Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta

Vierailija
29.03.2021 |

... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.

Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.

Kommentit (835)

Vierailija
761/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten tarve haukkua omaa maataan ja hehkuttaa kaikkea muuta. Ei siinä sen kummempaa. Itse olen asunut monessa eri maassa, mutta Suomi on kyllä monessa asiassa paras.

Siihen en osaa vastata, millä suomalaisten perusnegatiivisesta asenteesta pääsisi eroon.

mehän olemme jälleen maailman onnellisin kansa ?????

Vierailija
762/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Somaliaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt asunut Suomessa yli 64 vuotta!

Vierailija
764/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä me sitten oikeasti ollaankin maailman onnellisimpia? Olisi super ärsyttävää käydä joka päivä huonossa suihkussa. Kunnon suihku auttaa jaksamaan kummasti.

Vierailija
765/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me sitten oikeasti ollaankin maailman onnellisimpia? Olisi super ärsyttävää käydä joka päivä huonossa suihkussa. Kunnon suihku auttaa jaksamaan kummasti.

Kyllä se on ärsyttävää. Kaikkeen tosin tottuu, muutaman vuoden jälkeen ei enää ärsyttänyt juurikaan. Kääntyi sitten niin päin, että Suomessa yllättyi suihkussa todella positiivisesti.

Ja kuntosalilla oli onneksi parempi suihku, Suomen tasoa about.

Vierailija
766/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiiätkö tässä ollaan OIKEASTI melko lailla asian ytimessä. Muuallakin asuneena koen, että suomalaiset eivät ihan oikeasti tajua, miten hyvin heillä on asiat, mistä johtuen he valittavat ihan mielettömän pienistä asioista ja tosissaan kuvittelevat, että muualla on paremmin.

Vierailija
767/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa on vuodessa keskimäärin 109 sateista päivää.

Helsingissä on vuodessa keskimäärin 190 sateista päivää.

Johtopäätös: Briteissä sataa aina. 😉

Olen asunut Lontoossa ja Skotlannissa. Totesin itsekin, että Lontoossa ei ole yhtään niin sateista kuin väitetään, siellä on oikeasti hyvin kaunis ilma suuren osan vuodesta. (Lähinnä marras-tammikuu on kyllä aika ankea väli.)

Sen sijaan GLASGOW. Siinä on oikeasti sateinen kaupunki. (223 sateista päivää ekan löytämäni nettitilaston mukaan, ja tuntuu kyllä vieläkin enemmältä. :D)

Sisältääköhän noi Helsingin sadepäivät myös lumisadepäivät? Lumisateessa kävely ei ole ollenkaan niin ikävää kuin vesisateessa kävely.

Vierailija
768/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa on vuodessa keskimäärin 109 sateista päivää.

Helsingissä on vuodessa keskimäärin 190 sateista päivää.

Johtopäätös: Briteissä sataa aina. 😉

Olen asunut Lontoossa ja Skotlannissa. Totesin itsekin, että Lontoossa ei ole yhtään niin sateista kuin väitetään, siellä on oikeasti hyvin kaunis ilma suuren osan vuodesta. (Lähinnä marras-tammikuu on kyllä aika ankea väli.)

Sen sijaan GLASGOW. Siinä on oikeasti sateinen kaupunki. (223 sateista päivää ekan löytämäni nettitilaston mukaan, ja tuntuu kyllä vieläkin enemmältä. :D)

Sisältääköhän noi Helsingin sadepäivät myös lumisadepäivät? Lumisateessa kävely ei ole ollenkaan niin ikävää kuin vesisateessa kävely.

Kyllä varmasti sisältää, ei siinä varmaan erotella lämpötilan mukaan ja muutenhan tuo ei olisi mahdollistakaan varmaan. :D

Mutta Suomen sadepäivät ovat sateisempia kuin Britannian sadepäivät. Suomessa on yleensä koko päivä sateinen tai ainakin pilvinen, kun taas Britanniassa voi olla vain pari nopeaa sadekuuroa ja muu päivä aurinkoinen. Eli siellä sää vaihtelee paljon enemmän. Ei Lontoossa minusta ole keskimäärin ankean paljoa sadetta, jos siellä esimerkiksi vuoden asuu.

Vierailija
769/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

UK:ssa on ihan virallisestikin neljä maata ja elämäntapa mielessä ainakin kaksi, Lontoo ja muu Britannia.

Arkitodellisuudet vaihtelevat melkoisesti sijainnista riippuen, jossain määrin myös Lontoon sisälläkin alueittain.

Mielestäni kelit ovat mainettaan paremmat ja rahalla selviää hometaloista ym. puutteellisuuksista.

UK kansallinen ruokalaji on muuten Chicken Tikka Masala, ei hassumpaa mättöä.

Vierailija
770/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiiätkö tässä ollaan OIKEASTI melko lailla asian ytimessä. Muuallakin asuneena koen, että suomalaiset eivät ihan oikeasti tajua, miten hyvin heillä on asiat, mistä johtuen he valittavat ihan mielettömän pienistä asioista ja tosissaan kuvittelevat, että muualla on paremmin.

Jep, juuri näin. Itsekin olen asunut ulkomailla useassa eri maassa (muun muassa Singaporessa) yhteensä liki 20 vuotta. Usein sellaiset seikat, jotka tekevät tietystä maasta miellyttävän (lue: toimivan, turvallisen, vapaan, riittävän tasa-arvoisen), eivät liity samoihin seikkoihin, mitkä turistina ihastuttavat.

Vierailija
771/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri näin. Itsekin olen asunut ulkomailla useassa eri maassa (muun muassa Singaporessa) yhteensä liki 20 vuotta. Usein sellaiset seikat, jotka tekevät tietystä maasta miellyttävän (lue: toimivan, turvallisen, vapaan, riittävän tasa-arvoisen), eivät liity samoihin seikkoihin, mitkä turistina ihastuttavat.

Jos nyt siitä puhutaan, että missä on onnellisinta asua, niin vissi ero Suomen ja Britannian välillä on se, että täällä 7v muksutkin kulkee itsekseen kouluun ja ehkä tuota pienemmätkin pyörii itsekseen pitkin pihoja ilman valvontaa lähes koko maassa (ehkä nyt ei Helsingin ydinkaupungissa liikenteen vuoksi, tai jotain Itä-Helsinkiäkin vähän miettisin...). Britanniassa virallinen ohjeistus on, ettei alle 12-vuotiasta tule jättää ilman valvontaa (koko maassa), vaan vanhempien on koko ajan oltava muksujensa iholla. Kertoo aika paljon turvallisuudesta ja vapaudesta.

Vierailija
772/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

UK:ssa on ihan virallisestikin neljä maata ja elämäntapa mielessä ainakin kaksi, Lontoo ja muu Britannia.

Arkitodellisuudet vaihtelevat melkoisesti sijainnista riippuen, jossain määrin myös Lontoon sisälläkin alueittain.

Mielestäni kelit ovat mainettaan paremmat ja rahalla selviää hometaloista ym. puutteellisuuksista.

On kyllä "kohtalaisen" vahva argumentti myös fish & chipsin puolesta. Sanoisin sitä edelleen kansalliseksi ruokalajiksi kumminkin. Ei oo chip shopit konkkaan menossa. :D

Vierailija
773/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen. Mä en tajua, miksi brittiruokaa niin moititaan. Sieltähän saa vaikka mitä ja todella hyvääkin ruokaa. Mm. olin oikein laadukkaassa japanilaisravintolassa, ja noita curryjä he tekevät itsekin kotona, koska se on tosiaan kansallisruoaksi Intiasta tuotu. Ravintoloista saa todella hyviä juttuja, koska siellä on kilpailua paljon enemmän kuin täällä. Mm. elämäni parhaat kebabit olen syönyt Britanniassa, ja olen sentään asunut Saksassakin, jossa paljon turkkilaisia, ja Turkissakin käynyt. Eikä siinä Fish & Chips annoksessakaan mitään vikaa sinänsä maun puolesta ole, jos joskus tekee vähän epäterveellisempää mieli.

Vierailija
774/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten tarve haukkua omaa maataan ja hehkuttaa kaikkea muuta. Ei siinä sen kummempaa. Itse olen asunut monessa eri maassa, mutta Suomi on kyllä monessa asiassa paras.

Siihen en osaa vastata, millä suomalaisten perusnegatiivisesta asenteesta pääsisi eroon.

mehän olemme jälleen maailman onnellisin kansa ?????

Mitä vikaa perusnegatiivisuudessa on? Loppujen lopuksi täyttä realismia josta voi olla onnessaan.

Vierailija
775/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen. Mä en tajua, miksi brittiruokaa niin moititaan. Sieltähän saa vaikka mitä ja todella hyvääkin ruokaa. Mm. olin oikein laadukkaassa japanilaisravintolassa, ja noita curryjä he tekevät itsekin kotona, koska se on tosiaan kansallisruoaksi Intiasta tuotu. Ravintoloista saa todella hyviä juttuja, koska siellä on kilpailua paljon enemmän kuin täällä. Mm. elämäni parhaat kebabit olen syönyt Britanniassa, ja olen sentään asunut Saksassakin, jossa paljon tu

Se on varmaan sellainen ikivanha maine, joka tulee siitä, että perinteiset brittiruoat ajalta ennen kolonialismia eivät mitenkään kovin hehkeitä, tai myöskään terveellisiä, olleet. Nykyään Britanniasta saa vaikka mitä hyvää muualta sinne tullutta ruokaa.

Vierailija
776/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut Tanskassa kaikkein parasta ruokaa. Mutta mun vertailukohteet nyt onkin vain pohjoismaat ja Suomi.

Vierailija
777/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut Tanskassa kaikkein parasta ruokaa. Mutta mun vertailukohteet nyt onkin vain pohjoismaat ja Suomi.

Kiva kumminkin, että läksit rohkeasti kirjoittelemaan Britanniaa koskevaan ketjuun. :D

Vierailija
778/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt siitä puhutaan, että missä on onnellisinta asua, niin vissi ero Suomen ja Britannian välillä on se, että täällä 7v muksutkin kulkee itsekseen kouluun ja ehkä tuota pienemmätkin pyörii itsekseen pitkin pihoja ilman valvontaa lähes koko maassa (ehkä nyt ei Helsingin ydinkaupungissa liikenteen vuoksi, tai jotain Itä-Helsinkiäkin vähän miettisin...). Britanniassa virallinen ohjeistus on, ettei alle 12-vuotiasta tule jättää ilman valvontaa (koko maassa), vaan vanhempien on koko ajan oltava muksujensa iholla. Kertoo aika paljon turvallisuudesta ja vapaudesta.

Eihän tuo virallinen alle 12v ohjeistus sitä tarkoita.

Siellä sanotaan: "children under 12 are rarely mature enough to be left alone for a long period of time"

https://www.gov.uk/law-on-leaving-your-child-home-alone

Missään ei siis sanota ettei alle 12v saisi hetkeäkään olla ilman vanhempiaan, vaan puhutaan pitkistä ajoista. Tarkkaa määritelmää tälle ajalle tai iälle ei laissa ole.

Vierailija
779/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Lontoossa reilu 5 vuotta ja viihdyn kyllä hyvin! Muusta Britanniasta on kokemusta lähinnä turistireissuilta niin en osaa niistä niin kertoa.

Sää on mielestäni parempi kuin Helsingissä, en kanna sateenvarjoa mukana juuri koskaan ja vain muutamia kertoja olen kastunut ja siellä ei sada yhtään niin paljon ku pelotellaan. Ihanaa kun kevät tulee aiemmin ja on lämmin, tammikuussakin voi aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja on keväinen fiilis vaikka lämpötila vain pari astetta. Kesät ovat aika lämpimiä nykyisin, ilmastonmuutos näkynee.

Sanoisin, että Lontoossa viihtyminen riippuu paljon elämäntyylistä ja -vaiheesta. Minusta on ihana kun ympärillä on elämää, paljon erilaisia naapurustoja mihin tutustua, valtavasti tekemistä mitä ikinä haluaakaan! Varsinkin jos ei elä perinteistä ydinperhe-elämää, niin löytyy helpommin saman henkisiä ihmisiä ja ihmiset uskaltavat olla omia itsejään. Ihmisiin on helpompaa tutustua ja on enemmän sellaista että kutsutaan kaverin kaveritkin mukaan. Brittien huumori on aika samanlaista kuin suomalaisten, kuivaa ja sarkastista monella.

En ole ikinä asunut missään murjussa vaikka vuokralla olenkin ollut pitkään, suihkut on aina toimineet ja vanhoissa taloissa on kylmempi kuin Suomessa, mutta ei se isoa osaa vuodesta häiritse. NHS on omalla kohdalla toiminut hyvin ja oon päässyt nopeasti lääkäriin tarvittaessa, lisäksi on työpaikan kautta vakuutus.

Uskon kyllä, että esim. ansiosidonnaisen puute yms. asiat voivat alkaa tuntua jossain vaiheessa, lisäksi nurseryt maksavat paljon. Mutta nyt nautin elämästä, vapaa-ajan ja työelämän mahdollisuuksista, nopeista yhteyksistä Keski-Eurooppaan, kansainvälisestä menosta, ihanista ravintoloista ja hauskoista tapahtumista. Tykkään!

Vierailija
780/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen. Mä en tajua, miksi brittiruokaa niin moititaan. Sieltähän saa vaikka mitä ja todella hyvääkin ruokaa. Mm. olin oikein laadukkaassa japanilaisravintolassa, ja noita curryjä he tekevät itsekin kotona, koska se on tosiaan kansallisruoaksi Intiasta tuotu. Ravintoloista saa todella hyviä juttuja, koska siellä on kilpailua paljon enemmän kuin täällä. Mm. elämäni parhaat kebabit olen syönyt Britanniassa, j

Ehkä se pie & mash on vähän erikoinen annos. Ei välttämättä aina ihan herkkutaivas :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan