Jos voittaisit lotossa 90 miljonaa euroa, mitä tekisit?
Itse varmaan maksaisin velat korkoineen ensin pois, varaisin hotellista huoneen viikoksi ja kävisin viikon päätteeksi kylpylässä, ja loput laittaisin säästötilille kunnes keksisin niille lopulta järkevää käyttöä.
Kommentit (1962)
Antaisin kaikki Afrikkaan. "Iittalat" tarvitsevat valkoihoisten apua, koska eivät itse kykene oikein mihinkään.
En kertoisi siitä kenellekkään. Myisin nykyisen asunnon, sanoisin tutuille että ostin niillä asunnon myyntirahoilla uuden auton jne. Uuden asunnon voisin ostaa. Sijoittaisin kiinteään omaisuuteen rahoja, kiinteistöt, maa, metsä jne.
Sijoitusten tuotot lahjoittaisin hyväntekeväisyyteen. Perustaisin yhdistyksiä, ostaisin yrityksiä, palkkaisin ihmisiä, tekisin varallisuudellani mahdollisimman monen ihmisen elämästä paremman. Itse en tarvitsisi loppujen lopuksi paljoa. Yrittäisin kuitenkin pitää salassa lottovoiton. Matkustelisin. Satsaisin myös eläintensuojeluun. Tekisin kaikkea mikä auttaa ja edistäisi ihmisten ja luonnon yhteiseloa paremmin.Nauttisin elämästä velattomana ehkä hieman enemmän ilman huolta huomisesta rahan suhteen.
Mä teettäsin talon, antaisin tän entisen lahjaksi vähemmistölle tai aineiden käyttäjille.
Järkkäisin kaikille omilleni hyvän elämän ja loppuja kattelisin tilillä. Kerran viikossa kävisin pankkiautomaatilla, nostasin 10 e ja jättäsin kuitin luukulle ...
Perustaisin yrityksen. Säätiöisin rahat. Ja tietty asunto rivieralta, sen rantatien rannan puolelta.
Perustaisin säätiön luonnonsuojeluun, siirtäisin säätiöön 75 miljoonaa. Lahjoittaisin 5 miljoonaa kavereille niin, että kaikki pääsisivät veloistaan ja voisivat vaihtaa sähköautoon. 10 miljoonalla perustaisin hiilinegatiivisen elämäntavan kokeelliseen kehittämiseen tähtäävän yhteisön ja olisin itse siellä asumassa ja mukana toiminnassa.
Lempiajatusleikkini!
Ensin tietysti velat pois. Sitten istuttaisiin puolison kanssa alas ja mietittäisiin, miltä taloudellisesti riippumaton elämä meille näyttäisi. Uusi asunto? Auto? Mökki? Määritettäisiin "turvaraja", jonka alle ei anneta sijoitusten/omaisuuden arvon laskea, esim. 10 miljoonaa. Sillä turvataan vanhuus, jos kaikki muu menee.
Puoliso irtisanoutuisi stressaavasta työstään ja minä ottaisin ainakin pitkän loman. Palkattaisiin personal trainer tai joku elämäntapavalmentaja ja hankkiuduttaisiin yhdessä parempaan kuntoon.
Ainakin vuosi tai kaksi käytettäisiin molempien matkustus- bucket listin läpikäyntiin, reissataan ja risteillään. Samalla mietitään, mitä kumpikin haluaa isona tehdä.
Itse todennäköisesti opiskelisin artesaaniksi, kiertäisin erilaisia taideretriittejä ja jättäytyisin lopulta taiteilijaksi. Ostaisin kauniin maalaistalon, jossa alkaisin itse järjestää taideretriittejä. Lisäksi ostaisin vanhemmilleni asunnon, auttaisin ystäviä hankkimaan omat asunnot, jne. jne.
Totta puhuen jo joku 500 000 riittäisi muuttamaan elämäni perusteellisesti. 90 miljoonaa on jo niin paljon, ettei sitä oikein tajua.
Muutamaan autoon menisi jo 20 miljoonaa. Mm. Bugatti tulis autotalliin.
Iso autotalli vaatii tietysti ison talon. 400 neliötä, oma iso tontti kylkeen. Iso vene omaan rantaan.
Harrastelisin autourheilua. Rata-autoilua. Siihen oma rekka millä ajaa eri kisoihin.
Hankkisin lentolupakirjan ja oman pienkoneen.
Matkustelua luksusmestois.
Gold digger instabeibe vaimoks.
Sijottaisin osan.
En edes unelmoi lottovoitosta enkä usko että päävoittoa ainakaan saisin, pari kertaa on tullut muutama tonni. Jos semmoinen ihme kuitenkin tapahtuisi niin. Avioero ensin vireille. Sitten... keskustelua sukulaisten ja jälkikasvun kanssa onko tarvetta/ halua hankkia asuntoa, perustaa yritystä ym. Lastenlapsille voisi tallettaa ja sijoittaa pesämunan. Lasteni äidin sulkisin pois perintökaaresta testamentilla ja omistusjärjestelyillä. Jonkun vanhemman miellyttävän talon ja paikan voisi hankkia mahdollisesti jonkun järven läheisyydestä. Tai pikku maatilan rakennuksineen. Voisi leikkiä maanviljelijää ja antaa heinät ja kaurat jollekin lähistön hevosharrastajalle edullisesti. Senverran maata saisi olla että saisi tuet niin olisi halpa harrastus heh. Kävisi vanhakin paikka, ne on vapaampia määräyksiltään. Jos ei löydy niin sitten ehkä rakennuttaisin talon isolle tontille. Jotain säätiötä voisi harkita ja jotain vanhustenpalveluyritystä joka voisi jopa pyöriä lähes nollatuloksella. Jotain yritystoimintaa voisi harkita, esim. taksifirmaa. Hyvät työntekijät osaavat toimia itsenäisesti. Oikeasti sitä ei tiedä mitä tapahtuisi, neuvojia ainakin riittäisi, oletan.
Ostaisin itselle ja perheenjäsenille kivat asunnot/talot. Sitten muutamille kavereille. Maksaisin ystävän polvileikkauksen ja toisen kaverin häät. Lähettäisin ulkomailla asuvalle kaverin lapsiperheelle rahaa. Sijoittaisin osakkeisiin. Hommaisin personal trainerin.
Sitten voisikin vaan olla ja elellä.
Vierailija kirjoitti:
Nukkuisin pitkään, en kävisi töissä ja menisin joka päivä lähibaariin.....ai mutta näinhän mä teen nytkin, no.....
Taitaa olla aika paljon rahaa käytettävissä jo nyt. Olen niin nuuka että omalla kassan rahalla ja osaeläkkeellä en raatsi lähibaarissa käydä kuin kerran kuussa olusella. Tosin se tuskin muuttuisi jos paljon rahaa saisin. Olisi paljon suunnitelmia ja tekemistä ettei ehtisi eikä niin kiinnosta baareissa käynti. Matkaillessa tietysti poiketaan aina jossain uusissa paikoissa.
Jatkaisin vielä työssäni, koska pidän siitä, mutta tiputtaisin tunteja hieman. Autoakaan ei olisi kiire vaihtaa, koska sitten ei käyttövoimavero harmittaisi. Rahaa kun on 90 milj. Talo varmaan purettaisiin ja tilalle tehtäisiin vähän pienempi ja energiatehokkaampi, mutta kodikas, meidän "näköinen" koti. Piha on itsessään niin ihana, että sijaintia ei olisi tarvetta muuttaa. Sitten vain elelisi huoletta mitä leipä tai muu maksaa. Kotimaista olisi helppo suosia.
Oikea käsi ei tietäisi mitä vasen tekee, eli läheisiään voi tukea niin paljon kuin haluaa ja näkee tarpeelliseksi.
Kyllä sitä varmaan jotain maailman kolkkaa välillä kävisi katsomassa, vaikka ollaankin kotikissoja.
Hyväntekeväisyyskohteita on jo nyt, niin niihin sitten isommasti euroja.
Perustaisin uuden mediatalon.
Aika iso potti. No, jäisimme pois töistä, mutta teini varmaankin jatkaisi normaalisti lukiota. Eli hulppea omakotitalo isolla tontilla koulun lähistöltä, pari mieluista autoa meille ja teinille ensimmäinen autonsa, kivat ilmaiset kämpät ja pikkuisen salalahjoitusta isovanhemmille, kunnon personal trainerit ja kattavat lääkäristarkastukset ja hoivat kaikille sekä tietysti joku mukava matka tai muutama koulun loma-aikaan. Lisäksi tietysti sijoituksia sen verran, ettei ne rahat pääse heti loppumaan.
Itselle riittäisi 100k, sillä saisimme maksettua kaikki velat pois ja kuukaudessa jäisi yli tonni enemmän rahaa palkoista. Elämä jatkuisi ennallaan, mutta pääsisimme joka kuukausittaisesta ahdingosta.
Vuosia sitten kun joku oli voittanut 6 miljoonaa markkaa niin paikallisen lehden besserwisser-toimittaja kertoi mitä sillä rahalla olisi pitänyt tehdä. Olisi pitänyt antaa maakunnan kehittämiseen, "köyhille" jne. Itselle olisi saanut jättää vain niin vähän että se vahingossakaan ei olisi riittänyt töistä pois jäämiseen. Ihmisen pakkotyössä pitäminen hautaan asti on ilmeisesti jokin itseisarvo.
Laittaisin rahan töihin, eli sijoittaisin. Harrastaisin mitä haluaisin, ensialkuun aloittaisin ratsastuksen uudelleen. Ostaisin hevosen tai pari. Ostaisin maalaistalon ja sinne jotain eläimiä ja palkkaisin jonkun hoitamaan samalla kun itse ottaisin vain kermat päältä. Matkustelisin ja kävisin katsomassa formuloita. Hommaisin kunnon harrastuskoiria, kun ei olisi rahasta kiinni. Ottaisin tatuoinnin. Ostaisin parille tärkeälle ihmiselle asunnot/maksaisin velat pois.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin lopullisestu ulkomaille
Samoin. Sijoittaisin erään nuoren lahjakkaan yrittäjän yritykseen jotta hän saisi rakennettua kunnon uudet toimitilat entisten tilojen jäätyä kaavoituksen uhriksi kaupungin laitamilla. Ostaisin ehkä oman paikan, useammankin. Maapaikan, kerrostaloasunnon tai asuntoja kotimaasta ja muualtakin. Jälkikasvun asumisen ja elämisen turvaisin. Muilla läheisillä on elämät kunnossa, eivät tarvitse mitään apuja. Auttaisin vähäosaisia jotenkin. Mikään luksustouhu ei ole ikinä kiinnostanut, En edes haluaisi minkäänlaista uutta autoa, venettä ym. Pitäisin nämä vanhat kunnossa ja hankkisin taas jonkun käytetyn kulkineen jos tarvisin. Jonkun harrasteauton, jokkis- tai ralliauton voisi rakentaa, tai useammankin joilla käytäisi jääradalla ja muualla ajelemassa. En kilpailisi kuitenkaan. Tallettaa ja sijoittaa pitäisi suurin osa, siihen lienee apua saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä teettäsin talon, antaisin tän entisen lahjaksi vähemmistölle tai aineiden käyttäjille.
Järkkäisin kaikille omilleni hyvän elämän ja loppuja kattelisin tilillä. Kerran viikossa kävisin pankkiautomaatilla, nostasin 10 e ja jättäsin kuitin luukulle ...
Ai kostaisit nykynaapureille jättämällä nykyisen talosi narkkiluolaksi. Ihan kaunis ajatus.
Maksaisin puolisoni velat pois, omia ei ole. Loput säästöön ja rauhassa miettisin mitä tehdä. Pröystäily tai materian haaliminen ei kiinnosta, turvattu talous ja vapaus tehdä työkseen ihan mitä haluaa olisi parasta.
N41
Muutan Suomesta pois HETI, kävisin täällä joskus......mutta asuisin muualla. Australia, Uusi Seelanti.....
Nukkuisin pitkään, en kävisi töissä ja menisin joka päivä lähibaariin.....ai mutta näinhän mä teen nytkin, no.....