Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä aiheesta voisin tehdä selkokielisen ohjeen kehitysvammaiselle? (koulutehtävä)

Vierailija
31.03.2021 |

Nyt varmaan tulee kommenttia, että tee itse läksysi :D Mutta siis se aihe ei ole tärkeä, vaan se että osaa tehdä sen selkokielellä ja etsiä sopivat kuvat. Olen vaan itse ihan täysin jumissa, enkä keksi mitään järkevää aihetta, mulla pyörii päässä vaan joku "näin teet voileivän", mutta en nyt ihan noin yksinkertaista kehtaa käyttää :D Pyykinpesu, tiskaus, käsien pesu, kahvin keittäminen ja hampaiden harjaus on jo käytetty.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi jonkun ruuan valmistamisesta. Minulla itselläni on kehitysvammainen , omillaan tuetusti asuva sisko ja olen hänelle tehnyt paljon ruoka- ja leipomisohjeita selkokielelle.

Ja noissakin tietysti kannattaa miettiä jokin helpohko ohje.

Vierailija
2/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ohje voileivästä on tarpeen monelle koululaiselle ettei päädytä syömään levitettä ja unohdeta leipä pois.

T. Kv-ohjaajana 33 vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kuntoutustukihakemuskaavakkeen täyttäminen liitteineen.

Vierailija
4/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peseytyminen

Vierailija
5/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi jonkun ruuan valmistamisesta. Minulla itselläni on kehitysvammainen , omillaan tuetusti asuva sisko ja olen hänelle tehnyt paljon ruoka- ja leipomisohjeita selkokielelle.

Kiitos! Tämän voisin tehdä, en tiedä miksen itse ajatellut jatkaa tosta voileivän teosta vähän pidemmälle. Oisko esim. makaronilaatikko tarpeeksi helppo, vai kannattaisiko ottaa joku vielä yksinkertaisempi? Mulla ei itselläni ole vielä mitään kokemusta kehitysvammaisista, niin on vähän hankala ajatella mikä olisi sopivan tasoinen resepti.

Vierailija
6/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei. Nämä asiat hoidetaan huoltajan/edunvalvoja toimesta.

Ruokaohje on ihan hyvä. Jos haluaa laajentaa, niin esim. kauppa-asiointi ja tarvikkeiden valinta, kassalla maksaminen jne. voi lisätä myös.

Vierailija
7/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje Harley Davidsonin äänenvaimentimen paikoilleen jättämisestä.

Vierailija
8/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun kevät on, voisi ajatella vaikka jotain kylvöhommaa? Auringonkukansiemen tms. jukurttipurkkiin? 

Tai joku helppo askartelu? 

Vierailija
9/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin keittäminen. (Suodatinpussit, mittaaminen jne).

Vierailija
10/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kevät on, voisi ajatella vaikka jotain kylvöhommaa? Auringonkukansiemen tms. jukurttipurkkiin? 

Tai joku helppo askartelu? 

Kiitos, tääkin on aika hyvä idea, erottuisi ainakin vähän noista "perusjutuista". 

Vierailija
11/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvin keittäminen. (Suodatinpussit, mittaaminen jne).

Tästä toinen ryhmäläinen on jo tehnyt.

Vierailija
12/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

katoppa papunet,en nyt muista onko fi vai mikä mutta löytyy ihan papunet.

Siellä' on kuvatyökalu,ja sen kanssa voit laatia ohjeen. Se vaan että kuinka löytää oikea sana asialle jota etsit.

TAi ootas...

https://papunet.net/materiaalia/kuvaty%C3%B6kalu

siellä on selkeät ohjeet kuinka toimia

https://papunet.net/materiaalia/kuvapankki/

kuvapankissakin on kuvia,tutki asiaa!

Vierailija
13/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muutamassa paikassa kehitysvammaisten parissa töissä ja useimmat ovat pitäneet korttien lähettämisestä läheisilleen. Kortit ovat olleet monesti myös itse tehtyjä.

Korttiin tervehdyksen kirjoittaminen ja allekirjoitus, osoitteen kirjoitus oikeaan kohtaan, postimerkin liimaaminen ja kirjelaatikkoon vieminen.

Vierailija
14/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Tämän voisin tehdä, en tiedä miksen itse ajatellut jatkaa tosta voileivän teosta vähän pidemmälle. Oisko esim. makaronilaatikko tarpeeksi helppo, vai kannattaisiko ottaa joku vielä yksinkertaisempi? Mulla ei itselläni ole vielä mitään kokemusta kehitysvammaisista, niin on vähän hankala ajatella mikä olisi sopivan tasoinen resepti.

Tee joku vielä yksinkertaisempi, jos siis ruokaohjeeseen päädyt. Vaikka ihan vaan perunoiden keittäminen tai joku simppeli leivonnainen. :) Se, että muut ryhmäläiset tekevät ohjeita käsien pesusta ja kahvin keittämisestä, kertoo kyllä mielestäni, minkä vaikeustason ohjetta haetaan.

Vierailija
15/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei. Nämä asiat hoidetaan huoltajan/edunvalvoja toimesta.

Ruokaohje on ihan hyvä. Jos haluaa laajentaa, niin esim. kauppa-asiointi ja tarvikkeiden valinta, kassalla maksaminen jne. voi lisätä myös.

Ei kaikilla ole huoltajaa tai edunvalvojaa. Moni lievästi kehitysvammainen joutuu itse tekemään hakemuksia ja voisi hyvinkin hyötyä lomakkeen täyttöohjeista.

Vierailija
16/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin terveydenhoitoon liittyvä yksinkertainen asia kuten haavanhoito tai lääkkeen ottaminen. Esimerkiksi tällainen että nautitaan nesteen kanssa kahdesti vuorokaudessa voi olla jo tosi vaikea ymmärtää.

Vierailija
17/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan pyykinpesu, lakanoiden vaihto ja petaaminen. Kaikkea, mik itsellesi on arkea.

Sosiaalinen tarina kaupassa käynnistä tms

Vierailija
18/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyamoriset suhteet.

Vierailija
19/31 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin keitto 🙂

Vierailija