Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta

Vierailija
29.03.2021 |

... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.

Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.

Kommentit (835)

Vierailija
741/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin pois 2014. Edes pyykki ei kuivunut asunnossa, uusi asunto, mutta 6 kk ja huonekalujen takansa seinät mustana homeesta. Surkea valtio ja ilmasto.

Joo, yksi yllättävimpiä asioita, joista brittiystäväni ovat yllättyneet Suomessa, on se että asuntoon ripustettu pyykki oikeasti kuivuu. :D

Tietysti kaikki ei ole kämppien eristyksen vika, vaan heillä on oikeasti tosi paljon kosteampi ilmasto, eli ihan vaan ilmankosteus on niin suuri, ellei hanki kotiinsa jotain ilmankuvainta.

Muita hauskoja oli, että he eivät osaa kävellä jäisellä alustalla vaan pyllähtelevät helposti (tajusin vasta silloin, että liukkaalla käveleminen on taito, jonka suomalaiset oppivat tiedostamattaan), ja että heidän mielestään tavalliset suomalaiset suihkut ovat aivan epätodellisen hyviä, kuin luksushotellin suihkuja. Ja heistä meillä on sisätiloissa turhankin kuuma (vaikka olisi vain 20-21 astetta).

Chinaski
742/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin pois 2014. Edes pyykki ei kuivunut asunnossa, uusi asunto, mutta 6 kk ja huonekalujen takansa seinät mustana homeesta. Surkea valtio ja ilmasto.

Joo, yksi yllättävimpiä asioita, joista brittiystäväni ovat yllättyneet Suomessa, on se että asuntoon ripustettu pyykki oikeasti kuivuu. :D

Tietysti kaikki ei ole kämppien eristyksen vika, vaan heillä on oikeasti tosi paljon kosteampi ilmasto, eli ihan vaan ilmankosteus on niin suuri, ellei hanki kotiinsa jotain ilmankuvainta.

Muita hauskoja oli, että he eivät osaa kävellä jäisellä alustalla vaan pyllähtelevät helposti (tajusin vasta silloin, että liukkaalla käveleminen on taito, jonka suomalaiset oppivat tiedostamattaan), ja että heidän mielestään tavalliset suomalaiset suihkut ovat aivan epätodellisen hyviä, kuin luksushotellin suihkuja. Ja heistä meillä on sisätiloissa turhankin kuuma (vaikka olisi vai

Briteissä luksushotelleissakin on surkeat suihkut. Ei vedenpainetta, ei edes kuuma/kylmävesimikseriä. Jääkylmiä ja tulikuumia suihkauksia sinne tänne, kunnes lämmin vesi pian loppuu. Sama muuten Jenkeissä, sielläkään ei saa kunnon suihkua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten tarve haukkua omaa maataan ja hehkuttaa kaikkea muuta. Ei siinä sen kummempaa. Itse olen asunut monessa eri maassa, mutta Suomi on kyllä monessa asiassa paras.

Siihen en osaa vastata, millä suomalaisten perusnegatiivisesta asenteesta pääsisi eroon.

he he, luin ensin että persunegatiivisesta

Vierailija
744/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeeseen liittyen katsoin parisen vuotta sitten dokkarin Brittien köyhistä, ja siellä oli perheellä tuota hometta kylpyhuoneessa ja keittiössä vaikka kuinka, mutta kaupunki ei tarjonnut remppaa vaan heille annettiin maalia mikä kuulemma pitää homeen kurissa. Elikkä aina kun hometta ilmaantui niin maalia vaan päälle uudestaan. 

Home näyttää olevan ihan arkipäivää.

Vierailija
745/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen. Järkyttäviä kämppiä. 

Vierailija
746/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten tarve haukkua omaa maataan ja hehkuttaa kaikkea muuta. Ei siinä sen kummempaa. Itse olen asunut monessa eri maassa, mutta Suomi on kyllä monessa asiassa paras.

Siihen en osaa vastata, millä suomalaisten perusnegatiivisesta asenteesta pääsisi eroon.

No siinäpä se taas tuli. Vassarin valitusta kun Suomi on ikävä maa. 

Vierailija
747/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinäpä se taas tuli. Vassarin valitusta kun Suomi on ikävä maa. 

Niinpä, vassari voisi vaikka kokeilla töitä välillä.

Vierailija
748/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tässä viikon lomalla Lontoossa ja vaihdoimme välissä hotellia. Hämmästyin paria juttua. Ensinnäkin sekoittajien puute hotellien hanoissa. Oli vanhanaikaiset kahden ottimen systeemit suihkussa ja lavuaarien hanoissa. Helvatti mitä säätämistä kuin 70-luvulla lapsuudessani..... 

Sängyssä ei tietenkään pussilakanaa, vaan huopa ja lakana sen suojana. 

Haistoin myös kaupoilla käydessä useammankin kerran homeen hajun ihmisten vaatteista. 

Nuoret naiset lähtevät yöelämään juhlimaan niin vähissä vaatteissa, että näyttävät kuin olisivat jossain prostituutiokarnevaaleissa. 

Ranskassa ja Saksassa en ole vastaavaan törmännyt ja käyn usein työmatkoilla em. maissa. 

Vierailija
749/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia mihin kiinnitin huomiota on se, kuinka suomalaiset täällä vieraillessaan ovat sitä mieltä, että ihmiset täällä ovat kilttejä ja kiinnostuneita toistensa asioista, kun taas Suomessa ollaan tylyjä.

Ei pidä mielestäni paikkaansa.

Täällä voidaan moikata tuntemattomia kadulla, mutta se on vain tapa. Vähän niin kuin pakko. Naapuri voi kysyä mitä kuuluu, mutta tosiasiassa se on tervehdys, sama kuin moi! ei sitä naapuria välttämättä oikeasti kiinnosta mitä sinulle kuuluu. Kävelee vain ohi ennenkuin ehdit edes terve sanoa.

Suomessa naapuri sanoo moi tai nyökkää tervehdykseksi. Jos hän kysyy mitä kuuluu, niin luultavasti oikeasti haluaa tietää miten sinulla menee.

Äh. Kyllä Suomessakin moikataan tuntemattomia. Minä ainakin.

Vierailija
750/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yep kun katsoo fiktiivistä  Emmerdale -tv-sarjaa niin talot lienevät kuitenkin aitoja, mutta niin rumia. Harmaita kivitaloja. Suomessa navetatkin ovat paremman näköisiä. Aikoinaan 1 viikko Englannissa riitti, hotelli kuin jääkaappi, ei saaneet lämmitystä pattereihin. Lattiat notkui jne.

LOL, sen siitä saa kun on saita. Menen nyt hyvä ihminen seuraavan kerran edes kolmen tähden hotelliin.

Vierailija
751/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka Englantia hehkuttaisi??

Kuuluu kehitysmaihin Euroopassa.

Asunnot kylmiä ja kosteita kesät-talvet.

Puhuvat outoa englantia, huonot hampaat ja vielä ylimielisiä. Linnat ja kartanot rakennettu rahoilla, jotka muualta ryöstetty esim Afrikan maista.

Ja luulet, että joku hehkuttaisi??

Vierailija
752/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuvat outoa englantia, huonot hampaat ja vielä ylimielisiä. Linnat ja kartanot rakennettu rahoilla, jotka muualta ryöstetty esim Afrikan maista.

On parasta että pysyt kaukana poissa Englannista ettet joudu kärsimään mm oudosta englanninkielestä. Oma rallienglantisi on toki se oikea tapa ääntää huolimatta siitä että englanninkieli tulee Englannista. Sinä tiedät parhaiten joten kiitos näistä tiedonjyvistä. 

Vierailija
753/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hehkutan!

Vierailija
754/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asuin monta vuotta Englannissa. Tosiaan suurin osa vuodesta oli sadetta ja mutaa, ei selviä vuodenaikoja. Melkein joka talossa ikkunanpielet homeessa ja seinät pullistelivat kosteusvaurioista. Julkinen terveydenhuolto täysin ylikuormittunut ja hoitoa miltei mahdoton saada ellei suunnilleen pää kainalossa sairaalaan. Hammaslääkärissä sain järkytyksekseni kamalat harmaat amalgaamipaikat suuhun. Ei tullut mieleenkään, että sellaisia vielä 2020-luvulla käytettäisi. Luokkaerot hirvittävän suuret, työväenluokasta ei juuri pidetä huolta. 

Hyviä juttuja oli ihmisten mukavuus ja huumorintaju, varsinkin pohjoisen kaupungeissa. Hienoja historiallisia rakennuksia ja nähtävyyksiä. Pubikulttuuria on myös ikävä.

Hometta ja mutaa Asuit siis jossain luolassa? Anteeksi nyt m

Kaveri asui ihan perustalossa. Ovat hyvätuloisia, eli ei missään halvimmassa. Heillä putos amme alakertaan...vuokraisäntä ei pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä asiana...

Vierailija
755/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asuin monta vuotta Englannissa. Tosiaan suurin osa vuodesta oli sadetta ja mutaa, ei selviä vuodenaikoja. Melkein joka talossa ikkunanpielet homeessa ja seinät pullistelivat kosteusvaurioista. Julkinen terveydenhuolto täysin ylikuormittunut ja hoitoa miltei mahdoton saada ellei suunnilleen pää kainalossa sairaalaan. Hammaslääkärissä sain järkytyksekseni kamalat harmaat amalgaamipaikat suuhun. Ei tullut mieleenkään, että sellaisia vielä 2020-luvulla käytettäisi. Luokkaerot hirvittävän suuret, työväenluokasta ei juuri pidetä huolta. 

Hyviä juttuja oli ihmisten mukavuus ja huumorintaju, varsinkin pohjoisen kaupungeissa. Hienoja historiallisia rakennuksia ja nähtävyyksiä. Pubikulttuuria on myös ikävä.

Hometta

Itsellä tuli yläkerran remppamiehen jalka katosta läpi. Ei edes meinannut korjata asiaa millään tavalla, mutta valitin vuokrakämppäni omistajalle. Korjasi kattoon tulleen reiän ihan päin peetä, mutta en viitsinyt alkaa mekkaloimaan asiasta kun olin vaan vuokralainen. Ikkunan pielistä veti ja ulko-oven alla oli parin sentin rako. Kylpyhuoneessa oli kokolattiamatto ja hometta ilmestyi seinille heti ensimmäisen kylpyammeessa suihkuttelun jälkeen. Sijainti oli kyllä aivan loistava.

Vierailija
756/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa on vuodessa keskimäärin 109 sateista päivää.

Helsingissä on vuodessa keskimäärin 190 sateista päivää.

Johtopäätös: Briteissä sataa aina. 😉

Vierailija
757/835 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin, Irlannissa. Tulin käymää Suomessa ja aioin viipyä yli Pääsiäisen. En uskalla. Persut tappaa tavatessa koska olen tumma kuin arabi.

Vierailija
758/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa on vuodessa keskimäärin 109 sateista päivää.

Helsingissä on vuodessa keskimäärin 190 sateista päivää.

Johtopäätös: Briteissä sataa aina. 😉

Olen asunut Lontoossa ja Skotlannissa. Totesin itsekin, että Lontoossa ei ole yhtään niin sateista kuin väitetään, siellä on oikeasti hyvin kaunis ilma suuren osan vuodesta. (Lähinnä marras-tammikuu on kyllä aika ankea väli.)

Sen sijaan GLASGOW. Siinä on oikeasti sateinen kaupunki. (223 sateista päivää ekan löytämäni nettitilaston mukaan, ja tuntuu kyllä vieläkin enemmältä. :D)

Vierailija
759/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaikissa brittihotelleissa surkeat suihkut, välillä on ihan suomitasoakin. Tämä n. 50 hotellin kokemuksella.

Mutta se on vähän hakuammuntaa, millaisia suihkuja sattuu kohdalle. On myös huonoja, vaikka hotelli ei olisi halpakaan.

Perusbrittikodissa sitten taas on NIIN surkea suihku, että sieltä hädin tuskin tulee vettäkään suomalaisella mittapuulla! Se on jotain eeppistä.

Vierailija
760/835 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaanhoitajana Lontoossa 2000-luvun vaihteessa pari vuotta.Nuorena oli ihanaa asutella Lontoon vilinässä, käydä pubeissa ja ostella vaatteita, istua kavereiden kanssa puistoissa ja katsella nähtävyyksiä. Talot ovat vanhoja ja taso on huonompi, ellei ole paljon rahaa millä remontoida joku talo omanlaiseksi. Itse asuin kyllä lopulta oikein kivassa yksiössä, jossa ei ollut kylmä, eikä mitään hometta vaan se oli moderni kerrostaloasunto. Ensimmäinen asunto oli tyypillinen britti- talo, kimppa-kämppä, jossa meillä hoitajilla oli omat huoneet ja keittö ym oli yhteistä tilaa. Kylppärissä oli juu se kokolattiamatto, mutta tuskin sitä enää nykyisin kukaan sinne kylppäriin laittaa. Mutta kuten moni täällä on sanonut, vaikka kaikki ole jotenkin erilaista ja omituista ja sairaalankin tilat oli mitä hassuimmat, niin kaikki oli jotenkin todella ihanaa ja kaipaan kyllä aina takaisin Lontooseen. Sääkin oli parempi niinä vuosina, kun minä olin siellä. Kevät tuli aikaisin, narsissit kukkii jo maaliskuussa ja kesä oli todella lämmin ja aurinkoinen. En koekenut että koko ajan olis satanut. Ehkä silloin oli kuivat vuodet lol- Mulla oli myös poikaystävä, joten pääsin tutustumaan paikallisten elämään ja koteihin ja tapoihin ja reissattiin mm Skotlannissa ja Walesissa, Jerseyn saarella. Ainakin mulle Lontoon vuodet on syöpyneet sieluun ikuisuuksiin asti ja palaan sinne aina uudestaan loma- ja työmatkoilla. Olen käynyt mm Brightonissa, Southamptonissa, Bathissa, Liverpoolissa, Edinburghissa, Glasgowsissa, Invernessissa, niitä Walesin pikkukylien niiä en muista. Keski- Englannissa ajeltiin autoreissulla ym. joten jonku verran on tullut nähtyä. Skotlanti on ihan oma tarinansa. Jos jonnekin toiseen maahan pitäisi muuttaa, niin Britanniaan lähtisin ja Lontooseen asettuisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi