Kuka on velvollinen korvaamaan?
Jos tietokoneesta lähtee äänet ja takuuaika (vuoden) on mennyt umpeen? Kyseessä on kuitenkin tonnin kone ja itse en ole vikaa aiheuttanut.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
EU:ssa takuuaika on kaksi vuotta.
https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/consumer-c…
Koskeeko tuo myös sitä, kun se on hankittu myymälästä?
Jos kyseessä on ohjelmistosta (vaikkapa käyttöjärjestelmästä) johtuva vika ei sitä koske takuut.
Jos kone on fyysisesti rikki tuo takuu on se kertomasi eli 1 vuosi eikä ole enää voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on ohjelmistosta (vaikkapa käyttöjärjestelmästä) johtuva vika ei sitä koske takuut.
Jos kone on fyysisesti rikki tuo takuu on se kertomasi eli 1 vuosi eikä ole enää voimassa.
Takuu ei ole voimassa, kuluttajansuoja on kuitenkin voimassa selvästi sitä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on ohjelmistosta (vaikkapa käyttöjärjestelmästä) johtuva vika ei sitä koske takuut.
Jos kone on fyysisesti rikki tuo takuu on se kertomasi eli 1 vuosi eikä ole enää voimassa.
Takuu ei ole voimassa, kuluttajansuoja on kuitenkin voimassa selvästi sitä pidempään.
Höpön, löpön. Jos tietokoneesta on valmistajan takuu ummessa ja siitä katoaa äänet sen jälkeen, niin onnea matkaan vaan. Varmasti et saa mitään korvausta mistään.
AP:n kaipailema vastuu on myyjän antama vapaaehtoinen lisäetu kuluttajalle, jota kuluttaja ei voi vaatia, jollei siitä ole sovittu. Niiden kesto on 1-3 vuotta.
Mutta siitä vaan vänkkäämän jämyn kanssa. Ei minua ole kenenkään pakko uskoa ja aikansa voi käyttää ihan miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on ohjelmistosta (vaikkapa käyttöjärjestelmästä) johtuva vika ei sitä koske takuut.
Jos kone on fyysisesti rikki tuo takuu on se kertomasi eli 1 vuosi eikä ole enää voimassa.
Takuu ei ole voimassa, kuluttajansuoja on kuitenkin voimassa selvästi sitä pidempään.
Hyvä, jos pitää paikkansa. Huomautanko tästä siellä myymälässä?
Ap
Tämä ketjutuo todella hyvin mieleen sen miksi teen IT-kauppaa ainoastaan B2B-maailmassa :D
Yksityisasiakkaan mielestä jokaiseen härpäkkeeseen kuuluu elinikäinen takuu ja käyttäjätuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on ohjelmistosta (vaikkapa käyttöjärjestelmästä) johtuva vika ei sitä koske takuut.
Jos kone on fyysisesti rikki tuo takuu on se kertomasi eli 1 vuosi eikä ole enää voimassa.
Takuu ei ole voimassa, kuluttajansuoja on kuitenkin voimassa selvästi sitä pidempään.
Hyvä, jos pitää paikkansa. Huomautanko tästä siellä myymälässä?
Ap
Huomauta vaan. Mitään hyötyä siitä ei ole. Mikä tarkalleen ottaen on nyt se "kuluttajansuoja", johon ajattelit vedota?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketjutuo todella hyvin mieleen sen miksi teen IT-kauppaa ainoastaan B2B-maailmassa :D
Yksityisasiakkaan mielestä jokaiseen härpäkkeeseen kuuluu elinikäinen takuu ja käyttäjätuki.
No ihan asiallisesti kysyin. Ehkä parempi, ettet tosiaan tee töitäsi kasvokkain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU:ssa takuuaika on kaksi vuotta.
https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/consumer-c…
Koskeeko tuo myös sitä, kun se on hankittu myymälästä?
Ei koske. Pitää tilata suoraan EU:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketjutuo todella hyvin mieleen sen miksi teen IT-kauppaa ainoastaan B2B-maailmassa :D
Yksityisasiakkaan mielestä jokaiseen härpäkkeeseen kuuluu elinikäinen takuu ja käyttäjätuki.
No ihan asiallisesti kysyin. Ehkä parempi, ettet tosiaan tee töitäsi kasvokkain.
Ap
Kyllä teen, mutta yrityspuolella, jossa ihmiset ovat oikeasti perillä kauppaan liittyvistä asioista.
Jaahas. Taas se alkoi. En tule valtiolle edelleenkään töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU:ssa takuuaika on kaksi vuotta.
https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/consumer-c…
Koskeeko tuo myös sitä, kun se on hankittu myymälästä?
Ei koske. Pitää tilata suoraan EU:sta.
Just.
"Kun elinkeinonharjoittaja myy tavaran tai palvelun kuluttajalle verkossa tai muuten etämyyntinä (esimerkiksi puhelimitse tai postimyynnissä) tai muualla kuin myymälässä (esimerkiksi ovelta ovelle), kuluttajalla on oikeus palauttaa tuote tai peruuttaa palvelun tilaus 14 päivän kuluessa." - Se 2 vuoden takuu -selitys oli suoraan tuon alla, joten siksi kysyin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketjutuo todella hyvin mieleen sen miksi teen IT-kauppaa ainoastaan B2B-maailmassa :D
Yksityisasiakkaan mielestä jokaiseen härpäkkeeseen kuuluu elinikäinen takuu ja käyttäjätuki.
No ihan asiallisesti kysyin. Ehkä parempi, ettet tosiaan tee töitäsi kasvokkain.
Ap
Kyllä teen, mutta yrityspuolella, jossa ihmiset ovat oikeasti perillä kauppaan liittyvistä asioista.
Kuule aika vaikeaa on nuorena ihmisenä olla kaikesta perillä, jos kukaan ei koskaan neuvo. Että kiitos vaan avusta.
Ap
Eikös maahantuojankin pitäisi antaa joku takuu vielä myyjäliikkeen jälkeen.
Ja sitten pikku vinkki vielä.
Varsinkin kun ostatte kannettavan tietokoneen, joka on siirtelyn yms. takia vikaantuu huomattavasti helpommin kuin pönttö-PC, niin ottakaa nyt JMLTA siihen se 3 vuoden muutamia kymppejä maksava jatkotakuu!!!
Takuuilmoitusta kun teette ja se noheva palveluhenkilö alkaa kysellä, että onko laite koskaan tippunut tai saanut jostain vähän kosteutta vastaatte aina, että ei koskaan ja sitä on säilytetty pumpulissa kassakaapissa käytön välillä ja sitten se vaan lakkasi toimimasta.
Nämä ns. pro.tippejä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten pikku vinkki vielä.
Varsinkin kun ostatte kannettavan tietokoneen, joka on siirtelyn yms. takia vikaantuu huomattavasti helpommin kuin pönttö-PC, niin ottakaa nyt JMLTA siihen se 3 vuoden muutamia kymppejä maksava jatkotakuu!!!
Takuuilmoitusta kun teette ja se noheva palveluhenkilö alkaa kysellä, että onko laite koskaan tippunut tai saanut jostain vähän kosteutta vastaatte aina, että ei koskaan ja sitä on säilytetty pumpulissa kassakaapissa käytön välillä ja sitten se vaan lakkasi toimimasta.
Nämä ns. pro.tippejä.
Olin alaikäinen, kun se hankittiin. En paljoa voinut asiaan vaikuttaa, mutta joo, olisi pitänyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten pikku vinkki vielä.
Varsinkin kun ostatte kannettavan tietokoneen, joka on siirtelyn yms. takia vikaantuu huomattavasti helpommin kuin pönttö-PC, niin ottakaa nyt JMLTA siihen se 3 vuoden muutamia kymppejä maksava jatkotakuu!!!
Takuuilmoitusta kun teette ja se noheva palveluhenkilö alkaa kysellä, että onko laite koskaan tippunut tai saanut jostain vähän kosteutta vastaatte aina, että ei koskaan ja sitä on säilytetty pumpulissa kassakaapissa käytön välillä ja sitten se vaan lakkasi toimimasta.
Nämä ns. pro.tippejä.
Olin alaikäinen, kun se hankittiin. En paljoa voinut asiaan vaikuttaa, mutta joo, olisi pitänyt.
Ap
Olen saattanut kuulostaa tylyltä, mutta harmittavaahan tuo on. Oletko aivan 100% varma ettei kyseessä ole ajuriongelma tai muu softavika? Ne ovat aina korjattavissa.
Veikkaan, että kone on ihan ehjä. Ap vain mutettanut äänet tai säätänyt jotain muuta käyttiksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on ohjelmistosta (vaikkapa käyttöjärjestelmästä) johtuva vika ei sitä koske takuut.
Jos kone on fyysisesti rikki tuo takuu on se kertomasi eli 1 vuosi eikä ole enää voimassa.
Takuu ei ole voimassa, kuluttajansuoja on kuitenkin voimassa selvästi sitä pidempään.
Höpön, löpön. Jos tietokoneesta on valmistajan takuu ummessa ja siitä katoaa äänet sen jälkeen, niin onnea matkaan vaan. Varmasti et saa mitään korvausta mistään.
AP:n kaipailema vastuu on myyjän antama vapaaehtoinen lisäetu kuluttajalle, jota kuluttaja ei voi vaatia, jollei siitä ole sovittu. Niiden kesto on 1-3 vuotta.
Mutta siitä vaan vänkkäämän jämyn kanssa. Ei minua ole kenenkään pakko uskoa ja aikansa voi käyttää ihan miten haluaa.
Mites kotivakuutuksesta?
EU:ssa takuuaika on kaksi vuotta.
https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/consumer-c…