Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta

Vierailija
29.03.2021 |

... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.

Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.

Kommentit (835)

Vierailija
1/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole kenkään kuullut hehkuttavan Britanniaa. Aina sataa, kylmä, homeisia taloja.

Vierailija
2/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten tarve haukkua omaa maataan ja hehkuttaa kaikkea muuta. Ei siinä sen kummempaa. Itse olen asunut monessa eri maassa, mutta Suomi on kyllä monessa asiassa paras.

Siihen en osaa vastata, millä suomalaisten perusnegatiivisesta asenteesta pääsisi eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan historia kiehtoo. Mutta tuskin haluaisin muuttaa sinne.

Vierailija
4/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on nyt siinä, että mies pitää paikasta ja haluaa jäädä. Itsestä tuntuu siltä että en kestä tätä ilmastoa enää. Huvittaa, kuinka jotkut puhuvat siitä kuinka Suomessa on pimeää. Joo, niin on talviaikaan, mutta niin on täälläkin. Vaikka ”valoisa aika” kestää täällä pidempään niin kuitenkn se ei ole valoisaa aikaa vaan harmaata aikaa. Suomessa talvella voi olla todella aurinkoisia päiviä ja lunta. Täällä on ikuinen syksy, eikä kunnon kesää varmaan koskaan

Vierailija
5/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kunnon kesää? Tarkoitatko ettei ole tukahduttavaa hellettä? Voisin muuttaa sitten.

Vierailija
6/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu tosi paljon missä päin Brittejä asuu. Olen asunut itse Pohjois-Britanniassa ja pidin siellä asumisesta tosi paljon. Keväät ovat lämpimiä ja pidempiä kuin Suomessa, talvet leutoja ja vehreitä sekä kesällä on välillä oikeastikin ihanan lämmin. Suomen ilmasto on minun mielestäni (ainakin pääkaupunkiseudulla) paljon ankeampi kuin Briteissä. Britanniassa on suloisia ja kauniita kaupunkeja. Ruoka ei ole kummoista pääasiassa, mutta kivoja take away ruokia ja ravintoloita löytyy. Pitkä historia näkyy ja tuntuu. Suomalaiselle paikka, jota helppo lähestyä; erilainen, mutta tarpeeksi samanlainen.

Vierailija
7/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvet leutoja ja vehreitä? Täällä ei mitään vehreää ole ollut koko talvena. Kesällä ok lämmintä mutta ei koskaan sellaista että voisi t-paita ja hame päällä lähteä ulos (paitsi paikalliset tietenkin ovat heti puoli alasti kun vähän näkyy aurinkoa)

Vierailija
8/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Lontoo on vaan niin brittiläinen ja tunnelmallinen paikka vaikka olen vain turistina siellä vieraillut.

Vierailija
9/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassa olisi kiva asua jossain maaseudulla, mutta ei missään isossa kaupungissa tai pikkukaupungin keskustassa kylmässä kivitalossa, jossa on talvella +4 astetta lämmintä ja vetää jokaisesta ikkunasta.

Asuin 16 kuukautta Coventryssa juuri tällaisessa homeloukussa. Talvella piti ikkunoiden karmeihin laittaa pyyhkeitä tai silikoonia, koska muuten oli koko ajan kauhea veto. Joka aamu sai herärä nenä tukossa ja öisin kuumavesipullo oli ehdoton, että sängyssä oli vähän lämmin. Kylpyhuoneessa oli kokolattiamatto, jonka alla muhi varmasti hieno yllätys.

Mutta mun työkaverin vanhemmilla oli ihana talo Coventryn laitamilla ja kävin siellä pari kertaa kesällä. Oikein idyllistä maaseutua.

Vierailija
10/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Englantiin opiskelun ja kulttuuriharrastuksien kautta tulleiden mielikuvien perässä. Todellisuus yllätti. Normaalia työtä tehdessä ei päässyt mitään kovin fiiniä kokemaan.

Builder's tea, työkavereiden kanssa pubiin, tabloidit, aika rankka päihdekulttuuri ihan tavallisen kansan keskuudessa, pikaruokaa, kolmioleipiä, 900 tv-kanavaa, naiset samaan aikaan hurjan ulkonäkökeskeisiä ja tyylittömiä... ja aina sitä harmaata tihkusadetta.

Vähän niinkuin olisi joutunut asumaan av-palstalle. Voimia sulle ap!

Vierailija
11/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asia mihin kiinnitin huomiota on se, kuinka suomalaiset täällä vieraillessaan ovat sitä mieltä, että ihmiset täällä ovat kilttejä ja kiinnostuneita toistensa asioista, kun taas Suomessa ollaan tylyjä.

Ei pidä mielestäni paikkaansa.

Täällä voidaan moikata tuntemattomia kadulla, mutta se on vain tapa. Vähän niin kuin pakko. Naapuri voi kysyä mitä kuuluu, mutta tosiasiassa se on tervehdys, sama kuin moi! ei sitä naapuria välttämättä oikeasti kiinnosta mitä sinulle kuuluu. Kävelee vain ohi ennenkuin ehdit edes terve sanoa.

Suomessa naapuri sanoo moi tai nyökkää tervehdykseksi. Jos hän kysyy mitä kuuluu, niin luultavasti oikeasti haluaa tietää miten sinulla menee.

Vierailija
12/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kulttuuri ja sosiaaliset ihmiset.

Vierailija
13/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin Aberdeenissa Skotlannissa ja jos googlaat sitä, niin sen kaupungin vanhempi osa on rakennettu graniitista ja siellä on kaikki harmaata. Talot ovat harmaita, asfaltti on harmaata ja sää on harmaa. Kaikissa taloissa oli kylmä, kokolattiamatot ällöttäviä ja en koskaan ymmärrä niitä erillisiä hanoja. Keskustan kaupat meni kiinni (ainakin vielä kymmenen vuotta sitten) joskus kuuden aikaan. Silti mä rakastin sitä kaupunkia.

Vierailija
14/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kerran Briteistä postikortin, jossa luki jotakuinkin: "The climate is depressing, the people are strange, the food is horrible, the houses are weird... but still I'm having a great time here!" Se oli jotenkin todella osuva, sillä kaikki nuo kohdat ovat totta, mutta silti rakastuin maahan palavasti ja kaipaan alati takaisin.

Vierailija
15/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Manchesterissa 10 vuotta ja hyvin viihdyin. Tai no, tietenkin viihdyin, kun noin kauaksi aikaa jäin. Oon asunut viidessä eri maassa ja aina ollut suhteellisen tyytyväinen. En tiedä, olenko sopeutuvainen vai sen verran onnellinen, että ulkoiset puitteet ei lannista.

Vierailija
16/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin Englantiin opiskelun ja kulttuuriharrastuksien kautta tulleiden mielikuvien perässä. Todellisuus yllätti. Normaalia työtä tehdessä ei päässyt mitään kovin fiiniä kokemaan.

Builder's tea, työkavereiden kanssa pubiin, tabloidit, aika rankka päihdekulttuuri ihan tavallisen kansan keskuudessa, pikaruokaa, kolmioleipiä, 900 tv-kanavaa, naiset samaan aikaan hurjan ulkonäkökeskeisiä ja tyylittömiä... ja aina sitä harmaata tihkusadetta.

Kiitos! Asutko edelleen Briteissä vai lähdetkö Suomeen?

Vierailija
17/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassahan löytyy ravintoloita joka lähtöön. Ihan parasta. Ei tarvi syödä kamalaa ruokaa.

Vierailija
18/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja rakastan tätä kaupunkia, tosin Brexitin ja konservatiivien loputtoman austerity-budjetin takia kaikki on muuttunut kurjemmaksi, Cool Britanniasta on tullut Fool Britannia. Mutta täällä on musta kaunista, leuto sää ympäri vuoden, mulla on ihana ystäväpiiri, brittipuoliso, puolibritit lapset, tyoelämässä mahdollisuuksia joista voisin Suomessa vain haaveilla. 

Ei tämä mikään paratiisi ole mutta mulle kuitenkin koti ja rakas kaupunki. Muualle Briteissä en haluaisi asua. 

Vierailija
19/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Asutko edelleen Briteissä vai lähdetkö Suomeen?

Palasin Suomeen, vaikka lähdin täältä sillä mielellä, että takaisin en tule. Englanti opetti arvostamaan kotimaata ihan uudella tavalla. On ihana elää ajattelutapaani ymmärtävien, maailman mittakaavassa yllättävän sivistyneiden jurojen introverttien keskellä :) Eniten kuitenkin kaipasin luontoa ja etenkin mökkimaisemia. Palattuani muutinkin entisen ison kotikaupungin sijaan maalle ja täällä olen viihtynyt.

Vierailija
20/835 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassa on helpompi olla sosiaalinen kuin Suomessa sekä kulttuurielämä on monipuolisempaa. Uuteen maahan muuttaessa on tietysti aina kuherruskuukausi. Pidempään asuessa alkaa kuitenkin huomata aina vain selkeämmin, että keskivertokansalaisella on Suomessa parempi elintaso ja turvallisemmat oltavat.