Etätyöpäivien ajankäyttö
Siitä on melko tarkkaan vuosi aikaa kun työnantaja määräsi etätöihin. Kerron kuinka oma etätyövuosi on sujunut.
Ensimmäisinä viikkoina tuli tissuteltua melkoisesti, mutta sitten tapahtui jotain pään sisällä ja aloin etsimään päiviin täytettä.
Keväällä tein mökillä puuhommia ja rakensin uuden laiturin. Kelien lämmettyä laitettiin pystyyn uusi rantasauna, toki tässä oli työmiehiä apuna.
Kesä meni vain ollessa ja nauttiessa mökkeilystä, kun oli hyvä kesä.
Syksyllä tehtiin kotona remonttia ja laitettiin alakerrasta pinnat uusiksi. Talvella tein tulevalle kesälle puuhommia mökillä.
Nyt suunnitellaan mökille uudelle rantasaunalle terassia, jonka toteutus aloitetaan vappuna.
Etätyöt kun näyttävät jatkuvan ainakin toistaiseksi, niin tulevalle kesälle on tarkoitus ostaa vene, jolla voi jatkaa etäilyä ympäri Saimaata.
Kuinka te käytätte aikaanne etätöissä ja mitä olette saaneet aikaan?
Kommentit (38)
Itse olen ihan oikeasti etätöissä ja kyllä minä lusmuilen paljon. Ihmettelen näitä kommentteja missä väitetään valheeksi kaikki jotka kertoo laiskottelevansa?? Mistä te tiedätte että kaikki on tunnollisia. Ihan varmasti moni laiskottelee ja tekee muuta kuin töitä, minä yksi heistä.
Taitaa nämä jotka väittää kaikkia "laiskottelijoita" valehtelijoiksi, olla tosi peloissaan vaan että joutuvat palaamaan toimistolle.
Et varmaan tehnyt toimistollakaan mitään töitä? Oletko jossain suojatyöpaikassa, josta ei irtisanota vaikka ei olisi mitään tekemistä?
Teen etätöissä töitä tietenkin, mutta samalla saatan pyöräyttää muutaman koneellisen pyykkiä.. välillä tylsät palaverit kuuluvat taustalla ja tyhjentelen astianpesukonetta..
Pari kertaa olen yhden oluen juonut etätyöpäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihan oikeasti etätöissä ja kyllä minä lusmuilen paljon. Ihmettelen näitä kommentteja missä väitetään valheeksi kaikki jotka kertoo laiskottelevansa?? Mistä te tiedätte että kaikki on tunnollisia. Ihan varmasti moni laiskottelee ja tekee muuta kuin töitä, minä yksi heistä.
Taitaa nämä jotka väittää kaikkia "laiskottelijoita" valehtelijoiksi, olla tosi peloissaan vaan että joutuvat palaamaan toimistolle.
Kuka ne työt tekee, kun sinä laiskottelet? Vai eikö sinulla ole vain töitä? Eikö ole aika riskaapelia laiskotella, jos on töitä tehtävänä ja niitä ei tehdä ajallaan?
Ap on jonkun firman johtohenkilö yli 50-vuotias, joka ei luota kehenkään ja kärsii kun yleinen paine pakottaisi päästämään henkilöstö etätöihin, mutta ei haluaisi millään.
Vierailija kirjoitti:
Teen etätöissä töitä tietenkin, mutta samalla saatan pyöräyttää muutaman koneellisen pyykkiä.. välillä tylsät palaverit kuuluvat taustalla ja tyhjentelen astianpesukonetta..
Pari kertaa olen yhden oluen juonut etätyöpäivän aikana.
Lisään vielä, että yhtä tuottoisa/tuottoisampi olen etätyöpäivien aikana kuin tavallistenkin. Lisäksi se lisää hirveästi (työ)hyvinvointia. Normaali työpäivän jälkeen matkoineen en oikein jaksa tehdä mitään kotona enkä esim. lähteä lenkille. Etäpäivän jälkeen kyllä jaksan.
Helppo olla etänä ja tehdä omia itselle mieleisiään juttuja, kun esimiehestä kuuluu keskimäärin kerran kuukaudessa.
Taitaa itse lusmuilla mökillä nyt etäaikana.
Vien lapset hoitoon vähän ennen kahdeksaa. Kahdeksalta avaan koneen, samalla keittelen kahvit ja istun koneen ääreen selaamaan sähköpostit samalla kun syön aamupalaa. Siirryn sitten työpöydän ääreen ja teen töitä puoli kahteentoista noin, silloin puolen tunnin lounastauko. Välissä pidän yleensä lyhyen jalottelutauon ja laitan esim pyykkikoneen tai robotti-imurin päälle. Lounaan lämpenemistä odotellessa ehtii siivoilla keittiötä tai valmistella iltaruokaa. Lounaan jälkeen töitä, kahden maissa kahvitauko ja samalla ehtii taas jonkun kotiaskareen tehdä. Työt lopetan neljältä, otan koiran mukaan ja menen hakemaan lapset hoidosta. Sitten normaalit ruuan laitot ym. hommat illalla. Mies on myös etätöissä, hänellä on enemmän palavereja joten ei aina pystytä syömään yhtä aikaa lounasta ja kahvittelemaan, mutta niinä päivinä kun pystytään niin saa kivasti suunniteltua päivän ohjelmaa ja esim kauppalistaa samalla, ja muutenkin juteltua rauhassa ilman lasten hälinää.
Etätyö on tuonut mukavasti joustoa arkeen ja helpottaa kotitöitä kun voi päivän mittaan hoitaa pyykkejä, tiskejä ja imurointia, lisäksi säästää työmatkaan kuluneen ajan joka on ihan merkittävä ajansäästö. Minulla ei silti ole liukuvaa työaikaa, vaan paikalla/tavoitettavissa pitää olla juuri 8-16 mikä on vähän hölmöä. Kiva olisi joskus pitää pidempi ruokkis tai hakea lapset aiemmin, ja jatkaa sitten illalla töitä.
Viime kesänä käytin härskisti hyödyksi etäpäiviä ja tein autoon jarruremontin. Podin tästä pitkään huonoa omaatuntoa.
Talven aikana olen mahdollisuuksien mukaan tehnyt pientä pintaremonttia kotona, maalausta ja tapetointia.
Paikallisessa rautakaupassa sanottiin, että nyt on kaikkien aikojen remppabuumi käynnissä, joten kyllä taitaa moni muukin hyödyntää etäpäivät kodin tai mökin ehostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavasti minulla muuttunut:
-herään vasta 9.00 aikoihin kun ekat palaverit alkaa, ennen meni kahdeksaksi toimistolle. Työt lopetan 15-16 aikaan päivästä riippuen
-tajusin että nyt ei tarvi omalla ajalla siivota asuntoa, siivoukset hoituu nykyään työajalla ja saan illat rentoutua
-kaupassa kätevä käydä työpäivän aikana
-ajankuluksi voi myös tehdä muuta kuten vaikka katsella hiihdon mm kisoja, taustalla joku etäpalaveri päällä
Toivottavasti työnantajasi ei huomaa, että olet aika turha tyyppi.
Sitten olet vaan huono myyjä. Kyllä myyntiä pystyy tekemään etänäkin. Kollega sai just viime vuodesta elämänsä parhaat provikat.
Vierailija kirjoitti:
Myyntialalla hommissa ja epidemiasta johtuen asiakastapaamiset kielletty.
Ei ole työpäivissä juurikaan ollut täytettä huhtikuun 2020 jälkeen.
Sähköpostit käyn läpi kerran päivässä. Tähän menee aikaa noin tunti.
Vierailija kirjoitti:
Sitten olet vaan huono myyjä. Kyllä myyntiä pystyy tekemään etänäkin. Kollega sai just viime vuodesta elämänsä parhaat provikat.
Vierailija kirjoitti:
Myyntialalla hommissa ja epidemiasta johtuen asiakastapaamiset kielletty.
Ei ole työpäivissä juurikaan ollut täytettä huhtikuun 2020 jälkeen.
Sähköpostit käyn läpi kerran päivässä. Tähän menee aikaa noin tunti.
Ei ihan kaikkea myyntiä pysty kyllä kovin hyvin tekemään etänä. Ja jos olet myyjänä ravintola- matkailu-, tapahtuma- tai toimitila-alaan liittyvässä bisneksessä, niin varmasti on hiljentynyt.
Aloitan työt noin klo 6.00 ja jatkan aina sinne klo 15-16.00 saakka. Päivällä pidän pitkän ruokatauon, jolloin käyn lenkillä ja kokkaan lounasta joskus käyn kaupassa. Pitkälounas on siis omaa aikaa. Aamullla ja iltapäivällä pidän lyhyen kahvihetken, joka menee näin netissä surffaillessa. Pyrin pitämään päivän työajan normityöajan puitteissa (7,5 h/pvä), mutta välillä jos iltapäivälle osuu videopalavereja enkä pääse lopettamaan ajoissa työpäivät voivat venyä.
Minulle sopii hyvin etätyö ja etenkin työn rytmittäminen niin, että keskellä päivää on pidempi vapaahetki palvelee hyvin jaksamistani. Töitä tulee tehtyä enemmän ja tehokkaammin kuin toimistolla.
Ihan samat aikataulut meillä on etätöissä kuin toimistollakin eli tiettynä päivänä hommat pitää olla tehtynä. Jos jää paljon vapaata, niin ilmeisesti ei ole ollut aiemminkaan tarpeeksi töitä. Itse pidän siitä, että saan oman rytmin mukaan aloittaa jo kello 6.
Täällä minä selaan foorumia, vaikka pitäisi tehdä kaikkea ihan muuta.
Koko työyhteisö odotti lomautuksia, mutta tulikin määräys etätöihin. Työn määrää tämä ei tietystikään lisännyt, joten remonttia on tullut tehtyä ajankuluksi.
Mulle etätyö ei sovi. Teen käytännössä työtä tauotta 12-14 tuntia päivässä. Melkein joka päivä. Keittiössä tietenkin, koska ei mulla mitään työhuonetta ole, ei edes kunnollista työpistettä. Työ on siis läsnä 24/7. Kunpa tämä loppuisi jo. Olen ihan puhki.
Itse istun Teams-palaverissa.
Mies on nyt kaksi päivää ollut tallissa vaihtamassa autoomme kytkintä. Kertoo olevansa etänä.