Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta
... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.
Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.
Kommentit (835)
Muuta Afganistaniin. Tai Moskovaan.
Sano Fiennesin Ralphille rakkaita terveisiä jos satut törmäämään.<3
yep kun katsoo fiktiivistä Emmerdale -tv-sarjaa niin talot lienevät kuitenkin aitoja, mutta niin rumia. Harmaita kivitaloja. Suomessa navetatkin ovat paremman näköisiä. Aikoinaan 1 viikko Englannissa riitti, hotelli kuin jääkaappi, ei saaneet lämmitystä pattereihin. Lattiat notkui jne.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että talvella meidän pihalla Lontoossa kukki ruusut. Muuten Lontoo oli kyllä aivan karmea paikka asua vähävaraisena. Olin siellä Erasmus-vaihdossa aikoinaan.
Varmaan missä vain voi olla karmeaa vähävaraisena. Ja kivaa hyvävaraisena.
Minä asuin monta vuotta Englannissa. Tosiaan suurin osa vuodesta oli sadetta ja mutaa, ei selviä vuodenaikoja. Melkein joka talossa ikkunanpielet homeessa ja seinät pullistelivat kosteusvaurioista. Julkinen terveydenhuolto täysin ylikuormittunut ja hoitoa miltei mahdoton saada ellei suunnilleen pää kainalossa sairaalaan. Hammaslääkärissä sain järkytyksekseni kamalat harmaat amalgaamipaikat suuhun. Ei tullut mieleenkään, että sellaisia vielä 2020-luvulla käytettäisi. Luokkaerot hirvittävän suuret, työväenluokasta ei juuri pidetä huolta.
Hyviä juttuja oli ihmisten mukavuus ja huumorintaju, varsinkin pohjoisen kaupungeissa. Hienoja historiallisia rakennuksia ja nähtävyyksiä. Pubikulttuuria on myös ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin monta vuotta Englannissa. Tosiaan suurin osa vuodesta oli sadetta ja mutaa, ei selviä vuodenaikoja. Melkein joka talossa ikkunanpielet homeessa ja seinät pullistelivat kosteusvaurioista. Julkinen terveydenhuolto täysin ylikuormittunut ja hoitoa miltei mahdoton saada ellei suunnilleen pää kainalossa sairaalaan. Hammaslääkärissä sain järkytyksekseni kamalat harmaat amalgaamipaikat suuhun. Ei tullut mieleenkään, että sellaisia vielä 2020-luvulla käytettäisi. Luokkaerot hirvittävän suuret, työväenluokasta ei juuri pidetä huolta.
Hyviä juttuja oli ihmisten mukavuus ja huumorintaju, varsinkin pohjoisen kaupungeissa. Hienoja historiallisia rakennuksia ja nähtävyyksiä. Pubikulttuuria on myös ikävä.
Hometta ja mutaa Asuit siis jossain luolassa? Anteeksi nyt mutta Suomihan on hometalojen luvattu maa. Ja ihan vain mainitakseni, terveydenhoito on täällä oikeasti ilmaista, toisinkuin Suomessa. Joskus joutuu jonottamaan, joo, mutta oletan että niin joudut myös Suomessakin. Tuo yleistys särähtää tällaiselle ulkosuomalaiselle jonka hengen NHS - National Health Service - on pelastanut pariin kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hometta ja mutaa Asuit siis jossain luolassa? Anteeksi nyt mutta Suomihan on hometalojen luvattu maa. Ja ihan vain mainitakseni, terveydenhoito on täällä oikeast
Työväenluokkaisessa rivarinaapurustossa Pohjois-Englannissa asuin pitkälti yli 10v. Tämä oli mun rehellinen kokemus, joten turhaan siinä piikittelet.
NHS pelasti minunkin hengen kerran, josta olen kiitollinen. Mutta kun oli vähemmän kiireellistä terveyshuolta, hoitoa oli todella vaikea saada.
-726
Vierailija kirjoitti:
Oho, mulla taas oli yksinomaan hyviä kokemuksia terveydenhuollosta, mutta olenkin asunut vuosien 2002 ja 2012 välillä. Ehkä se on sitten tullut alamäkeä. Mulla on se kokemus, että julkiseen terveydenhuoltoon pääsi tuhat kertaa helpommin, klinikat olivat pieniä ja henkilökohtaisia ja asiakkaista oikeasti huolehdittiin. SIlloin oli siis asiat siellä valovuosia Suomea paremmin. Mutta tosi sääli, jos ei enää. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hometta ja mutaa Asuit siis jossain luolassa? Anteeksi nyt mutta Suomihan on hometalojen luvattu maa. Ja ihan vain mainitakseni, terveydenhoito on täällä oikeast
Ei herranen aika, siis kyllähän Britanniassa on homeongelmat ihan eri luokkaa. Asut varmaan itse uudessa talossa, et sellaisissa klassisissa viktoriaanisissa viipaletaloissa? Itse niissä asuneena, 3-4 eri paikassa ja kaupungissa, on kyllä ihan tyypillistä, että hometta tyyliin kasvaa nurkissa vähintään kylppärissä. Britit vaan kohauttelee olkiaan, rapsuttelee sitä pois ja pitää normaalina. Ei voi edes verrata Suomen kunnolliseen rakentamiseen.
Oi, itse muuttaisin Skotlantiin heti jos voisin. Pidän kylmästä, eikä sade ja tuulikaan haittaa, sen sijaan jäisiä katuja ja pitkää lumista aikaa en voi sietää. Ja siellä on todella, todella kaunista ja ihana kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Oi, itse muuttaisin Skotlantiin heti jos voisin. Pidän kylmästä, eikä sade ja tuulikaan haittaa, sen sijaan jäisiä katuja ja pitkää lumista aikaa en voi sietää. Ja siellä on todella, todella kaunista ja ihana kulttuuri.
Kaksi vuotta Skotlannissa asuneena se mikä minut yllätti oli se, että SISÄTILOISSAKIN on sitten kylmää ja kosteaa, ellei sulla ole rahaa muuttaa kalliiseen moderniin asuntoon. Ja suihkuissa surkea paine. Suomalaiset ovat tottuneet siihen, että sisällä on lämmin ja suihkusta tulee lämmintä vettä. Ne britit käyttää niitä kuumavesipulloja ihan syystä, koska muuten sänkyyn jäätyy.
Britannia on jo asuin stantardeiltaan heikompi kuin Itä-Eurooppa. Ikivanhoja homeasuntoja, ikkunat kosteana talvella, suihkun vedenpaine vitsi, ovien lukot heikkoja siis kaikki on hiton heikko laatuista. Puolalaisetkin nauravat nykyään kokemuksilleen Britanniassa, kuten talon ulkopuoliset vesijohdot. Kaikki moottoriteiden reunat täynnä roskaa.
Euroopan huonoin valtio elää.
Vierailija kirjoitti:
Britannia on jo asuin stantardeiltaan heikompi kuin Itä-Eurooppa. Ikivanhoja homeasuntoja, ikkunat kosteana talvella, suihkun vedenpaine vitsi, ovien lukot heikkoja siis kaikki on hiton heikko laatuista. Puolalaisetkin nauravat nykyään kokemuksilleen Britanniassa, kuten talon ulkopuoliset vesijohdot. Kaikki moottoriteiden reunat täynnä roskaa.
Euroopan huonoin valtio elää.
No vähän liioittelua nyt taas, ja asutko siellä edes, ja jos niin MIKSI? :D
Muutin pois 2014. Edes pyykki ei kuivunut asunnossa, uusi asunto, mutta 6 kk ja huonekalujen takansa seinät mustana homeesta. Surkea valtio ja ilmasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hometta ja mutaa Asuit siis jossain luolassa? Anteeksi nyt mutta Suomihan on hometalojen luvattu maa. Ja ihan va
Ei herranen aika, siis kyllähän Britanniassa on homeongelmat ihan eri luokkaa. Asut varmaan itse uudessa talossa, et sellaisissa klassisissa viktoriaanisissa viipaletaloissa? Itse niissä asuneena, 3-4 eri paikassa ja kaupungissa, on kyllä ihan tyypillistä, että hometta tyyliin kasvaa nurkissa vähintään kylppärissä. Britit vaan kohauttelee olkiaan, rapsuttelee sitä pois ja pitää normaalina. Ei voi edes verrata Suomen kunnolliseen rakentamiseen.
En ole se jolle vastasit, mutta itse en kyllä ikinä ole nähnyt hometta asunnoissa missä olen asunut Britanniassa. Kaikki sellaisia 1800-luvulla tai 1900-luvun alussa rakennettuja riviasuntoja. Ilmeisesti ovat sitten olleet hyvin huollettuja.
Kyllä Britanniassakin nykyään rakennetaan kunnolla, mutta toki joskus 1890-luvulla rakennetusta lähes alkuperäisessä kunnossa olevasta talosta on turha etsiä mitään vesieristeitä kylppäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hometta ja mutaa Asuit siis jossain luolassa? Anteeksi nyt m
Ei taatusti pidä paikkansa, tai olet asunut tosiaan vain uusissa asunnoissa. Kokemuksia Lontoosta-jep, hometta joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Muutin pois 2014. Edes pyykki ei kuivunut asunnossa, uusi asunto, mutta 6 kk ja huonekalujen takansa seinät mustana homeesta. Surkea valtio ja ilmasto.
Brittiläinen home varmaan eroaa suomalaisesta homeesta. Ehkä brittihome on jopa terveellistä?
Riippuu varmaan missä asut. Mun kokemus on, että Suomessa on paljon kilttejä seurakoiria.