Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄLÄ osta asuntoa uudesta talosta - laatu yleensä sutta ja sekundaa - osaamattomat rakentelijat ties mistä

Lyyli-täti
29.03.2021 |

HS kertoo tutkimuksestaan : ”Ulkomaalaisen työvoiman osaamisessa on usein valtavia puutteita. Jos työnjohto ei kykene kommunikoimaan työntekijän kanssa on soppa valmis. Työvoimavuokrausyritykset eivät välttämättä tarkista työntekijöiden osaamista käytännössä. Olen nähnyt muun muassa ilmanvaihtoasentajia, jotka eivät osaa käyttää rälläkkää [kulmahiomakone].”
"On työmaita, joilla puhutaan jopa 30 eri kieltä, joita työnjohtajat eivät osaa. Kaikki työntekijät eivät välttämättä puhu englantia."

Valtaosa kyselyssä kuvatuista ongelmista koski nimenomaan uusia, 2010-luvulla rakennettuja uudiskohteita Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava kertoi pääkaupunkiseudulla asuvien vanhempiensa uuden kerrostaloasunnon kylppärin lattian kallistusongelmista. Lattioiden kaato oli jostain syystä seiniin päin, ei lattiakaivoon. Kun tätä lopulta lähdettiin korjaamaan, ilmeni että laatoituksen alta puuttui myös vesieristeet. Ihan käsittämätöntä roskaa.

Rakennusalalla toimivana minusta nämä kuulostaa utopistisilta, vaikka uskon kyllä, että näin on voinut käydäkin.

Joka ikisellä suurella työmaalla missä olen itse ollut, on ollut tarkat määräykset ja valvonta. Vesieristeiden paksuus tarkastetaan joka kohteessa erikseen ennen laatoitusta ja näytteet myös arkistoidaan. Myös kaadot yms on tarkastettu ennen eristystä. Muissa asioissa toki sitten oiotaankin..

Älä puhu paskaa!

Vierailija
22/25 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava kertoi pääkaupunkiseudulla asuvien vanhempiensa uuden kerrostaloasunnon kylppärin lattian kallistusongelmista. Lattioiden kaato oli jostain syystä seiniin päin, ei lattiakaivoon. Kun tätä lopulta lähdettiin korjaamaan, ilmeni että laatoituksen alta puuttui myös vesieristeet. Ihan käsittämätöntä roskaa.

Rakennusalalla toimivana minusta nämä kuulostaa utopistisilta, vaikka uskon kyllä, että näin on voinut käydäkin.

Joka ikisellä suurella työmaalla missä olen itse ollut, on ollut tarkat määräykset ja valvonta. Vesieristeiden paksuus tarkastetaan joka kohteessa erikseen ennen laatoitusta ja näytteet myös arkistoidaan. Myös kaadot yms on tarkastettu ennen eristystä. Muissa asioissa toki sitten oiotaankin..

Kertoja itse oli rakennusalan ammattilainen. Tosin ei pääkaupunkiseudulla.

Itselle tulee lähinnä mieleen useaan kertaan pilkotut alihankintaketjut, joiden ajoitus ja valvonta ei ole oikein onnistunut. Laatoittaja on aloittanut työnsä aikataulun mukaan. Sori siitä, että jonkun muun tekemä vaihe on jäänyt välistä. Valvonta tehty jonain yhtiön omavalvontana eli ei ollenkaan.

Ok, missä tapahtunut? Itse valvoin okt:n valmistumista ja meillä tuli nimenomaan kuittaukset tehdyistä tarkastuksista kaupungin kirjoihin ja eräänlaiseeen intrajärjestelmään. Lisäksi kävin konkreettisesti työmaalla varmistamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoja itse oli rakennusalan ammattilainen. Tosin ei pääkaupunkiseudulla.

Itselle tulee lähinnä mieleen useaan kertaan pilkotut alihankintaketjut, joiden ajoitus ja valvonta ei ole oikein onnistunut. Laatoittaja on aloittanut työnsä aikataulun mukaan. Sori siitä, että jonkun muun tekemä vaihe on jäänyt välistä. Valvonta tehty jonain yhtiön omavalvontana eli ei ollenkaan.

Niin... Edelleenkin, missä päin tapahtui???

Vierailija
24/25 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on kyllä malliesimerkki asioiden keksimisestä. Kun pyydät perusteluja, niin ei tule. Kun puydät tarkennusta, ei tule. Kaikenlaista mutua ja silppua.

Vierailija
25/25 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunut vain uusissa taloissa pk-seudulla. Hyviä asuntoja ovat olleet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi