Rohmulapset iskivät jälleen!
Oli synttärit meillä tässä päivänä eräänä. Katoin tytön juhlapöydän mielestäni nätiksi, ja täysin esteettisistä syistä laitoin koko paketillisen Hannun ja Kertun pipareita tarjolle vadille kerralla.
Ensimmäiset vieraat, 2 lasta+ äiti, ja vati tyhjä! Uskomatonta...
Silläaikaa kun aikuiset menivät nauttimaan kahvit ulos, lapset olivat JO syöneet kakkunsa ja limunsa pöydässä aiemmin, MUTTA kävivät rohmastamassa herkkukeksit viimeistä myöten.
Joo, talossa oli myös meidän synttärisankari sekä pikkuveli 2v, mutta sankari oli lahjojen lumoissa eikä herkut maistuneet ja pikkuveli ei kertakaikkiaan ehdi syödä niin nopeaan..
No ei mikään katastrofi, kyllä loppujuhlat saatiin vietettyä, mutta muille ei sitten riittänyt näitä keksejä eikä kaunista kattausta (heh heh...)
Pitääkö laittaa jatkossa vain 1 per lapsi keksejä pöytään?
Kommentit (28)
Itse laitan vain osan lastenkekseistä tarjolle, että riittää myöhemminkin tulleville vieraille. Enkä myöskään jätä lastenkeksejä tai karkkia pöydälle jos en halua niitä syötävän.
Vanhempien kuuluu opettaa lapsilleen käytöstapoja. Sitä toisten huomioon ottamista. Käytännössä kahvi- ja herkkupöydässä sitä, että muillekin jätetään syötävää. Kaikkea ei rohmuta itsekäs kiilto silmissä omaan napaan.
Kyläpaikan emäntä saa järjestää omanlaisensa juhlat juuri sillä keksimäärällä kuin itse haluaa, jokainen vieras aikuinen opastakoon lapsensa kunnioittamaan emännän toiveita. Jos ihan palava halu on se keksikippo tyhjentää, opettakaa edes kysymään juhlan järjestäjältä, että onko se ok!
Emäntänä asetit lasten äidin vähän hankalaan tilanteeseen, kun halusit hänet ulos kahville ja estit häntä näin valvomasta lapsiaan, joilta vielä helposti saattaa unohtua kyläkäytöksen yksityiskohtia. Näin nyt sitten pääsi käymään ja piparit tuli rohmuttua. Hyvänä emäntänä sinun toki olisi pitänyt olla varautunut sellaiseen sattumukseen ja sinulla olisi pitänyt olla varalla niitä suosikkikeksejä paketti tai kaksi kaapissa. Vanhempien tehtävä on sitten kasvattaa lapsiaan kuten parhaaksi näkevät.
Jos itse olisin ollut tuo rohmulasten äiti, en varmaankaan kylässä olisi asiasta alkanut lapsilleni saarnata. Oma vikani, kun en valvonut ja se nyt on sitten sama, tulevatko moitteet kylässä vai kotimatkalla, jälkikäteen joka tapauksessa, mutta hyvän tunnelman ylläpitämiseksi ja lapseni " kasvojen" säästämiseksi olisin heitä moittinut rohmuamisesta vasta kylästä lähdettyämme, kun en kerran ollut paikalla puuttumassa tilanteeseen. Emännän reaktioita seuraamalla olisin sitten päättänyt, pyydänkö rohmujeni puolesta anteeksi juhlissa, jälkikäteen vai ohittaisinko koko asian.
Lapset rakastavat niitä. Ei sille mitään voi. Hannu ja Kerttu, vohveleita ja sitten vielä joku, suklaa- tai Muumipaketti. Yleensä kaikki menee. Myös karkkikipot tyhjenevät nopeasti, vaikka olisi vain omat lapset ja yksi vieras! :D
Kyllä meillä riittä yleensä pieni kippo keksejä aika hyvin.
Pojan 5v synttäreillä oli melkein 8 lasta, enkä tosiaan laittanut kuin 3 x 1/2 pkt keksejä pöytään. Jäikin vielä. Ja tuossa juhlapöydässä ei edes ollut aikuisia ohjaamassa.
En ikinä antaisi lasten syödä kylässä >10 keksiä, niitä otetaan muutama, niinhän tehdään kotonakin.
ei maistu ollenkaan. Edelliselle siis kommentointia.
Kyllä lapsille pitää rajat opettaa jo pienenä tässäkin asiassa, ettei aikuisena tarvitse nolata itseään ravintola-, juhlapöydissä, firman juhlissa jne. Silloin viimeistään nämä lapset erottuvat, ja eivät edukseen. Itse olen kyttäillyt tälläisten lasten touhuja ja yksinkertaisesti sanonut että " Nyt riittää" , napakasti, jos vanhemmat eivät tajua.
Mun mielestä pitää opettaa että jää muillekin juhlijoille eikä antaa syödä yhtä lajia niin että napa raikaa...Mutta nykyään tuntuu olevan tapana, että tullaan nälkäisinä juhliin ja tuntuu ettei mikään riitä...Mielestäni 2keksiä/lapsi olisi ollut aivan riittävää....
Ja kyllä olen joutunut tästä sanomaan myös meidän lapsille, jos tarjotaan fasupaloja taikka dominoja tuntuu ettei määrällä ole mitään rajaa ja pidetään huoli että itse saa...oli sitten vieraana taikka meillä vieraita...ja lapset sentään jo 12 ja 14!!!!