaan varten. Sitten kun vanha asukas palauttaa ne toisetkin avaimet, uusi asukas saisi ne sitten.

Tai sitten jos vanha asukas muuttaa ulos myös samana päivänä (lakihan koskee häntäkin), voitte sopia aikataulun, jolloin tulet ja saat häneltä avaimet.

Vierailija
18/24 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutatko kalliimpaan.  Halvempia ei kuulema mistään löydy.

Vierailija
19/24 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en välttämättä haluis, että jos mun vuokrasopimus on voimassa 31.3. asti ja vaikka asunto olis tyhjä 29.3., seuraava saisi avaimet 30.3., koska mun vastuulla asunto 31.3. asti. Seuraavan vuokrasopimus kun alkaa 1.4. Mitäs jos uus asukas laittaa paikat piloille heti? Kuka korvaa?

Palautat avaimet 29.3, niin sun vastuut loppuu siihen. Paitsi laskut sovittuun päivään asti.

Vierailija
20/24 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutatko kalliimpaan.  Halvempia ei kuulema mistään löydy.

Vähän veikkaan että halvempaan, koska kerran kaupungin asunto kuten AP sanoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän