Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä aiheesta voisin tehdä selkokielisen ohjeen kehitysvammaiselle? (koulutehtävä)

Vierailija
31.03.2021 |

Nyt varmaan tulee kommenttia, että tee itse läksysi :D Mutta siis se aihe ei ole tärkeä, vaan se että osaa tehdä sen selkokielellä ja etsiä sopivat kuvat. Olen vaan itse ihan täysin jumissa, enkä keksi mitään järkevää aihetta, mulla pyörii päässä vaan joku "näin teet voileivän", mutta en nyt ihan noin yksinkertaista kehtaa käyttää :D Pyykinpesu, tiskaus, käsien pesu, kahvin keittäminen ja hampaiden harjaus on jo käytetty.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on varmaan yksinkertaisesti siitä, että käyttää selkokieltä. 

Missä muka kehitysvammaiset asetettaisiin samaan nippuun tuolla tavoin, että voileivän ohje on tarpeen? Naapurissa on kehitysvammainen poika (30v.) asuu yksin. Selviää täysin arjen askareista. On kiva ja kohtelias. 

Ei tietysti mikään tekniikan tohtori ole, mutta käy siivoushommissa kuitenkin. Ei tarvitse ohjeita selkokielellä kahvinkeittoon :D

Eli mikä oppilaitos tämä on, jossa annetaan (muka) tällainen oheistus. Jokin Joutsan ammattiopisto?

Vierailija
22/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskien lajittelusta olen itse tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuronkeitto.

Vierailija
24/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä muka kehitysvammaiset asetettaisiin samaan nippuun tuolla tavoin, että voileivän ohje on tarpeen? Naapurissa on kehitysvammainen poika (30v.) asuu yksin. Selviää täysin arjen askareista. On kiva ja kohtelias. 

Ei tietysti mikään tekniikan tohtori ole, mutta käy siivoushommissa kuitenkin. Ei tarvitse ohjeita selkokielellä kahvinkeittoon :D

Eli mikä oppilaitos tämä on, jossa annetaan (muka) tällainen oheistus. Jokin Joutsan ammattiopisto?

Kehitysvammoja on erilaisia. Osa tarvitsee ohjausta myös sen leivän tekoon ja vaikkapa pöydän kattamiseen.

Vierailija
25/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa ohjeistus on, että "kaikki kehitysvammaiset tarvitsevat selkokielistä ohjetta", vaan tarkoitus on nimenomaan harjoitella sitä selkokieltä (jonka tarvitsijat usein ovat kehitysvammaisia). Turhaan pillastut asiasta, jota ei ole tapahtunut. 

Vierailija
26/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myp kirjoitti:

Olen ollut muutamassa paikassa kehitysvammaisten parissa töissä ja useimmat ovat pitäneet korttien lähettämisestä läheisilleen. Kortit ovat olleet monesti myös itse tehtyjä.

Korttiin tervehdyksen kirjoittaminen ja allekirjoitus, osoitteen kirjoitus oikeaan kohtaan, postimerkin liimaaminen ja kirjelaatikkoon vieminen.

Tämä on itseasiassa kiva idea. Monelle nuorelle nämä eivät muutenkaan ole tuttuja asioita, koska ilmeisesti näitä ei opeteta enää koulussa. Ainakin oma työkaverini ei tiennyt mihin osoite kirjoitetaan kirjekuoressa. Kortit myös ilahduttavat toisia.

Vierailija
27/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arch-linuxin asentaminen

Vierailija
28/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä nyt sattui olemaan ohjeistuksena, että se selkokielinen ohje tehdään nimenomaan kehitysvammaiselle, koska se selkeyttää tehtävänantoa. Tuskinpa tarkoituksena oli esittää, ettei kukaan  kehitysvammainen osaisi keittää kahvia ilman selkokielistä ohjetta, se nyt varmaan vaan on sellainen helppo aihe, josta tehdä tämä tehtävä, ja siksi jotkut ryhmäläiset olivat siitä tehneet. Ja onhan kehitysvammaisiakin eri "tasoisia". Amkissa opiskellaan ensimmäistä lukukautta terveydenhoitajaksi. Pointti oli opetella selkokieltä. Siksi sillä aiheella, josta sen selkokielisen ohjeen tekee, ei ole niin merkitystä.

Vierailija
29/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, nyt on tullut niin paljon hyviä vinkkejä aiheeseen, että tulee jo valinnanvaikeus :D Mutta näillä saan ainakin tehtyä tehtävän.

Vierailija
30/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten edelläkin jo mainittu, kyseessä on harjoitus. Tottakai jokaiselle asiakkaalle tehdään omat selkokieliset ohjeet yksilöllisen tarpeen mukaan.

Vierailija
31/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aiheen valinta selkokielisen ohjeen tekemiseen kehitysvammaiselle."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän