Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta

Vierailija
29.03.2021 |

... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.

Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.

Kommentit (835)

Vierailija
781/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me sitten oikeasti ollaankin maailman onnellisimpia? Olisi super ärsyttävää käydä joka päivä huonossa suihkussa. Kunnon suihku auttaa jaksamaan kummasti.

Tiiätkö tässä ollaan OIKEASTI melko lailla asian ytimessä. Muuallakin asuneena koen, että suomalaiset eivät ihan oikeasti tajua, miten hyvin heillä on asiat, mistä johtuen he valittavat ihan mielettömän pienistä asioista ja tosissaan kuvittelevat, että muualla on paremmin.

Jep, juuri näin. Itsekin olen asunut ulkomailla useassa eri maassa (muun muassa Singaporessa) yhteensä liki 20 vuotta. Usein sellaiset seikat, jotka tekevät tietystä maasta miellyttävän (lue: toimivan, turvallisen, vapaan, riittävän tasa-arvoisen), eivät liity samoihin seikk

Home alone on vähän eri asia kuin että saako kulkea kylillä itsekseen. Suomessa nyt oletetaan, että jo 7v pärjää iltapäivällä 4h yksin kotona, ja saavat myös kulkea vapaasti. Koulut ja aamu- ja iltapäiväkerhot Briteissä kyllä edellyttävät, että alle 12v viedään ja tuodaan.

Vierailija
782/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut Tanskassa kaikkein parasta ruokaa. Mutta mun vertailukohteet nyt onkin vain pohjoismaat ja Suomi.

Kiva kumminkin, että läksit rohkeasti kirjoittelemaan Britanniaa koskevaan ketjuun. :D

Eikö vaan? :D En mä muuten mutta kun tuossa oli puhetta jo Saksasta ja Ranskastakin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britanniassa olisi kiva asua jossain maaseudulla, mutta ei missään isossa kaupungissa tai pikkukaupungin keskustassa kylmässä kivitalossa, jossa on talvella +4 astetta lämmintä ja vetää jokaisesta ikkunasta.

Asuin 16 kuukautta Coventryssa juuri tällaisessa homeloukussa. Talvella piti ikkunoiden karmeihin laittaa pyyhkeitä tai silikoonia, koska muuten oli koko ajan kauhea veto. Joka aamu sai herärä nenä tukossa ja öisin kuumavesipullo oli ehdoton, että sängyssä oli vähän lämmin. Kylpyhuoneessa oli kokolattiamatto, jonka alla muhi varmasti hieno yllätys.

Mutta mun työkaverin vanhemmilla oli ihana talo Coventryn laitamilla ja kävin siellä pari kertaa kesällä. Oikein idyllistä maaseutua.

Sisko oli aikanaan 3 vuotta samoilla seuduilla, eikä voinut parhaalla tahdollakaan tajuta, miksi kylppärissä ja vessassa oli todella kokolattiamatto - sairasta touhua! Siellä varmaan on muhinut laaja ja monipuolinen eliöstä, argh!

Vierailija
784/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, Londonistan!

Vierailija
785/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me sitten oikeasti ollaankin maailman onnellisimpia? Olisi super ärsyttävää käydä joka päivä huonossa suihkussa. Kunnon suihku auttaa jaksamaan kummasti.

Tiiätkö tässä ollaan OIKEASTI melko lailla asian ytimessä. Muuallakin asuneena koen, että suomalaiset eivät ihan oikeasti tajua, miten hyvin heillä on asiat, mistä johtuen he valittavat ihan mielettömän pienistä asioista ja tosissaan kuvittelevat, että muualla on paremmin.

Jep, juuri näin. Itsekin olen asunut ulkomailla useassa eri maassa (muun muassa Singaporessa) yhteensä liki 20 vuotta. Usein sellaiset seikat, jotka tekevät tietystä maasta miellyttävän (lue: toimivan, turvallisen, vapaan, rii

Home alone on vähän eri asia kuin että saako kulkea kylillä itsekseen. Suomessa nyt oletetaan, että jo 7v pärjää iltapäivällä 4h yksin kotona, ja saavat myös kulkea vapaasti. Koulut ja aamu- ja iltapäiväkerhot Briteissä kyllä edellyttävät, että alle 12v viedään ja tuodaan.

Ei edellytetä, koska tähänkään ei ole mitään tarkkaa lain määräämää rajaa. Briteissä toki pienimmät koululaiset viedään ja haetaan koulusta, koska koulu alkaa nuorempana kuin Suomessa. Monet vähän vanhemmatkin lapset saatetaan kouluun tai haetaan koulusta, koska niin on usein tapana, monissa kouluissa kannustetaan siihen ja se on samalla vanhemmille ja lapsille yhteinen hetki. Mutta kyllä ne isommat koululaiset kulkee jo ihan itsekseen tai kaverien kanssa kouluun. Tietty tähän kaikkeen vaikuttaa esimerkiksi se millainen lapsen koulumatka on.

Vierailija
786/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri näin. Itsekin olen asunut ulkomailla useassa eri maassa (muun muassa Singaporessa) yhteensä liki 20 vuotta. Usein sellaiset seikat, jotka tekevät tietystä maasta mie

Ei edellytetä, koska tähänkään ei ole mitään tarkkaa lain määräämää rajaa. Briteissä toki pienimmät koululaiset viedään ja haetaan koulusta, koska koulu alkaa nuorempana kuin Suomessa. Monet vähän vanhemmatkin lapset saatetaan kouluun tai haetaan koulusta, koska niin on usein tapana, monissa kouluissa kannustetaan siihen ja se on samalla vanhemmille ja lapsille yhteinen hetki. Mutta kyllä ne isommat koululaiset kulkee jo ihan itsekseen tai kaverien kanssa kouluun. Tietty tähän kaikkeen vaikuttaa esimerkiksi se millainen lapsen koulumatka on.

Niin ja tosiaan kouluilla voi olla omia suositusikärajoja mihin asti lapsen pitää kulkea valvotusti kouluun ja kotiin. Esimerkiksi sisarusten lasten koulussa tämä ikäraja taisi olla 8v. Mutta nekin on tosiaan vain suosituksia ja vaihtelevat koulusta ja alueestakin riippuen, eikä niillä ole tekemistä varsinaisen lain kanssa. Tietty myös esimerkiksi aivan koulun vieressä asuva lapsi voi alkaa harjoitella kouluun yksin kulkemista aiemmin kuin pitkän ja vilkasliikenteisen koulumatkan kulkeva.

Vierailija
787/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Koreaan seuraavaksi? Yritä edes, jos sinut kelpuutettaisiin.

Vierailija
788/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, Londonistan!

Londonium.

Vierailija
789/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Lontoo on vaan niin brittiläinen ja tunnelmallinen paikka vaikka olen vain turistina siellä vieraillut.

"Brittiläinen"?

Lontoota ei nykyään juuri Kairosta erota...

Vierailija
790/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah, Londonistan!

Londonium.

Lin Dun ( "Järvilinna", vanhin tunnettu kelttiläinen nimi. Tuskin kukaan nyky-asukeista tietää tätä! )

> Londinium ( edellinen latinalaistettu roomalaisvalloituksen jälkeen )

> Londres / Loundres ( normanniranskaksi Gillaume le Batardin valloituksen 1066 jälkeen )

> London ( 'englantilaistettu' muoto edellisestä )

> Londonabad ( pakistanilaisten massamuuton jälkeen 60-luvulla )

> Londonistan ( nykyään, kun siirtomaat ovat seuranneet vainoamaan valloittajaansa )

Vierailija
791/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä kelpaisi brittien sää, vuodenajat ja kasvuolosuhteet. Nehän kasvattaa puutarhoissa syötävääkin läpi vuoden ja kevät alkaa jo helmikuussa. Välillä vähän hymähtelen, kun puhuvat ankarista kasvuolosuhteista ja pitkästä talvesta. Se on niin kovin suhteellista... 

Vierailija
792/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on nyt siinä, että mies pitää paikasta ja haluaa jäädä. Itsestä tuntuu siltä että en kestä tätä ilmastoa enää. Huvittaa, kuinka jotkut puhuvat siitä kuinka Suomessa on pimeää. Joo, niin on talviaikaan, mutta niin on täälläkin. Vaikka valoisa aika kestää täällä pidempään niin kuitenkn se ei ole valoisaa aikaa vaan harmaata aikaa. Suomessa talvella voi olla todella aurinkoisia päiviä ja lunta. Täällä on ikuinen syksy, eikä kunnon kesää varmaan koskaan

En toki tiedä missä asut, mutta ainakin siellä etelämpänä on todellakin kunnon kesät ja alkavatkin vielä aiemmin ja kestävät pidempään. En allekirjoita tuota sääväitettä ollenkaan. Asuin itse vuosia Lontoosta vähän pohjoiseen. 

Ei Suomessakaan etelässä aina ole lunta ja aurinkoiset päivät menevät päivätyössä ohi joka tapauksessa kun aurinko on taivaalla vain kun on töissä. Oma kaamosmasennus paranee jo siellä vähän Lontoosta pohjoiseen!

Mutta toki siellä viihtymiseen tarvitsen itsekin kunnolla lämmitetyn talon. Moni asuu aivan karmivan kylmissä asunnoissa, silloin on todellakin aina kylmä. 

Mutta näin me vaan koetaan asiat eri tavalla :) 

- paluumuuttaja

Vierailija
793/835 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyllä kelpaisi brittien sää, vuodenajat ja kasvuolosuhteet. Nehän kasvattaa puutarhoissa syötävääkin läpi vuoden ja kevät alkaa jo helmikuussa. Välillä vähän hymähtelen, kun puhuvat ankarista kasvuolosuhteista ja pitkästä talvesta. Se on niin kovin suhteellista... 

Aih, kaikki ihana brittiläinen ruoka! Hevi-osastojen valikoima on laadultaan ja laajuudeltaan ihan toisessa kertaluokassa kuin Suomessa. Briteissä kasvaa upeat kotimaiset päärynät ja luumut, ja etenkin salaatit saavat suomalaiset kollegansa näyttämään tosi aneemisilta. Suomessa tavataan hehkuttaa, että täällä on maailman parhaat marjat, mutta kyllä brittiläiset vadelmat, karhunvatukka ja mustaherukat ovat minun suosikkejani. Ja toki jos on puutarhurin vikaa, on Briteissä aivan toisenlainen maailma kuin Suomessa.

Suomalaiseen broileriin olin siihen asti tyytyväinen, kunnes söin brittiläistä. Sen jälkeen suomalainen versio on ollut sitkeää ja kovaa. En tiedä onko kyseessä joku eri tipulaji eri maissa vai onko kyse ravinnosta ja olosuhteista. Ja jos ei halua itse kokkailla, brittiläisistä supermarketeista löytyy hurjat valikoimat valmista tuoretta ruokaa (toki niitä eineksiä ja säilykepurkkeja löytyy myös laajempi valikoima, jos kuka sellaista haluaa). M&S:ltä löytyy ihan aina valikoimista monenlaista valmista tuoretta ihanaa hedelmäsalaattia, pilkottua hedelmää ja marjakimaraa, jotka ovat minulle tehneet terveellisestä syömisestä nii-in paljon helpompaa ja maistuvampaa. 

Ja toki suomalaisten tulee vaan haukkua että hyi brittiläistä ruokaa, täällä makkarapottu- ja makaronimaassa se ruoka on hyvää 😀

Vierailija
794/835 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiläisistä kouluista ottaisin mielelläni Suomeen sen käytännön, että opettaja ja rehtori ovat aamuisin vastaanottamassa oppilaat ja tervehtivät jokaista erikseen. Pienet kun tuodaan kouluun niin siinä pääsee muuten pedagogi näkemään paljon perheen dynamiikasta ja voinnista.

Samoin brittiläiset koulupuvut ottaisin kyllä mielelläni Suomessakin käyttöön. Lapsia ja nuoria tulisi ohjata pois siitä maailmasta, jossa keskitytään siihen mikä on muodissa ja näyttää hyvältä ja se kellä ei ole trendijuttuja on jotenkin huonompi tai suorastaan nolompi. Koulupuvut ovat eri-ikäisillä erilaiset ja pienten koululaisten puvut ovat hyvinkin rennot ja päällä mukavat tyyliin pikeepaita, collegehousut ja tennarit. Ei koulupuvut toki kaikkea kiusaamista poista mutta vähentävät sitä kovasti.

Vierailija
795/835 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aih, kaikki ihana brittiläinen ruoka! Hevi-osastojen valikoima on laadultaan ja laajuudeltaan ihan toisessa kertaluokassa kuin Suomessa. Briteissä kasvaa upeat kotimaiset päärynät ja luumut, ja etenkin salaatit saavat suomalaiset kollegansa näyttämään tosi aneemisilta. Suomessa tavataan hehkuttaa, että täällä on maailman parhaat marjat, mutta kyllä brittiläiset vadelmat, karhunvatukka ja mustaherukat ovat minun suosikkejani. Ja toki jos on puutarhurin vikaa, on Briteissä aivan toisenlainen maailma kuin Suomessa.

Suomalaiseen broileriin olin siihen asti tyytyväinen, kunnes söin brittiläistä

Ai tavallisten brittimarkettien heviosastojako pidät hyvinä? Tästä ei käy varmuudella ilmi, oletko joskus asunut siellä itse, mutta jos olet vain turistina käynyt, olet ehkä vain sattunut keskivertoa hervottomasti parempaan kauppaan. Tavallisen marketin tavallinen heviosasto on Britanniassa kyllä Suomen vastaavaa pienempi ja huonompi. Valikoima on yleensä suppeampi ja vähän kaikki tuppaa olemaan yksittäispakattua.

Britanniassa on toisaalta enemmän eri hintaluokkien marketteja kuin Suomessa, ja ehkä olet jossain kalliimmassa kuten Marks & Spencerillä käynyt.

Vierailija
796/835 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brittiläisistä kouluista ottaisin mielelläni Suomeen sen käytännön, että opettaja ja rehtori ovat aamuisin vastaanottamassa oppilaat ja tervehtivät jokaista erikseen. Pienet kun tuodaan kouluun niin siinä pääsee muuten pedagogi näkemään paljon perheen dynamiikasta ja voinnista.

Samoin brittiläiset koulupuvut ottaisin kyllä mielelläni Suomessakin käyttöön. Lapsia ja nuoria tulisi ohjata pois siitä maailmasta, jossa keskitytään siihen mikä on muodissa ja näyttää hyvältä ja se kellä ei ole trendijuttuja on jotenkin huonompi tai suorastaan nolompi. Koulupuvut ovat eri-ikäisillä erilaiset ja pienten koululaisten puvut ovat hyvinkin rennot ja päällä mukavat tyyliin pikeepaita, collegehousut ja tennarit. Ei koulupuvut toki kaikkea kiusaamista poista mutta vähentävät sitä kovasti.

Olen ollut lapsena koulussa missä oli koulupuvut ja en kyllä ottaisi koulupukuja käyttöön Suomessa. Vaikka se puku on periaatteessa sama kaikille, niin osalla on aina siistiä ja uudenuutta, osa oppilaista taas joutuu tyytymään ei niin uuden näköisiin second hand -pukuihin. Ja kyllä, sen eron usein huomaa. Ihan turhaa kuvitella, että lapset ei näitä eroja vertailisi tai asiassa ei syntyisi kilpailua ja kiusaaminen vähenisi jos lapsilla on koulupuvut. Lisäksi Britanniassa koulupuvut on hyvin sukupuolittuneita, tytöille on aina sitä ihmeen mekko- ja hamepakotusta. Inhosin mekkoja ja hameita lapsena. Onneksi puvut sentään oli siniset, niin suostuin käyttämään. Ja onneksi koulupukuja ei ole joka koulussa.

Vierailija
797/835 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin brittipoikaystävä muinoin kertoi, että koulupuvuilla oli sellainen ikävä seuraus, että kun ne olivat heidän kaupunkinsa isoissa kouluissa erilaiset, seurauksena oli sota koulumatkalla. Väärän koulun porukkaa saalistettiin, ja kun kouluja oli neljä, oli aika todennäköistä olla vahvasti alakynnessä. Jostain ne mellakkataidot syntyvät. 

Vierailija
798/835 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin nuo koulupuvutkin voi olla eri laatuisia. Köyhemmät perheet ostaa polyesteriä, varakkaammat merinovillaa, kyllä sen laatueron nuoretkin huomaa.

Vierailija
799/835 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hometta ja mutaa Asuit siis jossain luolassa? Anteeksi nyt mutta Suomihan on hometalojen luvattu maa. 

Vierailija kirjoitti:

Ei herranen aika, siis kyllähän Britanniassa on homeongelmat ihan eri luokkaa. Asut varmaan itse uudessa talossa, et sellaisissa klassisissa viktoriaanisissa viipaletaloissa? Itse niissä asuneena, 3-4 eri paikassa ja kaupungissa, on kyllä ihan tyypillistä, että hometta tyyliin kasvaa nurkissa vähintään kylppärissä. Britit vaan kohauttelee olkiaan, rapsuttelee sitä pois ja pitää normaalina. Ei voi edes verrata Suomen kunnolliseen rakentamiseen.

Olen asunut pariin otteeseen Englannissa ja kahdessa asumuksessa oli hometta, toinen oli edvardinaikainen iso talo ja toinen niitä Lontoon vanhoja rivitaloja, muuten siisti. 1500-luvun maatalossa ei näkynyt kolmen kuukauden aikana - koska oli kesä.

Sama juttu nyt Berliinissä, 1901 rakennettu talo, toki remontoitu ja palvelijanhuone on varastona, mutta esim. ikkunat on alkuperäiset. Mustia, vihreitä ja valkoisia pilkkuja ei vaan voi estää ja sitä tuntuu olevan vähän kaikilla, vähintäänkin kylpyhuoneessa ja ikkunan pielissä. Eikä sille muuta tehdä kuin pestään homeenpoistoaineella ja kuivataan, itse poisteltiin monta vuotta. Nyt sen tekee parin viikon välein käyvä siivooja, joka tosin totesi että "home" ikkunoiden välissä ja puitteissa onkin lähinnä ilmansaasteeseen ja veteen sekoittuneita kuolleita hyönteisiä, niiden munia tai jätöksiä.

Jos hometta on näkyvästi ja sitä ei saa siististi pois niin sitten maalataan päälle omatoimisesti. Tuo on pintahometta ja molemmissa maissa johtunee siitä että kosteutta tulee sisään eikä mitään ilmastointia ole. Lisäksi oman kokemuksen mukaan sekä Briteissä että Saksassa pistetään huoneet tai koko kämppä täysin kylmäksi aina kun siellä ei olla paikalla. Täällä vuokrasopimus velvoittaa tuulettamaan vähintään 2 x 15 min per päivä.

Todetaan nyt lopuksi että tuo pintahome ei ole vaarallista jos sen ei anna levitä. Ei mitään verrattuna suomalaisen kämpän kokemukseen, jossa kosteusvaurion myötä hometta oli kaikissa rakenteissa ja se huomattiin vasta kun makuuhuoneen katto alkoi muuttua vauhdilla mustaksi. 

Vierailija
800/835 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Lontoo on vaan niin brittiläinen ja tunnelmallinen paikka vaikka olen vain turistina siellä vieraillut.

Lontoo ei ole Britannia. Lontoossa asuu niiiin paljon kaikenlaisia kaikenmaalaisia ihmisiä, että on vain sekoitus kaikenmaalaisia ihmisiä. 

Britannianja britiiläisyys löytt kauempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän