Jos voittaisit lotossa 90 miljonaa euroa, mitä tekisit?
Itse varmaan maksaisin velat korkoineen ensin pois, varaisin hotellista huoneen viikoksi ja kävisin viikon päätteeksi kylpylässä, ja loput laittaisin säästötilille kunnes keksisin niille lopulta järkevää käyttöä.
Kommentit (1962)
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä toi ketjun alun lahjaverokauhistelu. Jos joku mun sukulainen tai ystävä haluasi antaa mulle miljoonan, niin en kyllä voivottelisi sitä, että joudun maksamaan siitä 142 100 - 301 450 € veroja. Ihan huomattavasti mieluummin ottaisin sen vähintään 698 550 € kuin en mitään.
Kyllä se nyt ärsyttää jos joutuu jopa 30% veron maksamaan omille vanhemmille tai sisaruksille annetusta rahasta. Esim pienituloiset vanhemmat jotka koko elämänsä tukeneet minua vähistä rahoistaan, omatunto ei kestäisi olla antamatta jotain takaisin mutta tästäkin auttamisesta valtio saa hirmusummat.
Mielestäni lahjan saajan omaisuus/tulot tulisi vaikuttaa lahjaveroon. Mitä pienemmät tulot/omaisuus, sitä pienempi lahjavero.
Toivoa sopii kirjoitti:
Asumme kylässä keskellä metsää, täällä ei ole mitään palveluja.
Siispä sijoittaisin esim. pieneen ruokakauppaan. Senhän ei tarvitsisi tuottaa voittoa. Lisäksi pitäisin huolta siitä, että kylän keskustaan perustettaisiin jonkinlainen huoltopiste, jonne kuka tahansa kyläläinen voisi soittaa ja pyytää apua. Täällä on paljon eläkeläisiä eikä kaikilla ole sukulaisia.
Myös perustaisin pikkubussilinjan, joka kiertäisi jatkuvasti kylää ja veisi kaupunkiin ja toisi sieltä pois. Ihmisten ei tarvitsisi tilata mitään Kelan matkoja.
Mutta miten ihmeessä tällaisen toiminnan voisi suorittaa nimettömänä, niin ettei kellään olisi harmainta aavistustakaan että juuri me sijoitamme kylään?
Holding-yhtiö Cayman saarille joka omistaa "Oy Firma Ab" jonka nimissä kaikki toiminta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä toi ketjun alun lahjaverokauhistelu. Jos joku mun sukulainen tai ystävä haluasi antaa mulle miljoonan, niin en kyllä voivottelisi sitä, että joudun maksamaan siitä 142 100 - 301 450 € veroja. Ihan huomattavasti mieluummin ottaisin sen vähintään 698 550 € kuin en mitään.
Kyllä se nyt ärsyttää jos joutuu jopa 30% veron maksamaan omille vanhemmille tai sisaruksille annetusta rahasta. Esim pienituloiset vanhemmat jotka koko elämänsä tukeneet minua vähistä rahoistaan, omatunto ei kestäisi olla antamatta jotain takaisin mutta tästäkin auttamisesta valtio saa hirmusummat.
Mielestäni lahjan saajan omaisuus/tulot tulisi vaikuttaa lahjaveroon. Mitä pienemmät tulot/omaisuus, sitä pienempi lahjavero.
Pikku vinkki: Sukulaisten laskuja saa maksaa (ei ole lahjaveroa)
Muuttaisin heti pois tästä kämpästä missä koira räksyttää naapurissa koko ajan ja kantapää jyske jatkuvaa
Maksaisin sisarusteni asunto- ym velat ja lahjoittaisin heille tuntuvan summan.
Rakennuttaisin itselleni ja miehelleni talon kivalle tontille loppuelämäksemme.
Lahjoittaisin villieläinhoitoloille, Unicefille, Naisten Pankille, lääketutkimuksiin ym ym
Ostaisin oman talviasuttavan mökin jostain kivalta paikalta, mihin pääsee bussilla tai junalla lähelle. Sijoittasin ja antaisin veljille rahaa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on helppoa vastata:
1) asuntolaina pois
2) 1 miljoona korolliselle säästötilille johonkin pankkiin hätärahastoksi
3) 70 miljoonaa sijoitetaan indeksirahastoihin
4) 10 miljoonaa käytetään sijoitusasuntojen ja metsän ostamiseen
5) 1 miljoona käytetään matkusteluun
6) loppu hyväntekeväisyyteen
Kertoo paljon tästä palastasta, että tämä yksi harvoista järkvistä ehdotuksista saa alapeukkua.
Aluksi vaihtaisin käyttöauton, uusisin mökille katon, lattian ja ovet, kotiin sähkömarkiisin ja puutarhakalustusta. Suuhun asennuttaisin lisää hammaskeramiikkaa - toimii paremmin kuin luomuhampulit.
Rouva aka tyttöystävä pääsisisi velattomaksi, uusi auto, anoppilaan tarvittavat remontit.
Äidille yrittäisin järjestää jotain säännöllistä kiinteistöapua, tuskin ottaisi vastaan kun on perinteinen säästöpossu. Ehkä saisin hämättya Italiaan matkalle.
Bestis velattomaksi, uusi käyttöauto, uusi harrastepeli.
Ensireaktion jälkeen pitäsi hioa ajan ja järjen kanssa sijoitus- ja asumis- ja hyväntekemiskuviota. Yhtenä tärkeänä tavoitteena selkeys ja läpinäkyvyys. Voin kyllä tarvittaessa ostaa palveluja, koulutusta tai konsultaatiota. Haluaisin kuitenkin jatkossakin pitää tilannekuvan ja päätösvallan itselläni siten, ettei kuvion pyörittäminen edellytä jatkuvasti omaa hovimestaria, mekaanikkoa, talonmiestä, omaisuudenhoitajaa ja lopulta psykoterapeuttia.
Töistä en lähtisi. Työ tuntuu merkitykselliseltä. Pitää virkeänä, nöyränä ja kiinni normaalissa elämässä / rytmissä.
Sitten pitäisi pohtia rauhassa muuta kulutus
Muuttasin ulkomaille ja tuhlaisin rahat siellä :)
Laittaisin heti uuden loton menemään, kun voittoputki aukeni.
Ostaisin uudet kumisaappaat ja traktoriin renkaat. Eläisin sitten niinkuin ennenkin.
Perustaisin työtävieroksiville tukirahaston.
Rakennuttaisin luxus harrastustilat omalle harrastukselle ja tietysti samalla isolle porukalle . N . 1000 ihmistä mahtuisi samaan aikaan. Tietysti myös matkailuautoparkki tilojen viereen harrastusporukan käyttöön
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin heti pois tästä kämpästä missä koira räksyttää naapurissa koko ajan ja kantapää jyske jatkuvaa
Minä ostaisin koiran ja laittaisin myyntiin. Sen verran eläinrakas olen, etten piikittäisi.
Ostaisin 1500 kiloa kultaa. Se olisi noin 30 kuution kokoinen paketti autotallissa.
Perustaisin lentoyhtiön ja ostaisin jääkiekkojoukkueen. Loput sijoittaisin kavereiden hyviin bisnesideoihin.
Vierailija kirjoitti:
Eroaisin 12 v avioliitosta.
N36
Minä tekisin samoin, mutta erosin tasan 20 v sitten. Kyllä on ollut ihanaa. Ois pitänyt erota jo aikaisemmin. Lottovoiton jakaisin aikuisille lapsilleni ja myös sisarusten perheitä auttaisin. Itselleni ostaisin kämpän uudesta kerrostalosta. Hyväntekeväisyyteen lahjoittaisin myös ja ehdottomasti kotimaiselle järjestölle, ei kuitenkaan SPR: lle, vaan jollekin pienille järjestöille, jotka tukevat esim vanhuksia ja yksinhuoltajia. Myös jollekin eläinjärjestölle lahjoittaisin.
Ostaisin kauniin tilan Islannista ja pistäisin sen omavaraiseen kuntoon. Ehkä jonkun comfyn bunkkerin vois kaivattaa sitä varten kun alkaa paukkumaan. Erityislapselle yksityinen opettaja, mutta meidän molempien tulevaisuus olisi taloudellisesti turvattu ettei työntekeminen välttämätöntä hänellekään. Toisin sukulaisista rakkaimmat kylään silloin tällöin. Auttaisin heitä taloudellisesti jos tarvitsevat. Voisin myös lahjoittaa hyväntekeväisyytenä tarkoin valituille kohteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin jostain hki-espoo akselilta rantatontin ja teetättäisin ison ja mahtavan kivitalon kaikilla herkuilla. Ostaisin oman saaren Bahamalta ja rakennuttaisin sinne hienon lomapaikan helikopteripaikalla. Suomen lapista ostaisin hienon kelomökin. Sitten alkaisin suhailla pitkin maailmaa ykkösluokassa ja parhaissa hotelleissa. Välillä kävisin lepäämässä kotona, eli talvella kevättalvella lapissa ja syksyllä Bahamalla. Helsingissä kävisin hengähtämässä lomailusta. Perustaisin jossain kohtaa jonkinlaisen firman, mitä hoitaisin. Todennäköisesti konsultointia, mitä teen nytkin työkseni. Mutta enemmän olisin hallituksessa ja yleismiehenä apuna, mutta en varsinaisesti duuni-duunissa. Hankkisin tottakai kaikki parhaat lelut urheiluautoista vesijetteihin ja isoon moottoriveneeseen omalla kapteenilla.
Siinäpä sitä.
Ajatella, että oikeasti jonkun unelmat on näin materialistiset....
Jos idea on että saat rahaa ja kysytään mitä tekisit, niin kyllähän siinä materiaa haetaan. Voisihan siinä sanoa, että olisin lasten kanssa, rakastuisin, kävisin mustikassa kuuntelemassa lintuja ja pitäisin huolta terveydestäni. Mutta niistä kun mikään ei edellytä 90 miljoonan voittamista. Se oma saari Bahamalla edellyttää.
Maksaisin velat ja lähtisin ulkomaille luksuslomalle perheen kanssa. Sen jälkeen pohtisin tarkemmin.