Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teitte mummolassa pienenä?

Vierailija
31.03.2021 |

Kertokaa muutenkin mummolastanne.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin huoleton, onnellinen, rakastettu.

Vierailija
22/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapsuuteni mummolat olivat maalla; olin aika vanha, ennekuin tajusin, että kaikilla ei ollut maalaismummolaa metsineen, lampineen, peltoineen, eläimineen, jne.

Kesät ja muut lomat maalla oli lapsena itsestään selviä - vasta myöhemmin olen osannut arvostaa kokemaani erityisenä etuoikeutena. Ja olen enemmänkuin kiitollinen❤️.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolani oli pienviljelytila ja olimme siellä serkkuni kanssa kaikki mahdollisilla lomilla ja tehtiin kaikkea mahdollista ja mahdotontakin ja toki pelattiin erilaisia pelejä mm ristinollaa viivapeliä ja laivanupotusta. Uimassa käytiin tietty kesäisin paljon ja tehtiin majoja, sekä mentiin piilosta, vesisotaa jne ja tehtiin navetan ylisille oma piilopaikkakin.

Serkkuni menehtyi muutama vuosi sitten ja olen lämmöllä muistellut yhteisiä lomiamme mummolassamme.

Vierailija
24/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerättiin kukkia ja marjoja mummolan puutarhasta ja lähistöltä. Mummo opetti kukkien nimiä.

Vierailija
25/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mummon kanssa herkuttelimme ja katsoimme telkkaria. Sitten yritin lukea lehtiä, joita mummolle tuli paljon, mutta hän puheellaan häiritsi minun lukemistani, ja myönsi itsekin sen. Ennen kaikkea me mummon kanssa juttelimme, siis keskustelimme kaikesta maan ja taivaan väliltä. Hän kuoli puolisen vuotta sitten, ja nyt minun pitää lopettaa tämä kirjottaminen, koska alan itkeä...

Vierailija
26/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat lapsuuteni mummolat olivat maalla; olin aika vanha, ennekuin tajusin, että kaikilla ei ollut maalaismummolaa metsineen, lampineen, peltoineen, eläimineen, jne.

Kesät ja muut lomat maalla oli lapsena itsestään selviä - vasta myöhemmin olen osannut arvostaa kokemaani erityisenä etuoikeutena. Ja olen enemmänkuin kiitollinen❤️.

Minä taas syrjäseudun lapsena nautin siitä, että toinen mummola oli kerrostalossa kaupungissa. Toinen oli taas naapurissamme, ja siitä olin vähintään yhtä kiitollinen.

Vierailija
27/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttiin aitassa tätien kanssa tai vintillä, jonne mentiin ulkotikapuita pitkin seinässä olevasta reiästä. Pelattiin kylän lapsilauman kanssa kaikkia lautapelejä, ulkona mustaa miestä ja lentopalloa ym. Hoidettiin kissoja koiria kanoja ja muita kotieläimiä. Kyläiltiin joka naapurissa, joissa tarjottiin kahvia myös lapsille melkein joka kerta kun sisälle meni. Kahvileipää oli aina tiikeri- ja sokerikakkua tai pikkuleipiä ja nisua tai leipäjuustoa sekä mummolassa että kylässä. Aurinko paistoi melkein aina. Käytiin ongella ja marjassa sekä järvellä soutelemassa raskaalla puisella soutuveneellä toisten lasten kanssa keskenämme. Uitiin ja ongittiin. Välillä oltiin retkellä jossakin ja hukassa ja nuhteita tuli, kun oli oltu huolissaan mummolassa. Ihmeteltiin nuorison ja sitä vanhempien seurustelujuttuja ja vähän kytättiinkin heitä salaa. Kaikki oli yksinkertaisesti jännää, kun sai olla vapaasti eikä tarvinnut tehdä kotitöitä niinkuin kotona eikä tarvinnut huolehtia nuoremmista sisaruksista.

Mummolassa oleminen oli pelkkää elämystä kaikkinensa.

Vierailija
28/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haahuilin navetassa, jossa ei ollut enää lehmiä, eikä muitakaan eläimiä, koska karjanhoito oli lopetettu. Lannan haju oli vielä tallella.

Isossa ladossa oli hauska hyppiä heinäkasaan ja tutkia papan erilaisia työvälineitä.

Kasvimaalla söin herneitä.

Tuvassa juttelin mummon kanssa ja kyselin häneltä vanhoista ajoista. Hän kertoi nuoruudestaan 20-luvulla.

Tarjolla oli aina mummon leipomaa pullaa ja leipää. Myös marjakiisseli oli hyvää ja itse keitetyt mehut.

Peräkamarissa katsottiin telkkaria iltaisin ja nukuttiin serkkujen kanssa sen minkä nauramiselta ehdimme. Joskus nukuimme pihapiirin pienessä aitassa.

Mummolassa näki aina sukulaisia, koska kaikki kävivät siellä usein, se oli aina tosi kivaa.

Kuulostaa ihanalta, ja oikeastaan minun mummolaltani, vaikka hän eli nuoruutensa vasta sotien jälkeen ja kertoi siis myöhemmistä ajoista. Tosin meidän mummolla ei ollut navettaa.  Hän ei pitänyt mistään koti- tai lemmikkieläimistä, varmaan ainakin siksi koska ne sotkivat.

Vierailija
29/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin vielä melko pieni, isän puolen mummolassa ei ollut edes sisävessaa, joten huussissa käytiin asioilla, myös talvipakkasella (Kainuu, melko rapsakat pakkaset). Sauna oli eri rakennuksessa, sinne ja takaisin talolle juostiin talvisin paljain jaloin. Sisävessa tuli jossain vaiheessa, mutta saunan ja kylpyhuoneen tekeminen itse taloon tuli vasta, kun olin melkein aikuinen.

Saunassa kylpyvesi tehtiin isosta muuripadasta kiehuvan kuumalla vedellä, ja kylmää vettä sekoittamalla vatiin, kunnes oli sopivaa. Vasta teini-ikäisenä sain tehdä oman pesuveden itse, kun kävin yksin tai mummon kanssa saunassa. oi että siinä saunassa oli ihanat löylyt. Ja jääkylmä lattia, kun itsensä pesi. Järvikin oli, mutta sinne oli joku 30 metriä matkaa ja mutapohja, joten en käynyt siellä uimassa tai avantouimassa. Talvella kierittiin ulkona lumessa saunomisen välissä.

Vesi tuli lähteestä, vesiputket oli vedetty taloon sisään keittiöön ja myöhemmin vessaan sentään. Oli tosi hyvän makuista juomavettä, ja tosi kylmää.

Ukin kanssa pelasin korttia, olin eka- tai tokaluokalla, kun hän kuoli... Mummon kanssa kävin usein ongella, mummo opetti minut perkaamaan ja fileeraamaan kalan. Opetti myös leipomaan karjalanpiirakoita, munkkeja, kehräämään rukilla lampaiden villasta lankaa, opetti leikkaamaan matonkuteita ja kutomaan niistä mattoja.

Sain lainata mummon kanssa kirjastoautosta kirjoja, silloin kun se auto kävi tienhaarassa puolen kilometrin päässä. Kauppa-autokin kävi tienhaarassa, sieltä ostettiin ruokatarvikkeita. Välillä käytiin kyläkaupassa n. 5 km päässä. Toiseen suuntaan n. 5 km päässä oli järvi, jossa oli hiekkaranta, sielläkin käytiin joskus. 

Tiedän, että mummolla oli lehmiä, kun olin tosi pieni, mutta en muista niitä. Lampaat ja possun muistan, ja koiran. Mummo kasvatti kesäisin mansikoita ihan vain omiin tarpeisiin. Perunoitakin kasvatti, ja muita juureksia. Muistan, kun mummo välillä lähetti minua hakemaan niitä maakellarista, joka oli n. 10 metrin päässä talosta.

Ei tässä ole kaikki läheskään, ja nämäkin muutamat aika hajanaisia muistoja, mutta tulivat ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
30/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee ekana mieleen että leikittiin aina mummolla siskon kanssa vaatehuoneessa. Joskus jopa vaatehuoneessa olevan patjan takana. Mummo ja vaari asuivat lähellä, joten kävimme heillä usein, mutta aika harvoin olimme yötä. Autoimme mummoa tekemään lihapullia ja lettuja. Vaarin kanssa lauloimme.

Toinen mummo kuoli kun olin juuri syntynyt ja vaarikin muutamia vuosia myöhemmin, sieltä on vähemmän muistoja.

Vierailija
31/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kävelyillä, katseltiin valokuvia, tehtiin ristikoita, luettiin lehtiä.

Vierailija
32/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduttiin töihin kuokkimaan sokerijuurikaspellolta rikkaruohoja, mutta oli siellä mieleenpainuvia kahvitaukojakin. Välillä leikittiin myös kuokkimisen lomassa.

Vierailija
33/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin herkkuja ja hyvää ruokaa, ulkoiltiin, leikittiin, seikkailtiin lähimetsässä, tehtiin palapelejä.

Vierailija
34/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mummola oli vanhainkodin yksiö, siellä istuttiin tuolilla hiljaa kuunnellen aikuisten juttuja.

Toinen oli maatalo, jossa oli sukulaisia, yksi oman ikäinen.

Leikittiin, seikkailtiin metsässä, kiusattiin pässiä, käytiin enon kyydillä kalassa, uimassa...

Vierailija
35/41 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu ja pappa asuivat vanhalla maatilalla, jossa ei enää eläimiä ollut, mutta piharakennuksia tutkittiin ja käytiin jokirannassa. Viileässä sivuhuoneessa oli kiva leikkiä. Papan kuoltua mummu muutti rivitalokaksioon, jossa oli kesäisin kuuma ja vähän tekemistä. Lähellä oli leikkipaikka, siellä oltiin sisarusten kanssa usein. Mummu oli yhdistysaktiivi, ja monesti oltiin hänen kanssaan jossain kylässä, joskus mentiin kaupunkireissulle rannikolle. Mummu kutoi ja katsoi urheilua.

Mamma asui samalla kylällä meidän kanssa ja siellä oli usein serkkuja samaan aikaan. Luettiin seiskoja ja taskareita, syötiin mamman paistamia pikkulettuja ja tutkittiin vanhoja tavaroita uuninpankolla.

Vierailija
36/41 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimin tomaatteja. Silitin kissoja. Kerran naapurin lehmät karkasivat moottoritielle ja poliisit tulivat keskellä yötä ovelle. Olin varmaan kolmevuotias. Valo oli kirkas eteisessä keskellä yötä juuri heränneenä.

Vierailija
37/41 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan ajasta istuimme hiljaa keittiössä ja kuuntelimme aikuisten keskusteluja.

Joskus kiersimme talon muutamissa huoneissa.

Mummolla oli sellainen jalkapohjan verenkiertoa parantava hierontalaite. Saatoimme siinä sitten rullata jalkapohjia ajankuluksi.

Ulkona häkissä oli ajokoiria ja yritimme silittää niitä häkin läpi. Meitä usein varoitettiin käärmeistä, joita pihalla saattoi olla. Joten ulkona ei käyty muuten kuin koiria katsomassa.

Toista mummolaa ei ollut. Isän äiti kuoli ennen syntymääni ja isän isä oli huonossa kunnossa hoitokodissa.

Vierailija
38/41 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pienenä leikin pikkuautoilla ja katsoin telkkaria. Vanhempana autoin Mummoa ruokkimaan vuohet ja kanat, opettelin leipomaan leipää ja lueskelin vanhoja Peukalois-sarjakuvia Holgerssonista.

Vierailija
39/41 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat olivat mukavia, mutta etäisiä. Asuivat kerrostaloasunnossa. Ei siellä mitään tekemistä ollut, mutta ei tullut mieleenkään valittaa. Katselin kirjahyllyn kirjojen kuvia.

Vierailija
40/41 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutitettiin heinällä hevosenmulkkua